Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten valmistautua ratsastusvaellukselle?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   4.4.25 09:32:40

Haaveena lähteä ulkomaille useamman päivän ratsastusvaellukselle. Ratsastanut olen vuosikymmeniä, joten perustaidot lienee hallussa, mutta ovathan noin pitkät vaellukset eri asia kuin peruskoulutreeni tai edes maastoilu. Kroppa varmasti joutuu ihan eri tavalla koetukselle kun hevosen selässä vietetään tunteja päivän aikana.

Täällä on varmasti useamman päivän mittaisilla vaelluksilla käyneitä. Miten olette vaelluksiin valmistautuneet? Kiinnostaisi myös missä muut ovat käyneet vaelluksilla. Kokemuksia?

Re: Miten valmistautua ratsastusvaellukselle?

Lähettäjä: Aurinkomatkaaja 
Päivämäärä:   4.4.25 21:47:35

Luotettavan matkajärjestäjän kautta (esim. tunnetut Far and Ride ja Unicorn Trails) varatut matkat ovat lähtökohtaisesti todella hyvin järjestettyjä. Miljööt ja majoitukset miellyttäviä, hevoset hyvinhoidettuja ja selväpäisiä.

Matkalle kannattaa pakata siten kuin pakkauslistassa sanotaan. Mukavat urheiluliivit ja hiertämättömät alkkarit on must! Kannattaa ottaa jotain iholaastaria mukaan hiertymien varalta.

Taitojen puolesta kuvaile matkanjärjestäjälle totuudenmukaisesti oma tasosi, niin sopiva kohde ja ohjelma löytyy. Ratsastusmatkoilla tapaa upeita ihmisiä ja hevosten kautta kulttuuri tulee eri tavalla lähelle kuin perus turistimatkoilla. Suosittelen lähtemään jonnekin kauemmas kuin vain Viroon tai Unkariin - esim Etelä-Eurooppa on täynnä upeita kohteita. Jos matkakärpänen puree niin myöhemmin voi lähteä vielä kauemmas!

Lähettäjä: Laa 
Päivämäärä:   4.4.25 22:18:08

Juu hyvät alusvaatteet ja sukat. Sisäänajetut ratsastusvarusteet.

Hyvä peruskunto tietenkin auttaa pitkillä matkoilla. Yleensä kuitenkin aika leppoisaa menoa sopivilla tauoilla.

Lähettäjä: billie 
Päivämäärä:   4.4.25 23:33:36

Bepanthenilla voitelet kunnolla koko alapääsi joka aamu. Säästyt pahoilta kivuilta.

Lähettäjä: Esra 
Päivämäärä:   5.4.25 08:05:19

Olin viime kesänä aika kylmiltään (siis ilman aiempaa ratsastusvaelluskokemusta) yli 20 tuntia ratsailla hellesäässä hyvin haastavissa maastoissa. Sain hiertymät pakaroihin, en ihme kyllä genitaalipuolelle. Myös istuinluiden seutu kipeytyi kunnolla. Seuralaisellani oli sama juttu. Vissiin tuli istuttua eri asennossa kuin sileällä mennessä, vaikka ihan normisatuloilla mentiin. Ihon ja häpyalueen rasvaaminen on kyllä hyvä vinkki.

Hyvät alusvaatteet olivat kyllä tärkeät, mutta millaiset ne hyvät sitten ovat, niin en oikein osaa sanoa. Menin yhden päivän mummokalsareilla, jotka peittivät hyvin koko pakarat eivätkä hakeutuneet ränniin, mutta reunan saumat oli juuri istuinluiden kohdalla ja alkoivat kalvaa päivän mittaan. Muut päivät ratsastin saumattomissa alushousuissa, jotka sitten kyllä tuntuivat pakkautuvan pakaravakoon.

Seuraavalle reissulle otan ehdottomasti mukaan oman juomavyön tms. Meillä oli pienet vesipullot oppaan satulalaukussa, mutta minulle olisi ehdottoman tärkeää saada juoda enemmän ja omassa tahdissa. Aurinko, tuuli ja hikoilu varmaan viisinkertaistivat nestetarpeen.

Reissusta palattuani ihmettelin, miten jalat tuntuvat niin oudoilta, ihan odotetun lihaskipujen lisäksi. Reidet tuntuivat jotenkin tukalilta ja farkut puristivat. Tajusin vasta sitten, että sisäreiteni olivat niin turvonneet, että reidet ottivat koko matkalta kiinni toisiinsa, kun seisoin jalat yhdessä. Normaalisti minulla jää ihan reilu rako reisien väliin.

Eli juomavyö tms, bepanthenia ja hiertymiä ehkäisevä puikko sekä rakkolaastareita. Siinä minun parhaat vinkkini.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   5.4.25 08:52:51

Mie lähdin espanjaan ekalle vaellukselleni heidän vaativimmalle reitille. Oman hevoseni kanssa tein 4h maastoja ongelmitta, mutta siitäkin oli vuosia. Hyvin pärjäsin kielitaidottomana. Hyvä matkanjärjestäjä kyllä antaa peruslistan tavaroista. Ja normaalit kamppeet riittää. Mie tykkään verkkareista ja chapseista ja vaelluskengistä.

