Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lainaturva asuntolainan yhteydessä

Lähettäjä: Mitä ihmettä 
Päivämäärä:   3.4.25 20:20:27

Kuinka paljon teillä maksaa tällainen kuussa? Meillä lainaa 165 000€ ja maksetaan 85€/kk pelkkää lainaturvaa. Meitä siis kaksi. Tuntuu niin isolle summalle..

Re: Lainaturva asuntolainan yhteydessä

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   3.4.25 21:05:54

Maksun määrä on riippuvainen kuukausittaisesta korvaus määrästä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.4.25 22:35:14

Maksan yksin 75 euroa lainaturvaa kuussa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   3.4.25 22:40:05

Kannattaako? Esim korkoturva?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.4.25 22:49:48

Eikö tulisi halvemmaksi maksaa henkivakuutusta ja vakavan sairauden vakuutusta? Meillä maksaa henkivakuutus pari sataa vuodessa ja on laskettu, että ottaessa kattaa puolikkaan lainan. Eli jos olisin samana päivänä kuollut, mies olisi saanut sieltä minun puolikkaan. Toki kun ollaan nyt jo lainaa maksettu, niin rahaa saisi enemmän, kuin mitä lainaa on jäljellä.

Päivämäärä:   4.4.25 08:09:47

Ei olla otettu lainaturvaa, se maksaa aika lailla. Hebkivakuutukset on.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   4.4.25 08:11:52

Lähettäjä: Hmm
Päivämäärä: 3.4.25 22:40:05

Kannattaako? Esim korkoturva?

Todellakin kannatti, kun korot pomppasi pilviin Ukrainan sodan myötä. Paitsi meillä korkokattolaisilla ei pompannut.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   4.4.25 08:57:12

Korkokatto on ja siihen olen ollut todella tyytyväinen. Nyt on vuoteen 2029 asti korko marginaaleineen 1,9 ja ollut näin siis vuodesta 2022. Lainaa jäljellä yksin noin 150 000.

Muut lainaturvat on tosi kalliita, kuten aloittajakin totesi, joten en ottanut. Työpaikka on 25 vuotta valtion virassa olleena niin varma kuin voi olla, ei ole parisuhdetta joka voisi päättyä, ja sairastumisen varalta on vakuutukset. Jos taas kuolen niin sitten ei enää vois vähempää kiinnostaa, tuleeko laina maksetuksi :D

Päivämäärä:   4.4.25 09:02:00

Jotkut pankit pakottaa ottamaan lainaturvan, eivät välttämättä myönnä lainaa jos ei sitä ota. Mutta joko lainaturva tai riittävän suuri henkivakuutus, ehdottomasti.
Meillä ei ollut kumpaakaan, mies kuoli ja minulle jäi iso talolaina jota en pystynyt lyhentämään yksin. Huonot ajat, korkeat korot ja taloa myydessä en saanut lähellekään sitä mitä lainaa oli jäljellä. Nyt tilanne: en omista taloa, mutta velkaa on lähes satatuhatta.

Lähettäjä: cc 
Päivämäärä:   4.4.25 09:30:01

"Todellakin kannatti, kun korot pomppasi pilviin Ukrainan sodan myötä. Paitsi meillä korkokattolaisilla ei pompannut."

Ai ei meillä vaan "POMPANNUT PILVIIN" vaikkei mitään kattoja olekaan..

Lähettäjä: Eikä 
Päivämäärä:   4.4.25 09:42:01

Minäkin olin kerennyt jo hyvän osan maksaa lainaa pois matalien korkojen aikana, joten korkojen nousu ei nyt ollut niin suuri, että korkokaton pitäminen alusta asti olisi kannattanut.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   4.4.25 09:46:50

Sehän ei tarvitse kuolemaa tai edes niin vakavaa sairastumista, että "vakavan sairauden vakuutus" jotain invalidisoitumiskorvausta maksaisi..mikään terveysvakuutus ei muita kuin itse sairastamiseen liittyviä kuluja kata/maksa. Ihan nykyisissä leikkausjonoissa voi kulua vuosi ja jos sitä odotellessa ja siitä toipuessa ei ole työkykyinen omassa työssä ja muutaman kk päästä sairastumisesta on tippunut kelan sairaspäivärahalle niin millä se laina maksetaan ? Nykyään onneksi voi pyytää edes lyhennysvapaata, ennen ei sellaisia ollut niin lainaturva oli ihan must. Kuten sanottua voi olla myös lainan saamisen ehto.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   4.4.25 17:34:05

Ajatelkaa, kuinka paljon laina lyhenisi, jos käyttäisitte sen vakuutusmaksun lainan lyhennykseen. Tuplapisteellä 900€ vuodessa. Henkivakuutus maksaisi luultavasti vähemmän.
Korkokatto on eri asia.

Lähettäjä: My 
Päivämäärä:   4.4.25 19:48:17

Olen maksanut asuntolainaa vuodesta 2007 lähtien, ei ole koskaan ollut lainaturvaa, laita toi summa säästöön ja käytä sitä jos jotain radikaalia tapahtuu.

Lähettäjä: Juukyllä 
Päivämäärä:   5.4.25 09:12:00

Joku tuolla mainitsikin, että pankki ei välttämättä myönnä lainaa ilman lainaturvaa.

Näin minullakin, maksan 70e/kk. Pieni summa siinä vaiheessa jos vaikka sairastun työkyvyttömäksi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.4.25 12:35:06

Mulle pankki yritti tyrkyttää lainaturvaa, joka olisi ollut n. 50€/kk. En todellakaan ottanut. Teen ennemmin tuolla summalla ylimääräisiä lainanlyhennyksiä. Lainassani ei myöskään ole korkokattoa eikä nuo nousseet korot pahemmin kirpaisseet. Nythän korot on jo selvästi laskeneet.

Lähettäjä: niinno 
Päivämäärä:   5.4.25 14:10:06

Mulle yksineläjänä pankki ei antanut lainaa ilman lainaturvaa. Laina ei ollut ylimitoitettu ja hoidin sen pois aikataulun mukaisesti. Seuraava asuntolaina olikin taloyhtiölainoja mitkä on monessa mielessä paljon helpompi vaihtoehto. Mulla on sairauden varalta vakuutus. Tässäkin voi todeta että yksineläjälle kaikki on kalliimpaa.

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 4.4.25 08:09:47

Ei olla otettu lainaturvaa, se maksaa aika lailla.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   6.4.25 20:17:52

Nordea oli ainoa joka olisi vaatinut lainaturvan pakollisena, 60 euroa per kk. Otin lainan OP:stä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.