Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Puhutko lapsestasi rumasti "vitsillä"?

Lähettäjä: iiii 
Päivämäärä:   2.4.25 09:06:33

Olen pakon edessä tutustunut äitiin joka saattaa sanoa lapsestaan esimerkiksi "se vítu n gusipää" herää joka aamu viideltä ja nauraa päälle. Ei vaikuta kyllä muutenkaan kovin lämpimältä äidiltä, mutta tuo tosi rumasti puhuminen täysin neutraalilla äänensävyllä tuntuu erikoiselta. Itsellä ei lapsia ole niin en tiedä onko tuo normaalia vai ei?

Re: Puhutko lapsestasi rumasti "vitsillä"?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.4.25 09:09:19

Ei ole normaalia. Tuo on todella rumaa puhetta eikä kaikki ole hyvin.

Toki vitsillä saatetaan sanoa jotain, mutta ei noin rumasti koskaan. Saatetaan vaikka sarkastisesti todeta, että pitää lähteä kuuntelemaan mitä se kullannuppu nyt on keksinyt (jos on vaikka vanhempainilta) mutta ei koskaan mitään tuollaista!

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   2.4.25 09:09:50

Tämä on sen huumoria.

Lähettäjä: nope 
Päivämäärä:   2.4.25 09:11:23

En todellakaan puhu. Ei kuulu omaan huumorintajuuni enkä koe tarvetta puhua lapsistani rumasti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.4.25 09:22:43

Inhottava tyyppi. Omien vanhempien ei tarvinnut sanoa mitään, katse riitti.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   2.4.25 14:19:24

Puhuuko siis noin lapsen kuullen? Jos puhuu, niin ehdottoman väärin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.4.25 14:20:24

Tämä äiti on rahvasta, valkoroskaa. Älä kauheasti tuollaisten kanssa asioi saati ystävysty. Vetävät samalle tasolle aika pian ja alat itsekin saamaan huonoa mainetta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.4.25 14:41:57

En todellakaan puhu lapsistani edes vitsillä rumin sanoin.
Enkä tunne ketään, joka puhuisi.

Riiviö ja epeli, ja Vaahteramäen Eemeli, ovat sanoja, joita me olemme vitsillä lapsistamme käyttäneet joskus.

Muista, miten miltei järkytyin joskus parikymmentä vuotta sitten, kun täällä foorumilla joku äiti käytti vauvastaan sanaa huomiohuora.

Niin kuin - jo totesi, wt, pysy kaukana.

Lähettäjä: Jahas 
Päivämäärä:   2.4.25 15:20:46

En puhu, en puhu noin puolisostani enkä muistakaan, joista pidän. Kuspääksi kutsun vain ihmisiä, jotka kuspään tavoin käyttäytyy ja silloin todella tarkoitan sitä. Mun ei tarvitse olla gangsta, vaan tarvitessa sitten uskottava.

Lähettäjä: Noppa 
Päivämäärä:   2.4.25 15:52:21

En, ei kyllä tulisi mieleenkään edes vitsailla noin! Enkä tunne ketään joka noin puhuisi, joten omasta maailmankuvastani katsottuna ei ole normaalia.

Päivämäärä:   2.4.25 15:58:22

Eiköhän se puhu samaan tapaan muistakin ihmisistä.

Päivämäärä:   2.4.25 16:01:12

En koskaan

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   2.4.25 16:03:52

Mua inhottaa lapsettomana jo sanat "kakarat" tai "mukulat".

En tajua miten vanhemmat voi puhua noin. Samoin jotkut lemmikinomistajat puhuvat "elukoista". Joidenkin mielestä ookoo, minusta tuollainen antaa todella tyhmän kuvan ihmisestä. En ole ikinä puhunut omista lemmikeistä sanalla elukat!!

Lähettäjä: Xio 
Päivämäärä:   2.4.25 17:58:08

Ei elukka minusta ole haukkumasana. Yhtä neutraali sana kuin eläin.

Päivämäärä:   2.4.25 18:05:39

Mukulakaan ei ole paha sana. Se on murretta, ei kiroilua. Se viittaa jälkeläiseen sanaleikin kautta.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   2.4.25 18:56:55

Hyi olkoon. Ei lapsesta puhuta noin eikä miehestäkään jos suhde kunnossa.

