Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  henk.kohtaisista avustajista säästetään

Lähettäjä: avustaja 
Päivämäärä:   1.4.25 14:36:47

Hallitus aikoo säästää vammaisten henk.kohtasista avustajista. Avustusta tulee saamaan vain harvat viikonloppuisin ja iltaisin. Tiedän montakin avustettavaa kun tunteja voisi ottaa pois vaikka kaikki!! Tässä on todella säästettävää

Re: henk.kohtaisista avustajista säästetään

Lähettäjä: Okkk 
Päivämäärä:   1.4.25 14:41:24

No onhan tuo aika kustannustehotonta, että yksi ihminen avustaa vain yhtä ihmistä. Jos nyt jostain pitää leikata niin tää.ihan ok. Ymmärsin aloituksesta kumminkin, että silti päiväaikaan sitä avustusta saavat?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   1.4.25 14:43:35

Nyt tosiaan kun valtion taloustilanne on surkea niin jos jostain voi leikata niin niistä turhat pois. Tuttavallakin avustaja pari kertaa viikossa vaan puuhastelemassa hänen kanssaan jonkun tunnin. En ole kateellinen- mutta mietin vaan että eihän sekään ole ilmaista ja verorahoista maksetaan tilanteessa joissa esim sairaalat joutuvat säästämään minkä pystyvät ja vähän enemmänkin.

Lähettäjä: bubu 
Päivämäärä:   1.4.25 14:47:16

Ilman sairautta ei ole terveyttä.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   1.4.25 14:49:52

Onhan vammaiset iso menoerä. Jokainen joka päättää sikiövaiheessa pitää kehitysvammaisen lapsen, tulisi itse maksaa kulut.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   1.4.25 14:51:56

" Jokainen joka päättää sikiövaiheessa pitää kehitysvammaisen lapsen, tulisi itse maksaa kulut."

Tämä

Lähettäjä: poo 
Päivämäärä:   1.4.25 14:54:17

Kyllä tässä on ihan ok säästämisen paikka. Omien ja tuttavien kokemusten mukaan aika moni avustettava teettää tai yrittää teettää avustajalla sellaisia tehtävisä, jotka ei avustajalle edes kuulu. Kaiken päälle monilla avustettavilla oma aktiivisuus menee täysin nollille kun kaiken voi teettää avustajalla. Ja onhan se kustannustehotonta, että yhteiskunta kustantaa palvelijan kotiin.
Muutaman vuoden kun noita hommia teki, niin omat silmät avautuivat näkemään tuohon systeemiin kohdistuvan väärinkäytön ja tehottomuuden. Mitään vastuuta ei omasta elämästä oteta vaan oletetaan, että kyllä se yhteiskunta hoitaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.4.25 14:56:32

Tiina: monikaan vammainen ei ole kehitysammainen ja kaikkia kehitysvammoja ei huomata sikiöaikana (ajoissa). Eli aika pieni prosentti saataisiin säästöä.

Lähettäjä: Roosa 
Päivämäärä:   1.4.25 15:04:46

" Jokainen joka päättää sikiövaiheessa pitää kehitysvammaisen lapsen, tulisi itse maksaa kulut."

Kaikista vammaisistä ihmisistä (n. 300t jonkun arvion perusteella) kehitysvammaisia on n. 17 %.

Lähettäjä: Lila 
Päivämäärä:   1.4.25 15:12:27

No eiköhän nuo kaadu taas kotihoidon niskaan jos tarvitsevat ilta/yö aikaan apua ja sitten taas mietitään mitä resursseja siellä muka on...

Lähettäjä: hanna 
Päivämäärä:   1.4.25 15:33:40

Olen tehnyt avustajan töitä..saa olla piikana koko suvulle hyvässä lykyssä.

Päivämäärä:   1.4.25 15:46:33

Lila: luulisin, että tuossa nyt vähennetään vapaa-ajan tunneista.

