Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Aikuiset lapset vanhempien lihapadoilla

Lähettäjä: Smurffi 
Päivämäärä:   2.4.25 17:46:51

Voi apua näitä aikuislapsia, jotka eivät suostu ymmärtämään, että vanhemmilla on myös oma elämä, eivätkä lapset voi pitää itsestäänselvyytenä sitä, että voivat aina vaan kävellä "kotiin", siis vanhempiensa kotiin viettämään pyhiä tai ihan muuten vaan. Eräskin liki nelikymppinen menee joka joulu vanhemmilleen, siis jos on sinkku, kuten yleensä on. Yh-siskonsa menee samaan paikkaan ja ottaa toki lapsensa mukaan. Juhannuksena mennään vanhempien mökille koko kööri - onhan se kätevää, kun isovanhemmat hoitavat järjestelyt, tarjoilut ja tarvittaessa myös lastenhoidon, eikä mitään tarvi maksaa!

Jos tunnistat olevasi tämmöinen lokki, niin lopeta heti. Kun seuraavan kerran menet sinne vanhempiesi kotiin, niin vie mukanasi vaikka edes pari kahvipakettia ja kahvileipää, jos et muuta. Laita teille kaikille ruokaa, petaa itse sänkysi ja pese lakanasi. Ja ennen kaikkea: kysy vanhemmiltasi ensin, että onko heillä omia suunnitelmia.

Re: Aikuiset lapset vanhempien lihapadoilla

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   2.4.25 17:51:03

Mistä sinä päättelet, ettei niitä lapsia ole sinne vanhemmilleen kutsuttu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.4.25 17:53:31

”Mistä sinä päättelet, ettei niitä lapsia ole sinne vanhemmilleen kutsuttu?”

Tämä.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   2.4.25 17:56:55

” Mistä sinä päättelet, ettei niitä lapsia ole sinne vanhemmilleen kutsuttu?”

Tämä. Ja mistä aloittaja päättelee että vanhemmat eivät tästä toiminnasta tykkää?

Omat ja puolisoni vanhemmat ja isovanhemmat ainakin tuntuvat tykkäävän kun siellä käy. Ruokaakin laitetaan melekin väkisin, vaikka sanoisi ettei tarvitse.

Jos vanhemmat eivät kykene kieltämään lapsiaan, ehkä nyt viimein olisi aika opetella. Miten ovat kyenneet kasvattamaan lapsensa jos noin perusasioissa on vaikeuksia?

Päivämäärä:   2.4.25 17:59:50

Jos vanhempiani haluan nähdä, on pakko mennä heidän luokseen, sillä he eivät todellakaan matkusta minun luokseni. Olisi paljon helpompaa, jos sukulaiset tulisivat minun luokseni eikä minun tarvitsisi matkustaa heidän luokseen.

Lähettäjä: Väärti 
Päivämäärä:   2.4.25 18:02:21

Minun vanhemmilleni on tärkeää, että he saavat tarjota ja järjestää silloin, kun me aikuiset lapset käymme kotona. Samoin vielä elossa olevalle mummolleni on tärkeää, että saa touhuta ja passata. Totta kai omat jäljet siivotaan ja kaikessa saa auttaa, mutta heille ei tulisi kuuloonkaan istua odottamassa, kun lapset vaikka kokkaavat.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.4.25 18:04:37

Aloittaja olen pahoillani että sinulla ei ole vanhempia, että sinulla ei ole perhettä. Se on katkeroittanut sinut ja ymmärrän sen täysin. Toivottavasti voisit vielä löytää elämään onnea muista ihmisistä.

Päivämäärä:   2.4.25 18:07:18

Mun äiti on aina ollut toimelias ja touhukas. Ehkä siksi on niin hyvässä kunnossa. Annan kyllä jatkossakin passata niin pysyy hyvässä kunnossa. On ihan hemmetin tärkeää, että ne vanhemmat ihmiset liikkuu, niin pysyvät toimintakykyisinä. Luuleeko aloittaja, että on jotenkin helpompaa olla aina se matkaava osapuoli lapsen ja parin koiran kanssa? Kivat pakkailut aina ja parin tunnin ajomatkat suuntaansa.

Lähettäjä: Matami Mimmi 
Päivämäärä:   2.4.25 18:12:12

Ja ne aikuiset lapset tuovat vielä omat lapset mukana harva se päivä. Taas niin raskasta kun piti pullauttaa uus tenava ja edellisäkään ei jakseta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.4.25 18:17:09

Etkö osaa itse sanoa niille lapsillesi, että lopettavat tuollaisen toiminnan? Jos kyse tutusta tai kaverista joka valittaa, niin sama homma. Eihän mitään muutoksia tapahdu jos vaan hiljaa tekee kaiken tyytyväisenä.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   2.4.25 18:18:07

Minä menen lasten kanssa pari kertaa vuodessa viikoksi tai pariksi vanhempien luokse. Toki teen välillä ruokaa ja perus siivousta mutta kyllä meillä vanhemmat paljon tekee ruokaa, passaa, katsoo lapsen perään, maksaa kaikki ruoat yms. Mutta he haluavat meidät sinne joten mennään toki

Päivämäärä:   2.4.25 18:21:33

Jos et muista, niin nämä meidän vanhempamme matkustivat lastensa kanssa aina lomilla omille vanhemmilleen. Ja hui kauhea, tekivät jopa usein niin, että jättivät meidät lapset päiviksi tai kesällä jopa viikoiksi kokonaan isovanhempien hoitoon. Tuo se jo on tosilokkeilua vai mitä?

Päivämäärä:   2.4.25 18:26:38

Etkö tykkää omista lapsistasi vai mikä tämän jutun takana on?

Minusta täällä vallitsee sellainen kummallinen kulttuuri että ensin eletään parikymmentä vuotta saman katon alla ja ollaan perhettä, matkustellaan yhdessä, jne. mutta sen jälkeen pitäisi erkaantua ja olla melkein kuin vieraita, korkeintaan kahvitella silloin tällöin:D Enkä nyt tarkoita että pitäisi jäädä lapsuudenkotiin tai kotikaupunkiin asumaan eikä saisi muuttaa muualle, mutta jos asuu lähellä niin miksei muka saisi viettää aikaa yhdessä? Tai tuo että nelikymppinen ei saisi viettää vanhempiensa kanssa joulua, mitä helkkaria?

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   2.4.25 18:26:39

Meillä vanhemmat oikein toivovat, että tullaan säännöllisin väliajoin syömään heille ja loukkaantuisivat verisesti, jos ei tultaisi jouluna heille tai juhannuksena mökille. Meidän perheessä on itsestäänselvää, että vietetään aikaa yhdessä kolmen sukupolven kesken. Meitä nuorempaa polvea olemme minä ja lapseni sekä veljeni perheineen. Tehdään ja tuodaan kyllä osuutemme jouluruuista sekä viedään myös mökille aina yksi ruoka viikonloppuun kaikille. Normaaleihin ruokailuihin heillä kotona eivät halua, että tuodaan mitään, mutta autetaan toki esimerkiksi salaatin teossa, kattamisessa ja pöydän korjaamisessa. Mökillä on hyvin alkeellista, joten on itsestään selvää, että kaikki osallistuvat vuorollaan ruokien valmistamiseen ja käsitiskaukseen. Ollaan 40-vuotiaita ja vanhemmat 7-kymppisiä.

