Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Asiakkaat ärsyttää

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.4.25 16:12:15

Olen fysioterapeutti ja voi että miten rasauttelee kun asiakas tulee käynnille ja kysyn onko tehnyt antamiani harjoituksia. Tällä viikolla tein tutkimusta ja kaikista viikon asiakkaista keskimäärin kaksi kuudesta asiakkaasta/päivä sanoi tehneensä. Loput sanoivat, että ei, en ole viitsinyt, en ole jaksanut, ei ole kiinnostanut. Omaa kuntoutumistahan niillä on tarkoitus edistää, mutta ei viitsitä sen vertaa vaivaa nähdä, että tehdään helpot jutut ja varsinkin kun välineetkin on kotiin saatu lainaan. Kuvitellaan, että fysioterapian vastaanotolla tehtävät harjoitukset riittää. Näistä asiakkaista jotka tekee harjoitukset niin sen kyllä huomaa ja heidän kuntoutuminen on huomattavasti edistynyt. Ottaa niin päähän, että tänään aion ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen vetää perseet.

Re: Asiakkaat ärsyttää

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   4.4.25 16:36:02

Onko nämä asiakkaat sellaisia joille työnantaja tai joku muu maksaa fysioterapian kuin he itse? Silloin he eivät myöskään sitoudu ja ilmeisesti ei ole riittävän kova kuntoutumisen tarvekaan heillä. Ja kun on puoli vuotta käyty fysioterapiassa eikä ongelmat ratkea, niin siitä sitten suoraan työkyvyttömyyslomalle :D

Lähettäjä: kysymys 
Päivämäärä:   4.4.25 16:39:24

Oletko osannut varmasti perustella ja ohjata asiakkaita siten, että he innostuvat asiasta ja ymmärtävät varmasti mihin mikäkin harjoitus vaikuttaa ja miksi tietyt harjoitteet on heille hyväksi?

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   4.4.25 16:45:14

Lähettäjäkysymys 

Päivämäärä4.4.25 16:39:24

Oletko osannut varmasti perustella ja ohjata asiakkaita siten, että he innostuvat asiasta ja ymmärtävät varmasti mihin mikäkin harjoitus vaikuttaa ja miksi tietyt harjoitteet on heille hyväksi?

Veikkaan, että ap kyllä on ohjeistanut ja innostanut.
Työkseni seuraan näitä tapauksia, ja ihan ensi tapaamisesta näkee, kuka aktiivisesti haluaa kuntoutua, ja kuka vaan kärkkyy sairaseläkettä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   4.4.25 16:45:54

kysymys, tuo on fyssareilla varmaan yleisin turhautumisen syy. Eipä sitä voi määräänsä enempää innostaa ja saada asiakkaita sitoutumaan. Moni pitää pieniä liikkeitä nerkityksettöminä tai jopa turhina. Eikä se fyssarin vika ole, jos ihmiset ovat laiskoja.

Oma fyssarini on maininnut ihan samasta asiasta kuin aloittajakin.

Lähettäjä: u 
Päivämäärä:   4.4.25 16:53:42

Oon käynyt jalan ja selän takia.

Jalan liikkeet oli helpot, niitä tein ja jalka parani nopeasti, varmaan viikossa ja ei ole sen jälkeen vaivannut. Tämä oli terkkarin fyssari.

Selkää varten olisi pitänyt ostaa kuminauha ja laittaa se johonkin kiinni ja muutenkin sitä varten olis pitänyt jotain pyyherullaa väkertää ja tehdä typeriä harjoituksia, vain sen takia kun tähän ikään 35v on aikuisena selkä napsahtanut herätessä pari kertaa… Niin että tuntuu halvaantuneensa paitsi että kipu on kovaa jos yrittää liikkua. En ymmärrä yhtään että miks mut edellisellä kerralla lähetettiin fysioterapiaan. Nukkumisasento on huono, sen tiedän mutta mites siitä pääsee eroon kun ei pysty nukkumaan kun tietyssä asennossa? Joo, jäi tekemättä selän harjoitukset. Tämä oli työterveysfyssari.

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   4.4.25 16:54:38

Tuotahan ne lääkäritkin valittaa. Että kun liikkuisi, niin voisi saada pitkäaikaisia tuloksia mutta ei, kun halutaan vaan kipulääkkeitä, että voi maata sohvalla. Mitään ei olla valmiita tekemään itse. En kyllä yhtään ihmettele aloittajaa, että @!#$.

