Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Aina huimaa kun nousen ylös!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.4.25 21:08:02

Todella raivostuttavaa. Nykyään menee näin; Nousen ylös istumasta tai makuulta, silmissä pimenee välittömästi, huimaa. Joudun siitä kumartumaan alaspäin pää lattiaa kohden ja sitten kun nousen, ei huimaa enää.

Ärsyttävä koreografia. Kaikki ihmiset ei joudu tällaista tekemään. Miksi mikä joudun?

Luin netistä näin: "Verenpaineen lasku pystyyn noustessa eli ortostaattinen hypotensio yleistyy iän myötä. Valtimot jäykistyvät eikä verenpaineen säätely toimi enää yhtä hyvin kuin nuorena."

Mä olen vasta 31, joko tässä iässä on jäykistyneet valtimot? Olen vielä ollut ikäni kasvissyöjä ja syön olemattomasti eläinrasvaa.

Re: Aina huimaa kun nousen ylös!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.4.25 01:38:35

Onko myös yliliikkuvat nivelet ja adhd? :)

POTS

Lähettäjä: Jambo 
Päivämäärä:   2.4.25 05:40:37

Minusta nuo oireet kuulostaa aivan liian lieviltä ollakseen POTS, koska se on oikeasti tosi hankala sairaus, ei vain tuollaista huimausta ylös noustessa! Tämä sillä perusteella, että läheiselläni on nimittäin POTS ja olen sitä hyvinkin läheltä seurannut.
Tuollainen aloittajan kuvailema taas on hyvin yleistä ja suurimmalla osalla vaiva on ihan hyvälaatuinen, ns harmiton mutta tos ärsyttävä vaiva. Voi olla esim alhaista verenpainetta tms tms. Itsellänikin on tuota samaa huimausta myös ja pyörtyilen välillä, jos en muista nousta riittävän hitaasti. Mutta kannattaa toki käydä esim työterveydessä, mikäli asia askarruttaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.4.25 06:07:14

Selkeästi matalat verenpaineet.
Eivät kyllä nuorella ihmisellä yleensä johdu valtimoiden jäykkyydestä.

Oletko pitkä ja hoikka? Sellaisilla yleensä luontaisesti matalat paineet.

Lähettäjä: karamella 
Päivämäärä:   2.4.25 06:24:17

Tulin myös ehdottamaan, että onko sinulla matala verenpaine? Koska minulla juuri tuollainen johtuu ihan vain siitä. Olen huomannut pahenevan, jos en ole juonut riittävästi. Joskus minulla pimenee niin että menee hetkeksi taju, mutta onneksi harvoin ja yleensä vain aamuisin. Tai jos joutuukin yllättäen jostain odottamattomasta syystä vaikka pomppaamaan ylös tuolilta ilman ennakointia. Tuo on tosiaan aika yleinen ominaisuus/ ongelma monella ihmisellä, mutta onneksi suurimmaksi osaksi vaaraton.

Lähettäjä: kysymys 
Päivämäärä:   2.4.25 06:25:43

Millainen on sinun ferritiiniarvo? Matala ferritiini voi tehdä tai pahentaa tuota!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.