Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko työllistyminen jo mahdotonta??

Lähettäjä: Huuhaa 
Päivämäärä:   4.4.25 18:40:19

Onko Suomessa mahdoton saada työtä joka ei ole osa-aikaista kituuttamista jos ikää 40+??? Olen aina ollut köyhä ja pelottaa että tulen ikuisesti olemaan. Olen valmis kouluttautumaan jos se kannattaa mutta jos työttömiä on 300t niin meneekö vaan hukkaan???

Re: Onko työllistyminen jo mahdotonta??

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   4.4.25 18:45:06

Satonenhan on jo suunnitellut ratkaisun ongelmaan: niitä rangaistaan, jotka eivät saa työtä.

:))

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.4.25 18:45:34

Tulevaisuutta ei voi ennustaa mutta uudet tiedot ja taidot ei ole koskaan turhia.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   4.4.25 18:47:29

Meille otettiin juuri 60v nainen töihin. Minä saatan kohta vaihtaa työpaikkaa ja saattavatpa sitten minunkin paikalleni ottaa vaikka sen kuusikymppisen.

Kaikki eivät saa töitä. Mutta jos et kokeile, et voi koskaan tietää olisitko juuri sinä niitä töitä saanut.

Lähettäjä: nenni 
Päivämäärä:   4.4.25 18:47:42

Tuntuu olevan.

Johonkin yksinkertaiseen hommaan, kuten vaatekaupan myyjä tai finnkinon lipunmyyjä, on monivaiheinen rekryprosessi, jossa joka vaiheessa neljä rekrytoijaa tuijottaa ja kirjaa ylös, että olisitko sopiva tähän työhön. Ensin 10 hengen ryhmähaastattelu, josta jatkoon pääsee 6, joiden pitää sitten kasata eri asukokonaisuuksia kaupan vaatteista ja esitellä ne rekrytoijille, sitten pääsee jatkoon kaksi, joita haastatellaan yksitellen. Tai lipunmyyjällä nelivaiheinen rekryprosessi, jossa kirjallisen työhakemuksen lisäksi videohaastattelu yms.

Silkkaa ajanhukkaa työnhakijalle. Saati sitten rekryporukalle! Ei ilmeisesti kovinkaan arvostettavaa heidänkään työaikansa...

Eikä riitä tutkinnot ja työkokemukset, kun joutuu silloinkin monivaiheiseen prosessiin, jossa tehtävänä on laatia firmalle ilmaisia mainosvideoita, joita ei hakija sitten tietenkään saa käyttää omassa cv:ssään, koska ne sisältävät toisen firman materiaalia... Mutta se firma saa hakijoilta ilmaisia, ammattilaisten tekemiä mainosvideoita... Joo kiitos mutta ei kiitos, olen kuullut monen sanovan.

Olen myös itse sanonut, että en ala mihinkään turhanpäiväisiin prosesseihin. Jos ei riitä yksi videohaastattelu tai naamastusten tehtävä vakuuttamaan siitä, että minut kannattaa palkata, niin en osallistu ollenkaan.

Vaikka rekrytoija ei arvosta omaa aikaansa, niin minä arvostan omaani.

Lähettäjä: Huuhaa 
Päivämäärä:   4.4.25 18:51:11

No joo kouluun aion kyllä palata mutta pelottaa ettei tulevaisuus tuo siitä huolimatta muuta kuin taloudellista ahdinkoa. Olisi kiva jos joskus olisi rahaa.

Päivämäärä:   4.4.25 18:55:23

meillä haetaan kokoajan ihmisiä töihin. aiempaa osaamista ei tarvitse, työ opetetaan. lähtöpalkka 14e
silti tulijoita ei ole.

Päivämäärä:   4.4.25 18:57:25

niin ja ikää ei katsota. täällä koetaan se ikä kokemukseksi eli yleensä ne junnut sorsitaan ja otetaan ne kaiken kokeneet vanhemat. on luotettavampia.

Päivämäärä:   4.4.25 18:59:00

"meillä haetaan kokoajan ihmisiä töihin. aiempaa osaamista ei tarvitse, työ opetetaan. lähtöpalkka 14e
silti tulijoita ei ole."

Linkki ilmoitukseen?