Päivämäärä:   4.4.25 16:55:12

Varmasti olen asiakkaita innostanut kuntoutumiseen ja selvästi kertonut kaiken kuten myös muu hoitotiimi. Asiakkaina varmasti on näitäkin jotka kärkkyy sairaseläkettä, mutta sitten on myös niitä, jotka eivät enää työelämään palaa. Kovasti kyllä halutaan, että voisi vielä joku päivä itse nostaa maitopurkin toisella kädellä, mutta millään ei viitsi kättä kuntouttaa tai jotain muuta vastaavaa. Sitten on tietysti nämä selkävaivaiset. He varsinkaan eivät tee yhtään mitään ja notkuvat sairaslomalla. Itselläkin pahoja selkävaivoja ollut ja kolme kertaa leikattu, mutta ihan työkykyiseksi palauduin kun kuntoutin itseni ja selkä ei enää reistaile niin pahasti.

Niin ja sekaan mahtuu itsemaksavia kuten myös työnantajan maksamia asiakkaita.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   4.4.25 16:58:36

Samaa olen kuullut fyssarina työskentelevältä läheiseltä. Tosin sama se varmaan on monessa muussakin ammatissa. Hammaslääkäriä ärsyttää se ettei tyypit pese hampaita, opettajaa se ettei ne opiskele, jne. Tsemppiä aloittaja - onneksi on perjantai.

Lähettäjä: Ohjeet 
Päivämäärä:   4.4.25 17:26:36

Minua taas ärsytti, kun fyssarilta ei saanut (pyynnöstä huolimatta) kirjallisia ohjeita. Onnettomuuden seurauksena olkapäätä kuntoutettiin 10 kertaa. Joka kerta sain 5-7 uutta liikettä, joita olisi pitänyt tehdä päivittäin. Jokainen liike käytiin läpi kerran fyssarin luona. Kotona en sitten enää muistanut, että kuuluiko joku tietty asia tehdä liikkeen 1, 3 vai 6 yhteydessä. Ja sitten ehti liike 4 unohtua jo kokonaan.

Sanoin fyssarille, etten muista liikkeitä enää kotona ja kysyin, voisinko saada ohjeet (kirjoitetut tai kuvat). Fyssari vain näytti liikkeet vielä kerran ja sanoi, että kyllä nämä on helppo muistaa.

Päivämäärä:   4.4.25 17:27:52

Mä sain just syksyllä hammaslääkäriltä ihan vilpittömän kuuloista kiittävää palautetta siitä, että kerroin rehellisesti hampaiden hoidostani. Hän sanoi vielä että yleensä asiakkaat kaunistelee.

Eikö ole parempi että he uskaltaa sanoa suoraan?

Lähettäjä: sujss 
Päivämäärä:   4.4.25 17:57:51

Ymmärrän aloittajaa todella hyvin, vaikka olenkin itse ollut vain asiakkaan roolissa.

Ärsyttää itseänikin, kun ihmiset valittavat kaikesta, mutteivät itse tee asioille mitään. Valitetaan kun viemäri on tukossa, vaikka käyttää viemäriä roskiksena ja heittää lavuaariin kaikki biojätteet ja kasaa hiekkaa ja roskaa pesuhuoneen lattialle jotka sitten vain huuhtoo suihkulla lattiakaivoon.

Tai valitetaan kun väsyttää, vaikka ei viitsitä nukkua kun on kivempaa selata somea ja tuijottaa töllöä ja mässätä kaikkea joka närästää, aiheuttaa refluksia ja valvottaa.

Tai vaaditaan laihdutuslääkettä, lile-lähetettä ja verenpainelääkettä, muttei tehdä elintavoille mitään, että oireet helpottuisivat ja paino saataisiin hallintaan. Ei edes lileen pääse, jos ei onnistu pudottamaan painoa ja osoita, että voi muuttaa elintapojaan.

Tai vaaditaan palkallista saikkua ja kipulääkkeitä, mutta elintapoja ei voida muuttaa, kotikonstein kokeilla mitään, tai jumpata ohjeiden mukaan, että oireet helpottuisivat. Tai vaikka levätä, että kroppa ei olisi niin rikki.

Minä saan aina kehuja kaikilta, kun olen itse yrittänyt jumpata ja selvittää, mikä oireet aiheuttaa. Menen fyssarille kun omat keinot ei riitä ja saan täsmäohjeet ja noudatan niitä. Seuraavalla kerralla sanotaan, että huomaa kyllä, että olen tehnyt ohjeiden mukaan.

