Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  täytyykö eläkkeellä pukeutua ryysyihin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.4.25 12:38:51

Täällä oli keskustelua, että äiti katkeroituu kun ei voi jäädä eläkkeelle ja paheksuu muiden vaateostoja ja läsnäollessa tulee pukeuta rikkinäisiin vaatteisiin ettei äidille tule paha mieli muiden uusista vaatteista.
On totta että vaatteet ovat kalliita, mutta pitääkö oikeasti eläkkeellä katkeroitua ja pukeutua halvimpiin mitä löytyy marketin alelaarista?
Minullekin paheksutaan näitä vaateostoja jos jotain uutta päällä ja aina muistutetaan että eläkkeellä sitten ei ole varaa näihin.

Pitäisikö siis koko työssäolo aika 8o-vuotiaaksi asti pukeutua ryysyihin ja aina muistuttaen itseään että nyt jos tämä ostat, eläkkeellä et ostele mitään vaan käyttä näitä samoja?

Tuntuu kurjalta mennä edes harvoin kaupoille ja jos löytää jotain kivaa niin heti päässä soi, että soo soos tätä ei saa ostaa.

Re: täytyykö eläkkeellä pukeutua ryysyihin

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   3.4.25 12:40:53

Sehän riippuu täysin eläkkeen määrästä. Jos saat eläkettä vaikka 10 000e/kk, niin kyllä sillä jonkun räsynkin kustantaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.4.25 12:45:47

Olenkin varautunut tähän ja kokoan ajatonta omaa tyyliä joka menee suunnilleen loppuelämän.

Ei, eläkkeelläkään ei pidä katkeroitua. Mielen tilaan voi monin osin vaikuttaa, ainakin jos elämä tarjoaa ainoastaan taloudellisia rajoitteita.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   3.4.25 13:16:26

Se on varmaan joku tyylijuttukin, että ei haluta koreilla tai ajatellaan, että eläkeläisenä pitäisi olla hajuton, väritön ja mauton.

Olen ostanut äidilleni kivoja vaatteita, ei pidä niitä. Esim. pipoja olen ostanut useamman, laadukkaita, hyvän näköisiä, mukavia jne. Ei pidä niitä vaan jotain kummallista rumaa pipoa joka näyttää kodittoman pannumyssyltä.

Nyt olen antanut esim. s-ryhmän lahjakortteja lahjoina (koska sokos tai prisma ovat hienoin kauppa missä voi käydä). Niillä on ostanut jotain itseään miellyttäviä vaatteita, mutta ei vissiin raaski pitää, ennenkuin vanhat on käytetty loppuun tms.

Jos menemme tapahtumiin, on samoissa "juhlavaatteissa" kuin 80-luvulla ja nekin on ostettu kirpparilta tuolloin. Silloin hänellä toki varmaan olikin taloudellisesti tiukkaa, mutta on jäänyt vähän tuo säästäväisyys päälle. Nyt on kymppitonneja säästössä, mutta ei voi pahassakaan paikassa käyttää taksia jne. Vaan minun pitää ajaa 30 km päästä kuljettamaan. Aika minulla menee jo noihin siirtymiin yli tunti.

Päivämäärä:   3.4.25 13:52:14

Täytyy. Äitini käyttää päivästä toiseen paitaa jossa on reikää reiän vieressä. En tiedä, mistä tämä kumpuaa, olisi jo vara siirtyä ehjimpiin vaatteisiin, eivät ehtisi kulua edes enää jos oikein kolkosti haluaa ajatella. Ei tarvitsisi edes uusia ostaa, kaappi on täynnä oikeasti kivoja vaatteita, mutta kotivaatteet ovat kuin laitapuolen kulkijalla, nyt nyytti puuttuu enää vain tikunnokasta. Sama kaikessa muussakin. Uusia astioita ei voi käyttää, lahjaksi saadut pölyttyvät vuodesta toiseen hyllyssä, käytössä kolhiintuneet vanhat.