Päivämäärä:   4.4.25 19:02:36

ei ole ilmoitusta. on vain firman sivu jossa avoin haku. tällä haetaan vanhanaikaiseti sitä että sun on haluttava just sinne töihin.

Lähettäjä: bonnie 
Päivämäärä:   4.4.25 19:06:24

no ainakin meilläpäin vahterus toimii noin. muutenkin kuulostaa että se nyt yllä mainittu.

Lähettäjä: sj 
Päivämäärä:   4.4.25 19:07:32

Onko tuo pisteen työpaikka se, johon ei tarvitse erikseen koulutusta koska kaikki opetetaan, mutta pitää silti osata sujuvasti tehdä vaikka mitä, käyttää vaikka mitä tietokoneohjelmia ja puhua sujuvasti suomea, ruotsia ja englantia ja palkka vain 2500 e?

Ei ihme, ettei tulijoita löydy...

Aiempaankin ketjuun kommentoitiin, että tonni enemmän palkkaa kuussa niin alkaa löytyä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.4.25 19:10:09

Eli nyt piste varmaan kerrot mikä firma se on, että osaamme sinne hakea töihin? Varsinkin jos teillä on työvoimapula kun koko ajan tarvitaan uusia.
Vai olisiko sittenkin niin, että uusia tarvitaan kun niin karmea ja ala-arvoinen paikka, että kukaan ei pysy eikä pysty olemaan siellä kauaa? Siltä vähän haiskahtaa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   4.4.25 19:36:44

"Aiempaankin ketjuun kommentoitiin, että tonni enemmän palkkaa kuussa niin alkaa löytyä."

Edelleen, jos koulutusta ei tarvita ja peruskoulupohjaisella kielitaidolla pärjää, niin ei siitä voida maksaa korkeakoulutetun palkkaa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   4.4.25 19:44:15

Hei piste, kerro nyt ihmeessä mikä ala kyseessä ja missä firma sijaitsee.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   4.4.25 20:06:54

Meillekään ei kuulemma oikein ole ketään tulossa... Koulutusta tai edes kokemusta alalta ei tarvita, mutta koneita (ruohonleikkuri, Wille jne.) pitäisi osata käsitellä ja sietää epämääräisiä työaikoja (ja k*sipäisiä esimiehiä). Palkka huono mutta maksetaan kuitenkin niin kuin pitää. Ja luulen että sama koskee muitakin alan firmoja, hirveän vaikea saada tekijöitä joilla liikkuu päässä muutakin kuin silmät...

Eli työttömät, joilla ei ole fyysistä kremppaa: tutkikaa kiinteistönhuoltofirmoja. Etenkin kesäksi kaivataan ulkoalueille reipasta työvoimaa!

Lähettäjä: eker 
Päivämäärä:   4.4.25 20:07:56

Ei riitä pelkkä peruskoulussa opiskeltu pohja kielille jos pitää kyetä sujuvasti palvelemaan asiakkaita kyseisillä kielillä.

Kyllähän siinä aiemmassakin ketjussa sanottiin, että hakijat osaavat kyllä käyttää tietokonetta, mutta tie tyssää työhaastattelussa kun vaihdetaan kieltä.

Eli sekin kertoo jo sen, että kielitaidon on oltava vahvempi kuin peruskoulupohja.

Jos vaaditaan yhtään korkeampaa osaamista kielissä, niin kyllä sen pitää palkassakin näkyä. Varsinkin, kun kielivaatimuksia, joilla pitää sujuvasti osata asiakkaiden kanssa kommunikoida, on kolme, niin ei silloin palkkakaan voi olla sellainen, että verojen jälkeen käteen jäävä summa on yhtä tyhjän kanssa...

Minä osaan sujuvasti suomea, ruotsia, englantia, pohjoissaamea ja saksaa. Ymmärrän inarinsaamea, norjaa ja venäjää. Kykenen siis sujuvasti keskustelemaan norjalaisen kanssa kun hän puhuu norjaa ja minä saamea (tai englantia tai ruotsia tai jotain muuta mitä hän ymmärtää) niin, että on joku yhteinen kieli.

Mutta jos menisin töihin, jossa vaadittaisiin sujuvaa kielitaitoa muulla kuin äidinkielelläni (suomi), niin kyllä palkan pitää alkaa kolmosella ja olla reilusti sen yli. Ja jos palkka jää vain kolmeen tonniin, niin silloin työsuhde-edut pitää olla melkoiset.

