Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jäännösvero miten mahdollista?

Lähettäjä: En ymmärrä 
Päivämäärä:   3.4.25 19:44:09

Sain esitäytetyn veroilmoituksen enkä ymmärrä mitenkä minulle näillä näkymin on tulossa mätkyjä. Opiskelin viime vuonna aikuiskoulutustuella jolloin tuloista verotettiin automaattisesti 20 %, sen lisäksi sain talvilomarahan vanhasta työstä 400 € ja niistä meni veroa vanhan tulorajan mukaan joka isompi kuin aikuiskoulutusetuus joten millään logiikalla en ymmärrä mitenkä minulle voi tulla mätkyjä. Muita tuloja minulla ei ole ollut

Voiko muka puolison veroasiat vaikuttaa näin paljon minun mätkyihin. Miehellä ensimmäisen kerran esitäytetyssä veroilmoituksessa tulossa rahaa kotiin päin. Tähän mennessä aina tullut esitäytetyn mukaan mätkyjä kunnes lisännyt työmatkat yms. Minulle ei ole koskaan aikaisemmin tullut mätkyjä joten ihmetyttää.

Re: Jäännösvero miten mahdollista?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   3.4.25 19:46:59

Paljonko kokonaisvuosiansio? Entä veroprosentti? Paljonko maksettua ennakkoveroa? Onko muita tuloja tai verovelkoja? LUE se paperi, kyllä sieltä selviää, mistä maksat.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.4.25 19:47:04

Veroprosentti riippuu tuloista, olisit toimittanut verokortin niille tuille. Tai edes laskenut riittääkö se automaattiverotus.

Lähettäjä: Eija 
Päivämäärä:   3.4.25 19:47:08

Tuet verotetaan ihan eri tavalla kuin palkka?

Päivämäärä:   3.4.25 19:49:13

Niistä tuista lähtee automaattisesti 20 %. Veroprosentti on siis 20. Ihan samalla tavalla kuin esim. Kelan tukien veroprosentti on automaattisesti 25. Joten edelleen jos minun etuudesta verotetaan ns. Se maksimi summa enkä ole mennyt veroprosenttia omin päin pienentämään vaan maksanut sillä maksimilla niin en ymmärrä mitenkä olen muka maksanut liian vähän veroa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.4.25 19:52:22

Kaikki palkansaajat saavat automaattisesti 750 euron tulonhankkimisvähennyksen. Jos sulla ei ole ollut työtuloja, niin tämä ainakin jää saamatta.

Päivämäärä:   3.4.25 19:52:36

K//Kokonaisvuosiansiolla ei ole mitään merkitystä sillä se on tasan sen mitä olen tukea saanut ja sen veroprosentti ollut maksimi. Joo olen saanut 400 € lomarahaa ja se mennyt 15 prosentilla joten ei voi mitenkään olla mahdollista veroprosenttien suhteen että tulisi mätkyjä. Ei ole vero velkoja yms. Ei ole taloa tai muutakaan joten ei voi sekään selittää eli ei ole verotettavaa omaisuutta. Ainoat tulot olleet aikuiskoulutustuki ja 400 € koko vuoden aikana.

Päivämäärä:   3.4.25 19:53:21

*//Työtuloja tullut 400 € eli se talvilomaraha.

Päivämäärä:   3.4.25 19:53:22

Aikuiskoulutustuki ei ole sama summa jokaiselle, vaan se on tulosidonnainen. Kun on pieni palkka, on pieni tuki ja 20 pinnaa riittää. Jos ei ole pieni tuki, se ei riitä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.4.25 19:54:43

Paljonko olet saanut tuota tukea?

Päivämäärä:   3.4.25 19:54:46

Kannattaa soittaa ihan verottajalle.

Päivämäärä:   3.4.25 19:55:01

. //On pieni tuki. Aikuiskoulutusetuutta sain vuoden aikana alle 18000€ joten eipä sekään selitä asiaa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.4.25 19:55:40

En ymmärrä, ei tukien verotuksessa ole mitään maksimiveroprosenttia. Tukien maksaja käyttää tuota 20/25% jos sinne ei toimita erikseen verokorttia; samalla tavalla kuin TA pidättää 60% jos et toimita palkan verokorttia töihin.