Päivämäärä:   1.4.25 15:53:45

Meidän suvussa on vanhuksella näkövamman takia avustaja. Lukee sille ohjeita ja kaupassa etsii oikeat tavarat ja ratsaa jääkaapista vanhentuneet päivät silloin tällöin.
Kuulostaa varmaan mitätömältä puuhastelulta, mutta tärkeää vanhukselle, että pärjää "yksin".

Päivämäärä:   1.4.25 15:58:55

Tuntuu että moni ei tajua, että vammaiset on sellainen vähemmistöryhmä johon voit sinäkin päästä mukaan milloin vaan. Kannattaisi vähän miettiä mitä toivoisi jos itse vaikka halvaantuisi. Eikö olisi ihan kiva jos kerran pari viikossa joku tulisi auttamaan kotiin?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   1.4.25 16:07:24

Tiinalle tiedoksi että pieni osa vammaisista on kehitysvammaisia. Suurin osa sairaudesta tai tapaturmasta/kolarista yms . Monet geneettiset lasten sairastumiset ovat sellaisia että lapsi syntyy ns terveenä ja alkaakin jossain vaiheessa taantua.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.4.25 16:10:06

Yleensä nämä avustajat ovat hyvin pienillä tunneilla ja pienellä palkalla eläviä. He maksavat työstään veroa, kuluttavat palkkansa asumiseen ja ruokaan ja pystyvät elämään ainakin osittain ilman tukia.

On käsittämätöntä, että tehdään tällaisia päätöksiä ja samaan aikaan halutaan tuet vastikkeellisiksi. Säästöä ei tule sillä että satoja työtunteja ja työntekijöitä vähennetään. Vieläpä niiltä, joilla ei ole kovin hyvät työllisyysnäkymät, ei välttämättä mitään koulutusta tms.

Leikkaamalla näistä saadaan käsiin paljon huonosti työllistyvää porukkaa, jolle ei nykymaailmassa enää juuri työpaikkoja ole, ajetaan yhä useampi perhe köyhyyteen ja toimeentulotuen varaan. Sen lisäksi aiheutetaan inhimillistä kärsimystä vammaisille ihmisille, joiden elämä supistuu ja se heijastuu vammaistyön ja asumisyksiköiden työssäjaksamiseen.

Että mikäköhän se säästö todellisuudessa on...?

Lähettäjä: Henkkari 
Päivämäärä:   1.4.25 16:12:15

Tätä väärinkäyttöä on paljon. Itsellä hajosi selkä kun avustettava laittoi tuulettamaan todella painavia mattoja. Oikeasti tämän olisi kuulunut palkata hommaan siivooja ryhmä 100e/h.
Sitten on niitä jotka oikeasti tarvitsevat sitä henkilökohtaista apua ja heiltä leikataan tämä apu...

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   1.4.25 16:14:16

Kyllähän sitä ihmettelee, kun vammaiset etsivät netissä avustajia hoitamaan tallinsa hevosia. Että onko tämä se, mihin yhteiskunnan rahat laitetaan. Todella epäarvoistavaa, kun vertaa vanhusten "hoitoon".

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   1.4.25 16:15:29

Toivokaa vaan että ette joudu autokolariin, putoa pahasti hevosen selästä tai ole saaneet geenilotossa sairautta joka vie liikuntakyvyn. Siinä vaiheessa kun sitä avustajaa tarvitsee ette enää pidä sitä jonninjoutavana puuhasteluna.

Jännä että tässä vasta työttömyyskrskusteluissa huudettiin kuinka työtyömien pitäisi mennä avustajiksi kun paikkoja on kuulemma pilvin pimein....

Päivämäärä:   1.4.25 16:17:08

Isompi ongelma maailmassa on itsekkäät ja ahneet ihmiset. Kehitysvammaisilla on tärkeä rooli yhteisöissä. Elämän tarkoitus ei ole haalia rahaa vaan auttaa toinen toisiamme. Jos kokee, ettei kehitysvammaisella ole oikeutta syntyä tai samanlaista oikeutta hoivaan kuin muilla, voisi hetkeksi pysähtyä miettimään miksi luulee olevansa parempi ihminen. Ableismi ei ainakaan maailmasta tee parempaa paikkaa. Mitä jos lopulta et olekaan sen parempi ihminen vaikka kuinka paljon rahaa tienaisit?

