Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaveri haluaisi teettää varsan tammallani

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   4.4.25 23:29:10

Mulla sattuisi olemaan sopiva tamma kaverin varsa projektiin, ja hieman ollaan mietitty josko kaveri lainaisi mun tammaa. Toki on todella mahdollista että hankkii tamman millä sitten tekisi varsan (tamman vaan pitää olla sopiva myös muuten).
Ja siis ihan vaan nyt ajatuksena jos tammalla päädyttäisiin tekemään varsa.
Voinko vaikuttaa orin valintaan tai miten tamma astutetaan, vai eikö mulla ole tässä mitään sanomista vai onko vaan sopimuskysymys?
Entä mitkä kulut kaverille ja mitkä mulle? Yms.

Re: Kaveri haluaisi teettää varsan tammallani

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   4.4.25 23:32:12

Se on ihan miten sovitaan. Jos et tarvitse tammaa itse, niin kaikki kulut pois vaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.4.25 23:40:17

Kaikki on sopimuskysymys, ei ole mitään kiveen hakattua mallia. Variaatioita on monta riippuen esim. siitä kuka/ketkä on tulevan varsan kasvattajia. Lähtökohtaisesti tilaaja/lainaaja tietysti päättää orin, mutta ei sinun myöskään tarvitse antaa tammaa jos yhdistelmä on mielestäsi huono.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.4.25 23:56:56

Ihan miten sovitaan. Kaikki kannattaa sopia jopa turhan tarkasti (ruokinta, eläinlääkärit, muu hoito ja valvonta). Monet kuvittelee et senkus astuttaa ja kohta pyörähtää varsa, mutta ei ymmärrä että moni asia voi mennä vikaan ja missä kohden tahansa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.4.25 00:04:56

Kannattaa ottaa tammalle henkivakuutus.

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   5.4.25 01:19:15

No siis mä haluaisin että mun tamma astutetaan luomuna (siis että on orin kanssa laitumella), ja toki siinä riskinsä mutta..
No siis ite alustavasti aattelin että vastaa varsan kaikista maksuista ja tamman ell kuluista ja ruoista varsan ja tiineyteen liittyen. Ja maksaa talli vuokrasta puolet niin kauan kunnes tammalla ei enää ratsasteta. Sen jälkeen vastaa tamman kuluista varsan vieroitukseen asti. Mietin myös jotain x summaa tamman lainasta.
Mutta täytyy miettiä ja kysyä mitä kaveri ajatellu.

Päivämäärä:   5.4.25 02:04:40

Aika harva ori astuu vapaasti laitumella varsinkaan vieraita tammoja, että melko rajalliseksi menee valikoima jos niistä pitää ottaa. Yleensä liisaaja/tilaaja haluaa teettää varsan juuri mieleisestä orista/yhdistelmästä, mutta jos se on sinulle kynnyskysymys eikä kaverille kelpaa ne ehkä pari oria mistä olisi tällöin valittava, niin sitten hän etsii/hankkii toisen tamman.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   5.4.25 02:56:32

Ei kannata haaveilla luomuna laitumella astutusta vaan valita järjellä hyvä ori tammalle. Hyviä oreja ei silleen saa ja ihan millä vaan ei kannata astuttaa. Jos kaveri teettää varsan ja maksaa kulut niin hönen pitää saada valita ori.

Päivämäärä:   5.4.25 07:05:56

Olen liisannut muutamaan otteeseen siitostamman ja itsellä kaatuisi homma heti kättelyssä, en suostuisi maksamaan ell-kuluja jos tamma vietäisiin luomuastutukseen koska riskit ovat siinä todella isot ja käytännössä oriin valintakaan ei onnistuisi koska luomuna valikoima on todella rajattu.

Mutta nämä ovat ihan sopimuskysymyksiä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.4.25 07:37:53

"Voinko vaikuttaa orin valintaan tai miten tamma astutetaan, vai eikö mulla ole tässä mitään sanomista vai onko vaan sopimuskysymys?"
- Et voi vaikuttaa, kaverihan tekee varsaa itselleen ja nimenomaan itse valitsemastaan orista.

"Entä mitkä kulut kaverille ja mitkä mulle? Yms."
- Kaverille kaikki kulut tamman astutushetkestä varsan vieroitushetkeen.

Päivämäärä:   5.4.25 07:39:51

"No siis mä haluaisin että mun tamma astutetaan luomuna (siis että on orin kanssa laitumella), ja toki siinä riskinsä mutta.."

Miksi ihmeessä, huonoin vaihtoehto niin riskien kuin tiinehtymisenkin suhteen?

Päivämäärä:   5.4.25 09:39:52

Varaudu siihen, että
- tamma viottuu tai jopa kuolee
- syntyy kuollut varsa
- ystävyytenne päättyy projektin myötä
- ystävyytenne päättyy kun maksun aika koittaa
- varsasta tulee yyberhieno, ja alat harmittelemaan ettei se olekaan sinun

Ainakin kaikki maksuasiat pitää sopia JA HOITAA etukäteen. Muista myös huolehtia, että varsamaksu tulee hoidetuksi. Ja huomioikaa, että varsa tarvitsee tammaa noin 6kk syntymän jälkeen!

