Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ylipainoisten vertaistukiryhmä

Lähettäjä: Buu 
Päivämäärä:   4.4.25 23:03:57

Tänään vihaan itseäni. Ihmiset kysyy olenko raskaana ja vahingossa kun katson peiliin tajuan miten iso vatsani on. Sokeri on kamala päihde koska sitä on niin monessa ruuassa mukana. On ollut ravintovalmentajaa ym. mutta arjessa en jaksa koko ajan miettiä mitä saan syödä.

Onko muita epätoivoisia?

Olen myös poikki työviikosta, mutta vahingossa näin sivuprofiilini peilistä ja se masensi.

Re: Ylipainoisten vertaistukiryhmä

Lähettäjä: Pulu 
Päivämäärä:   4.4.25 23:22:41

Aargh nuo raskauden kyselijät voi kaikki käveillä legoihin, ihan järjettömän käytöstavatonta ja moukkamaista.

Tsemppiä! Onko muita muutoksia mahdollista tehdä kuin pelkkä mahdollinen ruokailun muuttaminen? Kaikki arvot mitattu ja ovat kunnossa?

Lähettäjä: Pulu 
Päivämäärä:   4.4.25 23:28:22

Ja mitäs jos tänään etsit yhden asian peilikuvastasi, josta pidät? Hiukset, silmät, niiden väri, kaunis hymy jne? Paino heittelee ja siihen joutaa vaikuttamaan, mutta ei valitettavasti yhdessä yössä muutu. Helpottaa myös laihduttamista, jos pystyt hyväksymään itsesi sellaisena kuin olet.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   4.4.25 23:33:59

Jos se itseä häiritsee, niin se on vain merkki, että asialle täytyy tehdä jotain, eikä vain hakea sympatiaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.4.25 00:03:12

Multa on kysytty usein olenko raskaana silloin kun olin 58 kg ja olen siis 175cm pitkä. Tietyntyyppiset ihmiset hyvin herkästi sitä raskautta ehdottaa naisille.

Nykyään ei enää samalla tavalla håvetä mitään mahan näkymistä. Huomaa noista nuorista somettajista. Vaikka tällainen kuin @sannalovesfood ja @kurkisandra. Isot mahat, entä sitten. Ihmiset on eri muotoisia.

Lähettäjä: mimn 
Päivämäärä:   5.4.25 00:19:44

Minä kävin suuhygienistillä puhdistuttamassa suun. Ultraäänipuhdistus hampaille + jollain tahnalla puhdistus. Ultraääni vihloi niin hampaita kuin tärykalvoja eikä sen jälkeen huvittanut syödä MITÄÄN.

Ensimmäisen viikon söin lähinnä ketogeenisesti ja huomattavasti vähemmän ja harvemmin kuin normaalisti. Ihan siksi, kun hampaita vihloi ja en halunnut sotkea hampaita heti uudestaan. Minulla on todella mineraalipitoinen sylki, hampaat ei reikiinny mutta hammaskiveä tulee vaikka pesen ja lankaan. Joten tuo oli hyvä startti elämäntapamuutokselle. Aiemmin join teetä päivät pitkät koska se oli parempaa kuin vesi, mutta koska se värjää hampaat, niin jätin teen juonninkin pois ja nyt on hampaat pysyneet puhtaana. Kahvia juon aamuisin, mutta siitä en kyllä luovu.

Tuosta on aikaa 1,5 kk ja karkkia olen syönyt kaverin luona yhtenä päivänä jotain 5 karamellia. En ole itse ostanut yhtään mitään herkkuja. Ruokavalio on melko vhh. Muut leivät jääneet pois paitsi ruisnäkkileipä. Joskus syön maustamatonta kreikkalaista jugurttia mehukeiton kanssa. Omenoita syön välillä 1 per päivä.

Olo on parempi ja sokerikoukku ei enää niin paha. Mahakin vähän pienentynyt. Sokeri ja vehnä turvottavat mahaani niin, että näytän siltä kuin olisin pitkällä raskaana. Maha on ai-van pallo! Eli pakko oli jotenkin saada ruokavalio ruotuun.

Enkä tiedä tuosta syyhygienistikäynnistä. Koskaan aiemmin ei ole puhdistettu hammaskiveä ultraäänellä eikä hampaani normaalisti kyllä vihlo. En tiedä, miksi se koko toimenpide vihloi hampaita niin hirveästi ja kuuluuko sen laitteen äänen vihloa korvia/tärykalvoja niin kamalasti? No, onneksi minulla oli korvatulpat mukana. Näytti se suuhygienisti itsekin sellaisia käyttävän.