Lähettäjä: hanna 
Päivämäärä:   1.4.25 16:40:51

Vammaispalvelun vika oikeastaan kun kartoittavat tunteja eivätkä ole ammattilaisia. Moni avustaja siivoaa ja leipoo että avustajan tunnit täyttyisivät. Ikkunoita pestään ja sukulaistenkin polttopuut kärrätään sisään.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   1.4.25 16:52:25

Leikattaisiin mieluummin poliitikkojen avustajista, tehkööt itse työnsä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.4.25 17:27:14

Vasta luin jostakin cp-vammaisen itsellisen kahden pienen lapsen äidin valitusta, kun ei enää saa öiksi henk.koht.avustajaa. Joutuu ressukka nukkumaan nyt yöt sohvalla, jotta pääsee tarvittaessa paremmin pyörätuoliin, jos lapset tarvitsevat häntä.

Mielestäni tämä kaikkien oikeus kaikkeen menee jo todellakin yli.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   1.4.25 18:42:29

Miten neliraajahalvaantunut pesee ikkunat? Eikö henkilökohtaisen avustajan tehtävä ole just tehdä niitä töitä joita vammainen ei pysty itse tekemään, myös kodinhoitoa?

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   1.4.25 18:52:05

avustajan ei kuulu pestä ikkunoita!!! siihen ostetaan siivooja. kodinhoidolliset työt ovat pikku imurointia ja pölyjen pyyhintaää..ei suursiivouksia

Päivämäärä:   1.4.25 18:55:41

Minusta ikkunoiden pesu on pikkuhomma jos ei akvaariossa asu, suursiivous on sitten se jos käy kaikki kaapit läpi, jynssäten ne huolellisesti.

Lähettäjä: Xz 
Päivämäärä:   1.4.25 19:04:51

Kyllä avustajan saaminen on todella kiven takana, joten ihan turha on kuvitella, että niitä tuosta vain kukaan saisi. Mä toimin avustajana ihmiselle, jolla on geneettinen sairaus, mikä käytännössä tulee viemään häneltä kaiken liikunta- ja toimintakyvyn. On syntynyt terveenä, sairaus alkoi oireilla 10-vuotiaana. Tällä hetkellä ei pysty juurikaan tekemään käsillään enää mitään, kun ne eivät enää nouse, eikä puristusvoimaa ole. Kävelee vielä omin jaloin horjuvasti, mutta tilanne heikkenee koko ajan ja kohta ei enää kävele. Hän ei siis esim. pysty laittamaan itselleen ruokaa, eikä edes ottamaan valmista ruokaa kattilasta lautaselle. Tarvii siis apua ihan kaikessa,mihin tarvii käsiä.

"Tuntuu että moni ei tajua, että vammaiset on sellainen vähemmistöryhmä johon voit sinäkin päästä mukaan milloin vaan."

Tämä olisi jokaisen syytä ymmärtää.

Päivämäärä:   1.4.25 19:11:26

"avustajan ei kuulu pestä ikkunoita!!! siihen ostetaan siivooja. kodinhoidolliset työt ovat pikku imurointia ja pölyjen pyyhintaää..ei suursiivouksia"

Olen aina kuullut sanottavan että avustaja tekee niitä asioita joita avustettava normaalisti tekisi itse. Miksei ikkunanpesu kuuluisi näihin? Kai nykyäänkin ihmiset sentään itse pesevät ikkunansa?

Päivämäärä:   1.4.25 19:31:10

Siinä kohtaa kun avustettava räjäyttää limpparinsa ikkunaan, niin on aivan sama pestä koko ikkuna ja viereinenkin.

Terv. näkövammaisen avustaja

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.4.25 19:35:50

”Olen aina kuullut sanottavan että avustaja tekee niitä asioita joita avustettava normaalisti tekisi itse. Miksei ikkunanpesu kuuluisi näihin? Kai nykyäänkin ihmiset sentään itse pesevät ikkunansa?”