Lääkärit tosin ovat välillä minuun tympääntyneitä, kun eivät voi valittaa elintavoistani vaan joutuvat oikeasti miettimään, mikä oireet aiheuttaa. Kun ei voi valittaa, että lopeta alkoholin juonti/vähennä, ala syödä terveellisemmin, harrasta enemmän liikuntaa, noudata säännöllistä päivärytmiä, ota särkylääkettä ja seuraa, auttaako, mittaa verenpaineitasi ja tule sitten uudelleen, jos tarvetta, jne. Kun minä teen nuo kaikki jo valmiiksi, eli tarvitsen oikeasti jo hoitoa kun lääkärille ajan varaan ja vien sinne verenpaineseurantatiedot, en käytä alkoholia, eikä elintavoissa ole juurikaan korjattavaa kun olen jo korjannut ne ennen kuin varaan ajan.

Ja en todellakaan ole täydellinen ja terve, vaan kyllä minulta diagnooseja löytyy. En siis todellakan aiheuta ongelmiani itse elintavoilla tai kuvittele oireitani, vaan olen ihan oikeasti kiero (CP-vamma), olo on huono joskus koska sydänvika ja hypotyreoosi, elämä joskus kohdellut rumasti josta seurasi melkoisia mt-ongelmia, joista seurasi pahoja fyysisiä oireita (mm. verenpaine ja rytmihäiriöt), jne.

Lähettäjä: Pk 
Päivämäärä:   4.4.25 19:07:48

Minua harmittaa, kun ohjeita ei saa kirjallisena. En millään muista niitä. Koen myös ongelmana, että kipujen syytä ei ole oikeasti tutkittu. Sain annetuista liikkeistä (jotka muistin) itseni kipeäksi ja kovan päänsäryn. Kun tarpeeksi monta kertaa kävin lääkärissä, selvisi kipujen syy lopulta röntgenissä. Ei sitä venyttelyllä olisi saanut kuntoon.
Itse kyllä jumppaan ja ihmettelen, kun moni valittaa, mutta ei tee mitään itse. Olen huomannut, että fyssarit on kovin skeptisiä ylipäätään asiakkaita kohtaan.

Lähettäjä: sj 
Päivämäärä:   4.4.25 19:12:59

Minä sain fyssarilta lähinnä halveksuntaa "oot ihan vino, et osaa, teet väärin" kun kerroin, että ongelmana on puutuva jalka ja jumittava selkä. Printtasi minulle monta sivua jumppaohjeita miten jumppaan jalkateriä ja käski varata uuden ajan kuukauden päähän.

Ei käyty jumppaliikkeitä läpi että olisi opetettu, miten ne pitää tehdä oikein. Ihan turha käynti.

Seuraavalla käynnillä sanoi "oot edelleen ihan vino" ja siinä se. Käski varata uuden ajan kuukauden päähän. En saanut uusia jumppaohjeita eikä käyty vanhoja läpi. Enkä ilmeisesti osannut tehdä niitä oikein kun haukut vain sain.

Kuukauden päästä menin kolmannen kerran ja tuolloin sanoi "niin mistä sulla on se selkä kipeä? Kumpi jalka sulla puutuu?" ja lisäksi "tää oli sitte sun viimeinen käyntikerta".

Okei. No hei hyvä, että sain sentään fyssarilla käydä... Mutta mitä hyötyä siitä oli?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.4.25 19:29:30

Onneksi itse olen saanut hyviä ohjeita fyssareilta, vaikka laiska ja lihava p@skiainen olenkin. Olen jopa vähän tehnytkin niitä liikkeitä käyntien välissä.

Aloittaja, sellaista elämä on. Älä ota niin raskaasti työtäsi.

Lähettäjä: Sipe 
Päivämäärä:   4.4.25 19:40:12

Hehe. Samat fiilikset aloittajan kans. T. Fyssari viidettä vuotta

Mutta siinäpä se. Kun ei voi kaikkia pelastaa, riittää että teet oman työsi hyvin. Ja sitten se on asiakkaan vastuulla eteneekö homma vai ei. Koita vaan jaksaa. On tämä työ joskus kivaakin, eiks nii? :) ja tsemppiä!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.4.25 19:41:42

Mä taas asiakkaana koen h*lvetillistä ärsytystä siitä, että vastaaotolla liikkeitä tehtiin aivan jumalattomalla kiireellä hirveä määrä, ja ainuttakaan en saanut kirjallisena ohjeena. Vaikka toistoja ei tehty kuin ihan muutama per liike, niin sain samantien vastaanoton jälkeen aivan järkyttävän migreenin ja luonnollisesti en saanut saikkua kuin sen yhden päivän.
Ensinnäkään en enää kotiinpäästyäni muistanut niitä liikkeitä, koska kirjallisia ohjeita en saanut lainkaan, ja toiseksi migreeni ei todellakaan kannustanut tekemään niitä liikkeitä työpäivänä. Turha käynti ihan meidän molempien kannalta.

