Lähettäjä: Tiianen
Päivämäärä: 4.4.25 16:44:11
Otsikkokenttä on rajallinen, joten siinä nyt lukee mitä lukee, vaikka itse aloituksen aihe on vähän laajempi.
Lapset, lapsettomuus, lasten lukumäärä, raskaudesta kertominen. Tämä aihepiiri herättää tunteita suuntaan ja toiseen.
Jos tiedät, että joku haluaisi lapsia muttei niitä syystä tai toisesta ole saanut, niin miten kerrot tällaiselle raskaudestasi?
Oletko hienotunteinen, möläytätkö asian suoraan päin naamaa ja odotat vuolaita onnitteluja, vai jätätkö kertomatta, ettet loukkaa vastentahtoisesti lapsetonta?
Aina kun puhutaan lapsiluvusta, lapsista, tai mistään lapsiin liittyvästä somessa tai oikeassa elämässä, alkaa ihmiset valittaa, että "Missä hienotunteisuus??? Ei lasten saanti ole kaikille itsestäänselvyys joten pitää muistaa olla HIENOTUNTEINEN!!".
Joitakin ei lapset tai lapsettomuus hetkauta millään tavalla, ja he sitten ovat hiljaa tai kommentoivat vain "joo", joka taas loukkaa niitä jotka ovat lapsistaan tai raskaudestaan onnensa kukkuloilla ja niitä, joille oma lapsettomuus on kipeä asia.
Moni kertoo, ettei uskalla kertoa raskausuutista muille, kun ei tiedä, loukkaako sillä jotakuta lasta yrittävää tai lapsensa menettänyttä. Ja moni, joka on saanut viimeisenä kuulla jonkun raskaudesta, loukkaantuu siitä, ettei hänelle kerrottu heti vaan tieto pimitettiin häneltä. Kun kyllä hän olisi halunnut ihan yhtä lailla tietää, ja se, että hänelle jätettiin tahallaan kertomatta (ettei loukata), loukkasi vielä enemmän.
Viime aikoina on taas tupsahdellut aiheeseen liittyviä asioita silmille. Erään podcastin pitäjä joutui esittämään vuolaat anteeksipyyntönsä, kun oli puhunut podcastissaan raskausuutisensa kertomisesta ja sitten kuulijat olivat suuttuneet, kun niin monille lapsettomuus on kipeä asia ja podaaja ei ollut yhtään hienotunteinen, kun podissaan kertoi, että oli (aikoinaan) kavereilleen kertonut olevansa raskaana. Ei lasten saanti hänellekään itsestäänselvyys ollut, kun ensin puuttui puoliso eikä heti tärpännyt kun alkoivat yrittää, mutta silti loukkasi todella monia kuulijoita puhumalla aiheesta podcastissaan.
Ja nyt tuli fb:ssä eräs julkaisu, jossa joku pohti lapsilukua, eli kun hänellä on paljon sisaruksia, niin haluaako hän itse paljon lapsia vai ei. Ja kylläpä taas kommenttikentässä on loukkaannuttu. Jotkut selittävät, että "Tämä on todella herkkä aihe, kun ei kaikki voi lapsilukuaan ennalta päättää, joillekin lastensaanti on mahdotonta". Jotkut kommentoivat, että "Mulla on vaan yks lapsi ja se saa riittää" ja heille sitten suututtu, että paska asenne, kun "kaikki eivät saa sitä yhtäkään" tai "jotkut ehkä haluavat useamman lapsen joten pidä sinä turpasi kiinni".
Joten miten olette itse toimineet? Oletteko miettineet, miten ja kenelle raskausuutisen uskaltaa kertoa? Ovatko muut loukkaantuneet kun olette raskaudesta puhuneet? Tai kun olette jättäneet kertomatta?
Onko teitä positettu somekavereista tai -seuraajista(-seurattavista, kun olette saaneet lapsia, eikä joku ole halunnut olla elämästänne enää sen jälkeen tietoinen?
Minua asia ei suuresti koske, koska olen vela, eikä oikeasti hetkauta, jos joku on raskaana. Olen ehkä loukannut joitakin, kun en ole ollut innoissani vaan onnitellut kuivasti tai tekopirteästi. Ja jos joku kertoo lapsettomuudestaan, niin en siihenkään välttämättä ole osannut suhtautua riittävän hienotunteisesti. En ala valistaa "kyllä se siitä kun ette stressaa", "oletteko kokeilleet näitä seksiasentoja" tai "olethan syönyt ravintolisiä?" vaan ennemmin ehkä olen kuunteleva ja vähän kuiva keskustelukumppani.
Minä en steristäni ole juurikaan huudellut, mutta ainakin yksi kaveri on katkaissut minuun välit, kun joku hänelle kertoi, että olen vela. Sama henkilö katkaissut välinsä myös siskooni ja hänen mieheensä sekä moneen muuhun, koska kyseinen henkilö ei puolisonsa kanssa saanut edes sitä yhtä hedelmöityshoidoista huolimatta, ja muut saivat lapsia ilman hoitojakin.
Olen myös vierestä seurannut, miten raskasta joilelkin on ollut toistuvat keskenmenot tai se, ettei edes hoidoista huolimatta raskautta saada alulle. Ja kuinka kamalaa heille on ollut, kun joku kaveri on lisääntynyt ja tulee näyttämään vauvaansa. Vaikka omaa kokemusta ei ole, sen toisen ilme ja olemus meinaa viedä minultakin ilmat pihalle.
Ymmärrän, että asia on herkkä, mutta tuntuu joillekin ehkä olevan vähän liiankin herkkä, kun kaikesta lapsiin liittyvästä loukkaannutaan ja tullaan somen kommenttikenttiin huutelemaan, että pitää olla hienotunteinen kun joillakin saattaa olla paha mieli. Ei saisi puhua edes yleisellä tasolla, ellei ole riittävän hienotunteinen. Ja omista kokemuksistaan nyt ainakaan.
No, miten sitten ollaan riittävän hienotunteisia? Miten puhutaan asiasta yleisellä tasolla, esim. "Oletko itse miettinyt asiaa? Mitä itse ajattelet? Kerro kokemuksesi" -postauksen kommenttikenttä on täynnä sensitiivisyydestä muistuttavia... Tai kun joku naamatusten sanoo, että ei halua enempää lapsia, tai haluaisi vielä lisää lapsia. Ja sitten saa haukut, kun ei ole riittävän hienotunteinen.
Minä kun haluaisin opetella olemaan riittävän hienotunteinen, etten loukkaa muita olemalla (muka) onnellinen toisten puolesta tai olemalla liian välinpitämätön asian suhteen.
|