Päivämäärä:   2.4.25 18:28:10

Musta on ihanaa, kun lapset tulevat kotiin. e En toki passaa, osaavat kyllä auttaa monessakin asiassa, mut tärkeintä on yhdessäolo ja jutustelu.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.4.25 18:29:20

Voi hyvänen aika aloittaja sun ajatusmaailmaa.

Mun isä käy meillä melkein päivittäin, ja anoppi viikoittain.
Aikuiset lapsemme vähintään kuukausittain. Eikä kenenkään todellakaan tarvitse ilmoittaa tulostaan.

Ja olisi todella kamalaa viettää juhlapyhät ilman isääni, anoppia, ja aikuisia lapsiamme perheineen.
Juhannus tietenkin porukalla meidän mökillä, tai siis mökki on mun ja isäni.
Ja muut juhlapyhät sitten meillä kotona tai siellä mökillä.

Meillä toki jokainen petaa itse sänkynsä, ja lapset hoidetaan porukalla.
Ruokaakin tehdään koko porukka.

Kun mun isovanhemmat vielä elivät, niin se kokoontumispaikka oli isovanhempien koti, mökin omistivat silloin isovanhemmat.

Eikö kukaan lokkeile, päin vastoin.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   2.4.25 18:36:07

Me käydään miehen äidin luona noin kerran kuussa syömässä, samoin hänen kolme sisarustaan puolisoineen ja lapsineen. Eipä ole tullut mieleen, että joku näkisi asian noin kuin aloittaja. Eräs ystäväni käy joka viikko syömässä vanhempiensa luona, mietipä sitä aloittaja!

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   2.4.25 18:49:08

Yleensä vanhemmat haluavat/toivovat että lapset viettävät joulua heidän luonaan. Enkä itse ole poikkeus.
Aloittajalla ihme asenne...

Päivämäärä:   2.4.25 18:50:47

Ikävää, että joissain perheissä on erkaannuttu niin että jouluksikin meneminen on riko, mistä tuomitaan.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   2.4.25 19:00:33

Alottaja on kyllä oikeassa siinä että on pienitulosia eläkeläisiä joiden rahat ei oikeasti riitä jälkikasvun ruokiin jouluna. Eihän mitään kehtaa sanoa mutta pitäs olla tarkkana näiden aikuisten lasten että pitäskö osallistua ja ostaa myös ruokia.

Lähettäjä: voi ny 
Päivämäärä:   2.4.25 19:01:40

Oikeastaan kaikki vanhemmat keitä tunnen suorastaan TOIVOVAT ja ihan ääneen pyytävätkin aloituksen kaltaista käytöstä. Hartaastikin. Esimerkiksi lastenlasten kanssa touhuaminen mökillä on useimmille sellaista, jota ei voi rahalla saada ja josta hyvin tiedetään, että se ei ole suinkaan ikuista.

Olen surullinen aloittajan puolesta siitä, millaisista piireistä hän on lähtöisin/millaiseksi ihmiseksi tullut. :'(

Lähettäjä: greippi 
Päivämäärä:   2.4.25 20:08:39

Oi minä taas todellakin äitinä toivon, että omat aikuiset lapset tulevat meille kylään, juhliin ja ”lihapadoille” mahdollisimman usein, ovet on heille aina auki! Minulle se on nautinto, että saan laittaa heille ruokaa ja viettää aikaa heidän kanssaan. Ja todellakin tarjoan sen enemmän kuin mielelläni.

Päivämäärä:   2.4.25 20:47:00

Outo ajatus, että vanhemmat eivät haluaisi nähdä lapsiaan etenkin jouluna, joka on eniten perhejuhla, mutta kai sellaisiakin sitten on ja aloittaja on ilmeisesti sellaisessa perheessä kasvanut.

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   2.4.25 20:52:26

Minä taas haluaisin että äidilläni olisi enemmän omaa elämää. Vähintään kerran kuussa haluaa laittaa ruokaa ja kutsuu meidät syömään. Joulu vietetään aina äidin luona, koska hän siitä pitää. Yhdessä valmistetaan ruoat ja mennään myös nyyttäriperiaatteella. Meillä on perinteenä myös viettää tietyt pyhät mummolassa ja siitähän hän nauttii. Jos jollain nyt oikeasti on lapsia jotka eivät tee mitään minkään eteen niin vanhempien pitää suoraan sanoa että ei nyt, tai että seuraavalla kerralla joku muu järjestää.

Lähettäjä: Joku vaan 
Päivämäärä:   2.4.25 20:55:13

Mä kutsun itse omat aikuiset lapseni useamman kerran kuukaudessa meille syömään, koska se on musta kivaa.
Jouluna pyydän meille lapsemme, mun vanhemmat ja sisaruksen perheineen. Maksan koko lystin itse ja kokkaan ruuat, koska haluan tehdä niin.

Päivämäärä:   2.4.25 20:55:21

Siis mitä? Tottakai voin mennä ihan milloin vain vanhemmilleni, he rakastavat minua ja ovi on aina avoinna minulle ja puolisolleni. Ennemmin koen syyllisyyttä kun en käy niin usein kun he haluaisivat. Ja se joulu kun halusin jouluaattona olla logistisista syistä muualla, pelotti ihan kertoa ja toki pettyivät vähän.

Tuntuisi todella omituiselta asiakseen tuoda omalle perheelleeni kahvipaketti tmv. Ovat myös aina näyttäneet rakkauttaan nimenomaan sillä tarjoamisella ja kokkaamisella. Tottakai autetaan ruuanlaitossa jne, varsinkin jos on jotkut juhlat tulee erikseen kysyttyä että tarvitseeko tulla aiemmin avuksi. Viime juhliin kuorin 8 kiloa perunoita. :D

Surullista, ettei alottajalla ole perheen turvaa ja rakkautta. Älä pura sitä muihin. <3

Päivämäärä:   2.4.25 20:56:44

"Ja ennen kaikkea: kysy vanhemmiltasi ensin, että onko heillä omia suunnitelmia."

Tämä on aivan täysin, 100% sen vanhemman asia ilmaista!!

Päivämäärä:   2.4.25 20:57:09

Meidän suvussa "nuorisoa" kinutaan kyllä kylään vaikka joka päivä :D Aina pitäisi vanhempien ja suvun toimesta olla näkemässä. Jouluna jos et saavu paikalle niin sitten kysellään onko jotain todella vakavaa sattunut. Tuntuu ettei omaa elämää suvulla olekkaan jos nuoret aikuiset ei oo paikalla.

Omat lapset kun kasvavat aikuisiksi niin toivon että olisi tiivis ilmapiiri. Kylään saa tulla ja vaikka asuakkin niin kauan kun haluaa. Ovet aina auki ja kotoa ei lähdetä ilman että massu on täysi ja kenties murheet puhuttu puhtaaksi.

Lähettäjä: mummi 
Päivämäärä:   3.4.25 01:25:32

Lähettäjä: greippi
Päivämäärä: 2.4.25 20:08:39

Oi minä taas todellakin äitinä toivon, että omat aikuiset lapset tulevat meille kylään, juhliin ja ”lihapadoille” mahdollisimman usein, ovet on heille aina auki! Minulle se on nautinto, että saan laittaa heille ruokaa ja viettää aikaa heidän kanssaan. Ja todellakin tarjoan sen enemmän kuin mielelläni.

Täysin tämä samaa minulla!

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   3.4.25 01:43:37

Minä odotan, että lapset tulevat käymään.