Päivämäärä:   4.4.25 19:43:48

” voi että miten rasauttelee kun asiakas tulee käynnille ja kysyn onko tehnyt antamiani harjoituksia”

Sama. En tiedä kuvitteleeko porukka parantuvansa sillä, että käyvät kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa mun luona 45min.

t. Psyk sh

Lähettäjä: je 
Päivämäärä:   4.4.25 19:46:13

Minua taas ärsyttää se, että saan ohjeita, jotka olen osannut itsekin googlettaa ja kerron, että olen jo tehnyt noita jumppaliikkeitä/mt-ongelmaharjoituksia/kokeillut tuota nettikurssia/hengitysharjoituksia jne.

Eli mitä hyötyä minun on käydä ammattilaisella saamassa ohjeet, jotka minulla on jo tiedossa? Kuka tusota hyötyy? Ei ainakaan maksaja...

Päivämäärä:   4.4.25 19:57:32

” Eli mitä hyötyä minun on käydä ammattilaisella saamassa ohjeet, jotka minulla on jo tiedossa? Kuka tusota hyötyy? Ei ainakaan maksaja...”

No itse ainakin seuraavan vastaanoton rakennan niin, että käydään tehtävät läpi ja keskustellaan aiheesta vielä syvemmin. Se, että olet joskus neljä vuotta sitten tehnyt saman harjoituksen itsenäisesti, ei siinä hetkessä auta.

Ja sitten onkin todella loistava alkaa lennosta keksimään käsiteltävää sille vastaanotolle, kun potilas ei olekaan tehnyt harjoitetta kotona. Vastaanotoilla kyllä halutaan käydä, mutta mitään ei olla valmiita tekemään oman hyvinvoinnin eteen. Odotellaan, josko se hoitaja jotenkin maagisesti sut voisi loihtia terveeksi ja työkykyiseksi!

t. Psyk sh

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   4.4.25 20:00:26

Mä olen ainakin saanut kuvalliset ohjeet ja viimeksi fyssari otti mun puhelimella kuvan tai videon, kun tein liikettä! Kysykää sitä ens kerralla. Sillon ei tarvi mitään kirjoitella tai tulostella. Videolle voi puhua liikkeen ohjeetkin. Mut kyllähän tietysti on hyviä ja huonoja fyssareitakin, ihan kuten kaikkia muitakin.

Päivämäärä:   4.4.25 20:09:11

”No itse ainakin seuraavan vastaanoton rakennan niin, että käydään tehtävät läpi ja keskustellaan aiheesta vielä syvemmin. Se, että olet joskus neljä vuotta sitten tehnyt saman harjoituksen itsenäisesti, ei siinä hetkessä auta. ”

Ja usein sitä harjoitetta seuraa joku seuraava harjoite ja useimmiten ne liittyvät toisiinsa. Esimerkiksi ensin täytyy havainnoida omaa toimintaansa. Sitten vastaanotolla tätä käydään läpi, pohditaan toiminnan taustatekijöitä, siihen vaikuttaneita asioita ja miten toiminta itsessään vaikutti, mitä siitä seurasi jne. Usein päästään jo miettimään vaihtoehtoisia malleja. Sitten tehtäväksi tuleekin harjoitella niitä vaihtoehtoisia malleja jonkun tehtävän avulla siellä arjessa. Sitten seuraavalla vastaanotolla keskustellaankin siitä, että miten onnistui. Miksi ei ehkä onnistunut tai miksi sujui hyvin, mitkä asiat vaikuttivat epäonnistumiseen tai onnistumiseen, miltä tuntui jne.

Se, että potilas on joskus tehnyt netistä löytämänsä tehtävän, jossa havainnoidaan omaa toimintaa ei tässä oikeasti riitä. Tehtävä pitää tehdä uudelleen.

Lähettäjä: Räsynukke 
Päivämäärä:   4.4.25 20:24:27

Itsellä vain hyviä kokemuksia fyssareusta eri elämän tilanteissa. Raskausaikana kävin työterveyden ja julkisen puolen fyssarilla ja kumpikin oli sitä mieltä etten ole työkuntoinen ja pitää saada sairauslomaa. Työterveyslääkäri oli eri mieltä ja kiusasi minua, vaikka töissäkin työnantaja totesi etten ole työkuntoinen.

Myöhemmin sitten tuli jalan ja käden kanssa kanssa ongelmia ja kun pohjalliset, harjoitukset yms. Eivät riittäneet niin fyssari olisi halunnut minut hermorata tutkimuksiin. Ei käynyt työterveyslääkärille vaan olisi vaan pitänyt popsia opioideja ja ottaa kortisonipiikkejä, vaikka niiden hyödyn tietää olevan vai väliaikaista. Ei siis haluttu tutkia kivun syytä. Vaihdoin alaa ja vältän kuormittavia tekijöitä. On onneksi auttanut osittain.