Puolison tulot eivät vaikuta sinun verotukseesi, ellei teillä ole yhtymiä tai ellet ole esim. kommandiittiyhtiön yhtiömies.

Päivämäärä:   3.4.25 19:56:08

No ei ole pieni tuki 18000e/v.

Päivämäärä:   3.4.25 19:57:58

--//Miksi sitten minun verotusilmoituksessa lukee, että saan verotusilmoituksen vasta sitten kun minun ja puolisoni tiedot on muutettu eli tällä logiikalla puolison ilmoittamat asiat vaikuttavat myös minun verotukseen.

Päivämäärä:   3.4.25 20:00:18

Suomessa on henkilöverotus, ei perheverotusta. Puolisot kuitenkin käsitellään samaan aikaan, eli jos sinä tai miehesi teette muutoksia esitäytettyyn tai teille tulee selvityspyyntö, mahdollinen viivästys vaikuttaa myös ei-muutoksia tehneeseen puolisoon.

Päivämäärä:   3.4.25 20:01:03

. //Kyse on aikuiskoulutustuesta joka on tietty prosentti omista tuloista ja alle 1500€ kuussa on oikeasti pieni aikuiskoulutustuki. Parivuotta sitten pienemmillä tuloilla sai helposti 2000 € tukia. Kyse ei ole mistään kelan tuesta yms. Vaan aikuiskoulutusrahaston jota sai uudelleen kouluttautumiseen opintovapaalla vakituisesta työsuhteesta.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   3.4.25 20:01:40

Joo ei todellakaan ole pieni tuki tuo. Se on sama kuin monen saama palkka, ja valtaosa tukien saajista saa huomattavasti pienempiä summia.

Soita verotoimistoon ja kysy jos joku mietityttää.

Päivämäärä:   3.4.25 20:03:26

Aikuiskoulutustuki verotetaan etuutena, vaikka maksaja ei olekaan Kela. Samoin kuin muut työttömyysetuudet, oli maksaja sitten YTK tai KoKo tai mitä näitä nyt onkaan.

Päivämäärä:   3.4.25 20:04:00

--//Ja se 20 % on se joka on katsottu olevan sellainen ettei mäkätkyjä tule kuten kelan etuuksissa 25 %. Minä en todellakaan ole saanut mitään maksimi aikuiskoulutustukea vaan alle sen mitä moni muu saanut tai saisi joten edelleen en ymmärrä mitenkä mätkyjä tulossa.

Päivämäärä:   3.4.25 20:04:14

20% on sopiva alle tonnin (etuus)kuukausitulolle noin karkeasti. Siinä meni pieleen, kun et hakenut etuusverokorttia.

Päivämäärä:   3.4.25 20:06:17

-, - //On se pieni tuki suhteessa siihen mitä moni saa aikuiskoulutusetuutta. Siihen on ihan turha lähteä vertaamaan opintotukia yms. Sillä tuo summa on pienietuus verrattuna siihen mitä moni muu saa tai on saanut kyseistä etuutta ja edelleen tuo 20 prosenttia on kyseisen etuuden myöntäjän laatima verotusprosentyi jonka tulisi riittää kuten kela suosittelee maksamaan sen 25 prosenttia jotta mätkyjä ei tule.

Päivämäärä:   3.4.25 20:06:26

"Ja se 20 % on se joka on katsottu olevan sellainen ettei mäkätkyjä tule kuten kelan etuuksissa 25 %."

Ei ole. En tiedä mistä hatusta se on vedetty. T. Veron ex-aspa joka on laskenut verokortteja puhelimessa useampia tuhansia.

Laita vero.fi löytyvään veroprosenttilaskuriin v. 2024 tulosi ja katso, mikä ennakkopidätysprosentti olisi pitänyt oikeasti olla.