Lähettäjä: Perhe 
Päivämäärä:   3.4.25 06:46:01

Minulle aikoinaan sanottiin että mitä sinä tänne jouluksi tulet. On niitä sellaisiakin vanhempia etteivät halua lapsiaan nähdä.

Lähettäjä: Mur 
Päivämäärä:   3.4.25 07:02:58

Mitä sä puutut muiden asioihin :D

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   3.4.25 07:26:46

Haha en tiedä onko huvittavaa että olet noin tyhmä vai surullista ettet ymmärrä että jotkut vanhemmat haluavat antaa, viettää aikaa ja tehdä asioita myös aikuisille lapsilleen :D

Itse olen 30v ja vanhemmat nimenomaan tahtovat ihan kaikkeen meidät lapset perheineen mukaan. Ja mitään ei saada maksaa itse. Jos kieltäydyn rahasta jos esim käyn kaupassa tullessani joulupöytään, he laittavat rahan tililleni ja sitä ei voi estää. Jos lainaan autoa kisareissulle ja tankkaan, he laittavat rahan tililleni vaikka sanon maksavani itse. He eivät ole upporikkaita, mutta hyvävaraisia kyllä. He ovat eläneet molemmat lapsuuden jossa kotona ei saanut tarpeeksi edes perusasioita eikä mitään tukea mihinkään ja ovat molemmat sellaisia että tahtovat antaa meille kaiken mahdollisen tuen.

Ja ennenku joku keksii että tollaisilta vanhemmilta kasvaa lellittyjä lapsia jotka ei maailmassa pärjää niin olemme olleet pakotettuja käymään koulut korkeakouluun saakka, olemme olleet pakotettuja oleen joka kesä töissä 14-vuotiaasta saakka (vaikka sitten kotona ja mummuilla jos ei muuta työtä saanut). Olemme kaikki lapset hyvissä töissä ja hyvävaraisia. Ja tottakai sitten autamme työpanoksella paljon vanhempia, kaikki juhlat järjestetään yhdessä, kaikki remontit tehdään yhdessä jne. Mun perhe on aivan mahtava

Päivämäärä:   3.4.25 07:33:59

Todella surullinen tarina, monessakin mielessä.

Mutta yhden pointin nostaisin tuosta esille ja se on se, että vierailulle menevien kannattaa todellakin viedä esim herkkuruokia sinne (Eläkelläis-) vanhempien luo ja kukkia ja mitä nyt näkeekään tarpeelliseksi. Eläkkeet eivät pääsääntöisesti ole suuria vaan oikeasti pieniä. Varsinkin jos vanhemmista on jäljellä vain yksi niin yhden eläkkeellä on haastavaa hoitaa koko talous.

Lisksi ison joukon majoittaminen on pyykkihuollon osalta iso ponnistus, voisiko ne lakanat hoitaa pyykkiin ihan ama-aloitteisesti tai hyväksyä se ettei lakanoita pestä jokaisen käytön jälkeen?

Juhlapyhinä olisi ihanaa jos vieraat veisivät vanhempansa vaikka ravintolaan syömään, tai jos se on hankalaa niin tilattaisiin vaikka pitsat. Vanhemmat ilomielin laittaa ruokaa mutta kun täyshuoltoa on koko viikonlopun ajan niin se käy raskaaksi, lapset vosi myös tehdä omia bravuuriruokiaan ja näin tuoda uusia tuulahduksia vanhemmilleen vaikkapa tofun muodossa.

Ottakaa vanhemmat vastaan myös omaan kotiinne, yhtä arvostaen ja suurella rakkaudella kuin omat vanhempanne tekevät teidän kanssa!

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   3.4.25 07:40:16

Voi kun mun aikuiset lapset tulis vaikka joka vkonloppu mun lihapadan ääreen

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   3.4.25 07:53:27

Meillä on aikuisille lapsille aina ovi auki (ja vara-avaimen paikka tiedossa jos ollaan kauempana), minusta on ihanaa kun meille tullaan, isommalla tai pienemmällä porukalla. Jos olen väsynyt töiden päälle niin osaavat ottaa kaapista ruokaa jos on nälkä, eivät odota passaamista ja osallistuvat ruuanlaittoon, kattamiseen, pöydän siivoamiseen...

Tässäkin aika oleellista on vanhempien ja lasten ikä ja yleinen jaksaminen, kun lapseni olivat pieniä niin oltiin paljon mummolassa ja joulut ym. pyhät laitettiin siellä, mutta sitä mukaa kun omat vanhempani vanhenivat niin vastuuta siirtyi meille, ihan luontevasti.

Nykyään omille kohta 80-vuotiaille vanhemmilleni mennään kutsusta ja he keittävät pullakaffet ja minä voin vaikka imuroida ja pyyhkäistä lattiat siinä samalla kun käydään. Viedään heitä tarvittaessa kauppa-asioille ja kysytään aina mennessä jos tarvitsee jotain tuoda, mutta kunnioitetaan myös heidän omatoimisuuttaan eikä päsmäröidä.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   3.4.25 08:19:48

Sanon vain että lapsella on oikeus, vanhemmalla se loppui kun päätti raskautua.

Päivämäärä:   3.4.25 08:41:41

Me mennään koko sisaruskatras mun vanhemmille useamman kerran vuodessa. Vanhempien toiveesta maksamme ruokaostoksia vuorotellen, mutta keittiöön meillä ei ole asiaa muuta kuin pilkkomaan ja siivoamaan :D

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.4.25 09:04:03

Ap on vain katkera uusi puoliso, joka ei siedä kumppaninsa lapsia edes jouluna. Hassua että tämmöiset päätyvät yhteen lapsellisten ihmisten kanssa.

Minun kotiini lapset ovat aina tervetulleita, oli sitten joulu tai arki, sinkku tai varattu, teini tai 40v. Annan myös omastani lapsille jos jotain tarvitsevat, ei minun tarvitse olla saajan asemassa vanhempana, ikinä. Jos lapsilla menee hyvin niin kiva, mutta ikinä en voisi olla mitään vailla.

Lähettäjä: Puldokki 
Päivämäärä:   3.4.25 09:14:08

Meillä on aina saanut mennä vanhempien luokse ja ottaa mitä haluaa. Tosin en tietenkään pengo kaappeja, mutta siis tyyliin jääkaapista ja näin. Vanhemmat kysyvät aina meillä ensin, vaikka olen sanonut että kerron kyllä jos jääkaapissa on ruumis tai muuta salaista.

Vanhemmat haluavat että heillä syödään tai juodaan kahvit, ja ruokaa laitetaan aina myös lapsenlapsille ja oikeastaan varsinkin heille. Minun lapseni ovat vielä alaikäisiä, mutta sisaruksilla on jo aikuisia. Serkukset tapaavat toisiaan mummolassa ja auttavat siellä askareissa. Viimeksi nuorin 9-v. ja vanhin 24-v. kävivät yhdessä kaupassa ja auttoivat ruuanlaitossa. Lapset myös kantavat mattoja ja muuta painavampaa.

Haluan että meillä on samanlaista, lapset saavat tulla aina meille ja puolisot ja omat lapset, koirat ja vaikka työkaverit mukaan vaan. Laitetaan keittoon lisää vettä!

Niin ja vanhemmat ja sisarukset ovat tervetulleita meille myös. Vanhemmat eivät oikein talvella enää mielellään tule ja muutenkin on kuulemma helpompi että mennään heille. Jouluksi haetaan heidät jos haluavat tulla.