Lähettäjä: Joo-o 
Päivämäärä:   4.4.25 20:56:25

Oon sekä ollut fyssari, että alan vaihtamisen jälkeen asiakas. Paras kokemus asiakkaana on ollut, kun olen itse tajunnut sanoa, että mulla ei tule tehtyä jos harjoitteita on yli 3 kpl/ jos pitää mennä lattialle makaamaan (eläinten karvoja ym).
Parhaat tulokset fyssarina, kun oon kysynyt että paljonko sulla tulee oikeasti tehtyä ja minkälaisia. Vaikka sitten työpöydän ääressä istuen 3 min päivässä, se on kuitenkin parempi kuin ei mitään.

Päivämäärä:   4.4.25 21:04:05

"Se, että olet joskus neljä vuotta sitten tehnyt saman harjoituksen itsenäisesti, ei siinä hetkessä auta."

Missä väitin, että olisin tehnyt niitä ohjeita vuosia sitten? Kun olen sanonut, että olen tehnyt niitä ohjeita viimeksi eilen tai tänään.

"No itse ainakin seuraavan vastaanoton rakennan niin, että käydään tehtävät läpi ja keskustellaan aiheesta vielä syvemmin. "

No miksi niitä ei sitten käydä läpi? Sain vain nettilinkit, mutta koskaan sen jälkeen niitä ei oteta puheeksi eikä käydä millään läpi. Ei siis todellakaan seuraavalla käynnillä kysytä, että katsoitko ne linkit ja oliko niistä hyötyä vaan koko asia unohtuu siihen, kun minulle annetaan ne nettilinkit. Ne samat, jotka minulla oli jo tiedossa.

Vaikka yritän ottaa asian puheeksi, niin aletaan puhua päälle "no juu. No kerro mitä sulle kuuluu?" No senkin kerroin jo heti käynnin alussa ja kahdesti sen jälkeen, oliko vielä jotain kysyttävää? Jankkaa samaa monta kertaa. Mitä hyötyä siitä on?

Lennosta keksitään ainoastaan jankata samaa asiaa "mitä sulle kuuluu?" tai sitten toinen osapuoli kertoo minulle viherkasveistaan, kuinka laittoi peikonlehden palasiksi ja juurruttaa nyt pistokkaita ämpärissä. Ja minä ihmettelen, miten se liittyy tähän minun käyntini aiheeseen. No sitten kysytään taas, että mitä minulle kuuluu.

No siis mitä??

Ja ihan vain tiedoksi sinulle, ettäjos et keksi lennosta mitään, mistä keskustelisitte, kun asiakas ei ole itsenäisesti tehnyt kotona harjoitteita, niin silloin voitte vaikka sillä käynnillä tehdä jonkun harjoitteen ja keskustella siitä.

Minullekin on joku ammattilainen joskus kirjoittanut papereihin, että potilaan kanssa keskusteltu tästä ja tosta (ne nettiterapiat ja nettilinkit tai jumppaohjeet tai kotihoito-ohjeet tai elämäntapamuutokset tai mikä nyt onkaan ammattilaisen osaamisala ja käynnin aihe) ja käyty näitä vaihtoehtoja läpi ja hän kertoo tehneensä itse näitä ja olevansa tietoinen näistä, joten ei ole tarvetta kertoa hänelle asiasta enempää. Eli juuri kuten kuuluukin, eli ei tuhlata aikaa turhuuksiin.

"Se, että potilas on joskus tehnyt netistä löytämänsä tehtävän, jossa havainnoidaan omaa toimintaa ei tässä oikeasti riitä. Tehtävä pitää tehdä uudelleen."

Paitsi että kun se potilas on tehnyt juuri sen täysin saman annetun tehtävän/harjoitteen eikä vain jonkun samantapaisen. Miksi se ei riitä ja mitä hyötyä sitä on uudelleen tehdä, kun ammattilainen ei asiasta halua puhua?

Eikä sitä ammattilaisen kanssa käydä läpi vaikka pyytäisi. Mitä järkeä sitä tehtävää on antaa, jos sitä ei käsitellä? Tai kun potilas sanoo, että olen tehnyt näitä harjoitteita ja kysyn, onko vielä jotain muita mitä voisin tehdä, niin se ammattilainen antaa muutaman nettilinkin, jotka on samoja kuin sillä poitilaan antamalla listalla eikä ammattilainen sen enempää asiasta puhu. Kun potilas seuraavalla kerralla haluaisi puhua aiheesta, vaihtaa ammattilaienn aihetta ja puhuu viherkasveistaan tai linnanmäen lippujen hinnoista. Mitä hyötyä siitä on?

