Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Osa-aika työttömyys ja työnhaku

Lähettäjä: Avaudun 
Päivämäärä:   4.4.25 16:02:52

Olen ollu viime syksystä asti lyhennetyllä työviikolla. Eli teen 4 pv viikkoa. Asia jota en ymmärrä, on se että pitää olla työnhakija kokoaikaiseen työhön tällä. Nyt työkkäristä soitettiin että pitäs tavata ja alkaa suunnittelee sitä työnhakua. Yhden päivän takia ? Vai meinaako ne että mun tarvii vaihtaa työpaikkaa, tämän yhden päivän takia ?

Oon koko elämäni maksanut toisten kotona maksamista ja nyt en sit saa itse hyötyä tässä tilanteessa vaan pitää nyt vaan mennä töihin. Miksi ei käytetä energiaa niihin joilla oikeesti ei ole työpaikkaa

Re: Osa-aika työttömyys ja työnhaku

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.4.25 16:04:36

Samat säännöt kaikille tukia hakeville.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.4.25 16:10:10

Sulla pitäisi olla kokopäivätyö. Joten sellaista alat tietysti hakemaan, jos tukia kaipaat.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.4.25 16:10:17

Saatko soviteltua päivärahaa tai työttömyyspäivärahaa tuosta yhdestä päivästä?

Jos et, niin sitten ei tarvitse olla työnhaku voimassa, vaan voit vaan olla sen neljä päivää viikossa töissä ja unohtaa koko työkkärin.

Jos taas saat, niin sitten mennään työkkärin sääntöjen mukaan, yleensä tuollaisissa tilanteissa ei työnhakuvelvoite ole kovin suuri määrältään, mutta ne pitää silti hoitaa, jos tukea haluaa saada.

Päivämäärä:   4.4.25 16:10:56

Näin se menee. Monet kerrat on mekin työporukalla sitä naureskeltu kun lomautusta on 1 päivä viikossa ja kokoaikatyötä pitää kaikkien hakea. Jos jokin on rekrytoijien ajan tuhlaamista niin tämä.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   4.4.25 16:17:07

Siis jos sä päätät tehdä 80% ja elät sillä, hienoa! Mutta ei se nyt niin mene että päättää tehdä osa-aikasta ja sitten muut maksaa tukia vaikka ei ole mitään aikomusta hakea kokoaikaista työtä!

Se "vain" yksi päivä on 1/5 sun palkasta eli elämisestä. Pihistä menoista ja lopeta työnhakijana olemine ja tukien hakeminen tai hae lisää töitä.

Päivämäärä:   4.4.25 16:20:52

Minä en ole päättänyt mitään, vaan työnantaja.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   4.4.25 16:33:20

Sinun valinta on, että tyydytkö tilanteeseen ja elät lyhennettyä työaikaa ilman tukia vai haetko tukia ja samalla työtä, jolla pystyisit itsesi elättämään. Helppoa!

Tosin omakohtaisesti täytyy sanoa, että minä ihan yllätyin, kun sain hetki sitten työkkäriltä ilmoituksen, että työllistymissuunnitelmani pitäisi päivittää. Olen ollut koulussa kohta kolme vuotta ja teen siinä sivussa myös töitä. Irtisanouduin aiemmasta työstäni 05/2022. Ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi, mutta en hakenut mitään tukia, joten unohdin koko homman. Ja eka yhteydenotto heidän suunnalta oli tosiaan vasta nyt 03/2025. Kovin aktiivisesti ei työkkäri meidän suunnalla ihmisiä patistele, enkä edes tiennyt, että olen virallisesti työtön työnhakija. :D

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   4.4.25 16:37:53

Avaudun, lopeta tukien hakeminen, niin poistuu työnhaku velvoite! Ymmärrätkö? Miten saa työttömyyskorvausta kun on 4pv/viikko työssä?

Päivämäärä:   4.4.25 16:42:59

Lomautuspäiviltä saa työttömyyskorvausta.