Päivämäärä:   3.4.25 20:07:12

"Ja se 20 % on se joka on katsottu olevan sellainen ettei mäkätkyjä tule kuten kelan etuuksissa 25 %. Minä en todellakaan ole saanut mitään maksimi aikuiskoulutustukea vaan alle sen mitä moni muu saanut tai saisi joten edelleen en ymmärrä mitenkä mätkyjä tulossa."

Jotkut ehkä saavat enemmän, mutta monet myös huomattavasti vähemmän. Joku veroprosentti niille tuille on ollut pakko laittaa, ja sillä prosentilla osalle tuen saajista nyt vain tulee mätkyjä jos ei sitä ymmärrä itse muuttaa. Kyllä nuo etuuksienkin veroprosentit kannattaa aina laskea itse eikä luottaa sokeasti siihen automaattiseen prosenttiin. Kun se menee monilla pahasti hutiin.

Päivämäärä:   3.4.25 20:07:53

Kuka sulle laski, että 20% riittää?

Päivämäärä:   3.4.25 20:08:13

. //Miksi ihmeessä hakisin etuusverokorttia, jos kyseisen etuuden myöntäjän suosittelee maksamaan sen automaattisesti tulevan 20 prosenttia kuten kela suosittelee maksamaan automaattisesti sen 25 prosenttia joka suurimmalle osalle riittää. Miksi etuuden myöntäjä suosittelee maksamaan veroprosenttia joka ei suurimmalla osalla etuuden käyttäjistä riitä?

Päivämäärä:   3.4.25 20:10:06

. //Ihan menin sen etuuden myöntäjän suositusten mukaa. Miksi etuuden myöntäjä suosittelee veroprosenttia joka ei suurimmalla osalla etuuden käyttäjistä riitä. Sama kuin kela yhtäkkiä väittäisi ettei heidän myäntämistäön etuuksista se 25 pinnaa riitäkään vaan mätkyjä tulee, vaikka et saisi muuta etuutta kuin heidän etuuden.

Päivämäärä:   3.4.25 20:10:56

Ei mulle ole koskaan kukaan suositellut veroprosenttia etuuden maksuun, ei kela eikä kassa. Siis täti siellä virastossa sanoi, että suosittelen tätä automaattiprosenttia 20?

Päivämäärä:   3.4.25 20:12:24

Mistä tiedät että suurin osa aikuiskoulutustukea saavista saa suurempaa tukea kuin sinä? Tuon n. 1500e/kk tuen saa n. 2800e/kk palkalla, ja aika moni tukea hakevista on matalapalkka-alalla. Eikä yllättävän iso osa korkeakoulutetuistakaan saa tuonkaan vertaa palkkaa.

Suositus on suositus. Jokaisella on kuitenkin velvollisuus ja vastuu huolehtia itse omista veroasioistaan ja laskea itse riittääkö se automaattinen veroprosentti vaiko eikö. Tässä nyt ei ole kukaan muu mokannut kuin ap.

Päivämäärä:   3.4.25 20:13:26

-, - //Ei se nyt ihan noinkaan voi mennä. Sama asia kuin kela ilmoittaisi lähes kaikille tuen saajille että hähhähää 25 pinnaa ei riitä vaan joudut maksamaan mätkyjä takaisin ja olisit laskenut meidän etuuksista tarkemmin veroprosentti. Kyllä sen suosituksen täytyy olla sen verran iso että harvalle mitään mätkyjä tuollaisen verotuksen jälkeen enää tulee.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   3.4.25 20:14:07

Mahtavaa. Lopultakin on tullut myös tyhmyysvero! Sen voisi ottaa laajemminkin käyttöön.

Päivämäärä:   3.4.25 20:15:44

Koskakohan ap oppii edes kirjoittamaan nimimerkkini oikein :D

Ja juu, monille tuo 20% riittää vallan mainiosti. Sinun tukesi vain oli sen verran suuri, että sinun kohdallasi se ei riittänyt. Sait ilmaista lainaa valtiolta, onnea siitä.