Nykyään teen töitä vain suomeksi, hyvin vähän tarvitsen edes englantia ja ruotsia en juurikaan, saati muita kieliä.

Minulla on korkeakoulututkinto (FM), mutta ei tälle alalle. Palkka 3300 + edut.

Jos olisi vaatimuksena kommunikoida sujuvasti muillakin kielillä ja palvella asiakkaita monikielisenä, niin kyllä saisi palkka nousta aika reilusti :)

Kyllä minua on yritetty ilmaiseksi saada tulkiksi vaikka mitä tekemään, mutta olen sanonut, että se on omasta työajastani pois joten siitä pitää maksaa ekstraa.

Kun opiskeluaikana työskentelin sairaalassa siivoojana, niin olin ihan yllättynyt siitä, miten huono kielitaito suomalaisilla hoitajilla oli. Potilaana vuodeosastolla oli ulkomaalainen mies, joka puhui todella hyvää englantia vaikka se ei hänen äidinkielensä ollutkaan, mutta hoitajien englannin kielen taito oli tasoa "yes, no, thank you, wait" ja muuta kieltä suomen lisäksi eivät osanneet. He sitten välttelivät tämän potilaan hoitamista ja koittivat saada ties ketä tulkiksi ja kun minulla kielitaito oli vahvempi kuin heillä, niin en paljoakaan ehtinyt omia töitäni tehdä kun piti ravata tämän potilaan luona kun hoitajat eivät osanneet englantia...

Kiva kun toisesta päästä valitetaan kun kaikki on siivoamatta ja toisesta, että missä minä nyt taas olen kun tarvitaan tulkiksi. Jossain vaiheessa jouduin ärähtelemään valittajille että jos minä joudun koko ajan olemaan tulkkina niin en ehdi siivota ja jos minun pitää olla siivoamassa niin minua ei voida vaatia olemaan vähän väliä tulkkina!

Siivoojana en ole ollut 10 vuoteen, joten älkää kuvitelko, että nykyistä palkkaa saisin siitä hommasta. Siivoojan työ on valitettavan aliarvostettua...

Päivämäärä:   4.4.25 20:14:20

Eker, asiakaspalvelussa ei lopulta tarvita hirveöb syvällistä kielitaitoa. Varsin mainiosti pärjää, jos vähänkään on tunneilla tehnyt muutakin, kuin kaivellut nenää.

Lähettäjä: bonnie 
Päivämäärä:   4.4.25 20:28:39

kuka hitto luulee löytävänsä toimistotyön puskita? googlettelin tuon vahterukseen ja näköjään metallia ainakin.

Lähettäjä: eker 
Päivämäärä:   4.4.25 20:32:13

Ällö:
No aika syvällistä kielitaitoa siinä toisessa ketjussa vaadittiin. Joten sen kyllä pitäisi näkyä palkassakin sitten. Varsinkin kun työntekijän piti osata muutakin kuin vain seistä palvelemassa asiakkaita. Piti olla jokapaikan höylä.

Vaikka sinä et tarjoilijana tarvitsisi kuin yhtä kieltä, niin se ei tarkoita, että missään muussa asiakaspalveluammatissa sama kielitaito riittäisi.

Päivämäärä:   4.4.25 20:36:15

Eker, palvelen kyllä asiakkaita kolmella kielellä. En ole erityisen hyvä kielissä, mutta aivan riittävästi pärjää ja riittää, kun osaa vastata kysymyksiin, tuntee ruokasanaston jne. Se ei ihan oikeasti vaadi ihan jumalattoman laajaa osaamista. Työn perusfraasit oppii varsin nopeasti ja aila harvassa perusaspan hommassa tarvitaan mitään kovin ihmeellistä kielitaitoa, riittää, kun tuntee tuotteet ja käytänteet ja osaa kertoa niistä.