Päivämäärä:   4.4.25 16:50:47

Niin lomautettuna on se yksi päivä

Päivämäärä:   4.4.25 16:51:31

Z, kun et hae tukia niin ei niitä kiinnosta. Nyt kun oli muutoksia, niini lähestyvät sinuakin, että mikäs on homman laita

Lähettäjä: ------- 
Päivämäärä:   4.4.25 16:52:14

Eli valitat maksavasi muiden kotona olemisesta, mutta itse loisit kotona yhden työpäivän verran viikossa muiden rahoilla, eli tuilla?

Päivämäärä:   4.4.25 16:55:41

Et ymmärtänyt ajatustani, jos olen vuosi kaudet maksanut veroja. Enkä ole ennen tätä ollu päivääkään työtön.. on minunkin vuoroni saada jotain niistä maksetuista veroista.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   4.4.25 16:58:12

Jos nostat tukia niin sitten mennään niiden sääntöjen mukaan. Jos tuo lyhennetty työviikko jatkuukin vaikka vuosia, niin aika paljon maksetaan sinulle tukirahoja. Joten tietenkin halutaan että työllistyisit kokoaikaisesti. Voit toki myös laittaa työnhaun pois, olla nostamatta tukia ja elää pelkällä palkalla jos työnhaku ahdistaa.

Mä teen talvet osa-aikaisena ja ainakin vielä toistaiseksi riittää, että pyydän lisätunteja työnantajalta kerran talven aikana ja kuittaan sen tehdyksi. Se lasketaan työnhauksi. Tämä kai kyllä jossain vaiheessa muuttumassa, mutta sitten vain kiltisti haen niitä työpaikkoja ja kenties vaihdankin jos sattuu joku kokoaikainen homma löytymään. Toki muutenkin ihan ilman työkkäriäkin tässä katselen josko löytyisi joku työ jota voisi tehdä kokoaikaisesti talvisinkin.

"Oon koko elämäni maksanut toisten kotona maksamista ja nyt en sit saa itse hyötyä tässä tilanteessa vaan pitää nyt vaan mennä töihin. Miksi ei käytetä energiaa niihin joilla oikeesti ei ole työpaikkaa"

Hyödythän sinä tälläkin hetkellä jos työttömyystukea saat yhdestä päivästä joka ikiseltä viikolta. Säännöt on samat kaikille. Jos haluat työttömyyskorvausta, niin haet kokoaikatyötä. Jos et suostu hakemaan työtä niin sitten olet ilman korvausta.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   4.4.25 18:01:58

Haet niitä töitä. Tuskin kukaan ottaa töihin yhdeksi päiväksi varsinkaan, jos päivä vaihtelee.

Päivämäärä:   4.4.25 18:25:42

Siinähän se vitsi piileekin. Ei kukaan palkkaa yhdeksi päiväksi viikossa varsinkaan sellaiseen työhön joita on pakko hakea, eli kokoaikatyöhön.

Mutta pakko on kuormittaa rekrytoijia täysin turhilla hakemuksilla hakemalla kokoaikatyötä jota ei pysty tekemään.

Päivämäärä:   4.4.25 18:45:20

Ei aloittajan tarvitse hakea töitä yhdeksi päiväksi viikossa. Vaan viideksi päiväksi. Sitten voi sanoa sille nykyiselle osa-aikatyöpaikalle heipat. Jos työpaikkaa ei suostu vaihtamaan kokopäiväiseen, niin sitten on nostamatta työttömyystukia.

Päivämäärä:   4.4.25 19:02:22

Aloittajalla ei ole osa-aikatyötä vaan kokoaikatyö josta on lomautettuna yhden päivän viikossa.

Päivämäärä:   4.4.25 21:24:05

Ei sun mikään pakko ole. Et vaan hae tukia niin saat olla rauhassa vaikka 1 päivän viikossa töissä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   4.4.25 21:33:54

No niin se nyt vain menee, että työttömyystukea saadakseen tulee hakea kokoaikatyötä.
Itse teen lyhennettyä työaikaa myös, enkä hae työttömyystukea.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   5.4.25 00:27:41

Jos nykyinen työnantaja ei pysty tarjoamaan tarpeeksi työtä, että palkalla elää, on ratkaisu vaihtaa työtäpaikkaa. Eli et hae mitään yhtä päivää vaan kokonaan uutta työtä. Työpaikka voi sitten hakea tilallesi 80% tekijän.