Lähettäjä: Joku vaan 
Päivämäärä:   3.4.25 09:36:47

Noista eläkkeistä sen verran, että jos tietää vanhempien olevan todella pieni tuloisia niin sitten toki voi kysyä, että tuodaanko jotain tullessa.

Omalta kohdaltani taas tiedän, että mä en edes palkkatuloja tule koskaan saamaan kuukaudessa samaa, mitä on isäni eläke. Isällä kuitenkin puhtaasti duunaritausta, mutta vuorotyöt ja yms..nosti palkkaa niin, että eläke on n.4000e/kk.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   3.4.25 10:10:41

Kyllä minustakin on outoa, jos aikuinen ihminen ei halua kehittää mitään omia juhlaperinteitä, mutta tietysti jokaisessa suvussa tehdään niin kuin itse halutaan, ei se muille kuulu. Jos nelikymppinen haluaa edelleen äidin tissille jouluna, niin se on heidän asiansa. Itse olen 21-vuotiaasta viettänyt joulut, pääsiäiset ja juhannukset pääosin yksin (joskus harvoin kumppanin/kavereiden kanssa). Meni tosin ainakin kymmenen vuotta, että se meni vanhemmilleni jakeluun.

Päivämäärä:   3.4.25 10:14:09

K: minusta taas on todella outoa, jos sinut pakotetaan imemään tissejä jos menet vanhempiesi luokse kylään. Yäk. En ihmettele, ettet mene.

Outona taas en pidä sitä, että aikuinen ihminen viettää juhlapyhät kuten itselleen ja mahdolliselle seurueelle sopii.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.4.25 10:15:39

k: Niin että koska sinä olet epäsosiaalinen etkä pidä perhettä tärkeänä, niin kaikki perheen kanssa tiiviisti oleskelevat ihmiset ovat jotain tissin imijöitä :D

Pakko olla ragebaittia.

Päivämäärä:   3.4.25 10:16:53

Olen just tällänen nelikymppinen lokki!
Sillä erotuksella, että pidän vanhemmistani ja he pitää minusta, ja tykätään viettää aikaa yhdessä. Äiti tykkää laittaa joulut ja juhannukset, joten tisseilen siellä mieluummin kuin kyhjöttäisin "aikuismaisesti" yksin :D
ja joo, on kysytty joka kerta tuonko jotain, eihän ole vaivaa jne. Mutta yllättävää kyllä, joissakin perheissä ihan oikein pidetään toisista.

Päivämäärä:   3.4.25 10:19:26

”K: minusta taas on todella outoa, jos sinut pakotetaan imemään tissejä jos menet vanhempiesi luokse kylään. Yäk. En ihmettele, ettet mene.”

Jos tarkoitit minua (vaikka kirjoitit nimimerkin väärin), niin ei minua onneksi ole pakotettu imemään tissejä aikuisena, älä huoli. :) Mutta vähän sellainen vaikutelmahan siitä tulee, mutta jokainen tyylillään, ei ole multa pois.

Lähettäjä: kll 
Päivämäärä:   3.4.25 10:20:43

Normaalissa, terveessä perheyhteisössä juhlapyhät, varsinkin joulut ja pääsiäiset ja synttärit kyllä vietetään yhdessä.
Toki jos vanhempi, sisarus tms on alkoholisti, mt-häiriöinen tms niin sellaisen kanssa ei halua, eikä tarvitsekaan viettää pyhiä.

Mutta jos on hyvät välit ja tasapainoinen perhe niin mikä ihanampaa kuin jouluaatto yhdessä lasten ja lastenlasten kanssa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.4.25 10:26:38

Meillä tilanne menee ennemmin niin, että vanhemmat pyytää luokse ja ovat pettyneitä jos en vietä pyhiä heidän kanssaan. Toki olen vasta 24v ja perheetön, mutta tämä kaikkien kannalta paras ratkaisu toistaiseksi

Päivämäärä:   3.4.25 10:30:11

Eikä minun mielipiteestäni tarvitse suuttua, niin kuin ei muistakaan. Jokainen tehköön niin kuin haluaa (kunhan se on ok kaikille osapuolille), mutta tämä on keskustelupalsta ja täällä on kai tarkoitus tuoda esiin erilaisia näkökulmia.

”Normaalissa, terveessä perheyhteisössä juhlapyhät, varsinkin joulut ja pääsiäiset ja synttärit kyllä vietetään yhdessä.”

Voi myös olla, että perheessä on hyvin erilaisia elämänkatsomuksia. Onko sinusta siis epänormaalia, että kaikki perheenjäsenet eivät esimerkiksi ole uskonnollisesti samanlaisia? Tai onko meidän perheyhteisömme epänormaali, kun minä en matkusta Suomeen kaikkiin kissanristiäisiin? Minusta olisi pikemminkin epänormaalia, jos aikuisella ihmisellä olisi vuodessa aikaa matkustaa ehkä kymmenenkin kertaa maapallon toiselle puolelle ja takaisin (aikaeroväsymys huomioiden).

Päivämäärä:   3.4.25 10:44:21

"Jokainen tehköön niin kuin haluaa (kunhan se on ok kaikille osapuolille), mutta tämä on keskustelupalsta ja täällä on kai tarkoitus tuoda esiin erilaisia näkökulmia."

Nyt sitä ollaan niin asiallisia ja diplomaattisia. Äsken kuitenkin kirjoitit, että "Jos nelikymppinen haluaa edelleen äidin tissille jouluna..." :D Puhut siis alentavasti ihmisistä, jotka viettävät juhlapyhiä yhdessä perheensä kanssa. Mikä on hyvin kummallista, koska en keksi oikeastaan mitään normaalimpaa, kuin ajan viettämisen oman perheen kanssa!

Oikeasti, hyvät välit perheenjäseniin ja halu viettää aikaa yhdessä on hyvä juttu ja erittäin tavallista. Vai onko niin, että kun lapsi muuttaa kotoa, niin hänellä ei enää ole asiaa kotiin edes jouluna? :D Kun sehän on säälittävää vanhemmissa roikkumista ja tissin imemistä. Toivon, että sinulla ei ole lapsia.

Itse nään vanhempiani ainakin kerran kuussa, monesti useamminkin. Vanhemmat itse kutsuvat kylään tai sitten nähdään jossain kaupungilla. Pidetään muutenkin yhteyttä esim. viesteillä. Ovat fiksuja tyyppejä joiden kanssa voi puhua mistä vaan. Vanhentuvat kuitenkin niin kuin me kaikki, joten miksi ihmeessä en viettäisi heidän kanssaan aikaa, kun vielä voin.

Päivämäärä:   3.4.25 10:45:51

Tein huvikseni laskutoimituksen, että minun pitäisi matkustaa vuorokausi suuntaansa Suomeen 15 kertaa vuodessa, jotta voisin viettää kaikki juhlapyhät ja perheen synttärit yhdessä ja perheemme olisi nimimerkin ”kll” mukaan terve ja normaali. :D Mieluummin olen sairas ja epänormaali, täytyy sanoa.

Päivämäärä:   3.4.25 10:49:39

K: kerrotko vielä, kuinka onnistuin kirjoittamaan nimimerkkisi väärin? Oletko koskaan ajatellut, että voit viettää aikaa ihmisten kanssa, vaikkette ole samassa tilassa fyysisesti?