Rakkolaastarit ota mukaan, jos joku kohta hankaakin.
Kylmägeeli ja aurinkorasva.
Miul oli pyöräilykypärä, että ilma vaihtuu paremmin.
Ja vyölaukku + oma juomapullo (nesteytykseen elekrtolyytit)

Lähettäjä: Hui 
Päivämäärä:   5.4.25 09:25:03

Myös vaseliini käy häppäreihin. Aurinko rasva, aurinkolasit, allergialääkkeet jos käytät, talkki reisille varsinkin jos on kokopaikat, laastarit, kipugeeli tai joku muu esim.viilentävä,
Oma juomapullo ja vyö jos ei satulaan saa kiinni. Hanskat, kypärä, kengät joilla voi myös kävellä, urheilu liivit ja alkkarit. Tekninen paita. Tuuli takki. Jos menet kylmään aikaan niin sitten lämpimiä vaatteita. Itse olen käynyt vain kuumissa paikoissa.

Lähettäjä: Joo-o 
Päivämäärä:   5.4.25 09:28:36

Alushousut kannattaa olla saumattomat ja hyvin sisäänajetut. Pidän useiden päivien pyöräilyreissulla aina kolme kangaskerrosta ihon ja satulan välissä, kokeilisin sitä myös ratsastaessa. Eli ratsastushousut ja kahdet liukkaat alushousut. Silloin alushousujen välissä on liukas kangaskerros, jossa kankaat liikkuvat toisiaan vasten. Muuten voi olla, että alushousukangas liikkuu ihoa vasten aiheuttaen hiertymiä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.4.25 10:51:30

Linola-balsami taitaa olla alapäällekin neutraali, älkää nyt bebanthinea laittako, siitä voi saada yllättävän rajun allergiaen reaktionkin.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   5.4.25 14:49:02

Kiitos kommenteista ja kokemusten jakamisesta!

Tarkoitus lähteä Euroopan ulkopuolelle ja mieluummin "kylmään" kuin kuumaan. Virossa olen käynyt aikoinaan mutta se oli ennemminkin maastoilua (maastot 2h+5h+2h). Kukaan vetänyt sellaista rakkopuikkoa ahteriin? Estäisikö sellainen hiertymiä? Ei tietty herkimmille alueille. Työmatkalla kuumassa ja kosteassa käytin tuota jaloissa ettei kengät hanganneet ja silmälasien nenätyynyissä kun ne alkoivat hankaamaan ja oli ihan toimivaa.

Lähettäjä: riu 
Päivämäärä:   5.4.25 14:57:43

Linola estämään hiertymiä, yöksi Bebanthenia korjaamaan mahdolliset vaurion alut. Toimii myös monen päivän pyöräreissuilla.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.4.25 15:07:27

"Linola-balsami taitaa olla alapäällekin neutraali, älkää nyt bebanthinea laittako, siitä voi saada yllättävän rajun allergiaen reaktionkin."

Millä @!#$ perusteella Bepanthen aiheuttaa todennäköisemmin allergisen reaktion kuin Linola :D

Lähettäjä: sos 
Päivämäärä:   5.4.25 19:00:56

Talkki on hyvä apu hankaumien ennaltaehkäisyyn, sitä laitetaan myös usein vaellustalleilla hevosten selkään ennen satulointia.

Päivämäärä:   5.4.25 20:29:56

Pyöräilyyn tarkoitetut pehmustetut pyöräilyshortsit olivat minusta hyvät .

Päivämäärä:   5.4.25 20:30:26

Ratsastushousujen alla siis.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.4.25 20:47:41

"Meillä oli pienet vesipullot oppaan satulalaukussa, mutta minulle olisi ehdottoman tärkeää saada juoda enemmän ja omassa tahdissa."

Siis apua. Kyllä jokaisella tulisi olla se oma pullo mukana tavalla tai toisella

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.4.25 21:25:48

Minä kävin Etelä-Euroopassa seitsemän päivän ratsastusreissulla, yleensä ratsastusta joko 3+3h tai 2+2h päivässä.

Ei ollut mitään erikoisvarusteluja mukana, ratsastukseen hyväksi todetut alkkarit ja sitten normi housut + saappaat. Ihan peruskunto mulla, kerran viikossa ratsastan tunneilla, kesällä pyöräilen, joskus käyn kävelyllä ja joogaan. Tarkoitus oli lenkkeillä ennen reissulle lähtöä että kunto olisi noussut, mutta oli niin perkelöitynyt työrupeama juuri ennen tuota, että suurinpiirtein istuin perseelläni ja nukuin koko kuukauden ennen lähtöä.

Mulle tuli nolla rakkoa tai hiertymää. Ekana päivänä istuinluissa tuntui päivän jälkeen, mutta muuten persaus ei ollut kipeä tai lihakset jumissa missään vaiheessa. Iltaisin venyttelin vähän, mutta en oikeastaan sitäkään paljoa. Että joko kävi hyvä flaksi tai sitten oli hyvät satulat hevosilla. Oikeasti luulin, että olisi ollut rankempaa (okei kunto meinasi loppua kun laukattiin yli 5min putkeen, mutta näin muuten).

Lähettäjä: Aurinkomatkaaja 
Päivämäärä:   5.4.25 23:18:40

Jos sattuu löytämään sellaiset patikointikengät, joihin sopii minichapsit ja jotka mahtuvat jalustimiin, niin kannattaa hankkia. Ratsastuskengät ovat runsaampaan kävelyyn epämiellyttävät.

Itselläni oli vuosia sitten Echon retkikengät, ne olivat sopivat sekä ratsastukseen että kävelyyn. Valitettavasti kävelin nämä kengät puhki enkä ole löytänyt vastaavia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.