Päivämäärä:   5.4.25 06:30:14

Käytännössä tuohon riittänee, että suunnitelmaan kirjataan että hakee kokopäivätyötä (se lause pitää siellä olla sovitellun päivärahan saamiseksi) ja työnhakuvelvoitteen hoidat hakemalla kokoaikatyötä nykyiseltä työnantajalta. Ja jos tarvitsee hakea kokopäivätyötä muualta niin sitten teet senkin, ei vie hirveästi aikaa kun hakemiseen ei tarvitse panostaa juurikaan.
Resurssien tuhlaamista, kyllä on, mutta sääntöjen pitää olla kaikille samat.

Siitä vaan hakeutumaan päättäjäksi jos muutosta haluaa saada aikaan, voit vaikka ajaa sellaista kun on maksanut veroja x määrän vuosia niin ei tarvitse noudattaa lakeja y ja z ;)

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   5.4.25 07:59:30

80% työaika katsotaan tukia hakiessa kokoaika työksi. Eli et saa tukia niin miksi olisit työnhakijana?

Päivämäärä:   5.4.25 08:04:16

Koka aloittaja oli lomautettu eikä osa-aika työntekijä.

Päivämäärä:   5.4.25 08:07:41

"80% työaika katsotaan tukia hakiessa kokoaika työksi. Eli et saa tukia niin miksi olisit työnhakijana?"

Ei katsota. 81% työaikalainen ei enää saa soviteltua, mutta 80% saa vielä.

Oli omassa kaupungissa aikanaan palkkatukityöt järjestetty siten, että työaika oli just jonkun 81-85%, palkka páska, hommat ihan kuraa eikä siitä käteen saanut yhtään tukiaisia enempää. Sitten hämmästelivät kun ei tulijoita ole ja kaupungin tarjoamia palkkatukipaikkoja välteltiin :D

Lähettäjä: niinno 
Päivämäärä:   5.4.25 14:24:03

Tekemällä töitä 4 päivänä viikossa sulle kertyy kaikki lomat täysmääräsenä ja progressiivisen verotuksen "ansiosta" palkka ei pahemmin eroa siiät mitä saisit täydellä työajalla. Näinollen en ymmärrä miksi edes olet työkkärin asiakkaana. Paljon järkevämpää olisi lopettaa työkkärin asiakkuus ja nauttia pitkästä viikonlopusta.

Tietenkin jos vajaa viikko tarkoittaa lomautusta niin saadaksesi korvausta kyseiseltä ajalta työnhaku on pidettävä voimassa. Sehän taas tarkoittaa että hyväksyt ja noudatat lakia ja teet työllistyäksesi mitä työkkäri käskee. Lomautuksen jälkeen on suuri vaara joutua irtisanotuksi joten itse en viitsisi käyttää ansiosidonnaisen päiviä turhaan etukäteen. Enemmän sille rahalle on käyttöä sinä päivänä kun työt loppuu kokonaan.

Päivämäärä:   7.4.25 15:23:20

ninno juurikin tämä ! Itse markinnut viimeistään syksyllä kysyä mahdollisuutta 80-85% työaikaan. Ikää kohta 60v ja alkaa vuorotyö jo verottaa ja hoitoalalla työ vie voimat niin ettei vapailla ja etenki yksikkövapailla jaksa muuta ku univelat kuitata. Mulla on ihanat lastenlapset ja ikääntyvä äitinikin alkaa kohtapuolin tarvitseen apua koska muistisairaus etenee hitaasti mutta varmasti.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   7.4.25 15:50:32

"on minunkin vuoroni saada jotain niistä maksetuista veroista."

Olet käynyt koulut, kuljet verovaroin hoidettuja teitä pitkin, mahdollisesti käynyt terkkarissa, lapsesi saa päivähoitoa ja koulua, kirjastossa voit käydä, kunnat mahdollistavat myös liikuntapalveluja ym, ym.

Veronmaksusi ei ole mitään korvamerkittyä rahaa, jonka saa sellaisenaan takaisin, kun lomautus tulee.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.