Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En ymmärrä podcasteja

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   31.3.25 22:28:21

Mikä idea on podcasteissa? Miksi kuuntelisin jonkun randomin ajatuksia asiasta x? Omat ja ystävien mielipiteet voi kiinnostaa, tuntemattomien ei. Keitä varten ja miksi näitä tehdään? Jos informaatiota aiheesta x kaipaa, niin sen voi lukea mieluummin ilman muuta turhaa lätinää.

Kuka näitä kuuntelee ja miksi?

Re: En ymmärrä podcasteja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.3.25 22:31:14

Kuuntelen lähinnä rikospodcasteja, joissa kerrotaan jostain tapauksesta ja saatetaan spekuloida sitä. En voi lukea autolla ajaessani tai leipoessani tai tehdessäni jotain tiettyjä työtehtäviä.

Päivämäärä:   31.3.25 22:33:13

Kuuntelen, koska haluan informaatiota asiasta x ja kuunteleminen on minulle lepoa. Joudun työssäni lukemaan paljon ja lukeminen kävisi työstä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.3.25 22:46:36

Se tunne kun Youtube-syötteeseesi on ilmestynyt kolme ja puoli tuntia Markku Ruotsilaa.

Päivämäärä:   31.3.25 22:48:38

Podcasteja on aika monenlaisia.

Kuuntelen historiasta kertovia podcasteja, tämän hetken tapahtumista kertovia podcasteja ja esimerkiksi kauhufiktiopodcasteja. Näitä kaikkia eri syistä.

Miksi ihmiset lukevat lehtiä? Kirjoja? Katsovat sarjoja? Podcasteja kuunnellaan samasta syystä. Jos olet kuunnellut vain paskoja niin se on sinun ongelmasi.

Lähettäjä: Wdf 
Päivämäärä:   31.3.25 22:48:55

En minäkään ymmärrä. Kaveri kerran ehdotti, että alkaisin tekemään podcasteja hevoshommista ja sillä tavalla saisin enemmän rahaa käyttöön. Kuka niistä maksaa?

Päivämäärä:   31.3.25 22:54:27

Ei kukaan – mutta jos tekisit Onlyfansia tallilta...

Lähettäjä: gray 
Päivämäärä:   31.3.25 23:15:45

^ heh jep ja satulahuone playroomiksi...

Lähettäjä: Wdf 
Päivämäärä:   31.3.25 23:37:46

Ei kiinnosta huorailla.

Lähettäjä: Kieliside 
Päivämäärä:   31.3.25 23:46:10

On podcasteja ja podcasteja. Ja kuten on erilaisia musiikkimakuja, eri podcastit miellyttävät eri ihmisiä. Jotkut tykkäävät kuunnella kahden ihmisen keskinäistä lätinää, toiset hakeutuvat informatiivisempien podcastien pariin. Ihan takuulla aloittajallekin löytyy sopiva - ja olet radiossa kuunneellutkin, tajuamatta podcastiksi.

Päivämäärä:   31.3.25 23:51:34

Itse kuuntelen ainoastaan Ruotsilaa ja Patomäkeä.

Päivämäärä:   31.3.25 23:52:05

En kuubtele koskaan radiota ja pidcasteja kuuntelin tasan yhden, kun kaveri sellaista tuottaa. En erityisemmin pidä kuuntelemisesta, ajatukset harhailee vaan. Luen mieluummin.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   31.3.25 23:52:46

No et ole ilmeisesti kovin moneen hyvään podcastiin törmännyt? Kyllä siellä on ihan kaikkea kaikille. Viihdettä nuo ovat ihan siinä missä radion kuuntelu tai television katselu.

Päivämäärä:   31.3.25 23:54:01

En katso televisiotakaan... :D Ehkä nuo vaan ei ole minun juttuni.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   1.4.25 07:56:03

Tykkään kuunnella kun siellä on ihan oikeaa asiaa, mutta mitään pälätys-kikatus-höpötys-tyyppisiä en jaksa. Kuuntelin aiemmin yhtä amerikkalaista life coach-tyyppistä podcastia, oli aika hyväkin, mutta nykyään sekin on mennyt hölöttämiseksi, itsensä toistamiseksi ja tosi paljon on sitten muiden podcastien mainoksia siinä seassa, joten sen kuunteleminen loppui. Esim. hevosurheilulla oli aiemmin podcast jossa viikottain haastateltiin jotain ravipuolen ammattilaista, ne oli mielenkiintoisia.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   1.4.25 08:11:25

En ymmärrä minäkään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.4.25 08:46:11

En minäkään ymmärrä. Ja joka päivä ymmärrän vähemmän myös somen käyttöä. On jotenkin koomista, että jonkun satunnaisen taviksen tai edes asiaan perehtyneen horinoiden pitäisi kiinnostaa minua.