Lähettäjä: Kepa 
Päivämäärä:   2.4.25 19:04:36

En sanoisi naapurin puudeleita elukoiksi, ovat kivoja pikkukoiria mutta luulen että niiden emäntä loukkaantuisi. Ehkä korkeintaan joskus paijaillessani voisin sanoa "mikä ihmeen pikkuinen elukka se siinä niiiih! Niiiih!" Lepertelen niille aina. Saatan sanoa kaverini elukkalaumaa elukkalaumaksi <3.

En sanoisi myöskään kenellekään, esimerkiksi että "mukulasi/kakarasi/äpäräsi vei lapseni kynän!" Vaan neutraalisti "lapsesi oli ottanut lapseltani kynän". Mutta voisin hyvin sanoa, että "kyytiin mahtuu vaikka koko kylän mukulat" jos tarjoan vaikka luokkakavereille kyytiä johonkin yhteiseen menoon.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   2.4.25 21:44:01

"Jos ne joku kidnappaa niin tuo varmasti nopeasti takaisin"

Lähettäjä: Se. PI 
Päivämäärä:   2.4.25 21:50:32

Lapset on kyllä yksiä pikku perkeleitä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.4.25 23:25:49

Puhun mutta huomattavasti neutraalimmalka nimityksella. Saatan sanoa "kuriton kakara" kun lapsi kutittelee minua ja syöksyn vastahyökkäykseen. Tämä kuitenkin aina hymy huulilla eikä missään oikeasti negatiivisissa tilanteissa. Usein puhutelen lasta myös kaikilla mahdollisilla hellyttelynimillä. Samoin tutuille saatan sanoa "jätin kurittoman kakaran tällä kertaa kotiin että saadaan rupatella rauhassa". Tämäkin on aina vitsillä sanottua, kaikki tutut tietävät että lapseni on harvinaisen helppo tapaus.
Muiden lapsista käytän aina lapsi/lapsonen tms. neutraalia nimitystä vaikka kyseessä olisikin oikea hirviölapsi.

Lähettäjä: iiiii 
Päivämäärä:   3.4.25 07:57:59

Puhuu kyllä lapsen kuullen, en tosin tiedä ymmärtääkö lapsi sitä kun on vasta vuoden ikäinen. Kai kohta alkaa jotain puhua, ainakin ääntelee kovaa. Kiva etten ole ainoa kauhistunut, kurjalta tuntuu lapsen puolesta vaikka varmastikaan ei se tuota ymmärrä.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   3.4.25 08:02:10

En puhuisi, muistan kun isä käytti joskus sanaa ”kersat” ja se ei tuntunut lapsena mukavalta

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   3.4.25 08:37:00

En kuuntelisi tuollaista kielenkäyttöä keneltäkää kenestäkään. Juu olen vanhoillinen Joissain asioissa.

Minä olen isälleni edelleen kersa. Mistä tuo sana tulee? Moni sitä paheksuu.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   3.4.25 08:42:58

Onhan se mukavaa, kun lapsi sitten päiväkodissa puhuu vitunkusipäistä. Ihan vaan vitsillä.

Lähettäjä: effie 
Päivämäärä:   3.4.25 09:51:24

Ehkä joskus 80-90 luvulla tommonen oli tapana- ei ihan nykypäivää. Ois kiva jos kukaan ei joutuis enää kokemaan sitä.

Apinaksi saatan joskus kutsua jos riehuu menemään kuurona :D

Päivämäärä:   3.4.25 11:47:43

En. Oma äiti käytti joskus pentu/ penikka nimityksiä ja sanoi siihen lisäksi että olettehan te ihmisenpentuja mutta minusta se oli piiloteltua inhoa/ kyllästymistä meitä lapsia kohtaan.
Näin keski- ikäisenä olen käynyt äitisuhdetta läpi ja äiti on todennäköisesti kärsinyt mt ongelmista.