Joka tapauksessa se oli hyvä startti jolla pääsin sokerikoukusta eroon, kun sen ekan viikon aikana en voinut syödä edes hedelmiä.

Minun ohjeeni on, että älä vihaa itseäsi. Et voita vihalla mitään. Kaikki lohtusyöjätkin sanovat, että tuli paha mieli kun joku haukkui läskiksi tai kun kaupasta ei löydä vaatteita kun on niin läski, niin sitten haetaan kaupasta herkkuja ja lohtusyödään ne ja sitten vihataan itseään entistä enemmän. Sillä tavalla ei ainakaan onnistu laihtumaan!

En käske ketään rakastamaan itseään ja epämukavaa olomuotoaan. On vain hyvä, jos oma ulkomuoto motivoi muutokseen. Mutta muutokselle pitää antaa aikaa. Minäkin olen nyt 1,5 kk jumpannut, liikkunut enemmän, syönyt vhh:mmin. Itse tunnen muutoksen, ja vähän se jo ulkopuolellekin näkyy. Ja se motivoi, kun huomaa itse muutoksen. Ryhtini on parempi kuin ennen ja ihon kunto parantunut.

En edes yritä ajatella että tämä olisi vain joku lyhyt kuuri. Ajattelen, että menee kuukausia, että olen saanut painoni sellaisiin lukemiin, jossa olen tyytyväinen. Ja elämäntavat on muutettava loppuelämäkseni, ne entiset tavat ovat vain satunnaista herkkua, ei enää päivittäistä arkea. En halua palata siihen turvonneisuuden ja vetämättömyyden oloon enää koskaan.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   5.4.25 01:16:24

"Ensimmäisen viikon söin lähinnä ketogeenisesti"

Eli siis rasvaa ja proteiinia?

Lähettäjä: kookos 
Päivämäärä:   5.4.25 02:47:42

Anteeksi kommentoin, vaikka en ole ylipainoinen, mutta nuo raskauskyselyt… ai että ne sapettaa ja vie itsetunnon alas. Itse kärsin suolistoon vaikuttavasta sairaudesta, jonka takia välillä vatsani turpoaa vaikka ihan siitä, että juon lasin vettä (ei siis ole ruokavalion aiheuttama ongelma). Vaikka mahani ei nyt mikään ihan valtava pallo silloinkaan ole, niin silti olen saanut vastata uteluihin mahdanko olla raskaana. Se tuntuu kuin iskulta kuumalla, ruosteisella puukolla selkärankaan ja tekee mieli piilottaa oma keho johonkin jätesäkkiin.
Älkää ihmiset oikeasti kommentoiko niin toisille!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.4.25 09:00:52

Multa tiedusteltiin tota loppuvuodesta. Mulla on viitisen kiloa ylipainoa ja oltiin ulkomailla missä mun maha ei ollut toiminut alkureissusta pariin päivään ollenkaan. Lisäksi mulla oli löysähköjä takamuksen peittäviä t-paitoja päällä, joten varmaan näytti siltä että yritän peitellä jotain.

Huvittavaa tossa oli se, että mä oon 45 ja kysyjän mielestä siinä ei ilmeisesti olis ollut mitään outoa että olisin raskaana. Kysyjä oli samaan seurueeseen kuuluva mulle ennestään tuntematon ehkä kuuskymppinen rouva.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   5.4.25 10:07:44

"Nykyään ei enää samalla tavalla håvetä mitään mahan näkymistä. Huomaa noista nuorista somettajista. Vaikka tällainen kuin @sannalovesfood ja @kurkisandra. Isot mahat, entä sitten. Ihmiset on eri muotoisia."

Siis sun mielestä on ihan ok elää tosi epäterveellisesti? Uskomatonta. Mä arvostan kehoani kyllä sen verran, että haluan kohdella sitä hyvin. No, itsepä sen kehosi kannat, mutta on tosi lapsellista ihannoida sitä.

Lähettäjä: mimn 
Päivämäärä:   5.4.25 10:57:17

"Eli siis rasvaa ja proteiinia?"

Ei hyvänen aika...

