Lähettäjä: Omalla
Päivämäärä: 4.4.25 08:23:10
Hyvä kysymys aloittaja -kiitos kun olet kiinnostunut ymmärtämään muiden kokemuksia, vaikka et meistä kovin kauniisti puhukaan :)
Itselläni on tausta, jossa äitini on piilonarsisti ja isä oli alkoholisti. Sukulaiset pitivät huolen, että me lapset emme "ylpisty", joten saimme kuulla arvostelua ulkonäöstä ja kaikesta tekemästämme pienestä pitäen. Tämän seurauksena minusta kasvoi miellyttäjä ilman omia rajoja. Minut on opetettu kannattelemaan muiden tunteita omista välittämättä. Esim. alkoholisti-piilonarsisti perhedynamiikkaan kuuluu vahvasti se, että kulissit ulkopuolelle on oltava kunnossa. Meidän lasten piti ylisuoriutua kaikesta, että kukaan ei vain epäilisi perheessä olevan mitään vialla.
Ei siis mikään ihme, että olen ajautunut sellaisiin kaveri- ja parisuhteisiin, joissa sama kaava toistuu -sehän on minulle se ainoa tuttu ja "turvallinen" ympäristö. Olen oppinut, että arvostusta saa vain palvelemalla muita ja ikävä kyllä maailmassa ja etenkin hevospiireissä on paljon ihmisiä, joille tämä sopii paremmin kuin hyvin.
On pitänyt ajautua henkisesti aika pohjalle, että on alkanut pohtia näitä ja ylipäätään kyseenalaistaa sitä narratiivia, jota minulle on lapsesta asti syötetty. Sitä voi olla vaikea ymmärtää, kyse on kuin aivopesusta.
Opettelu rakastamaan itseään ei ole ollut helppoa, kun lähipiiissä on vielä näitä ihmisiä, jotka taistelevat sitä kaikin voimin vastaan. Ja muistuttavat monin eri tavoin, miten arvoton olen. Vähän kuin olisin koira, joka on ehdollistettu pilliin ja kun pilliin viheltää, muistan oman arvottomuuteni. Mutta, olen selviytyjä ja päässyt tästä yli!
Omien rajojen opettelu ja pitäminen on yhtä vaikeaa. Voitte kuvitella, että nämä ihmiset eivät ole siitä iloisia. Ihmiset, joiden pitäisi rakastaa minua, ovat huoritelleet, pitäneet viikkojen mykkäkoulua, rankaisseet eri tavoin jne jne. Tällaiselle miellyttäjälle ja arvottomuuden kanssa painivalle ihmiselle se on vaikeaa.
Olen myös siivonnut monia hyväksikäyttäjiä elämästäni. Tietenkin he kertoilevat nyt ympäriinsä valheita minusta. Ei helppoa sekään minulle.
Jospa tämä vähän avaisi?
Kuten sanottu, koen itse tärkeäksi, että en ole uhri, vaan selviytyjä. Varmaan vaikea kuvitella jos ei ole itse kokenut, mutta sieltä varhaislasuudesta asti tapahtunut aivopesu vaikuttaa kyllä meistä vahvimpaankin.
|