Konkreettinen esimerkki: Olen tehnyt mielenterveystalon omahoito-ohjelmista viimeisen kuukauden aikana ahdistuksen, masennuksen ja keskittymisvaikeuksien omahoito-ohjelmat. Olen myös katsonut youtubesta videot waiting for the wrong train ja nämä kolme hengitysharjoitusta. Ammattilainen sanoo "No mä laitan sulle muutaman nettilinkin kun käynti loppuu". Kun menen katsomaan linkit, niin siellä on youtube-video waiting for the wrong train, yksi noista mainitsemistani hengitysharjoitusvideoista ja mielenterveystalon omahoito-ohjelma keskittymisvaikeuksiin. Eli ei mitään uutta. Eikä niiden tekemisestä tosiaan ole vuosia!

Mutta hän ei kuitenkaan koskaan halua puhua noista laittamsitaan linkeistä tai niissä olevista harjoitteista seuraavilla käynneillä.

Kerrohan, mitä minä noista nettilinkeistä hyödyin, kun niistä ei suostuta puhumaan vaikka yritänkin kysyä?

Päivämäärä:   4.4.25 21:12:31

” No miksi niitä ei sitten käydä läpi? Sain vain nettilinkit, mutta koskaan sen jälkeen niitä ei oteta puheeksi eikä käydä millään läpi. Ei siis todellakaan seuraavalla käynnillä kysytä, että katsoitko ne linkit ja oliko niistä hyötyä vaan koko asia unohtuu siihen, kun minulle annetaan ne nettilinkit.”

Kannattaa kysyä siltä sun hoitajalta. Mä käyn aina tehtävät potilaiden kanssa läpi. Jos ne siis olis tehtynä.

Päivämäärä:   4.4.25 21:16:00

Minähän kysyin. Mutten saanut vastausta. Ja vaikak yritinkin selostaa tekemiäni harjoitteita, niin hän vain sanoi "Joo. No mitä sulle kuuluu?" Eli ei halunnut puhua niistä antamistaan harjoitteista. Ei edes yrittänyt esittää, että kiinnostaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.4.25 21:16:06

Ite jonkun verran fysioterapiassa käynyt polven, selän ja olkapään takia. Sanotaanko näin, että kyllä sillä fyssarillakin on väliä, että saako se innostettua tekeen ne harjoitteet vai ei. Ensimmäinen jolla olen käynyt, oli niin tympeä, elämäänsä kyllästyneen oloinen ja harjoituksilla ei ollut minkään valtakunnan hyötyä. Heitin tekemästä ne ja ei ole vaiva muuttunut huonommaksi/paremmaksi. Tai no paremmaksi on, kun olen muuta tehnyt sen eteen..
Toinen fyssari sitten pahan selkäkivun takia. Osasi selittää asiat kunnolla, oli innostunut työstään jne ja osasi samaistua potilaan rooliin. Kerroin rehellisesti, että alkuun tein harjoitukset luvatusti, mutta kun ne oikeasti auttoivat niin sitten niiden teko unohtui/harveni. Tää sanoi, että ei se mitään haittaa kerta ne auttoi pääsemään kivusta! Että se on ihan normaalia ja kunhan ne tekee taas, jos pahenee. Näillä ohjeilla olen mennyt jo yli 5v, teen harjoituksia, jos tilanne on päällä, ne helpottaa ja unohdan tehdä ja taas olen kivuton hyvän aikaa (vuosiakin mennyt välissä..). Ihan paras fyssari ja, jos hänelle pääsisi helposti niin menisin polvenkin takia hänelle.
Kolmas oli olkapään takia, ihan normaali viasta kiinnostunut fyssari, saman tyyppinen kuin tuo toinen. Tein harjoitteet sovitusti, vika helpotti ja harjoitteet unohtui. Harmillisesti vika tuppaa toistumaan ja olen nuo harjoitukset unohtanut, kun välillä ne olisi taas hyväksi avuksi.

Päivämäärä:   4.4.25 21:17:31

Mä olen saanut paljon laadukkaampaa palvelua koiran fyssarilla kuin ihmis fyssarilla.

Koiralle sain fyssarin videoimat ohjeet koiran harjotteisiin. Hän siis oli videoinut harjotteita oman koiransa kanssa ja samalla selitti videolle harjoitteen perusperiaatteet jne. Videot sain käynnin jälkeen linkkeinä. Toki samat harjoitteet hän teki käynnillä minun koirani kanssa. Todella fiksu tekniikka.

Päivämäärä:   4.4.25 21:18:09

” Minähän kysyin. Mutten saanut vastausta. ”

Enpä minä osaa sanoa sulle yhtään sen paremmin, että miksi juuri se hoitaja ei käynyt juuri sinun kanssa tehtävää läpi. Mä käyn (tai nohh, kävisin) aina, koska se on se niiden idea.