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   3.4.25 19:17:22

Minun mielestäni kakara, mukula ja pentu ovat kaikki kamalia sanoja tai kuulostavat korviini haukkumasanoilta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.4.25 19:35:02

En tietenkään. Lapseni saavat ihmisarvoa kunnioittavan kasvatuksen, jotta he itsekin osaavat kunnioittaa kanssaihmisiä. En tehnyt lapsia siksi, että voisin vetää heiltä maton jalkojen alta, tai millään tavoin heitä alentaa.

Päivämäärä:   3.4.25 19:54:01

Sanon kakara, mukula, kiljukaula jne mutta @!#$, hhuora yms on jo liikaa

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   3.4.25 20:55:10

Minä olen isälleni edelleen kersa. Mistä tuo sana tulee? Moni sitä paheksuu.

Jaa a. Meillä on ollut aina kersoja, asutaan Pirkanmaalla. Ja omastanikin saatan puhua joskus kersana, tarkoittamatta sitä mitenkään rumasti.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   4.4.25 17:05:16

Lapsia ei ole, mutta on tuttava, jolla "v*tun pentu saa*ana" on ihan arkipäiväinen lapsen puhuttelunimi. Eikä siinä mitään vitsiä edes ole. Olen tuntenut hänet itsensä lapsesta saakka, ja noin on hänellekin puhuttu. Ja varmaankin lapset jatkavat aikanaan perinnettä.

Lähettäjä: Miia 
Päivämäärä:   4.4.25 20:14:44

En ikinä.

Päivämäärä:   4.4.25 20:58:20

en, mutta true-velana muiden lapsista kyllä.

Lähettäjä: Eri 
Päivämäärä:   4.4.25 21:37:16

Yksi tuttu äiti puhuu teinistään ihan järkyttävällä tavalla. Ennen teinin tapaamista tuli äidin puheiden perusteella kuva, että teini on joku CP-vammainen tms. Kyseinen teini on vielä kaiken lisäksi oikeesti tosi fiksu ja kiva. Ei juo, ei polta, ei varastele, ei biletä, ei lintsaa koulusta jne. Mutta toki teini, joka välillä sanoo mitä sylki suuhun tuo.. eli ihan äitiinsä tullut....

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   4.4.25 21:44:49

Eri: Kaikki cp-vammaiset, joita tunnen, ovat tosi fiksuja ja kivoja jne.

Mietipä vähän, mitä kirjoitat!

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   4.4.25 21:50:19

Ei kävisi pienessä mielessäkään.

Päivämäärä:   4.4.25 21:51:08

Sanoinko, että CP-vammaiset eivät ole kivoja?

On se kumma, kun pitää ihan joka asia väkisin ymmärtää väärin ja päälle vielä loukkaantua....

Päivämäärä:   4.4.25 21:54:09

Voin nyt vääntää vielä rautalangasta.

Äiti puhuu lapsestaan todella rumasti. Puheista tulee kuva, että lapsi olisi CP-vammainen, kun äiti häntä haukkuu.

Lapsi on todella fiksu ja järkevä teini. En keksi mitään syytä, miksi äiti teiniään niin haukkuu.

En väitä CP-vammaisten olevan tyhmiä.

Lähettäjä: orpo 
Päivämäärä:   8.4.25 15:43:42

Onpa todella ruma puhetapa lapsen äidillä. Vaikea kuvitella edes tuollaista tapahtuvan todellisuudessa jos lapsi on rakastettu ja toivottu.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   8.4.25 15:59:26

Nämä mukulat, kersat, kakarat, pennut yms. voi tosiaan olla eri kielialueilla vähän eri sävyisiä sanoja.

Mulla on kaveri, joka kertoo koiransa edesottamuksista juuri noin kuin aloittajan kaveri: **tun **sipää tai **uora tms. Tiedän koiran olevan hänelle rakas ja mieluisa, niin en voi ymmärtää, miksi siitä pitää käyttää noin rumaa kieltä.

Lapsestaan en onneksi ole vielä kuullut hänen puhuvan noin, vaikka muista ihmisistä kyllä käyttää yhtä värikästä kuvailua. Sitä odotellessa..

Lähettäjä: Iltsu 
Päivämäärä:   8.4.25 17:41:08

Oliko penska jo mainittu

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   8.4.25 19:34:40

En puhu, kuten en muistakaan ihmisistä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.