Päivämäärä:   3.4.25 20:20:20

No toki kela voisi laittaa myös sen automaattiprosentin 60:een. Se kattaisi sitten kaikki tuloluokat. Ja jos haluaisi vähemmän maksaa toimittaisi sen verokortin.

Päivämäärä:   3.4.25 20:21:20

. //Ihan jos jaksat ottaa etuuksien verotuksesta selvää niin saat selville että on ihan turhaa lähteä laskemaan mitään muutosverokortteja yms. Koska se heidän ilmoittama verotusprosentti riittää toisin kuin monien laskema muutosverokortti joka on usein pienempi kuin se mikä veroprosentti tulee automaationa olemaa.

-, - //Niin olin minäkin duunari hommissa, mutta kun siihen tuntipalkkaan ja kuukausi palkkaan lisätään kaikki lisät niin äkkiä se summa noissa tuloissa huitelee, jos vaan viitsii tehdä extravuoroja ja olla pyhät, viikonloput yms. Töissä. Ei se perus palkka ilman lisiä päätä huomaa. Nykyinen työ myös duunari työtä ja jo tällä alalla lähtö tuntipalkka parempi kuin mitä edellisellä alalla kaikilla työikäisillä, esimieslisillä yms. Olisin ikinä voinut saada.

Päivämäärä:   3.4.25 20:24:16

-, - //Se on jännä että kassaduunari joka on täälläkin monien mielestä paska duunia jolla ei elä yms. On yhtäkkiä niin rahakas ammatti, että etuudesta jolla haluaa kouluttautua edes vähän ihmisarvooäisempaan työhön niin ansaitsee isomman verotuksen.

Päivämäärä:   3.4.25 20:25:39

Ei sinun lisiesi määrä nyt vaikuta tähän asiaan mitenkään vaan se kuukausiansio. Ja se sinulla on ollut huomattavasti suurempi kuin monilla muista palkansaajista, koostui se sitten peruspalkasta tai lisistä tai vaikka peppun myymisestä. Monella duunarilla ei ole mahdollisuutta mihinkään pyhävuoroihin sun muihin, ei meillä ainakaan pomo maksaisi mitään siitä että menisimme pyhäpäivänä haravoita heiluttamaan pihalle kun sitä ei ole silloin mitenkään pakko kenenkään tehdä :'D

Ja jos nyt saat entistä parempaa palkkaa, niin helpostihan sitten maksat ne mätkyt pois ja voit lopettaa aiheesta itkemisen. Ja jatkossa jos tukia tarvitset niin muistat ihan omatoimisesti tarkistaa onko veroprosentti juuri sinun tuloillesi oikea.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   3.4.25 20:26:03

"
-, - //Ei se nyt ihan noinkaan voi mennä. Sama asia kuin kela ilmoittaisi lähes kaikille tuen saajille että hähhähää 25 pinnaa ei riitä vaan joudut maksamaan mätkyjä takaisin ja olisit laskenut meidän etuuksista tarkemmin veroprosentti. Kyllä sen suosituksen täytyy olla sen verran iso että harvalle mitään mätkyjä tuollaisen verotuksen jälkeen enää tulee."

No kyllä se vaan just niin menee, että jokaisella on velvollisuus itse tarkistaa että ennakonpidätys on suunnilleen oikein. Eikä yksikään tuen maksaja suosittele yhtään mitään veroprosenttia vaan on sovittu, että tuesta maksetaan ennakonpidätys x% ellei toimita muutos verokorttia. Se muutosverokortti voi olla pienemmällä tai suuremmalla prosentilla ja se riippuu siitä mitä tuloiksi ilmoittaa. Se että kela ottaa oletuksena 25% tai joku muu maksaja 20% ei todellakaan ole mikään ko. etuuden maksimi mikä riittää varmasti. Eihän kela tms edes voi tietää mitä muita tuloja henkilöllä on ja suositella jotain prosenttia.

Ei terve, että ihmiset on tyhmiä näissä asioissa.