Lähettäjä: Kira 
Päivämäärä:   4.4.25 21:18:46

Voit vaan kuvitella mitä on olla päivystyksen/valvonnan sairaanhoitaja. Joku tietty potilas saattaa kolme kertaa viikossa tulla hoitoon kun on vetänyt "överit". Heidät laitetaan hengityskoneisiin, hoidetaan laadukkaasti alusta loppuun, kotiutetaan ja sama homma uudestaan. Näiden potilaiden kohdalla ei ole hyötyä enää osastojaksoista. Eli palvelua on tarjottu ja tarjotaan, mutta heitä ei nyt vaan voi sulkea neljän seinän sisälle loppuelämäksi. Sama tilanne esimerkiksi tupakoitsijat, jotka ovat sairastuneet keuhkoahtaumatautiin. Tulevat taju kankaalla ensihoidon tuomana, hengityslaitteilla saadaan heidät lopulta hereille, omaisetkin tulevat katsomaan ja kun heidät on saatu kotiutumiskuntoon, he ilmoittavat etteivät aio lopettaa tupakoimista. Voin omalta osaltani kertoa että sairaalassa mietitään moniammatillisesti joka kerta mitä palveluita potilaalle voidaan tarjota ja niitä tarjotaankin. Melko usein näitä palveluita ei sitten haluta ja sairaalasta häivytään.

Päivämäärä:   4.4.25 21:28:32

olen fyssarin asiakas. en ole pyytänyt extranappuloita, ennemminkin kieltäydyn. minimillä mennään ja fyssarin ohjeilla.
fussarin neuvoia noudatan kuin pir. raamattua, haluan parantua. toista vuotta ennään eikä kauheasti edistystä niin tekisi mieli luovuttaa. toisaalta vaihtoehtoja ei ole.
välillä mietin miten elämänarvoista tää on. loputon kipu. tavallaan alan kai luovuttaan.

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   4.4.25 22:03:07

Sen olen jo omien asiakkaiden kanssa huomannut että heitä ei voi holhota ja että heitä ei vaan voi pakottaa tekemään yhtään mitään oman hyvinvointinsa ja kehonsa toimintakyvyn eteen. Se on heidän oma valintansa. Ei kannata ärsyyntyä siitä. Ei ole sen arvoista. Ja sitähän nyky sairaanhoito (ei terveydenhuolto) on, pilleri, leikkaus ja oireet pois pikaisesti. Se, että korjataanko itse ongelmaa siellä oireen takana ei kiinnosta, koska silloin yleensä pitää muuttaa elintapoja ja nähdä vaivaa ja tehdä joku elämänmuutos. Siihen ei moni oikeasti kykene.

Lähettäjä: Selja 
Päivämäärä:   4.4.25 22:10:06

Reumaa sairastavana on vuosien varrella fyssarit tulleet tutuiksi. Eniten heissä ärsyttää se, että eivät ota huomioon perussairauden aiheuttamia rajoituksia. Jos fyssarina on semmonen 25-vuotias urheilullinen elämänsä kunnosss oleva nuori mies, hän ei ymmärrä keski-ikäisen vaihdevuosivaivojen kanssa kärsivää naista. Tai ylipäänsä vanhemman ja sairaan kropan
rajoitteita. Sitten ärsyttää nämä fyssareiden "muotisairaudet", millloin on kuollut perse, milloin joku muu, mistä on juuri käydyllä kurssilla opittu. Sitten kaikki potilaat niputetaan vaikkapa siihen samaan kuolleen takapuolen syndroomaan. Mulla todettiin vuosien "perseterapian" jälkeen selkärankareuma, muutama välilevy puuttuu ja helposti tulee välilevytyriä. Nivelreuma vielä kaupan päälle ja vaihdevuodet. Mut samalla kaavalla olis fyssarilla jatkettu. Onneksi löysin kunnon osteopaatin, joka hoitaa kokonaisvaltaisesti eikä leipääntyneesti, kuten sairaaloiden fyssarit.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   4.4.25 22:11:27

Minulla olkapää on kipeänä ollut jo monta vuotta ja ärsyttää, kun ei voida tutkia mikä siellä on vikana. Fyssarille vain saa aikoja ja olen tehnyt harjoitteita, mutta tilanne ei ole muuttunut miksikään.
Alkaa jo pikkuhiljaa turhauttaa, kun yöunetkin on katkonaisia tuon kivun takia.

