Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mihin käyttää vanhaa lakanakangasta?

Lähettäjä: 5443 
Päivämäärä:   2.4.25 13:38:42

"Laita tekstiilinkeräykseen". Joo, tiedän. Mutta mihin niitä voisi hyödyntää ennen kuin lopulta heittää tekstiilinkeräykseen?

Pussilakanat ovat naamapäädystä hiutuneet ohuiksi, mutta jalkapääty on vielä paksumpaa. Olen parista pussikalanasta ottanut jalkapäätyä ja tehnyt tyynyliinoja. Niitäkin minulla nyt siis on, mutta mihin hyödyntää se hiutuneempi osuus? Ei siis ole enää kestävää, joten mitään kangaskasseja siitä on turha tehdä…

Materiaali on 100 % puuvillaa. Siivousrätteinä ei ole kovin hyviä, kun yleensä käytän mikrokuitua joten puuvilla ei ole läheskään yhtä hyvä. Talouspaperiakaan en käytä, paitsi joskus harvoin, kun siivoan jotain, jota en kestorättiin halua eli heitän moskan talouspaperin kera roskiin.

Polkupyörän osien puhdistamiseenkin lakanakangas on vähän köpöä.

Joten mihin hyödyntäisit puuvillakangasta ennen kuin heität sen lopulta tekstiilikeräykseen? Kun en oikein keksi niille mitään rättikäyttöäkään. Tein muutaman pienen rätin saumuroimalla reunat, mutta niitä on rasittava pestä kun irtonaisina niitä saa etsiä pesukoneesta ja pesupussiin laitettuna ne ovat vain mytyssä eikä puhdistu.

Minulla nyt samanaikaisesti lahosi 4 pussilakanaa ja tyynyliinat, niin tuota materiaalia tosiaan on… Yksi pussilakana ihan repesi naamapäädystä lakanoita vaihtaessa.

Re: Mihin käyttää vanhaa lakanakangasta?

Lähettäjä: Vääräsääri 
Päivämäärä:   2.4.25 14:00:27

Jos et itse ompele, niin tarjoa niitä vaikka roskalavaryhmässä jollekin ompeluintoiselle. Esimerkiksi mekkojen ompeleminen pussilakanoistahan on suorastaan muotia. Lakanakangas käy myös ompelukaavojen sopivuuden testaamiseen: jos aikoo ommella joustamattomasta kankaasta jotain, voi tehdä lakanasta ensin kokeiluvaatteen. Matonkuteitakin niistä varmaan saisi, tai tilkkuja tilkkutyöhön.

Lähettäjä: Kepa 
Päivämäärä:   2.4.25 14:02:38

Olen käyttänyt matkalakanoina, sen jälkeen vielä pefletteinä, nyt vein yhden saunalle puhuneen istuinalustaksi. Näteistä tekisin verhot (lyhyet).

Lähettäjä: 5443 
Päivämäärä:   2.4.25 14:41:13

Nyt on kyse siis niin hiutuneesta kankaasta, ettei siitä kyllä enää mitään käyttömekkoja ommella kun kangas repeää ompeleen vierestä jos siihen kohdistuu vaikka vetoa. Kuten sanoin, yksi pussilakanoista repesi hiutuneesta kohdasta lakanoita vaihtaessa. Ei noita siis voi enää mökkilakanoinakaan käyttää.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.4.25 14:45:42

Minä käytän just polkupyörän/auton/tallikamojen puhdistukseen, ja satuloiden/suitsien/valjaiden/suojien rasvausrätteinä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   2.4.25 14:46:23

Anna ne eläinlääkäriasemalletai eläinhoitolaan. Jatkuvasti näihin kaivataan vanhoja lakanoita ja pyyhkeitä.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   2.4.25 15:01:04

Öljy/rasvarätteinä minäkin oon käyttänyt, mutta sen jälkeen ne ei kyllä enää tekstiilikierrätykseen kelpaa. Nyt kun ne vielä laitat, niin puuvillasta saa kuidut talteen ja jatkojalostukseen.

Lähettäjä: virkkuukoukku 
Päivämäärä:   2.4.25 15:31:05

Leikkaa ohuita siivuja ja virkkaa ne. Siitä saa vaikkapa räsymaton.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.4.25 15:35:12

Matonkuteiksi tai tilkkutöihin tai sitten vaan viet sinne lumppukeräykseen.

Lähettäjä: Okkk 
Päivämäärä:   3.4.25 14:59:36

Mikä on tekstiilinkeräys? Ei ole toistaiseksi olemassa mitään tapaa hyödyntää kotitalouksien tekstiilijätettä. Nuo kuuluu ihan sekajätteeseen.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.4.25 15:05:29

Minä vien Kissakoti Kattilaan (Hämeenlinna), käyttävät siellä rätteinä ja päällisinä. Onko sun lähellä eläinsuojia, jotka ottaisivat vastaan?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   3.4.25 15:12:57

Lumipuvuksi (tai värin mukaan vastaavaksi). kummitteluun. Voisi myös lähettää vankilaan köysimateriaaliksi (kun vangit pakenevat), mutta nuo eivät ehkä kestä.

Nämä kolme yleisintä leffapuolelta.

Lähettäjä: Mimmu 
Päivämäärä:   3.4.25 15:14:17

Käytän vessassa pesurätteinä. Käyttö ja suoraan roskiin.

Päivämäärä:   3.4.25 15:14:39

"Mikä on tekstiilinkeräys? Ei ole toistaiseksi olemassa mitään tapaa hyödyntää kotitalouksien tekstiilijätettä. Nuo kuuluu ihan sekajätteeseen."

Poistotekstiilinkeräystä taitaa olla jo suurimmassa osassa Suomea, koska se tuli pakolliseksi tässä pari vuotta sitten. Katso vaikka tästä lähin piste: https://www.kierratys.info/

Päivämäärä:   3.4.25 15:25:41

"Ei ole toistaiseksi olemassa mitään tapaa hyödyntää kotitalouksien tekstiilijätettä'

Käytännössä heittäävät nuo tekstiilit sekajätteen kanssa poltettaviksi, mutta isoin kustannuksin (hsy.fi). Tee siis aloittaja palvelus ja laita lakanasi suoraan sekajätteeseen!

Päivämäärä:   3.4.25 15:26:56

Hyvä että sinulla on Okkk tarkempaa tietoa siitä mitä noissa uusissa tekstiilinkäsittelylaitoksissa tapahtuu.

Päivämäärä:   3.4.25 15:28:40

Laitoin tuohon lähteen eli hsy.fi.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   3.4.25 15:29:28

” Polkupyörän osien puhdistamiseenkin lakanakangas on vähän köpöä.”

Onhan se vähän lirua,, mutta hyvää koska siitä ei irtoa mitään nöyhtää tai haituvia.

Päivämäärä:   3.4.25 15:46:03

"Mitä poistotekstiileistä tehdään?

Esilajittelemme poistotekstiilit pääkaupunkiseudulla. Osa lähtee uudelleenkäyttöön. Mitä ei voida kierrättää, menee jätevoimalaan energiantuotannon raaka-aineeksi. HSY ja muut jätelaitokset selvittävät aktiivisesti uusia tapoja ja kohteita poistotekstiilin kierrättämiseksi."

Ai tälläkö perusteella Okkk on valmis heittämään kirveen kaivoon? Että kun kehitys ei kehity tarpeeksi nopeasti niin turha edes yrittää?

Päivämäärä:   3.4.25 17:21:54

Tän hetken realiteetti tosiaan on se, että vanha lakana kannattaa ihan itse laittaa sinne sekajätteeseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.