Lähettäjä: .
Päivämäärä: 1.4.25 11:16:04
Silloin kun olin lapsi, niin naapuruston kotiäidit olivat jotenkin ilkeitä. Ihan meidän lasten kuullen haukuttiin työssäkäyvät aivan joka asiasta. Paras oli, kun isäni oli unohtanut liputuspäivän ja lähtenyt aamulla, niin naapurin akat haukkuivat äitiä kuulteni. Menin sanomaan äidille, joka tuli heti nostamaan lippua.
Nyt aikuisena olen törmännyt monenlaisiin kotiäiteihin. Itse laitoin lapsen päiväkotiin kun hän oli parivuotias, koska halusin töihin. Olen tehnyt vuosikaudet osa-aikaista töitä, nyt menossa taas kokopäiväiseksi. Tämä on ollut meille hyvä ratkaisu näin.
Lapsellani on sattumalta kaksi hyvää kaveria suurperheistä, joiden äidit ovat kotiäitinä. Tunnen vanhemmat hyvin. Toinen on ruvennut todella ilkeäksi ja muistaa aina muistuttaa, kuinka en ymmärrä mistään mitään kun minulla on vain yksi lapsi. Antaa vinkkejä ja ilkeilee. Kuulemma minun pitäisi rajoittaa lapseni puhelimen käyttöä, koska hänen lapsillaan ei ole lupa pelata ennen yhdeksää aamulla jne (lapsellani on tunti-puolitoista peliaikaa viikonloppuisin, saa pelata mihin aikaan tahansa klo 8 ja 21 välillä). Mutta kun hän ei voi kieltää omiaan pelaamasta ennen yhdeksää :D.
Tämä katkera äiti tunkee pikkusisaruksia mukaan jos lapset leikkivät tai tulevat meille. Enkä edes viitsi enää kysyä heidän lastaan mukaan mihinkään kun ensinnäkin pitäisi ottaa myös mariseva pienempi mukaan (ja maksaa kulut vaikkei ole kutsuttu) ja toisekseen meillä tehdään kaikki aivan väärin. Siis ihan kaikki. En usko, että tuo äiti on kovin kuormittunutkaan, kuitenkin vauvaa lukuunottamatta kaikki lapset ovat päivällä koulussa tai päiväkodissa.
Toinen kotiäiti taas on sellainen tavallinen. On kyllä joskus soittanut kun on tarvinnut apua lasten kanssa ja olen auttanut mielelläni. Heidän lapset ovat hyvin kasvatettuja ja kivoja. Otamme mielellämme heidän lastaan meille, ja meillä saa olla meidän ihan tavalliset tavat. Viimeksi lapset auttoivat minua isossa jutussa josta lupasin leffakäynnin palkaksi. Tuon lapsen vanhemmat olivat ihan liekeissä lapsensa puolesta kun lapsi pääsi leffaan ja siitä vielä vähän kaupungille "myöhällä" meidän kanssa. Tuo lapsi kulkee mukanamme myös matkoilla yms, kun monessa paikassa perhelippu/perhehuone on samanhintainen olipa lapsia yksi tai kaksi. Meidän lapsi taas on paljon tuolla kaverin luona joukon jatkona ja kuulemma osallistuu kaikkeen kuten kotonakin. He käyvät harvemmin missään aktiviteeteissa, mutta ottavat kyllä meidänkin lasta niihin mukaan kun käyvät.
Eli minulla on enemmän kokemuksia huonoista kotiäideistä, mutta silti sanon, että varmasti suurin osa on kivoja, tavallisia ihmisiä.
|