Lähettäjä: vanha 
Päivämäärä:   3.4.25 14:15:30

Olen eläkkeellä ja tavoitteeni on että saisin
kaikki tarvitsemani samasta kaupasta, eli marketista
Olen kyllästynyt miettimään miltä näytän ja markettivaatteet on mulle
kelvollisia ja siistejä
Aikansa kutakin , nyt näin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.4.25 14:18:59

Nyt menee ohi aiheen mutta mikä vika vanhoissa rytkyissä kotona? Itsekkin käytän kulahteneita vaatteita kotona, tosin asun maalla ja vanhassa mummonmökissä. Saattaa reikiäkin löytyä mutta täällä kun joutuu fyysisiä hommia tehdä, esim. nyt on paljon kuraa pihalla niin ei viitsi kyllä siistimpiä edes laittaa päälle. Toki jos vieraita tulee niin sitten voi laittaa vähän siistimpää päälle, läheiset nyt ei välitä siltä miltä näytän kotona.

Päivämäärä:   3.4.25 14:32:34

"Olenkin varautunut tähän ja kokoan ajatonta omaa tyyliä joka menee suunnilleen loppuelämän."

ja vaatemuotihan kiertää, nyt on nuo villieläinkuvioiset muodissa, kaapissa on sellaisia, en muista, miltä vuosikymmeneltä--- niin että oikeastaan voi olla vähän aikaansa edelläkin, kun katselee, mitä on tulossa ja käy sen mukaan hakemassa vaatekaapistaan oikeat vaatteet käyttöön.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   3.4.25 14:33:19

Täytyy.
Eikä saa käydä kirppareilla, koska naapurit voi nähdä ja luulla, ettei ole varaa uusiin.
Myöskään mitään ei voi heittää pois; muovikasseja, rikkinäisiä vaatteita, koska hähhää, nehän jä lapsien riesaksi.
Tämä viimeinen olikin uusi ajatusmalli, jonka äitini lanseerasi viime viikolla, tuli puhetta, että käyn läpi järjestelmällisesti laatikoita, koska olen sairaslomalla syöpähoitojen vuoksi ja koen tarvetta aloitella dödstädning toimintaa. Vaikken nyt tilastollisesti olekaan kuolemassa…
Joskus ei tahdo jaksaa vanhusten ajausmaailmaa…

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   3.4.25 14:55:24

Miksi et järjestä hänelle sote-taksia, jos ei pääse muuten liikkeelle eikä julkisia ole? Oma valintasi on kuskata.

Toiset pukeutuvat ryysyihin, koska raha on heille tärkeämpää.

Päivämäärä:   3.4.25 15:01:19

Toiset pukeutuvat ryysyihin, koska vaatteet ei kiinnosta minkään vertaa ja vielä vähemmin kiinnostaa se, mitä muut näkee tai ajattelee.

Päivämäärä:   3.4.25 15:06:15

Aika söpöä kun suvun vanhemmat ukot surkuttelivat yhtä suvun ikiajan mummoa kun sillä oli jotain mustia vatteita, joita nää ukot olivat haudanneet jonnekin maahan. Sitä harmittelivat perästä päinkin, että miks ei tälle mummolle ostettu nätimpiä vaatteita. Kummasti samaistuin sukupolvien ketjuun ja lohduttelin ukkeleita, et mummo oli varmaan ihan täysin onnellinen niissä mustissa vaatteissaan, ne eivät varmaankaan mitenkään määritelleet häntä ja hänen onnellisuuttaan.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   3.4.25 15:18:16

Eihän sitä naisihminen ikinä onnistu elämään niin kuin on säädetty. Joten en edes yritä. Elän ja pukeudun miten tykkään myös nyt eläkkeellä, 63-vuotiaana. Tykkään farkuista ja Levikset on päällä useimmiten. T-paita tai poolo, joskus kauluspaita, takki useimmiten joku Fjällräven tai nahkatakki. Jalassa Martensit tai lenkkarit, nasta-Icebugit on näin hevostilallisella pakolliset, samoin kunnon huopatöppöset. Käyn uimassa bikineissä ja miksikäs ei, vartalo on salilla saatettu siihen kuntoon, että kyllä kehtaa; tosin kehtaisin kyllä minkälaisella vartalolla hyvänsä.
Vastaus: ihan sama mitä täytyy, minä en tykkää pukeutua ryysyihin, joten en ryysyihin pukeudu.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   3.4.25 15:51:52

