Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hoitajat! Haistatteko tekin?

Lähettäjä: Hoitsu 
Päivämäärä:   31.3.25 23:20:44

Nyt ihan mielenkiinnosta... Olen itse huomannut haistavani ihmisestä esim virtsatietulehduksen ja ummetuksen wc-käynnillä. Ja saman huomannut joskus itsestäkin, jos vatsa ei ole toiminut kunnolla. Rs-elimistön syöpäpotilaan käynnin jälkeen WC:ssä on myös oma arominsa. Tänään kävin henkilökunnan WC:ssä, ja tuli fiilis että edellisellä kävijälle on hiivaa tms. Vastikään hoidin noropotilasta, ja heti ensimmäistä pesusta tuli tunne että tällä ei ole nyt vaan vatsa sekaisin. Joskus nuorena jo ajattelin että erään deitin kalleudet haisi erilaiselle... No, sain häneltä klamydian. Toki vannoin juuri käyneensä puhtaissa testeissä, kun ei kumia ollut. (No en ole samaan sen jälkeen langennut...)
Oletteko huomanneet samaa? Onko nenä jotenkin herkistynyt näihin, ajatteleekohan "ei hoitoalalla olevat" näitä?

Re: Hoitajat! Haistatteko tekin?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   31.3.25 23:23:13

Aikalailla joo mutta koetan olla ajattelematta ja analysoimatta asiaa.

Päivämäärä:   31.3.25 23:41:36

??
Miksi koitat olla ajattelematta ja analysoimatta? Eikö hoitajan tehtävä nimenomaan ole analysoida vointia ja toimia tarvittaessa havaintojen mukaan?
Siis ei toki normielämässä kotosalla niin välttämättä pidä tehdä, mutta eikö potilaiden hoidon kannalta tämmöiset ole hyvä ja tärkeää huomioida?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.3.25 23:46:58

Olen hoitaja, ja todellakin haistan ulosteesta noron ja clostriumin.
Ja vitsasta E-Colin. Ja noin muutoinkin tuhlehdusvirtsa haisee.
Ja hiivan haistaa iholta heti.

Noin 90% hoitajista haittaa nämä.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   31.3.25 23:52:46

En ole hoitaja, mutta muuten vain utelias: osaatteko kuvailla miltä nämä mainitsemanne asiat sitten haisevat? Esimerkiksi diabeetikon virtsan sanotaan haisevan makealle ja kasvisruokavalion muuttavan hajua myös, ja tämän olen itsekin havainnut, mutta kiinnostaisi tietää näistä muistakin.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   1.4.25 00:12:51

Hoitsu:

"Siis ei toki normielämässä kotosalla niin välttämättä pidä tehdä,"

Tähän siis pyrin, jos se nyt pitää rautalangasta vääntää. Samoin gastro ca potilaan tauti on diagnosoitu jo, vältän haistelemasta enempää.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   1.4.25 02:18:06

Jokaisen hoitsun tulisi haistaa vähintään ripulin haju jonka tunnistaa suurin osa maailman ihmisistä

Lähettäjä: diabeetikko 
Päivämäärä:   1.4.25 02:18:16

Miksei haistaisi kun mehiläisetkin haistaa vaikkei kukkia lähimain. Pihan nurkalla lorottelen nurmikkoon ja maija mehiläiset mönkii heinikossa innoissaan. Jos sivettikissan suoliston läpi menneet kahvipavut on kallista erikoisherkkua. Olisiko diabeetikon medestä tehty hunaja samanmoista arvokamaa.

Lähettäjä: ..-.. 
Päivämäärä:   1.4.25 02:28:25

Hiivan kyllä haistaa amatöörikin useamman vessakopin päästä

Lähettäjä: hohhoijaa 
Päivämäärä:   1.4.25 06:07:45

Haistan joo ja myös haistan kun jollakin on menkat. eikä ees vessaan tarvi mennä.

Lähettäjä: Kps 
Päivämäärä:   1.4.25 07:24:59

Mitä ihmettä! Toihan on aivan älyttömän kätevää!

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   1.4.25 07:31:53

Epäilen, että jos olisin hoitoalalla, niin haistaisin sen mitä haistettavissa on. Nykyisessä ammatissa kiinnitän enemmän huomiota rakennusten ja rakennusmateriaalien hajuihin.