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   5.4.25 11:03:06

Ehkä kannattaisi tarkastella joskus niitä omia asenteita ja ajatuksia, jos lihava ihminen aiheuttaa isoja tunteita. Itse ainakin olen vauvasta asti läskini kantanut, en edes tiedä, millaista olisi elää bmi:n määrittelemässä normaalipainossa. Silti olen elänyt täysipainoista elämää, eikä mitään ole jäänyt tekemättä/kokematta painoni vuoksi. Miksi muiden pitäisi saada määritellä, minkä kokoinen minun tulisi olla?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   5.4.25 11:09:46

"Ehkä kannattaisi tarkastella joskus niitä omia asenteita ja ajatuksia, jos lihava ihminen aiheuttaa isoja tunteita. Itse ainakin olen vauvasta asti läskini kantanut, en edes tiedä, millaista olisi elää bmi:n määrittelemässä normaalipainossa. Silti olen elänyt täysipainoista elämää, eikä mitään ole jäänyt tekemättä/kokematta painoni vuoksi."

Näin. En ole myöskään tullut kiusatuksi tai edes nälvityksi, miehiäkin olisi ollut ihan valittavaksi asti. Liikuntaakin olen harrastanut nuoresta asti, monia lajeja ja jopa kilpatasolla, perus- ja lihaskunto hyvät. Kyllä niin moni muu asia meidät ihmisinä ja onnellisuutemme ja jopa hyvinvointimme määrittelee kuin paino !

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   5.4.25 13:09:46

Multakin kysytty tuota raskausjuttua, olin normaalpainoinen. Ikäväähän se on.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   5.4.25 13:45:58

”Siis sun mielestä on ihan ok elää tosi epäterveellisesti? Uskomatonta. Mä arvostan kehoani kyllä sen verran, että haluan kohdella sitä hyvin. No, itsepä sen kehosi kannat, mutta on tosi lapsellista ihannoida sitä.”

Ylipainon ihannoinnin ja oman ylipainon vihaamisen väliin mahtuu vaihtoehtoja.

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   5.4.25 14:05:05

Joo, täällä kans yksi ei edes ylipainoinen, mutta ibs-oireinen (maha turpoaa herkästi) ja tietysti lisääntymisikäinen nainen, jolta kysellään välillä raskaudesta. Käsittämättömän käytöstavatonta!!

Aiemmin olin ylipainoinen, jolloin kyseltiin vähemmän. Hoikasta se turvotus näkyy varmasti eri tavalla.

Lähettäjä: Aja 
Päivämäärä:   5.4.25 14:23:38

Älkää vastatko niihin raskauskommentteihin yhtään mitään. Tuijottakaa hetki kysyjää/onnittelijaa ja sitten jatkatte sitä mitä olitte tekemässä, mutta ette puhu sanaakaan.

Jos olitte keskustelemassa jostain kahvitauolla, niin jatka istumista, mutta älä puhu mitään. Ja vaikka se toinen vaihtaisi aihetta, niin olette vain hiljaa. Ette kommentoi mitään mihinkään.

Tuo on kaikista tehokkain keino saada se kyselijä nolostumaan. Eikä hän sitten tee sitä toiste, ellei hänellä ollut tarkoituskin olla ilkeä ja huomauttaa pallomahasta.

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   6.4.25 08:17:18

Jopas on taas osalla "kaunista" tekstiä. Huoh.

Lähettäjä: sad 
Päivämäärä:   6.4.25 08:46:18

Täällä myös yksi, jolta hetki sitten udeltiin raskaudesta (vaikka ei ylipainoa tai laihdutukselle tarvetta), se kyllä sattui sieluun pahasti. Varsinkin kun nuorempana on tullut kehonkuvaongelmien kanssa kamppailua pahemman kerran, niin se kysymys herätti aikamoisen tunnetulvan päässä. Oikeasti vaikka tarkoittaisittw kuinka hyvää, niin älkää ihmiset menikö kyselemään sellaista keneltäkään!!

Lähettäjä: Siivous 
Päivämäärä:   6.4.25 09:00:28

Itse päätin uudistaa vaatekaappini. Pitkää pidin vaatekaapissa vaatteita joihin ajattelin mahtuvani sitten joskus. Sama ulkovaatteiden suhteen. Totesin lopulta että ihan turhaa minä niitä siellä vaatekaapissa roikotan mukana ja mukamas mahdu niihin joskus. Ansaitsen nyt kauniit vaatteet enkä sitten joskus joten vein kaikki hyväkuntoiset vaatteet kierrätykseen ja sen jälkeen olen lähtenyt uudistamaan vaatekaappiani. Ostan vain vaatteita jotka päällä olo on hyvä eli ne eivät kiristä, purista ja ahdista ja näyttävät kivalta päällä.

Kummasti oma olo parantunut, kun on nättiä päälle laitettavaa. Toki olen joutunut hyväksymään etten nykyisellä kropalla enää voi käyttää samanlaisia vaatteita mitä ennen käytin vaan on pitänyt luoda uusi vaate tyyli.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.