Päivämäärä:   3.4.25 10:52:23

Aivan sama, paljonko sinä joutuisit matkustamaan, se ei liity mitenkään aiheeseen yleisesti etkä sinä myöskään tuonut sitä esiin ensimmäisessä viestissäsi. Sen sijaan keskityit muiden alentamiseen. Onneksi olkoon!

On minullakin perheenjäsen, joka asuu toisella puolella maapalloa. Nähdään ehkä kerran vuodessa, koska enempään ei oikein pysty. Entä sitten? Sinä puhuit negatiivisesti niistä, jotka haluavat viettää aikaa perheensä kanssa. Minä ainakin haluaisin nähdä tätä perheenjäsentä useammin, jos se vain olisi mahdollista. Tässähän ei ole mitään noloa :)

Päivämäärä:   3.4.25 10:52:27

”Nyt sitä ollaan niin asiallisia ja diplomaattisia. Äsken kuitenkin kirjoitit, että "Jos nelikymppinen haluaa edelleen äidin tissille jouluna..." :D Puhut siis alentavasti ihmisistä, jotka viettävät juhlapyhiä yhdessä perheensä kanssa. Mikä on hyvin kummallista, koska en keksi oikeastaan mitään normaalimpaa, kuin ajan viettämisen oman perheen kanssa!”

Et tainnut lukea viestiäni, jota lainasit, kunnolla? Sanoin siinä peräti kahteen kertaan, että vaikka ajattelen noin, ei se muille kuulu ja siitä vaan. Siitä olen samaa mieltä, että ajanvietto perheen kanssa on normaalia, mutta vanhemmat ja aikuiset eivät kuulu samaan perheeseen (käytän nyt Suomen tilastokäsitettä). Edes samassa taloudessa asuvat vanhemmat ja täysi-ikäiset lapset eivät ole yksi perhe (vaan ruokakunta).

Päivämäärä:   3.4.25 10:52:59

Ja tosiaan, videopuhelut ja viestit on kova juttu, jos toinen asuu kaukana. Mutta sekin on varmaan naurettavaa tississä roikkumista :-D

Päivämäärä:   3.4.25 10:54:56

"Sanoin siinä peräti kahteen kertaan, että vaikka ajattelen noin, ei se muille kuulu ja siitä vaan."

Jos tuot ajattelutapasi julkisesti ilmi keskustelupalstalla, niin ei kannata suivaantua, jos muut tätä vähän ihmettelevät.

Sanan "perhe" voi ajatella monella eri tavalla. Itselleni ainakin vanhemmat ovat perhettä. Hehän ovat lähimmäisiä sukulaisia. Ihan turha saivarrella jostain käsitteistä, kun ei sillä ole mitään merkitystä - eiköhän ihmiset vietä aikaa niiden kanssa, jotka ovat läheisiä ja joiden kanssa on hyvä olla. Monelle tämä on esim. omat vanhemmat ja sisarukset.

Päivämäärä:   3.4.25 10:55:37

Puldokki: Minun nimimerkkini on ”k”, ei ”K”. Olen ajatellut.

Päivämäärä:   3.4.25 10:57:03

K: niin on. Sinun nimimerkkisi on k. Niinhän minä kirjoitinkin. K.

Päivämäärä:   3.4.25 10:59:39

”Sanan "perhe" voi ajatella monella eri tavalla.”

Totta kai jokainen voi ajatella vaikka haukkuvaa nelijalkaista eläintä kissana ja huonekalua, jolla yleensä istutaan, pöytänä. Enkä minä ole suivaantunut, vaan ennemminkin monet muut.

Lähettäjä: allu 
Päivämäärä:   3.4.25 11:02:06

Minä käyn vanhempieni luona päivittäin, koska asuvat parin kilometrin päässä. Oma hevoseni asuu vanhempieni tallissa kesäisin, ja ympäri vuoden auttelen myös vanhempieni ravihevosten kanssa.

Veljeni käyvät heillä vähintään joka viikonloppu, ja nuorimman veljeni lapset yökyläilevät mummolassa lähes joka viikko, usein parinakin yönä, jos veli sattuu vaimonsa kanssa samaan aikaan yövuoroon tai aikaiseen aamuun.

Kaikki pyhät ollaan vanhempien luona koko sisaruskatraan ja puolisoiden kanssa - joulu, vappu, juhannus, pääsiäinen. Lämmitetään sauna, grillataan tai laitetaan ruokaa, jutellaan. Melkein kaikkien synttärit juhlitaan vanhempien luona.

Vanhemmat on taanneet meille asuntolainat, auttaneet jaloilleen erojen ja irtisanomisten jälkeen, talkoilleet talotyömailla, opastaneet aikuisuuteen opiskelemaan lähtiessä.

Aikuiset lapset on niitä, jotka päättää sinun asioistasi sinun puolestasi sitten kun itse olet muistisairas tai liikuntakyvytön vanhus :)
Kannattaa siis harkita, kuinka rumasti sen napanuoran katkaisee.

Päivämäärä:   3.4.25 11:02:11

Puldokki: Et tainnut ymmärtää. Selitin varmaankin huonosti, pahoittelen. Ei kuitenkaan haittaa, tämä ei ole mikään vakionimimerkkini.

Päivämäärä:   3.4.25 11:04:33

"Totta kai jokainen voi ajatella vaikka haukkuvaa nelijalkaista eläintä kissana ja huonekalua, jolla yleensä istutaan, pöytänä."

Ai, no sitten :D

Päivämäärä:   3.4.25 11:08:01

K: (kuten tähän alkuun iso kirjain kuuluu) kannattaa itsekin kirjoittaa kirjakieltä jos meinaa saivarrella, ettei yhtään ymmärrä, mitä perhe tarkoittaa.

Päivämäärä:   3.4.25 11:14:01

Vielä tuosta perhe-käsitteestä: Setäni lähetti kutsun lapsensa ristiäisiin vanhemmilleni, kun olin jo muuttanut muualle. Alaikäinen sisarukseni asui vanhempieni kanssa. Kutsussa luki ””isän nimi” perheineen”. Setä sitten soitti isälleni ja kysyi, onko ”k” tulossa ristiäisiin. Isäni siihen, että ”oletko kutsunut?”. Minähän en siis tuolloin enää kuulunut samaan perhekuntaan enkä tiennyt koko ristiäisistä mitään, ennen kuin setä soitti kaksi päivää aiemmin (enkä sitten päässyt niin lyhyellä varoitusajalla). Jokainen voi siis tietysti ajatella perheestä miten haluaa, mutta muiden kanssa voisi olla fiksua käyttää yhteisiä käsitteitä.

Päivämäärä:   3.4.25 11:16:09

”K: (kuten tähän alkuun iso kirjain kuuluu) kannattaa itsekin kirjoittaa kirjakieltä jos meinaa saivarrella, ettei yhtään ymmärrä, mitä perhe tarkoittaa.”

Ei nimessä olevia kirjaimia muuteta virkkeen aloituksen mukaan.

Päivämäärä:   3.4.25 11:20:39

"Minähän en siis tuolloin enää kuulunut samaan perhekuntaan"
Miten niin enää?

Päivämäärä:   3.4.25 11:23:06

-: Kuuluin perheeseen silloin, kun asuin samassa taloudessa ja olin alaikäinen. 18-vuotispäivänä lakkasin kuulumasta samaan perheeseen vanhempieni kanssa.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   3.4.25 11:27:27

Vanhemmat haluaa ja odottaa että mennään sinne joka juhlapyhä. Hirveä poru jos ei joskus mennä kun on pilattu heidät pyhä ... nih.