Lähettäjä: no fc 
Päivämäärä:   4.4.25 20:42:21

kalannissaa vaahterus hakee työnjohtajista lähtien alaspäin. duunareita joilla pysyy työkalut kädessä, hitsareita sun muita. ei tarvi osata. opetetaan.
koneistajia, levyseppäkoneistajia huoltsikoita ja ei. ei tarvitse osata mitään. kunhan et ole kädetön , kaikki opetetaan eikä alkupalkka ole tosiaankaan paska. päälle saat huippuhyvät työkaverit joiden kanssa haluat sitä vapaa aikaakin viettää . ikä pelkkä numero, meillä sitä ei tunneta. https://vahterus.com/fi/company/careers/
jeps. minä pelkkä tavis duunari tuolla kohta 15v ollut ihan roska hommissa, mut en vaihtaisi mihinkään. raskasta mut ihan huippuporukkaa.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   4.4.25 20:54:55

Oon korkeakoulutettu, en asu pk-seudulla vaan pienehkössä n. 50000 asukkaan kaupungissa muutaman tunnin päässä etelästä. Olen parhaimmillani tienannut vuodessa noin 45000€ bruttona, tehnyt monenlaista hommaa, pääosin erilaista myyntityötä. Viime vuonna olin reilu puoli vuotta työttömänä, ja työllistyin sitten pankkiin. Tykkään todella paljon työstä ja työyhteisöstä. Palkka oli aluksi 2500€ brutto, nyt noussut jo lähes parisataa. Homma ei ole missään nimessä helpointa. Jos olisin nirsoillut, ja katsonut vaan niitä 3000-4000 palkkahaarukan hommia, niin olisin vieläkin työtön. Toinen määräaikainen pätkä on katkolla ensi syksynä, mutta todella toivoisin että jatkuisi, en ole näin kivassa työpaikassa vielä ollut. Kertaakaan ei ole harmittanut töihin lähteä. Toki menoista on pitänyt vähän karsia. Mutta elellään ihan kivasti kuitenkin. Meillä ei ole kalliita harrastuksia saati hevosia, mutta pystytään matkustelemaan kuitenkin edullisesti ja tekemään meille mieluisia asioita. Miehen palkka pyörii 3000€ brutto paikkeilla ja rahaa vie kaksi paljon liikkuvaa teini-ikäistä kuitenkin.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   4.4.25 20:55:47

Aloittajalle sanoisin vielä, että mä olen samassa ikäluokassa kuin sinä, eli en ole enää ihan nuori, mutta en vanhakaan.

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   4.4.25 21:42:02

Työllistyminen juuri nyt voi tuntua mahdottomalta, mutta mitä on tulossa, sitähän emme tiedä.

Heti oman työurani alun jälkeen tuli lama ja työttömyys. Silloin yrittäjyys oli ratkaisu. Pitkän yrittäjäuran jälkeen ollaan tässä taas - työttömänä. Eläke häämöttää, harmittaa, että tämä vielä piti kokea.

Lähettäjä: Toimari 
Päivämäärä:   4.4.25 22:06:25

AKAVA siis mikä akava? Mitä se trhnyt? Koko aja vaan potkitaan ja YT ulos ylempii ja toimihenkilöitä. Sama tämä PRO eli toikihenkilöitä ulistetaan, esim.valmet kaikki oli konttorilta, ei kettään ulos linjalta.

Iha en sano mistä nää ""edunvalvojat":

Lähettäjä: Vastuullinen 
Päivämäärä:   4.4.25 23:54:30

Ei ole mahdotonta työllistyä. Koulutusta vaan lisää.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   5.4.25 00:06:31

Tekevälle töitä löytyy.
Itsellä on pieni rakennusyhtiö, joka tarvitsee aika kipeästi nyt ammattitaitoista kirvesmiestä kympiksi, motivoitunutta kirvesmiehen alkua, rakennusmiehiä pari kolme ja rakennussiivoojia kaksi.

Eli jos olet työtä vailla, niin täältä löytyy.
Työmaat Uudenmaan alueella.
Palkkaus tes ja sopivuuden mukaan neuvoteltavissa siihen päälle.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   5.4.25 00:08:55

Pk-seudulta löytyy töitä, se tiedetään.
Valitettavasti kaikki eivät halua sinne töihin, eikä varsinkaan siellä asua.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   5.4.25 00:17:33

Minä ja muutama työntekijäni käy reppuhommissa maakunnissa, johon järjestetään majoitus päivärahoineen.

Sama se on maakunnasta tänne tulevalle.

Lähettäjä: Löytyy 
Päivämäärä:   5.4.25 13:08:44

Löytyy. Ainoa vaadittava koulutus on hygieniapassi. Palkka (lisien kanssa) lähemmäs 4.000e.