Juuri näin. Avustaja pesee ne ikkunat jos avustettava ei siihen pysty.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   1.4.25 19:51:44

Lähettäjähanna

Päivämäärä1.4.25 16:40:51

Vammaispalvelun vika oikeastaan kun kartoittavat tunteja eivätkä ole ammattilaisia. Moni avustaja siivoaa ja leipoo että avustajan tunnit täyttyisivät. Ikkunoita pestään ja sukulaistenkin polttopuut kärrätään sisään.

Mikä sinun ja muidenkin mielestä sitten on sitä avustajan työtä? Isäni tarvitsee avustajaa ja todellakin arvostan kun avustaja auttaa ruuan teossa ja leipomisessa kun isäni ei siihen itse kykene. Lämmin ruoka ostetaan kyllä valmiina kotiin mutta niihin kyllästyy vuosien saatossa. Siivojakin käy muutaman viikon välein mutta on ihanaa kun avustaja siinä välissä myös siivoaa ja pesee pyykkiä. Kaikki eivät myöskään ole niin onnekkaita että rahat riittäisivät siivoajaan tai ostettuun luonaaseen joka päivä. Mutta kai se vammainen voi teidän mielestänne asua likaisessa kodissa ja syödä kylmiä mikroaterioita kun ei pysty edes lämmittämään niitä itse.

LähettäjäNN 
Päivämäärä:   1.4.25 20:38:01

Mää oon jotenkin aina ajatellut, että yhteiskunnan arvo mitataan sillä miten se kohtelee heikoimpiaan... Eli tällä hetkellä en ole Suomesta kauhean ylpeä.

Toivoisin tosiaan jokaisen miettivän sitä, millaista kohtelua haluaisi itselleen / rakkailleen jos tulisi sellainen tilanne, että yksin ei pärjäisi. Se kun voi tulla kenelle vain.

Päivämäärä:   1.4.25 21:03:48

Ja kjllä se suursiivouskin kuuluu avustettavalle. Toki voi huomioida kuinka usein tämä suursiivous tehdään yms. Mutta kyllä terveet ihmisetkin joskus tekevät suursiivouksen. Lisäksi voi miettiä, että jos vammainen ihminen elää paljon isomman osan ajastaan kotonaan on se ehkä yksi merkittävä ilostuttaja, että koti on siisti. Vammaisen voi olla myös vaikeampi etsiä tavaroita, jolloin siisteydellä ja järjestyksellä on myös se puoli.

Jos oikeasti tuntuu, että tunteja käytetään väärin, pitää siitä toki ilmoittaa. Mutta noin muuten kannattaa miettiä sitä mitä terve ihminen tekisi. Moni on esimerkiksi paheksunut jos avustaja kokkaa muille kuin avustettavalle. Mutta mitä jos vaikka vammainen ihminen haluaa osallistua siskonsa häihin ja leipoa sinne keksejä. Hän haluaa olla osa yhteisöä ja osallistua kuten muut. Hän haluaa antaa läheisilleen. En näe mitään väärää, että avustaja leipoo ne keksit häihin ja vammainen ihminen saa näin osallisuuden kokemuksen.

Eri asia sitten, jos avustajaa ei pääsääntöisesti muuhun tarvitakaan.

Päivämäärä:   1.4.25 21:13:30

"Onhan vammaiset iso menoerä. Jokainen joka päättää sikiövaiheessa pitää kehitysvammaisen lapsen, tulisi itse maksaa kulut."

Täällä on näköjään paljonkin päästään sairasta porukkaa. Ymmärräthän sinä, että kaikki avustettavat eivät todellakaan ole kehitysvammaisia, vaan vammautua voi ihan "normaalikin" ihminen ja silloin voi tarvita avustajaa? Aivan @!#$ sairasta olla kateellinen avustajasta sellaiselle ihmiselle, joka ei suoriudu edes normaalista arjesta ilman apua.

Että onnea vaan, kannattaa toivoa ettei saa vaikkapa aivoverenvuotoa tai joudu kolariin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.