Viedään kyllä ruokaa mennessä mutta siitä tulee jupinaa että "eikö meidän ruuat kelpaa" ja mitään siellä ei saa tehdä..

Päivämäärä:   3.4.25 11:28:38

"8-vuotispäivänä lakkasin kuulumasta samaan perheeseen vanhempieni kanssa."

Jessus, kuulostat vaikealta ihmiseltä. Saivarteletko kaikille sukulaisille ja ystävillekin, jos he käyttävät mielestäsi väärää sanaa jossakin yhteydessä?

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   3.4.25 11:29:45

Jopa minä ymmärrän, että koko perheen kutsu koskee myös toissapäivänä 18 vuotta täyttänyttä tytärtäni. Jopa minä ymmärrän, että perhe ei ole mikään kiveen hakattu juttu.

Päivämäärä:   3.4.25 11:29:55

"Kyllä minustakin on outoa, jos aikuinen ihminen ei halua kehittää mitään omia juhlaperinteitä"

Miksi mielestäsi "aikuisen oma juhlaperinne" ei voi olla se, että viettää aikaa itselleen rakkaiden ja tärkeiden ihmisten kanssa?

Päivämäärä:   3.4.25 11:33:54

”Saivarteletko kaikille sukulaisille ja ystävillekin, jos he käyttävät mielestäsi väärää sanaa jossakin yhteydessä?”

En saivartele. Sanon tai kysyn asiallisesti, jos sillä on merkitystä ymmärtämisen kannalta. Usein varsinkin kirjallisessa viestinnässä on. (Niin kuin tuosta ristiäiskutsutapauksesta voi huomata. Jos setäni olisi soittanut kutsun alun perinkin, niin silloin kutsun olisi voinut esittää jotenkin niin, että ”tervetuloa koko perhe, myös molemmat lapset ja heidän kumppaninsa ja koirallekin löytyy hoitopaikka”, mutta eihän tuollaista voi kirjoittaa kirjekuoren päälle.)

Päivämäärä:   3.4.25 11:35:20

"-: Kuuluin perheeseen silloin, kun asuin samassa taloudessa ja olin alaikäinen. 18-vuotispäivänä lakkasin kuulumasta samaan perheeseen vanhempieni kanssa."
En usko, että vanhempiesi mielestä olet koskaan ollut samaa perhettä.

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   3.4.25 11:37:12

"En usko, että vanhempiesi mielestä olet koskaan ollut samaa perhettä." Anteeksi, mutta repesin ja kahvit on näytöllä :D (ja en oikeasti pyydä anteeksi, en oikeasti revennyt vaan nauroin eikä ole kahvit näytöllä).

Päivämäärä:   3.4.25 11:38:57

Pakko kysyä k, että oletko jotenkin kirjolla tms? Kai tajuat, että jos sanon vaikka jotain ihmistä aurinkoiseksi, niin en tarkoita hänen olevan maata valaiseva ja lämmittävä taivaankappale? Tai jos sanon jotakuta aasiksi, en tarkoita hänen olevan suurkorvainen, karvainen kavioeläin?

Perhe on hyvin yleinen sana, jota ihmiset käyttävät monenlaisissa eri merkityksissä. Jotkut puhuvat jopa ystäväpiiristään perheenä, ns. valittuna perheenä. Myös lemmikeistä puhutaan usein perheenjäseninä. Mietipä sitä! :D

Päivämäärä:   3.4.25 11:41:55

”En usko, että vanhempiesi mielestä olet koskaan ollut samaa perhettä.”

Koen, että olet väärässä, mutta eipä sillä ole mitään väliä. Minulla on hyvät välit vanhempiini ja oli hyvä lapsuus, vaikka nykyisin ei tavata usein. Lapsuudessani olimme myös uskonnollisesti samanlaisia, mutta nyt aikuisena on helpompaa juhlia pyhiä erikseen, mutta ei sekään tarkoita, että olisi huonot välit. Se on kurjaa, jos elämänkatsomukset erottavat ihmisiä.

Päivämäärä:   3.4.25 11:44:57

”Perhe on hyvin yleinen sana, jota ihmiset käyttävät monenlaisissa eri merkityksissä.”

Totta kai, ihan jo nykyisessä asuinmaassani ”perhe” tarkoittaa laillisestikin eri asiaa kuin Suomessa (mutta suomenkielisellä palstalla on kätevintä käyttää Suomen käsitteitä).

Lähettäjä: Möpsö 
Päivämäärä:   3.4.25 11:45:49

Jopa iPhone kirjoitetaan virkkeen alussa isolla alkukirjaimella.

Yrittääkö aloittaja esittää Miehen Jyrähdystä?

Päivämäärä:   3.4.25 11:49:34

"Totta kai, ihan jo nykyisessä asuinmaassani ”perhe” tarkoittaa laillisestikin eri asiaa kuin Suomessa (mutta suomenkielisellä palstalla on kätevintä käyttää Suomen käsitteitä)."

Sulta meni nyt pointti ohi. Sanoja ei aina käytetä niiden kirjaimellisessa merkityksessä tai virallisen määritelmän mukaan. Hyvin moni puhuu omista vanhemmistaan aikuisenakin perheenä, mikä on ihan ok.

Ja edelleenkään: ajan viettäminen läheisten ja tärkeiden ihmisten kanssa ei ole mitään tissille menemistä, kuten kauniisti asian ilmaisit :-)

Päivämäärä:   3.4.25 11:52:03

-: Ok.

Päivämäärä:   3.4.25 11:54:59

"Ei nimessä olevia kirjaimia muuteta virkkeen aloituksen mukaan."

Nimet kirjoitetaan isolla alkukirjaimella eli kommenttisi ei liity mitenkään asiaan.

Päivämäärä:   3.4.25 11:59:02

”Nimet kirjoitetaan isolla alkukirjaimella eli kommenttisi ei liity mitenkään asiaan.”

Kyllä nimissä ja varsinkin nimimerkeissä voi olla pieniäkin alkukirjaimia. Esimerkiksi monet aatelissukunimet alkavat pienellä alkukirjaimella (von tms.) Nimimerkeissä, tuotenimissä yms. on vielä vapaampaa.

Päivämäärä:   3.4.25 12:14:49

Olen ihmetellyt tätä täällä(kin) esiintyvää mentaliteettia että valtaosan mielestä välit vanhempiin pitäisi katkoa kokonaan tai ainakin pitää sopivan etäisinä ja että esimerkiksi pääosin äidit ovat kauheita tunne-elämältään järkkyneitä iilimatoja joille pitää vähintäänkin ehdottomasti "asettaa rajat". Aloitin joskus ketjunkin otsikolla jotakuinkin "kenellä hyvät välit äidin kanssa" ja oli kyllä surullista luettavaa. Hienoa nyt lukea siitäkin miten perheet ovat toistensa seurassa mielellään.