Telkkaria katson mutta aika vähän sitäkin. Kirjoja luen mieluummin mutta niissäkin on aika työmaa välillä löytää sellainen kirja, jossa olisi jotain uutta. Monet kirjat jäävät kesken.

Lähettäjä: Hehe 
Päivämäärä:   1.4.25 08:50:14

Tallihommia tehdessäni tulee kuunneltua vähän. Rikosjutut, haastattelut, Et sä noin voi sanoa. Historia-aiheiset jne

Nyt olen lepuuttanut ylen viisaita aivojani ihan vaan kuuntelemalla Tabucästiä:D

Päivämäärä:   1.4.25 08:56:47

Yliopistoilla, tutkimuskeskuksilla, tutkimusryhmillä yms. on myös podcasteja, joissa ääneen päästetään eri alojen asiantuntijoita ja tutkijoita. Nämä ovat mielenkiintoisia ja kuuntelenkin niitä esim. siivotessa ja liikenteessä.

Päivämäärä:   1.4.25 08:57:52

"Ja joka päivä ymmärrän vähemmän myös somen käyttöä."
Eikö tää kannattaisi kertoa jossain muualla kuin somessa?

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   1.4.25 08:59:41

Mä rakastan kuunnella puhetta (riippuen toki puhujien äänestä ja aiheesta). Radiot on tyhmiä, kun keskustelua se 2min ja ”jatketaan kohta!” ja 6-8min biisejä ja mainoksia. Ei sellaista katkonaista jaksa.

Kuuntelin juuri mm. Murhan anatomian jaksot. Eli juttuja oikeaista murhaajista. Aika karua kuunneltavaa, mutta myös mielenkiintoista miten kukaan ikinä päätyy murhaamaan.

Nyt kuuntelen Areenasta Elävä Historia-podcastejä. Tosi mielenkiintoisia ja hauskojakin.

Autolla ajaessa, viikatessa jne. ei voi lukea, joten kuuntelen podcastejä, radioteatteria tai sitten laitan pyörimään tv-sarjan, jonka olen jo nähnyt ja vain kuuntelen sitä.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   1.4.25 09:03:45

"Yliopistoilla, tutkimuskeskuksilla, tutkimusryhmillä yms. on myös podcasteja, joissa ääneen päästetään eri alojen asiantuntijoita ja tutkijoita. Nämä ovat mielenkiintoisia ja kuuntelenkin niitä esim. siivotessa ja liikenteessä."

Tämä. Kuuntelen itse paljon esim. terveyteen, lääketieteeseen ja astronomiaan liittyviä keskusteluita. Kun puhujat ovat hyvät, niin näitä voi kuunnella vaikka kuinka kauan, kun aihe kiinnostaa.

Vähän kuin kysyisi, että miksi kukaan katsoisi liikkuvaa kuvaa tv:stä tai lukisi jotain sanoja paperilta :')

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   1.4.25 09:07:34

Mulla on meluisa työ ja se kuormittaa. Vapaa-ajalla nautin hiljaisuudesta ja musiikista

Päivämäärä:   1.4.25 09:12:31

Podcastihan voi olla sellainenkin, missä on video, tai ainakin minun määritelmäni mukaan :D Itse katson paljon näitä parituntisia videoita, missä pari tyyppiä höpöttää. Näitä voisi siis kuunnella vaikka silmät kiinni, mutta tykkään nähdä sen puhuvan ihmisen. Sitten on toki podcasteja, jotka ovat vain esim. Spotifyssä eli pelkkää ääntä. Näitä en ole (vielä) oppinut kuuntelemaan, enkä myöskään e-kirjoja.

Mutta siis: podcast ei välttämättä ole "randomin ajatuksia asiasta x", se voi olla vaikka tosi opettavaista tiedesisältöä.

Lähettäjä: Inkeri 
Päivämäärä:   1.4.25 09:19:59

Kuuntelen murhapodcasteja nukahtaakseni, hirmu tehokasta :D

Lähettäjä: ---ööö 
Päivämäärä:   1.4.25 09:41:56

Julkkikset tekevät paljon yhteispodcasteja, saavat enemmän kuuntelijoita. Radiotoimittajat oikein mainostavat jutuissaan, että ovat menossa tekemään podcastia sen ja sen julkkiksen kanssa.

Sisältö sitten voi olla täyttä tuubaa.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   1.4.25 09:52:02

"Radiot on tyhmiä, kun keskustelua se 2min ja ”jatketaan kohta!” ja 6-8min biisejä ja mainoksia. Ei sellaista katkonaista jaksa."

