Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Saako kaikilla teillä lenkkeillä?

Lähettäjä: Lenkkeilijä 
Päivämäärä:   3.4.25 17:16:42

Kyselee tietämätön. Asun kaupungin laidalla. Kotini laidalta lähtee tie nimikkeellä yksityistie. Siellä saa lenkkeillä, ainakin Google kertoo niin. Siinä matkalla on pari omakotitaloa, ja pelto ennenkuin tie muuttuu yleiseksi tieksi. Pellon vieressä on hevostalli. Pellon laidalta lähtee kivannäköinen hiekkatie, missä hevosenjälkiä. Tämä tie näkyy Googlessa. Saakohan semmoiselle tielle mennä? Saako ylipäätään tuommoisilla poluilla lenkkeillä? Anteeksi varmaan sekavasti selitetty.

Re: Saako kaikilla teillä lenkkeillä?

Lähettäjä: cc 
Päivämäärä:   3.4.25 17:19:02

Mikäli on selkeästi tallin mailla oleva mihinkään johtamaton tie, en menisi. Vaikka joku tulee tänne kohta ruikuttamaan jokaisen oikeuksista, niin maalaisjärkeä saa olla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.4.25 17:23:08

No tätähän et kysynyt mutta vastaan otsikkoon: ei saa, ainakaan moottoritiellä.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   3.4.25 17:42:27

Saa mennä jos se ei ole kenenkään pihapiiriä.

Lähettäjä: Pohtii 
Päivämäärä:   3.4.25 18:18:22

Jokaisenoikeuksilla saa

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   3.4.25 19:01:11

Onko se itse tehty ja kunnossa pidetty treenitie/vetosuora tallin mailla? Niin mullkku en ikinä kehtaisi olla että sellaiselle menisin lenkkeilemään. Jos yleinen tie niin asia eri.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   3.4.25 19:04:16

Ja meilläpäin on vastaavan kuuloisia hiekkateitä jotka pidetään porukalla kunnossa, lanataan ja hankitaan pintamateriaali. Silti nämä ovat yleisessä käytössä kaikille. Sitten jollain tallilla on itse tehty suora omilla mailla mihin ei ole mitään asiaa. Tuo on pisto jota kautta ei pääse mihinkään, rasitteista en tiedä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.4.25 19:16:46

Yksityisteillä saa lenkkeillä jokaisenoikeuksilla. Pihapiiriin ei saa mennä (vaikka siitä menisi tie johonkin pellolle joka näyttää kivalta koiranulkoilutuspaikalta) ja ihmisten kotirauhaa ei saa häiritä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.4.25 19:24:52

Käy kysymässä sieltä tallilta? Meidän pellonreunaa menee itse tehty treenilenkki ja luvalla siitä kulkee pari koiranulkoiluttajaa, sopimuksella että jos hevosia tulee niin väistävät pellon puolelle ja koira lyhyeen hihnaan ( näkyvyys on hyvä eli ei turvallisuusuhkaa).

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.4.25 19:28:19

Kenenkään omalle treeniradalle ei mennä juoksemaan. Ypäjälläkin jotkut viirapäät ovat kulkeneet jopa hiittiradalla koko perheen voimalla lastenvaunujen kanssa.

Lähettäjä: Hilda 
Päivämäärä:   3.4.25 19:44:05

Minulla on omat ajotiet tehty hevosille ja jos joku päivä joku eksyy sinne niin lähtö tulee kyllä. Vaarallista ensinnäkin.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   3.4.25 20:11:34

Saat kulkea, mutta pidä korvat ja silmät auki siltä varalta, että mutkan takaa tulee hevonen reipasta vauhtia. Itsekin kuljen usein lenkillä n. 1,5 km ravurien ajoreittiä (yksityistie), jolta poikkean lopuksi ja kuljen kotiin pellonpientareiden ja metsien kautta. Jos sattuu tulemaan hevosia vastaan, tervehdin ja yleensä vaihdetaan muutama sana kuskien kanssa. En ole yli 15 vuoteen nähnyt täällä ketään muita lenkkeilijöitä. Varmasti lenkkeilijöistä olisi haittaa, jos meitä kulkisi täällä laumoittain, mutta ei kulje.

Lähettäjä: hus pois 
Päivämäärä:   3.4.25 21:42:07

Jokaisenoikeudella et saa: Haitata maanomistajan maankäyttöä.

Eli jos sinne on tehty hiittisuora, on se maanomistajan maankäyttöä. Ja liikkuminen sillä häiritsee maanomistajan omaa käyttöä, jos joutuu hevosella jarrutelemaan ja väistelemään tolloa minä minä jokaisen oikeus tolloa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.