Lähettäjä: caacaa
Päivämäärä: 4.4.25 17:25:56
Todella paljon olen kuullut siitä, että ylipainoinen potilas ei saa hoitoa. Oireita ei oteta tosissaan ja mitään suostuta tutkimaan, koska kaikki johtuu siitä, että potilas on ylipainoinen. Silloinkin, kun ylipaino on tullut vasta muiden oireiden JÄLKEEN eikä ollut olemassa jo ennen muiden oireiden ilmestymistä. Ja kun monien sairauksien oireina on painonnousu (esim. sydän-, munuais- ja kilpirauhassairaudet, kun kroppaan kertyy nestettä tai aineenvaihdunta hidastuu). Tai raskauden/raskauksien jälkeen selkä on sökönä ja maha pömpöttää, kun vatsalihaksissa on niin suuri erkauma, muttei sitä hoideta, koska "olet niin lihava" (kun BMI on juuri ja juuri ylipainon puolella 25-26...).
Mutta ei kyllä hoikatkaan saa hoitoa. Sanotaan, että sä vaan kuvittelet oireesi kun olet hoikka etkä ole lihonut/lihava. Ei voi olla hypotyreoosia tai sydänsairautta, kun ei ole ylipainoinen. Tai vatsalihasten erkaumaa ei pääse korjaamaan kirurgisesti, kun "kyllä se siitä korjaantuu kun laihdutat". Vaikka BMI olisikin 22. Ei kaikki erkaumapotilaatkaan ole ylipainoisia!
Eräällä kaverillani on 4 lasta, kaksi viimeisintä kaksoset, eli kolme raskautta. Kun kaksoset olivat kuusivuotiaita, pääsi hän viimein erkauman korjausleikkaukseen, Ja on tosiaan hoikka ja aika "kuiva". Luulisi, että erkauman korjauttaminen olisi itsestäänselvyys, kun se tuo ongelmia ja vaikeuttaa elämää. Mutta ei... Kyseinen henkilö itki ilosta kun joku lääkäri VIIMEIN otti ongelman tosissaan eikä vain hokenut, että "jumppaa ja laihduta". Samantapaisia vastauksia saanut toinenkin kaveri, hänellä vain kolme lasta yksitellen. Kun pääsi korjausleikkaukseen, oli esikoinen 18 v ja kuopus 9 v. Kaverini BMI tuolloin 24. Mutta hei, "jumppaa ja laihduta"...
Ja minä olen se, jonka papereissa luki moneen kertaan, että "kilpirauhasarvot ei ihan ole viitteissä ja monet oireet täsmää, mutta diagnoosia ei anneta, koska potilas on hoikka". Eihän ne nyt ihan viitteissä tosiaan ollut, kun T4V oli alle 11 ja TSH yli 6... Tilanne vain paheni vuosien myötä. Ja kyllä, en ollut ylipainoinen. Mutta en myöskään kuvitellut oireitani.
Ja eräs iäkkäämpi sukulainen ei saanut hoitoa sydänoireisiin koska oli ylipainoinen, ja toinen syöpäoireisiin, koska hänellä on 3 lasta ja BMI:n mukaan 10 kg ylipainoa... Siinähän on syitä väsymykselle ja huonolle ololle. Molemmat meinasivat kuolla useaan kertaan ennen kuin saivat hoitoa. Toisen noista itse elvytin ja toisen pakotin päivystykseen kesken työpäivän oireiden vuoksi. Ja se syöpäsairaskin oli sellainen, että pukattiin leikkaussaliin keskellä yötä, koska aamulla ei olisi ollut enää mitään tehtävissä.
Minkä kokoinen sitten on oikean kokoinen potilas, joka saa hoitoa ja oireet otetaan tosissaan? Ei ainakaan yli- tai normaalipainoinen...
|