Olen kuuskymppinen ja mulla on niin paljon vaatteita, saatuja, ostettuja ja perittyjä ettei tarvitse enää loppuelämässä ostaa kuin ehkä verkkahousuja. Kulahtaneista teen rättejä. Ei tarvitse pukeutua ryysyihin mutta kotona hevoshommissa ja ulkohommissa käytän niitä huonoimpia.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   3.4.25 16:17:41

No edullisestikin saa kivoja vaatteita niin eteti tarvi ryysyissä kulkea. Kirppareillakin uusia tai uudehkoja.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   3.4.25 16:58:24

Vanhemmiten suhtautuminen pukeutumiseen muuttuu yksinkertaisempaa suuntaan. Ykkösasia on mukavuus käytössä. Sitä tulee käytettyä mikä on hyväksi havaittu. Se taas mitä muut ajattelee omista vaate valinnoista on yhdentekevää.
Ajan myötä kaapit on täynnä niitä mieleisiä vaatteita. Uuden ostaminen on riski kun käytössä aika usein ei sitten olekaan mieluinen. Painaa saumat, vetää johonkin suuntaan, kengät puristaa, hiertää tai painaa johonkin.
Tulee siis ostettua ainoastaan joku juhlia varten kun vanha on käynyt ahtaaksi tai hajonnut.
Pukeutumisen esteettisyys ja muodikkuus on nuorempien juttu.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   3.4.25 17:22:40

Minkä ikäisistä ja missä asuvista te nyt oikein puhutte? En tunnista vähää alusta oman lähipiirin eläkeläisistä moista, ovat ikäluokkaa 72-78 nyt ja ensimmäinen tuosta eläköitynyt ammatinvalinnallisista syistä 17 vuotta sitten. Kaikki nämä kaupungissa ikänsä eläneitä, mökeillä mökkivaatteet, mutta nekin siistit, vaikkakin ehkä viime vuosituhannelta.

Ennemmin nää shoppailee Stocka-Halonen-Sokos-Koiso -painotteisesti, ja pistävät aktiivisesti kiertoon vanhemmat vaatteet. Näitä edellisessä sukupolvessa oli kuvattuja piirteitä osassa, ja osassa ei todellakaan. Rytky-osasto oli kaupunkilaistunutta eteläpohjalaista ison talon tytärtä, fiinimpi osasto ikänsä kaupungissa asuneita. Tämä ikäluokka syntynyt 1914...24 ja viimeinen heistä haudattu 2015.

Päivämäärä:   3.4.25 18:22:05

Sehän on geeneistä kiinni eikä asuinpaikasta tai syntyperästä tai varallisuudesta tai mistään ulkoisista jutuista.. Samassa perheessä voi olla lapset täydellisiä vastakohtia, mitä tulee vaatteiden kanssa nipottamiseen tai hällä väliä tyyliin, riippuu mitkä geenit ja mistä tulleet.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   4.4.25 09:29:51

Onko kenellä kokemusta vanhan ihmisen kyvyttömyydestä tai haluttomuudesta lähteä vaatekauppaan. Eli miten 90 täyttävän huonosti liikkuvan ihmisen uusien vaatteiden hankinta hoidetaan?
Ja miten vanhus saadaan pitämään hänelle tuotuja vaatteita.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   4.4.25 09:38:41

Jk. Eli pitääkö vanhuksen huonot vaatteet oikeesti hävitään?