Minä olen vanhempieni kanssa mökkeillyt kesät ja viettänyt juhlapyhät isovanhempien kanssa, samoin minä lasteni kanssa äitini kanssa. Äidin kanssa oltiin muutenkin parhaat ystävät ja vietettiin paljon aikaa yhdessä istuen iltaa tai shoppaillen tai vaikka mattopyykillä. Hänen viimeiset vuotensa autoin ja hoidin, ja olin vierellä hänen lähtiessään. Tietenkin, hän oli minun perhettäni ja tärkeimpiä ihmisiä elämässäni.
Itse kaipaan omia aikuisia lapsiani luokseni, iloitsen jouluista heidän kanssaan, yritän houkutella heitä niille lihapadoille mahdollisimman usein. Koska viihdyn heidän kanssaan ja he tuntuvat viihtyvän minun kanssani, hullua eikö! Ja minäkin käyn heillä niillä lihapadoilla, yllätys yllätys. Huomenna mennään tyttären kanssa shoppailemaan ja suunnitellaan varmaan jokakesäistä pikku reissuamme. Parasta.

Miksi perheestä ja suvusta väkisin nykyään leivotaan jotain palloa jalassa ja rasitetta? Peukut kaikille täällä joilla on terve suhde vanhempiinsa ja lapsiinsa.

Päivämäärä:   3.4.25 12:22:54

Ja pitää vielä lisätä että minä ainakin kuulun siihen "ruualla rakastavien" naisten sukuun, kaikki edeltäjäni ovat likimain loukkaantuneet jos eivät ole saaneet jälkeläisiään ruokkia ja se onni heidän kasvoillaan kun saivat. Isomummosta lähtien muistan mitä kelläkin syötiin ja miten aina niitä mieluisimpia meille laitettiin. Miten sen saa joku jotenkin väännettyä lokkeiluksi... aloittajalla on tosiaan surullisen musta ajatusmaailma.

Lähettäjä: reps 
Päivämäärä:   3.4.25 12:34:21

Minä viiskymppinen sinkku menen jouluksi vanhemmilleni koska jos en mene, pahoittavat he mielensä. Lisäksi käyn heillä säännöllisesti n. kerran kuussa, vietän joko lauantain tai sunnuntain heidän kanssaan, kahvittelen ja syön ja he silti kyselevät, että milloin tulet uudestaan. Toki samalla aina vähän vilkaisen paikkoja, että kaikki kunnossa ja kyselen onko heillä jotain missä tarvitsevat apua jne. Ikää heillä on 75v.

Ai niin ja jouluna vien yleensä kalat mennessäni ja pullon viiniä ruualle.

Päivämäärä:   3.4.25 12:37:03

”En usko, että vanhempiesi mielestä olet koskaan ollut samaa perhettä." Anteeksi, mutta repesin ja kahvit on näytöllä :D (ja en oikeasti pyydä anteeksi, en oikeasti revennyt vaan nauroin eikä ole kahvit näytöllä).”

Tähän haluaisin vielä sanoa, että jos pidät tuollaista tilannetta hauskana, kannattaa tutustua vähän psykologiaan, ainakin jos sinulla on omia lapsia tai esimerkiksi työskentelet lasten parissa. Se, että lapsi ei koe kuuluvansa lähihuoltajiensa kanssa samaan perheeseen, on todella vahingollista lapsen kehitykselle, ja sitä ei voi pitää millään tavoin hauskana (ellei sitten ole jotenkin sairas).

Lähettäjä: vanha äiti 
Päivämäärä:   3.4.25 12:40:47

"Jos vanhempiani haluan nähdä, on pakko mennä heidän luokseen, sillä he eivät todellakaan matkusta minun luokseni. Olisi paljon helpompaa, jos sukulaiset tulisivat minun luokseni eikä minun tarvitsisi matkustaa heidän luokseen."

^vanhemmilla on usein isompi asunto, lapsen asunto voi olla yksiö keskustassa, ei siellä voi miellyttävästi oleilla vanhemmat ja lapsi

- Oma tarinani on päinvastainen mitä ap kuvaili: lapsi (on jo kolmekymppinen) ei tule juuri milloinkaan käymään. Aina on töitä tai muuta menoa, eli oikeasti ilmeisesti ei kiinnosta vanhaa äitiä enää nähdä :(

Lähettäjä: muumimamma 
Päivämäärä:   3.4.25 13:10:17

Minun omat aikuiset lapseni taas ovat tervetulleita luokseni kylään kuin kotiinsa ihan aina. Ja minä kyllä odotan ja toivon, että käyvät useammin kuin vain jouluna tai juhannuksena. Ja todellakin myös tarjoan heille aina silloin ruoat ja ”huolenpidon” jne. Olen kai sitten myös tuollainen ruoalla rakastaja, joka on hauska mutta osuva kuvaus. Koen itse todella tärkeäksi sen, että saan laittaa ja tarjota lapsilleni ruoan. Minun yksi hartain toiveeni on, että kun omat aikuiset lapset tulevat kylään, niin silloin he kokisivat että heillä olisi mahdollisuus luonani hengähtää arjestaan ja rentoutua. He ovat sen ansainneet. Mikään ”lokkeilu” ei todellakaan ole sana mikä kuuluu meidän perheeseemme!

Lähettäjä: Möpsö 
Päivämäärä:   3.4.25 13:32:38

"En usko, että vanhempiesi mielestä olet koskaan ollut samaa perhettä." Anteeksi, mutta repesin ja kahvit on näytöllä :D (ja en oikeasti pyydä anteeksi, en oikeasti revennyt vaan nauroin eikä ole kahvit näytöllä).”

Tähän haluaisin vielä sanoa, että jos pidät tuollaista tilannetta hauskana, kannattaa tutustua vähän psykologiaan, ainakin jos sinulla on omia lapsia tai esimerkiksi työskentelet lasten parissa. Se, että lapsi ei koe kuuluvansa lähihuoltajiensa kanssa samaan perheeseen, on todella vahingollista lapsen kehitykselle, ja sitä ei voi pitää millään tavoin hauskana (ellei sitten ole jotenkin sairas)."

Miksi vääntelet sanomisiani? Miksi alat yhtäkkiä puhumaan aivan eri asiasta? Miten yhtäkkiä ymmärrätkin, että trollin kanssa pelleily on hauskaa, muttei kivaa trollin mielestä?

Päivämäärä:   3.4.25 14:50:44

Lähettäjäk 

Päivämäärä3.4.25 12:37:03

”En usko, että vanhempiesi mielestä olet koskaan ollut samaa perhettä." Anteeksi, mutta repesin ja kahvit on näytöllä :D (ja en oikeasti pyydä anteeksi, en oikeasti revennyt vaan nauroin eikä ole kahvit näytöllä).”

Tähän haluaisin vielä sanoa, että jos pidät tuollaista tilannetta hauskana, kannattaa tutustua vähän psykologiaan, ainakin jos sinulla on omia lapsia tai esimerkiksi työskentelet lasten parissa. Se, että lapsi ei koe kuuluvansa lähihuoltajiensa kanssa samaan perheeseen, on todella vahingollista lapsen kehitykselle, ja sitä ei voi pitää millään tavoin hauskana (ellei sitten ole jotenkin sairas).

Tämähän on hötölän enemmistön mielipide. Lapsi lakkaa olemasta perheen jäsen heti, kun täyttää 18.
Sen jälkeen ei tipu vanhemmilta enää penniäkään, ja lapsi opastetaan sossun luukulle.