Päivämäärä:   3.4.25 20:28:04

Anteeksi, mutta oletko jotenkin yksinkertainen kuin hoet samaa litaniaa, millä ei ole edes mitään perää?
20% ja 25% on vaan automaatti veroprosentteja, eihänmikään virasto voi "luvata" saman prosentin riittävän sanotaanko nyt vaikka sille, joka tienaa vuodessa kaksi tonnia kuin sille, joka saa 25t. Ihan naurettava ajatuskin. Palkkaa vartenkin pitää verokortti ihan itse tarkistaa sopivaksi ja välillä vielä kesken vuottakin. Ei tämä ole mitenkään outoa tai käsittämätöntä vaan ihan todella tavallista. Maksimi veroprosenttia kun ei ole olemassakaan, valitettavasti:D

Lähettäjä: Niin? 
Päivämäärä:   3.4.25 20:32:56

Aina voi tehdä oikaisuvaatimuksen verottajalle, jos kokee tulleensa väärin verotetuksi.

Päivämäärä:   3.4.25 20:33:22

Laskin huvikseni veroprosenttilaskurilla omilla tiedoillani 18t vuositulot palkkana - 1,5% ja 18t vuositulot etuutena - 23%. Eli ehkä se olet nyt sinä, aloittaja, kenen kannattaa tutustua etuuksien verotukseen ja muutosverokortteihin.

Päivämäärä:   3.4.25 20:34:25

S//No on se nyt aika outoa ettei perusduunarille matalapalkka alalla riitä veroprosentti 20 joten millä ihmeen logiikalla he ovat koko prosentit määritelleet. Se on myös kumma että 2 vuotta sitten pienemmällä palkalla sai etuutta sen 2000 €. Juu lähipiiriin kuuluu paljon aikuiskoulutustuella opiskelleita. Ja kummasti moni on muutos verokortilla isommilla tuloilla saaneet pienemmän prosentin ilman mätkyjä joten edelleen ihmettelen millä logiikalla ovat koko prosentin edes määritelleet, jos se ei suurimalle osalle edes tule riittämään.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   3.4.25 20:57:11

En ymmärrä, et ymmärrä. Verotus on etuuksille korkeampi, kuin palkka tuloille!

Päivämäärä:   3.4.25 21:03:42

2800e/kk ei ole mikään matalapalkkainen enää. Ei, vaikka se olisikin lisillä tienattua. Monen palkka jää alle sen kahden tonnin, joten siihen on ihan turha takertua että sinulla olisi muka jotenkin kovin pienet tulot kun ne eivät sitä ole :D

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   3.4.25 21:06:34

"
S//No on se nyt aika outoa ettei perusduunarille matalapalkka alalla riitä veroprosentti 20 joten millä ihmeen logiikalla he ovat koko prosentit määritelleet. Se on myös kumma että 2 vuotta sitten pienemmällä palkalla sai etuutta sen 2000 €. Juu lähipiiriin kuuluu paljon aikuiskoulutustuella opiskelleita. Ja kummasti moni on muutos verokortilla isommilla tuloilla saaneet pienemmän prosentin ilman mätkyjä joten edelleen ihmettelen millä logiikalla ovat koko prosentin edes määritelleet, jos se ei suurimalle osalle edes tule riittämään."

Sillä mitä lähipiiri on joku vuosi sitten etuutta saanut tai siitä veroja maksanut, ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä sinä saat vuonna 2024 tai miten juuri sinun vuoden 2024 verotus menee. Ensinnäkin verotus vaihtelee eri vuosina ja eri kuntien välillä. Toisekseen sillä lähipiirillä voi olla vaikka mitä vähennyksiä mitä sinulla ei ole. Tosin kyllähän sinä tiedät että heidän verotuksensa on ihan identtinen sinun kanssasi, sen todennäköisesti kerrot meille seuraavaksi.

Ainahan voit pyytää oikaisua sillä perusteella, että etuuden maksaja on sinua huijannut ja suositellut 20% ennakonpidätystä.