Työn ongelma on 3 vuorotyö. Töitä 6 päivää putkeen: 2 aamuvuoroa, 2 iltavuoroa, 2 yövuoroa ja sitten 4 päivää vapaata. Tulijoita on, mutta suurin osa ei kestä vuorotyötä. Osa lopettaa jo koeajalla, osa 1-2 vuoden jälkeen. Kovin montaa sellaista ei ole töissä, jotka olisivat ko. työtä tehneet yli 2 vuotta.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   5.4.25 14:06:17

Hittoako te istutte niitten työpaikkojenne päälle ja varjelette tarkemmin kuin ydinpommien laukaisukoodeja. Nimet jakoon tai tietysti mieluummin linkki työpaikkailmoitukseen. Muuten kommenttinne on samaa naurettavaa spämmiä ja valheita mitä joka palsta on täys. "Ei työt kelpaa" Aika vaikea hakea jos ei tiedä edes paikkakuntaa.

Näistä kahdesta erityisesti kiinnostaa alempi jossa palkaksi mainostetaan 4000e/kk. Olen parhaillaankin vuorotyölssä joten jos paikkakunta mätsää tulen riemusta kiljuen teille töihin. Tällä hetkellä tuntipalkka pikkasen alle 17e. Mutta eihän tämä ole oikea työpaikka ja vaikka olisi niin ei teillekään oteta kuukauden päästä 60v täyttävää.

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 4.4.25 18:55:23

meillä haetaan kokoajan ihmisiä töihin. aiempaa osaamista ei tarvitse, työ opetetaan. lähtöpalkka 14e
silti tulijoita ei ole.

Lähettäjä: Löytyy
Päivämäärä: 5.4.25 13:08:44

Löytyy. Ainoa vaadittava koulutus on hygieniapassi. Palkka (lisien kanssa) lähemmäs 4.000e.

Lähettäjä: Löytyy 
Päivämäärä:   5.4.25 15:25:30

^ Työpaikkailmoitus löytyy mollista ja sijainti n. 450 km pääkaupunkiseudulta pohjoiseen. Ilmoituksessa lukee palkan kohdalla ”tessin mukaan” tai jotain vastaavaa (euromäärää ei näy) mutta lisien kanssa palkka on lähes 4000e.

Lähettäjä: ------- 
Päivämäärä:   5.4.25 16:18:53

Laita nyt vielä vähän selkeämmät koordinaatit sille keksitylle työpaikallesi :D
Joo mäkin palkkaa vaikka heti kymmenen tyyppiä, 5000 palkka, ei tarvitse osata mitään ja iällä ei väliä, mahtava työpaikka, ihana ilmapiiri, 679.5 kilometriä Karkkilasta koilliseen, löytyy möllistä. Palkan kohdalla 7e tunti, mutta oikeesti lisien kanssa voisi olla viisi tonniakin.

Päivämäärä:   5.4.25 16:35:03

Vuorotyöstä: jatkuvasti vaihtuva rytmi on tutkitusti hyvin epäterveellinen tapa tehdä työtä. Mutta löytyy aamu-, ilta- ja yöihmisiä, jotka olisivat tosi tyytyväisiä, jos saisivat tehdä töitä oman luontaisen vuorokausirytminsä mukaan. MIKSI töitä ei järjestetä sen mukaan? Luultavasti tekijöitä löytyisi paljon helpommin, jaksaisivat paremmin, pysyisivät terveempinä jne, eli kaikki voittaisivat.

Esim itse tekisin oikein mielelläni pelkkää iltaa ja /tai yötä, viikonloputkin käy ihan hyvin. Ja satunnaiset aamut toki myös.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.4.25 16:42:59

Minä olen 46v ja juuri kutsuttiin vuoden alusta johtotehtävään 6500 euron kuukausipalkalla. Se on minulle ihan riittävä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.4.25 16:53:13

Vuorotyö ei sovi kenellekään. 2 aamua, 2 iltaa, 2 yötä -rytmi on tosi kuluttava. Fiksu yrittäjä etsisi sopivamman tavan, tyhmä jumittaa vanhassa ja toimimattomassa, ihan vaan kun eihän nyt mitään kannata muuttaa. Työntekijät arvostavat työnantajaa, joka huomioi heidän hyvinvointinsa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.