Päivämäärä:   3.4.25 15:06:35

Minä olen 30 ja äitini on yksi parhaista, ellei jopa paras kaverini:D Käydään yhdessä tapahtumissa ja kesällä lähdetään viikoksi kahdestaan reissuun. Myös äidilläni on ollut lämpimät välit vanhempiinsa, kesät vietettiin maalla mummolassa kun olin lapsi ja myöhemmin äiti oli mummin omaishoitaja. Seitsemänkymppinen isäni myös puhui oman äitinsä kanssa puhelimessa päivittäin silloin kun tämä oli vielä elossa, kävi viikonloppuisin kylässä ja todellakin myös jouluna.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   3.4.25 15:50:02

Möpsöhän repesi kommentille, jossa sanottiin, ettei aloittajan vanhemmat varmaan koe aloittajaa osaksi perhettä.

Lähettäjä: Wdf 
Päivämäärä:   3.4.25 15:57:25

Meillä olisi @!#$ irti, jollemme menisi vanhemmilleni jouluna. Kerran en päässyt, koska lento peruttiin myrskyn takia, siitäkin mökötettiin useampi päivä vaikkei ollut minun vikani. Ja kyllä,me lapset olemme jo keski-ikäisiä :-)
Tosin kyllä kaikki tuovat ruokaa mukanaan, mutta äitini haluaa aina tehdä lastikot itse ja isä tekee kalat ja kinkun.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   3.4.25 16:29:23

Eläkeläiset vanhemmat eivät myöskään välttämättä ole mitään pienituloisia. Isäni eläke on yhtä suuri kuin minun palkkani (brutto 3600) ja äidinkin eläke on ihan kohtuullinen, vaikka ei noin suuri. Asuvat velattomassa omakotitalossa. Minä taas olen yksinhuoltaja, perheen ainoa aikuinen ja asuntovelallinen, joten kyllä heillä jää rahaa rutkasti enemmän käteen kuin minulla.

Päivämäärä:   3.4.25 22:25:12

Oikeasti olisi mielenkiintoista kuulla syyt aloittajan muodostamaan näkökantaan.

Onko smurffi tosiaan se nyxä joka ei tykkää että puolison ja exän jälkikasvu häiritsee elämää ja kuppaa rahat perunoiden muodossa? Vai onko hän vain jostain syystä kykenemätön ymmärtämään että jotkut perheet nauttivat yhdessäolosta? Vai miksi tämä asia harmittaa?

Lähettäjä: nia 
Päivämäärä:   3.4.25 23:14:24

Epätodellinen aloitus! Joku huono provo..? Ettei perhe saisi jouluna olla ja syödä yhdessä?! :D

Päivämäärä:   3.4.25 23:18:35

Aloittaja on tietysti perheen iltatähti. Neiti näpsä kaikkitietävä 17-18 wee jonka joulu ja mökkeily on pilalla kun joutuu jakamaan huomiota isompien sisarusten lasten kanssa.

Vaihtoehtoisesti aloittaja on lapseton äiti-ihmisen kaveri, joka yrittää yksinäisyyttään epätoivoisesti keksiä tekemistä jouluksi ja jusseiksi kaverinsa kanssa ja kaveri kieltäytyy kylään tuleviin lapsiin vedoten ja ettei aloittajalle tulisi paha mieli, niin valittaa kuinka lapsista on hommaa, vaikka totuus on että itse kutsunut lapset ja lapsenlapset eikä vähempi kiinnostaisi aloittajan kanssa lähteä minnekään perhejuhlapyhinä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   4.4.25 08:14:30

Lähettäjä: .......
Päivämäärä: 3.4.25 16:29:23

Eläkeläiset vanhemmat eivät myöskään välttämättä ole mitään pienituloisia. Isäni eläke on yhtä suuri kuin minun palkkani (brutto 3600) ja äidinkin eläke on ihan kohtuullinen, vaikka ei noin suuri. Asuvat velattomassa omakotitalossa. Minä taas olen yksinhuoltaja, perheen ainoa aikuinen ja asuntovelallinen, joten kyllä heillä jää rahaa rutkasti enemmän käteen kuin minulla.

Näin meilläkin - vanhemmat ovat keränneet omaa varallisuutta teini-ikäisestä lähtien, kun ovat menneet töihin ja perustaneet yhteisen perheen ja talouden. Tähän päivään mennessä asunto on velaton, autot on velattomia, sijoituksia. Toinen nostelee mojovaa eläkettä ja toinen käy yhä töissä. Mielestäni ihmisen henkilökohtaisissa valinnoissa on mennyt jotain vähän pieleen, jos on tehnyt töitä 40-50 vuotta ja on silti eläkeläisenä vähävarainen (olettaen että henkilö on syntynyt sotien jälkeen).

Mutta eri sukupolvien elintasossa on varmasti suuria eroja - omat isovanhempani olivat koko elämänsä köyhiä kuin kirkonrotat, papat traumatisoitui nuorina miehinä sodasta niin ettei oikein ikinä pärjänneet töissä (alkoholismi ja fyysiset vaivat) ja mummot oli perinteisiä kotiäitejä. Vanhempieni sukupolvi sitten puolestaan on aikuistunut siinä 70-80-luvun korvilla nousukaudella, menneet koulujen jälkeen suoraan töihin, ja kerryttäneet varallisuutta siitä lähtien.

Itse valmistuin yliopistosta koronakriisin alussa, riesana "ilmainen" nollakoron aikaan nostettu opintolaina jonka korot on yhtäkkiä lähteneet nousuun. Yliopistotutkinnon ansiosta oma palkkakehitykseni toki valmistumisen jälkeen ollut nopeaa ja olen saavuttanut muutamassa vuodessa saman vuositulotason, jonka saavuttamiseen vanhemmillani meni varmaan 20 vuotta, mutta varallisuudessa he kyllä vievät edelleen voiton - oma nettovarallisuuteni on vielä pahasti miinusmerkkinen vaikka kuukausitulot on ihan kivat :D

Päivämäärä:   4.4.25 08:21:24

"Alottaja on kyllä oikeassa siinä että on pienitulosia eläkeläisiä joiden rahat ei oikeasti riitä jälkikasvun ruokiin jouluna. Eihän mitään kehtaa sanoa mutta pitäs olla tarkkana näiden aikuisten lasten että pitäskö osallistua ja ostaa myös ruokia."

Tämän topan fiksuin kommentti! Samaa mieltä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.4.25 08:25:15

Ovathan nämä vanhemmat itse antaneet esimerkkiä siitä.toisen huomioimisesta?

Lähettäjä: Smurffi 
Päivämäärä:   4.4.25 10:26:32

Aloittaja täällä! Minä en ole äiti, en bonus-, enkä tavallinen. Ystävilläni ei ole vielä kolmikymppisiä lapsia. Ja minulla on lämpimät välit vanhempiini ja kyllä - käyn heidän luonaan kylässä!

Miten tämä keskustelu kääntyi niin, että minun mielestäni olisi jotain vikaa siinä, jos ihminen vierailee vanhempiensa luona? Missä vaiheessa sanoin niin? Minä tuomitsin nämä asiat:

- vanhempien luo mennään kysymättä heidän suunnitelmiaan ja oletetaan, että vanhemmat peruvat aina omat menonsa, jos lapset tulevat yhtäkkiä käymään
- vanhempien kotia pidetään täyden palvelun lomakeskuksena ja pahimmillaan 70-vuotiaat siivoavat, kokkaavat jne, kun seuraava sukupolvi vaan lomailee
- vanhempien kotia pidetään myös paikkana, jossa mikään ei maksa mitään ja ajatellaan, että ne vanhemmat HALUAVAT maksaa lastensa perheen kyläilyn mummolassa.

Jos et toimi edellä mainitulla tavalla, niin sitten tänä ei koske sinua. ;)

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.