Tarkoitat varmaankin radiokanavia? Kannattaa kokeilla Yle Radio 1 -kanavaa, siellä ei ole mainoksia eikä välimusiikkia.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   1.4.25 09:53:42

Joo, nuo julkkishölötykset voi jättää omaan arvoonsa. Poislukien Sami&Jorma mikä on aivan mainio!

Sitä voi jokainen kuunnella mitä tykkää, mutta kyllä hyvä podcast-jakso on aivan mainiota ajanvietettä, etenkin autossa ajaessa. Vanhat Kavioliiton jaksotkin taitaa vielä löytyä.

Päivämäärä:   1.4.25 10:09:50

En ymmärrä minäkään.

Kotona aina radio suomi päällä ja autossa vaihtelevasti groove, kasari ja nova.

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   1.4.25 11:07:28

En minäkään erityisemmin välitä podcasteista. Opiskelen parhaillaan, ja parilla kurssilla on pitänyt jotain tieteellisiä podcasteja kuunnella, mutta eivät nekään oikein napanneet, vaikka periaatteessa aihe oli ihan mielenkiintoinen. Tykkään hiljaisuudesta, musiikkiakin kuuntelen lähinnä silloin, kun haluan sillä peittää jotain taustamelua (esim. autossa), ja telkkaria katsoessa pidän äänet aina tosi pienellä.

Päivämäärä:   1.4.25 11:14:21

"Ja joka päivä ymmärrän vähemmän myös somen käyttöä."
Eikö tää kannattaisi kertoa jossain muualla kuin somessa?

--------------
Minusta tämä nimenomaan kannattaa kertoa somessa. Juuri eilen joku Threadsissa mainosti kuinka paljon paremmin aamu lähtee liikkeelle kun somessa roikkumisen sijaan askartelee. Ja viime vuoden puolella tuli luettua kirja nimeltä Mitä some tekee meille?. En todennäköisesti edes tietäisi tuon kirjan olemassaolosta ilman somea.

Lähettäjä: Vaikeaa 
Päivämäärä:   1.4.25 11:16:32

Kuuntelen podcasteja Bookbeatin kautta, mutta siellä paljon suppeampi valikoima kuin Storytelillä.

Bookbeatissa on se hyvä puoli, että podcastin kuuntelun voi keskeyttää ja jatkaa myöhemmin samasta paikasta.

Yle Areenasta jos kuuntelee, pitää kuunnella koko podcast kerralla tai sitten muistaa, mihin kohtaan jäi ja kun uudelleen aloittaa kuuntelun, pitää käsin kelata siihen kohtaan, johon edellisellä kerralla jäi. Minulla ei ole Yle Areenan sovellusta, en tiedä olisiko sen kautta kuuntelun keskeyttäminen helpompaa.

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   1.4.25 11:24:08

Kuinka täällä on muka jotain akateemisia ihmisiä ja olette noin tyhmiä? :-D

Kyse on oppimistavoista. Ihan lyhyellä pedagogiikan oppimäärällä ymmärtää että jotkut sisäistää audiota paremmin kuin toiset. Ei ole mikään kilpailu siitä kuka ihminen on parempi, vaikka kuinka yritätte itseänne nostaa näin typerällä asialla. ”Minä en tykkää someista tai kuuntele podcasteja, olen parempi ihminen”

Eihän kenenkään ole pakko kuunnella, jos ei halua. Ei se silti sitä tarkoita että ne pitäisi lopettaa, koska te ette tykkää. Tai että jonkun pitäisi perustella miksi on ok kuunnella podcastia :-D älytöntä

Itselle podcastit on olleet pelastus pazkaduunissa, saa aivoille jotain työtä. Philosophize this, Sciense vs, This podcast will kill you, Stuff you should know, Evolution of horror, You must remember this…..

Don’t yuck someones yum.

Päivämäärä:   1.4.25 11:30:57

Näin: Samaa mieltä. Veikkaan että aloittaja ja moni muu ajattelee podcasteja kuitenkin hyvin suppeasti: jotain turhia suomijulkkiksia puhumassa omasta elämästään. Podcastejahan on kuitenkin aiheesta kuin aiheesta.

Päivämäärä:   1.4.25 11:33:54

Ei ole mikään kilpailu siitä kuka ihminen on parempi, vaikka kuinka yritätte itseänne nostaa näin typerällä asialla. ”Minä en tykkää someista tai kuuntele podcasteja, olen parempi ihminen”
-----------------
Ei tämä ole myöskään mikään kilpailu siitä kuka ymmärtää eniten väärin. En minä kuvittele olevani yhtään sen parempi kuin kukaan muukaan, ennemmin päin vastoin. Olisi mukavaa jos löytäisi helposti kuunneltavaa/katseltavaa/luettavaa ja niistä saisi hyvin jutun juurta. Mutta kun juuri mikään ei kiinnosta.

