Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Menkat ja loputon väsymys

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   2.4.25 07:37:57

Millä voisi lievittää menkkojen aikaan tulevaa väsymystä? Oon aina ihan kanttu vei 3 päivää kun menkat alkaa, tuntuu että mikään määrä unta ei riitä ja oon ihan vetämätön ja aivot täynnä pumpulia.

Just luin jonku jutun että tutkimuksien mukaan menkat ei vaikuta treenaamiseen tai voimatasoihin tai mitä näitä nyt on mutta ihan puppua. Hyvä että jaksaa maitopurkkia nostaa, ja kauppaan meneminen sen maitopurkin saamiseksi tuntuu ihan järjettömältä urakalta.

Olo palautuu normaaliksi menkkojen loppupuolella joten en usko että on kiinni hemoglobiinista tai ferritiinistä.

Re: Menkat ja loputon väsymys

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   2.4.25 09:02:27

Tottakai menkat vaikuttaa olotilaan ja jaksamiseen, hormonitasot vaihtelevat suuresti hormonaalisen kierron mukaan ja niillä on suuri vaikutus koko kehoon. Ja todellakin naisten kannattaa olla perillä omasta kierrostaan ja esim treenata sen mukaan.
Tieteelliset tutkimukset ei ole mikään totuus ja eri tutkimukset samasta aiheesta saattavat saada eri tuloksia. Toinen asia on "jutut", joissa referoidaan jotain tutkimusta. En luottaisi niihin. Naisten terveyttä ja kehon toimintoja tutkitaan vähemmän kuin miesten, joten enemmin kuuntelisin omaa kehoa kuin jotain "juttua".
Mm. ruokavalio, uni (ja vuorokausirytmi/circadian rhythm) ja liikuntatottumukset ovat asioita joilla voi vaikuttaa hormoneihin. Tästäkin edelleen jotkut lääkärit sanovat, että ruokavalio ei vaikuta, ihan uskomatonta. Mutta oikeasti kaikki elintapasi vaikuttavat hormoneihisi. Ja sitten tietysti ihan perimäsi ja se miten elintapasi vaikuttavat geeniesi aktivoitumiseen (epigenetiikka).

Lähettäjä: Ikääntynyt 
Päivämäärä:   2.4.25 09:27:08

Vanhan kokemusperäinen neuvo, mene gynelle. Itse kärsin koko menkkaiän hirveistä oireista. Varmaan kakki mitä voi olla. PMS oli pahin, ihme että olen hengissä, etten tappanut itseäni. Olin hirviö muille ja eniten itselleni. Monesti mietin, että tähän olisi varmasti apua saatavilla, mutta en mennyt koskaan valittamaan. Vaihdevuodet pelastivat vaikka joskus vieläkin taitaa hormoonit vaatia esim syömään paljon. Mene siis ajoissa, tuo tuskin ihmeellä paranee. Turhaa kärsit asiasta.

Lähettäjä: OK 
Päivämäärä:   2.4.25 10:24:08

Sama juttu täällä, tosin painottuu siihen 2-4 päivää ennen kuukautisten alkua ja 1-2 päivää niiden alusta. Gynellä tarjoavat vain e-pillereitä ja samaan aikaan eivät usko, että menkat/pms voisivat aiheuttaa sellaista oikeasti invalidisoivaa väsymystä, kokemusta on. E-pillerit toki kyllä auttoivat tähän vaivaan hieman, mutta toivat sitten muita ongelmia, jotka olivat läsnä koko kierron ajan, joten eivät sopineet vaikka useampia merkkejä testattiin ja kaikkia ei tietysti migreenin vuoksi voikaan käyttää.

Joten tällä hetkellä tilanne on se, että kyttään tarkasti menkkakalenteria ja suunnittelen työtkin niiden mukaan, kun oikeasti lähes nukahtelen työpisteelle enkä saa aikaiseksi oikein mitään. Harrastuksista pidän taukoa nuo päivät. Salille on ihan turha mennä, pelkästään käsipainojen hakeminen telineestä tuntuu ihan rääkkitreenltä. Onhan se turhauttavaa, että pahimmillaan jopa viikko (onneksi useimmiten "vain" noin 3 päivää) kuukaudesta menee ns. hukkaan, mutta toistaiseksi ei ole apua löytynyt. Sitten kun menee ohi, niin elämä taas hymyilee ja jaksaa vaikka ja mitä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.