Lähettäjä: kätsyä 
Päivämäärä:   1.4.25 07:53:07

Ei vaan vissiin voi kauheasti havainnoistaan kertoa? Tulee helposti sanomista jos nuuhkiessaan alkaa diagnosoida ääneen :D Muutenhan tuo on hyvä vahvuus siinä missä joku muukin vahvuus. Kyllä minäkin sen olen tiennyt että ihmisen ja eläimen terveydentila/lääkitys voi haista ulospäin, siinä ei ole mitään uutta. Hevosia hoitaessani ammatikseni tuli käytettyä kyllä nenää ihan tietoisestikin joten miksei hoitsut samalla lailla kiinnittäisi asiaan huomiota. Monelle tietysti teettää vähän häjyä nuuskia pahoja hajuja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.4.25 08:07:20

Mä oon joskus haistanut työkaveristani, että hänellä taatusti oli menkat. Tehtiin töitä vierekkäin ja välillä aina tuli nenään hento menkkahaju. Yäk

Päivämäärä:   1.4.25 09:11:27

En ole hoitsu, mutta tunnistan menkkahajun ja diabeetikolla se ”asetonin hajun”. Näitä hajuja saan siis kotona haistella

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   1.4.25 09:18:17

Olin nuorena laivalla töissä osasta vanhuksia lähti tunnistettava haju käytävälle hytistä. En tiedä mikä sairaus mutta sama haju kaikissa. Mietin silloin onko lääke vai sairaus.
Hometalon asukkaiden hajun tunnisti Kaukas ja melkein yhtä paha joku sama pyykihuuhteluaine jota naapuri käytti. Yök

Lähettäjä: Mafa 
Päivämäärä:   1.4.25 09:35:40

Työskentelen päiväkodissa ja tunnistan tämän hajujutun, vaikka en aina tiedä, mitä hajut tarkoittaa. AB-kuurilla olevat lapset haistan, samoin lapset, joiden kotona voisi olla hometutkimukseen aihetta. Pari lasta myös tuoksui erikoiselle, toisella jo tiedettiin olevan vakava sairaus, toisella se todettiin myöhemmin. Kyse ei ollut diabeteksesta.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   1.4.25 09:40:50

Menkkahajun tietenkin tunnistaa, varmaan suurin osa naisista. Tiedän koska tulee juoda enemmän kun haistan virtsatietulehduksen kun käyn pissalla. Muita hajuja en tunnista kun ei ole esimerkiksi koskaan ollut hiivaa.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   1.4.25 10:07:12

En ole hoitaja, mutta muuten kyllä tarkkanenäinen. Tunnistan hajusta perheenjäsenten alkavat flunssat. Huomaan muutenkin tuoksusta missä he ovat käyneet. Vieraista ihmisistä huomaan ne hometalovaatteet ja tietyn merkkiset pyykinpesuaineet. Kirpputorit ovat melkoisia hajusekamelskoja. En osta sieltä koskaan mitään ikävän hajuista tavaraa.

Ne menkat todellakin haistaa aika helposti vaikka kyse ei ole puutteellisesta hygieniasta.

Päivämäärä:   1.4.25 11:35:14

Niin ja anteeksi kun vastasin, vaikka en ole hoitaja, ainakaan ihmisten hoitaja.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   1.4.25 11:50:08

Sunika, miksi pyytelet anteeksi? Sinä vain vastasit kysymykseen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.4.25 12:51:41

Ex mieheni haistoi monesti jos jollakin oli menkat. Kuulema haistoi veren.

Päivämäärä:   1.4.25 13:37:59

Niin, tässä itse ajattelin lähinnä sitä, että olen tk-osastolla töissä ja sinne kun saapuu vaikka joku yt-laskuinen, niin wc-käynnillä on muutaman kerran tuumittu että tällä taitaa olla syöpä... Tai juurikin tuo E.Coli vti. Siis ennen diagnoosia jo. Ja samaten että haistaa hiivan myös vaikkapa taipeissa, tai jossain poimuissa ja tietää sitten tarkastella ne tarkemmin.
Ja joo, toki ripulin haistaa kuka vaan, mutta siitä erottaa myös sen johtuuko vaikka liiasta vatsanpehmikkeestä, väärästä ravinnosta (vaikka laktoosi-intoleranssista) tai tuosta norosta.

Päivämäärä:   1.4.25 14:28:20

Minä vain jälkeenpäin ajattelin, että kysely oli tarkoitettu hoitajille ja siksi pyysin anteeksi.

- yritätkö sinä nyt väittää että et haista omaakaan menkkavertasi? Se menkkaveri ei haise normaalille verelle eli ex miehesi haistoi menkat ei verta.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   1.4.25 16:06:26

Hyi jos joku haista toisen menkat. Se alapää pitää pestä aina kun vaihtaa siteen niin ei sitten haise.

Lähettäjä: Hui 
Päivämäärä:   1.4.25 16:26:23

En ole hoitaja, mutta haistan kyllä muiden menkat, hometalojen asukkaat, myös kissaihmiset koska olen allerginen, peräpään vaivat, ien tulehdukset, hiivan, diabeetikot, röökin polttajat, nuuskan käyttäjät jne.

