Lähettäjä: Ricea
Päivämäärä: 4.4.25 11:10:44
"Elämäni on niin ihanaa ilmankin, ei ole mitään "puuttuvaa palasta" ja kaipuuta toisenlaiseen elämään."
Tätä olen miettinyt paljon, ja mulla ehkä on tunne siitä, että mulla on jokin puuttuva palanen, tai ennemmin niin, että tulee olemaan 10 vuoden kuluttua. Olen 34, minulla on hieno mies, ihana koti, unelmien työpaikka, olen matkustellut etenkin koronan jälkeen paljon, kivat harrastukset... Tässäkö tämä nyt oli? Tätä samaa nyt sitten loppuikä? Ainoa mikä tässä mietityttää on se, että riittäisikö mulle esimerkiksi koira tai poni tuomaan lisää merkitystä ja muutosta, että onko lapsi vähän overkill. :D
Ja ehkä ne suurimmat pelot liittyvät siihen, että jos siihen lapseen ei muodostukaan kunnollista tunnesidettä (kyllä tällaisia äitejä vaan taitaa olla), tai jos etenkin vaikka lapsen 7 ensimmäistä vuotta on niin kamalaa aikaa, että katkeroidun ja vihaan kaikkea? Ehkä siis pyörittelen enemmän sitä, että millä todennäköisyydellä katuisin lapsen hankkimista ja millä taas sitä, että en edes kokeillut, ja kumpi on sitten pahempi asia katua.
Toisaalta painaa tässä sekin, että jos päädyn siihen, etten lapsia halua, niin en voi pakottaa miestäni siihen. Hän haluaa niin kovasti lapsia ja olisi varmasti täydellinen isä, joten kyllä tässä sitten ero olisi edessä. Ei mies sillä uhkaile ja ehkä hän vain alistuisi kohtaloonsa ja olisi minun kanssani, mutta eihän se nyt ole reilua.
"Koskee toki nuoriakin äitejä: oletko varmasti harkinnut myös sitä, että nykyinen parisuhde ei kestä lasta ja jäät huoltamaan sitä yksin..? Jaksaminen, talous, tukiverkko ja tulevaisuus?"
Tästä olen itse jutellut miehen kanssa, ja meistä molemmat ovat sitä mieltä, että mies ehkä eron kohdalla haluaisi päävastuun lapsesta. Voisi olla, että konkreettinen lapsi muuttaa minunkin näkemystäni aiheesta ja sitten ollaankin oikeudessa pian tappelemassa asiasta.
Ollaan myös puhuttu jo vanhempainvapaan jakamisesta, ja mies toivoisi, että pidettäisiin ne tasan puoliksi. Hän on tästä lapsiasiasta huomattavasti enemmän innoissaan kuin minä, kai miehilläkin sitten on vauvakuumetta? Tuntuu vain siltä, että ne vauvakuumeiset miehet ajautuvat yhteen minunlaisten naisten kanssa, ja vauvakuumeilevat naiset taas pariutuvat "ehkä 5 vuoden kuluttua" -miesten kanssa...
Olemme myös jutelleet siitä, että jos lapsiarki olisi liian raskasta tai jos minä vain ehdottomasti niin haluan, niin sitten muutamme takaisin kotikaupunkiin, jossa siis meidän molempien vanhemmat ja myös miehen sisarukset elävät. Miehellä on virka ja todella hyvä palkka täällä nykyisessä kaupungissa ja sellaista ei kotikaupungista olisi tarjolla, mutta kyllä sieltä oman alan töitä kuitenkin löytyisi. Alan minäkin vain kiintyä tähän nykyiseen kaupunkiin, meillä on ihan älyttömän kiva koti täällä ja tämä on kiva kaupunki.
En siis missään nimessä ole tässä mitkään vaaleanpunaiset lasit silmillä, ja olen monia näitä maalailemiani uhkakuvia keskustellut miehen kanssa läpi. Ja niitä uhkakuvia on paljon! Paljolti sen vuoksi, että olen melko pessimistinen ja hyvin tarkkaan mietin erilaiset negatiiviset mahdollisuudet läpi. Sitten kun vielä ymmärtäisi, että onko tämä just se ongelma ja pitäisi antaa mennä vaan...
|