Lähettäjä: Voi 
Päivämäärä:   4.4.25 22:11:42

Minut työterveys määräsi fyssärille ja tämä totesi ettei viitsi minulle mitään jumppaohjeita näyttää kun et kumminkaan tee. Hiemam jäi suu auki. Ei ole aiempaa historiaa tekemisistä tai tekemättä jättämisistä. Siinä sitten tunti juteltiin. Tuskin se lääkäri sitäkään tarkoitti.

Lähettäjä: Nonäinpä 
Päivämäärä:   4.4.25 22:13:52

Ja seuraavaksi nämä laiskat asiakkaat tulee hierojalle kipujensa ja vaivojensa kanssa ja odottavat, että hieroja hoitaa hein ongelmansa. Kysyn monesti asiakkaalta, että onko käynyt fyssarilla ja hyvin usein vastaus on "joo, mutta ei niitä harjoituksia oikein tule tehtyä". Tai asiakas kertoo omistavansa jo nivaskan fyssarin ohjeita, mutta kun ne ohjeet ei auta JOS NIITÄ EI TEE! Hierojana ei hirveästi motivoi hieroa asiakkaita, joiden oma osallistuminen omaan kuntoutukseen on täysi nolla.

Terveisin hieroja

Päivämäärä:   4.4.25 22:19:50

Mun fyssari onkin niin taitava, että pystyy ihan vaan kopeloimalla sanomaan onko selkä terve vai ei! Mun selkäni on terve, ihan vaan kuulemma lihasjumeista minun vaivani peräisin. Alaselkä saattaa siis kipeytyä jos joudun nostamaan jotain painavaa, tai jos joudun pysymään jaloillani liian pitkän aikaa. Pahimmillaan multa menee jalat alta kivun takia, enkä esimerkiksi pääse sängystä ylös. Mutta onneks mulla on taitava fyssari joka korvaa lääkärin, röntgenin ja magneetin, mihinkä niitä semmosia nyt tarttis.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.4.25 22:42:18

"seuraavaksi nämä laiskat asiakkaat tulee hierojalle kipujensa ja vaivojensa kanssa ja odottavat, että hieroja hoitaa hein ongelmansa."

Jos asiakkaalla on lihasjumeja, niin kyllä se nyt vaan on hierojan tehtävä avata ne. Asiakas toki voi muuttaa toimintatapojaan sen verran, että jos hartianiskaseudun jumit johtuvat vaikka huonosta työasennosta, niin yrittää korjata asennon.

Lähettäjä: Omppu 
Päivämäärä:   4.4.25 22:58:30

” Ja seuraavaksi nämä laiskat asiakkaat tulee hierojalle kipujensa ja vaivojensa kanssa ja odottavat, että hieroja hoitaa hein ongelmansa”

Kuulepa hieroja, jos ne laiskat asiakkaat ei tulisi vaivojen takia sinun tykö, niin minkä takia? Eikö se ole hyvä että sinuakin joku työllistää.

Lähettäjä: ,u,u 
Päivämäärä:   5.4.25 00:31:43

Nonäinpä:
Minulle fyssari suositteli hierojaa. Olin liikunnallinen ja tehnyt hänen antamiaan jumppaliikkeitä, mutta silti hän kehotti minua menemään hierojalle. Kävin kolme kertaa fysarilla ja kahdella jälkimmäisellä kerralla sanoi, että sinun kannattaisi käydä hierojalla.

Eli jos minä menen hierojalle, niin voin sanoa, että "fyssari käski" :D

En vain tiedä kelle hierojalle mennä. Joku mieshieroja on vain silitellyt sormenpäillä ja vaikka kuinka sanoin, että hiero vain kovempaa, niin hän vain toisteli "Juu :)" "Juu :)" ja jatkoi sormenpäillä selkäni silittelyä. Ja joku lihava naishieroja runnoi minua kaikin voimin ja koko painollaan niin, että jouduin keskeyttämään hieronnan joskus 10-15 minuutin jälkeen. En voinut tuon jälkeen koko päivänä liikuttaa käsiä ja olin monta päivää ihan mustelmilla.

Päivämäärä:   5.4.25 11:09:36

Mun ongelma on se, että aikaa on liian vähän päivässä. Lähden aamulla kotoa seiskan jälkeen ja usein tuun takaisin vasta kympiltä illalla. Fyssarin antamat liikkeet sattuivat ja oli vaikea tehdä niitä oikein. Unohdin nopeasti vastaanoton jälkeen, mikä niissä oli pointtina.

Oikeasti ihmiset on laiskoja ja vain henkilökohtainen ohjaus on tehokasta.

Siksi mä ratsastan useimmiten valmennuksessa tai ratsastustunnilla, koska yksin alan sluibata. Ihminen on yleensä laiska paßka, ainakin minä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.