Lähettäjä: ..-.. 
Päivämäärä:   4.4.25 11:21:02

Oletettavasti pukeudun samalla tavalla kuin tähänkin saakka, eli college-housuihin ja huppariin. Joku voi sanoa ryysyksi, etenkin tallivaatteet kyllä näyttääkin jo siltä.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   4.4.25 12:00:14

"Onko kenellä kokemusta vanhan ihmisen kyvyttömyydestä tai haluttomuudesta lähteä vaatekauppaan. Eli miten 90 täyttävän huonosti liikkuvan ihmisen uusien vaatteiden hankinta hoidetaan?
Ja miten vanhus saadaan pitämään hänelle tuotuja vaatteita."

Katso vanhoista vaatteista koot. Jos on rikkinäisiä, niin vie roskiin. Osta vastaavanlaisia tilalle.
Ei sitä vanhusta kannata raahata sinne kauppaan, jos se ei itse sinne halua.

Päivämäärä:   4.4.25 12:15:26

Jos eläkettä saa reilun tonnin kuussa, kuten varmaan suurin osa duunareista saa, niin ei sillon ostella 70 euron design t-paitoja.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   4.4.25 12:35:07

Mulle näin jo nelikymppisenä alkaa olla se ja sama mitkä kamppeet päällensä vetää. Kunhan on lämpimät/lämpöasteisiin sopivat, niin ulkonäöllä ei väliä. Uskon, että esim 30v vanhemmilla henkilöillä tällainen ajattelu vain korostuu.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.4.25 13:17:13

Ei tarvitse, kun ei pääse ikinä eläkkeelle. Ainakaan niin terveenä että tarvitsisi paljoa kotoa poistua mihinkään. Todennäköistä että eläkejärjestelmä kaatuu ennen kuin me nyt 20-30v ollaan eläkeikäisiä.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   4.4.25 17:24:57

Mun äiti oli lady aina poismenoonsa asti. Ehkä kotona yksin rennommissa vaatteissa, mutta kun ovesta mennään ulos, oli pukeutuminen aina tiptop.
Me lapset huolehdittiin (äidin mielestä liikaakin) että pääsi käymään laadukkaissa vaateliikkeissä ja ostettiin vaatteita, vaikka sitten ihan mielihyvän takia.
Äiti oli sitä sukupolvea, joka osasi itse tehdä ja korjata vaatteita. Ei perheessä paljon rahaa ollut eikä muutama vuosikymmen sitten muutenkaan kertakäyttökulttuuria ollut siihen malliin kuin nykyään.

Päivämäärä:   4.4.25 20:14:18

Tampereella tulee vastaan todella arvonsa tuntevia vanhoja rouvia. On ihan viimesen päälle kuningatarmainen look. Ja ylvään sydämellinen ilme ja katsovat hymyillen silmiin kadulla kohdatessa. <3

Pääasia minusta olisi kuitenkin, että jokaisella olisi varaa säänmukaiseen vaatetukseen, varsinkin kunnon toppatakkiin kun ei enää lämmönsäätely ole samanlainen kuin aiemmin.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   4.4.25 21:24:53

Mun 87-vuotias äiti ostelee koko ajan toinen toistaan kivampia vaatteita. Ainoa harmittava asia on se, että olen itse lihonut niin, etten enää mahdu äidin vanhoihin vaatteisiin!

Lähettäjä: Citizen 
Päivämäärä:   5.4.25 21:12:20

Komppaan tätä:

Lähettäjä: ??
Päivämäärä: 3.4.25 16:58:24

Vanhemmiten suhtautuminen pukeutumiseen muuttuu yksinkertaisempaa suuntaan. Ykkösasia on mukavuus käytössä. Sitä tulee käytettyä mikä on hyväksi havaittu. Se taas mitä muut ajattelee omista vaate valinnoista on yhdentekevää.
Ajan myötä kaapit on täynnä niitä mieleisiä vaatteita. Uuden ostaminen on riski kun käytössä aika usein ei sitten olekaan mieluinen. Painaa saumat, vetää johonkin suuntaan, kengät puristaa, hiertää tai painaa johonkin.
Tulee siis ostettua ainoastaan joku juhlia varten kun vanha on käynyt ahtaaksi tai hajonnut.
Pukeutumisen esteettisyys ja muodikkuus on nuorempien juttu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.