Päivämäärä:   3.4.25 21:16:40

-,-//Se, että minulla on ollut mahdollisuus ottaa extravuoroja, tehdä iltaa, pyhiä ja viikonloppuja poista sitä että kyse on matalapalkka alasta. Puhutaan kuitenkin alle 14 € tuntipalkasta täysillä ikäisillä eli sen parempaa tuntipalkkaa et tule saamaan. Nykyisessä työssäni tuntiliksani on parempi kuin vanhassa työssä ihan ilman mitään kokemuslisiäkään, mutta kuukausi ansio pienempi. En minä silti tätä työtä koe samalla tavalla matalapalkka-alaksi, koska minun ei tarvitse niskalimassa ja kädet ruvilla paahtaa ja tehdä vaan työtä ja työtä, että saan kohtuu palkan tekemästäni työstä.

Päivämäärä:   3.4.25 21:17:44

*täysillä ikälisillä

Päivämäärä:   3.4.25 21:58:21

Kyse voi olla ihan minkä palkkaluokan alasta tahansa. Nyt on kyse sinun KUUKAUSIANSIOSTASI, ihan helkkarin sama onko se ansaittu persusta nuolemalla vai millä tavalla ja mikä on tuntipalkkasi. KUUKAUSIANSIOSI perusteella ET OLE pienituloinen vaan ennemminkin keskituloinen. Verottajaakaan ei hitoakaan kiinnosta mistä palkkasi koostuu vaan siitä kuinka paljon sitä vuositasolla saat. En ymmärrä miksi nyt haluat jauhaa noista lisistä ja tuntipalkasta, kun niillä ei ole tässä asiassa yhtään mitään merkitystä. Ei veroprosenttia eikä aikuiskoulutustukeakaan lasketa tuntipalkan perusteella vaan kuukausi- ja vuosipalkan.

Koska muuten huomaat että nimimerkissäni ei ole pilkkua? :D Sen välilyönnin sentään osasit jo ottaa pois. Vastauksien perusteella en yhtään enää ihmettele sitä, miksi et ole osannut laskea henkilökohtaista veroprosenttia, kun jäät jauhamaan ihan turhista aiheeseen liittymättömistä asioista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.4.25 22:14:46

2800 e/kk ei todellakaan ole mikään matala palkka, moni korkeakoulutettu pääsee just ja just samaan. Esim. siellä kaupan alalla monella ei ole mitään sunnuntaivuoroja ollenkaan tarjolla, ei saa täysiä työtunteja vaan maksimit on esim. 20 h/vk jne, jolloin palkka jää reilusti alle 2000 e/kk. Eri tukien maailmassa tuo sinun tukesi on ollut suuremmasta päästä. Eihän se mikään iso summa ole ollut, mutta ehkä se vain kertoo siitä, kuinka pieniä ne tuet yleensä ovat.

Oletan, että Kelalla on tuollainen automaattinen veroprosentti käytössä sen takia, että esim. työnantajien automaattinen 60 % olisi aivan kohtuuton monelle tuensaajalle, sillä kaikki eivät sitä kuitenkaan osaisi tai muistaisi ilmoittaa ja ensimmäisistä tuista menisi sitten liian iso prosentti, joka sitten taas aiheuttaisi ongelmia esim. vuokranmaksuun. Moni esim. työttömäksi jäänyt on voinut aiempana verovuonna tienata paljonkin eikä tajuaisi muuttaa veroprosenttia työttömäksi jäätyään.

Mitään vahinkoahan tässä ei nyt varsinaisesti ole käynyt (isommista mätkyistä joutuu tosin maksamaan korkoa, samalla tavalla kuin palautuksista saa niitä). Monelle ihmiselle verotus tuntuu olevan jotenkin mystistä, ja mätkyt ovat jotenkin paha asia ja palautukset on jotenkin voitto. Olet vain saanut sen rahan aikaisemmin jo käyttöösi, olet lainannut sen valtiolta ja nyt maksat sen takaisin, ei sen kummempaa.

Päivämäärä:   3.4.25 22:15:16

Verottajan aspat saa muuten vähemmän liksaa per kk kuin sinä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.