Päivämäärä:   5.4.25 09:46:03

ei ole mitään yhtä tapaa, voit tehdä sellaiset ehdot kuin haluat koska tamma on sun. kannattaa tehdä kirjallinen sopimus ja merkata pilkun tarkkaan pikkuasiatkin niin ei tarvi jälkeenpäin riidellä :) esim jos varsomisessa tulee ongelmia ja tamma joutuu klinikalle/kuolee, kuka maksaa ja kuinka paljon?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   5.4.25 09:50:44

Jos tammasi on se sinun ainoa ratsastettavasi, niin ratsastatko lainkaan noin vuoteen? Mun tammaa on kysytty liisaukseen, ja koska kyseessä oli silloin ainoa ratsuni, niin joku lisämaksun uuden ratsastettavan hankkimiseksi olisin vaatinut. Asia ei edennyt ajatusta pidemmälle, kun tuumasin vain että noup. Jos tamma olisi touhussa menehtynyt, niin eipä olisi jäänyt mulle kuin luu käteen.

On mielestäni rahallista eroa, onko kyseessä täydessä ratsastuskäytössä oleva vaiko täysin siitoskäytössä oleva.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   5.4.25 09:55:42

Monet vähän astuvat oriit astuvat luomuna mutta ei tietenkään laitumella vaan tammalle ja oriille turvallisesti valvottuna. Tälläaiset "rakkauslapsivarsat" laitumella onnistuu ehkä kotitallissa kun hevoset tuttuja . Oriinpitäjä ei riskeeraa oriinsa kanssa sillä aina mahdollisuus että tamma potkii sitä.

Lähettäjä: Putte 
Päivämäärä:   5.4.25 09:57:27

* sen sanoi, ihan mikä tahansa voi mennä pieleen ja pahasti. Vaikka tiineysaika menisi kivasti niin varsa voi silti syntyä vaikka väärässä asennossa ja kuolla - varsominen on tietysti myös tammalle aina riski. Varsa voi myös kuolla vaikka viikon ikäisenä juostuaan täysillä päin katosta (näinkin valitettavasti käynyt lähipiirissä) eli kaikkeen ei vaan voi varautua ja vaikuttaa. Emällä voi jäädä jälkeiset kiinni ja sitten sitä hoidetaan parilla tonnilla vaikka varsa olisi kunnossa jne.

Itsellä pari omassa tallissa syntynyttä varsaa ja yksi ennenaikaisesti kuolleena syntynyt ja lähipiirissä paljon varsoja kesäisin. Kaikki on superihanaa kun asiat menee hyvin ja ihan kammottavaa kun menevät pieleen, eikä näihin läheskään aina voi vaikuttaa mitenkään. Ja kun menee pieleen, niin yleensä kulut (ja suru!) on suuri.

Ja jos joku haluaa tehdä varsan aloittajan tammalla niin miksi ihmeessä hän ei saisi valita oria kun varsaa kerran on itselleen tekemässä? Mitä merkitystä sillä tamman omistajalle on. Luomuna tuskin onnistuu eikä kannatakaan. Kannattaa nyt aloittaja ylipäätään vähän tutustua etukäteen tamman astutusprosessiin.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   5.4.25 10:07:37

Munkin kaveri halusi, enkä ihmettele: tammani on jättänyt kaksi gp:tä menevää jälkeläistä. Kun liisauksesta alettiin neuvotella, oli sitä mieltä, että minä maksaisin tamman karsinapaikan, eläinlääkärit ja kengitykset. Tamma olisi ollut oikeutettu silloisiin tammapalkkioihin ja ne taas olisivat kuuluneet kaverille :D

En tiedä millä planeetalla oikein eleli! Tammasta kyseltiin samaan aikaan myös ulkomaalaiseen huutokauppaan alkioita myytäväksi aika kovaan hintaan.

Päivämäärä:   5.4.25 10:13:18

"No siis mä haluaisin että mun tamma astutetaan luomuna (siis että on orin kanssa laitumella), ja toki siinä riskinsä mutta.."

Miksi?

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   5.4.25 18:22:51

., kenties että ei ole mitenkään luonnollista että tammaan tungetaan käsi tai se on pakotettuna paikoillaan.

Lähettäjä: p. 
Päivämäärä:   5.4.25 18:33:47

Kyllä sitä luomuastutettavaakin tammaa joutuu ultraamaan ja tutkimaan jos haluaa että meininki on mitään muuta kuin kädet ristiin ja toivotaan parasta, että ei se sen luonnollisempaa ole. Vaarallisempaa ja epävarmempaa vain.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   5.4.25 19:00:50

Aloituksesta päätellen taitaa olla "lapset" asialla?

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   5.4.25 19:10:46

Keskustelkaa miten haluatte tehdä. Itse liisaan tamman tällä kaudella varsa projektiin seuraavilla ehdoilla:
- otan vakuutuksen tammalle kun todettu tiineeksi aina varsan ensi kuukausiin asti
- tamma astutetaan eläinlääkärin toimesta siementämällä
- saan valita käyttöön minkä vain otin
- kaikki kulut mitkä liittyvät varsan tekoon kuuluvat minulle
- maksan puolet tamman kuluista niin kauan kun tammaa voidaan käyttää ratsastuksessa. Kun tammaa ei voida enää käyttää ratsastukseen, maksan kaikki tamman kulut. Maksan tamman ja varsan kuluja aina vieroitukseen asti.

Päivämäärä:   5.4.25 20:04:28

Onko kaverillas rahaa siihen? Onko selvittänyt vakuutuskusrannukset? Missä kululaskelmat? Mikä on suunniteltu korvaus? Tammasi arvo?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.