Päivämäärä:   1.4.25 16:28:58

Jos sidettä käyttää niin ei se peseminen auta kun menkkaverta tulee siteeseen niin sen haistaa. Hyvä hajuaisti on lahja ja kirous.

Lähettäjä: ne 
Päivämäärä:   14.4.25 21:23:44

Te jotka haistatte kun jollain on menkat:
Haistatteko te siis sen hautuneen menkkasiteen, vai onko ihmisen iholla joku ominaistuoksu, jonka haistatte?

Kysyn siksi, kun minulle on parikin ihmistä leuhkinut haistavansa, kun jollain on menkat. Sanoin, että kertokoot minulle sitten kun haistavat minusta että minulla on menkat. Odottelin useamman kuukauden, mutta kumpikaan ei koskaan sanonut haistavansa minusta menkkoja. Kysyin sitten, että milloin ovat haistaneet, että minulla on menkat, ja kumpikaan ei osannut sanoa. Todellisuudessa minulla oli menkat kun ensimmäisen kerran asiasta puhuimme ja joka kuukausi 4 viikon välein, ja oli myös tuolloin kun kysyin, että oletteko jossain vaiheessa haistaneet minusta menkat.

Minä tosin en käytä siteitä vaan kuukuppia. Alapääni ei ui veressä enkä haudo alapäätäni pikkuhousunsuojilla. Minusta ei siis löyhähdä hautuneen perseen ja verisen menkkasiteen lemua.

Enkä juurikaan käytä hajusteita, koska meidän työpaikka on hajusteeton. Todella mieto haju shampoossa ja dödössä ja töissä pukeudutaan työvaatteisiin, jotka pesty hajusteettomasti, joten mikään hajustekaan ei menkkahajua minussa peitä. Ja käytän kotonakin hajusteettomia aineita.

Eli nuo, jotka väittävät haistavansa kun jollain on menkat, puhuvat palturia. Eivät he ihmisestä sitä haista vaan hautuneesta siteestä istumatyöläisillä. Eli siteitä käyttämättömiltä eivät haista mitään.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   14.4.25 21:56:51

Mä en usko että menkkojen haistaminen liittyy siihen itse vereen, ellei se sit ole muhinut kauan siteessä, se on taas oma hajunsa. Mutta vaikka käyttän tamponia niin haistan itsestäni menkat ja joskus muista, en sen veren takia vaan mulla ainakin hiki ja iho haisee erilaiselta menkkojen aikaan, etenkin niiden alussa ja vuodon puolivälin jälkeen se hälvenee. Oon haistanut saman tapaisen hajun muistakin aina joskus, ja tiedän että ainakin kaverillani on silloin ollut aina menkat mutta muilta en ole kysellyt. Ja tää haju ei ole lähtöisin vaan alapäästä, vaan itselläni haistan sen vaikka nuuhkimalla kyynärvarsiani. Outo juttu kyllä.

Päivämäärä:   14.4.25 23:07:00

"LähettäjäU

Päivämäärä1.4.25 16:06:26

Hyi jos joku haista toisen menkat. Se alapää pitää pestä aina kun vaihtaa siteen niin ei sitten haise."

Käytän kuppia ja kyllä minä haistan ja tiedän erään tuttavan haistaneen myös. Myös kun ovat juuri alkaneet, tuskanhien mukanakohan se haju tulee? :D Kun kuppi on paikallaan jo ennen alkamista ja verta ei sieltä ulos tule. Myöhemmässä vaiheessa haistan myös jos olen hionnut alushousuihini, mutta ei siellä pisaraakaan verta ole.

Hajuaisti ja muutenkin aistinvarainen havainnointi on ollut perinteisesti todella tärkeä osa diagnoosin tekemistä. Ja onhan se hyvä jokaiselle itselleenkin ainakin siihen, että tietää milloin on unohtunut juoda vettä.

Päivämäärä:   14.4.25 23:28:26

"LähettäjäHui

Päivämäärä1.4.25 16:26:23
En ole hoitaja, mutta haistan kyllä muiden menkat, hometalojen asukkaat, myös kissaihmiset koska olen allerginen, peräpään vaivat, ien tulehdukset, hiivan, diabeetikot, röökin polttajat, nuuskan käyttäjät jne."

Nyt pitää kyllä olla utelias... Ellet ole hoitaja, niin ovatko he tuttujasi ja kertovat näistä, vai "kuinka tiedät mitä haistat"? :) Tarkotan nimenomaan diabeetikkoja, vatsavaivoja yms mitä ei yleensä ihminen, joka ei niitten kanssa tekemissä ole, osaa diagnosoida... Homeen, röökin jne toki haistanee melkein jokainen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.