Päivämäärä:   1.4.25 11:35:26

Miksi kuuntelette jostain maksullisesta palvelusta muutenkaan?

Lataatte jonkun podcast appin ja sieltä ilmaiseksi.
Mulla on iphone ja tässä on ainakin jo valmiina app, jossa ilmaista kuunneltavaa riittämiin. Lisäksi on ilmainen Spotify, jossa myös paljon. Ja todellakin jää podcast siihen kohtaan mihin jää ja siitä voi jatkaa myöhemmin.

Mutta juu, jos on kivampi lukea niin älkää ihmeessä kuunnelko :-D hyvät ihmiset.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   1.4.25 11:49:17

Mistähän niitä hyviä podcasteja sitten löytää? Itse törmännyt lähinnä tyhjänpäiväiseen tuubaan. Mitkään julkkis tai lifestyle jutut eivät kiinnosta. Jos jollain on suositella suomenkielisiä podcasteja esim. aivotutkimuksesta, traumapsykologiasta, evoluutio biologiasta, niin vinkit otetaan vastaan. Miksei myös hyvät ja oikeasti pätevät pariterapia tyyppiset jututkin kiinnosta, näissä ole kuitenkin törmännyt mitä typerimpiin pappi ja terapeutti keskustelee diipadaapaa juttuihin.

Päivämäärä:   1.4.25 11:53:30

"Mä rakastan kuunnella puhetta (riippuen toki puhujien äänestä ja aiheesta). Radiot on tyhmiä, kun keskustelua se 2min ja ”jatketaan kohta!” ja 6-8min biisejä ja mainoksia. Ei sellaista katkonaista jaksa."

Sama. Tykkään pitkistä yhtenäisistä pätkistä, oli kyse puheesta tai musiikista. Inhoan tuollaista vuorottelua. Podit ovat mukavan pituisia ja miellyttävän äänistä kertojaa, mielekkäästä aiheesta on mukava kuunnella. Puhujan ääni vaikuttaa paljon, en pysty kuuntelemaan epämiellyttävää ääntä vaikka aihe olisi kuinka mielenkiintoinen.

Podit vievät minut lapsuuden iltasatujen maailmaan; vaikka kuuntelenkin asiapitoisia podeja, niin tunne on sama kuin joku lukisi minulle iltasatua. :)

Lähettäjä: Miehen jyrähdys 
Päivämäärä:   1.4.25 11:55:35

Yle Areenasta löytää vaikka kuinka paljon esimerkiksi asiantuntijahaastatteluita. Ennen niitä nimitettiin radio-ohjelmiksi, mutta nykyään ne on nimetty podcasteiksi. Niitä on valtava määrä, kun alkaa kaivella. On tiedettä, taidetta, historiaa, ihmissuhteita. Ihan kaikilta elämän alueilta.

Myös esimerkiksi eri paikoista löytyvät Futucast ja Puheenaihe -podcastit tarjoavat asiantuntijanäkemyksiä.

Nämä ovat myös esimerkiksi Spotifyissä. Ja nämä ovat vain esimerkkejä. Monia muitakin on.

https://www.youtube.com/@Futucast/videos
https://www.youtube.com/@puheenaihefi/videos

Päivämäärä:   1.4.25 11:56:10

Itse en kuuntele ollenkaan suomalaisia podcasteja. Englanniksi on paljon hyviä No mainitsemilla teemoilla. En viitsi listata, jos ne ei kelpaa?

Päivämäärä:   1.4.25 12:09:05

Tutkiva journalismi on ainakin osaksi siirtynyt podcasteihin. Lehtien nettisivuilla ei ole ole juuri enää kuin ”seksiwaukatsooudotkuvat” klikki otsikoita ja persusontaa.

Oikeat asiantuntija keskustelee asiaa podcasteissa, siellä ei tarvii riidellä jonku hopeavettä juovan hihhulin kanssa.

Lähettäjä: Fudge 
Päivämäärä:   2.4.25 06:13:43

Lähettäjä: No
Päivämäärä: 1.4.25 11:49:17

Mistähän niitä hyviä podcasteja sitten löytää? Itse törmännyt lähinnä tyhjänpäiväiseen tuubaan. Mitkään julkkis tai lifestyle jutut eivät kiinnosta. Jos jollain on suositella suomenkielisiä podcasteja esim. aivotutkimuksesta, traumapsykologiasta, evoluutio biologiasta, niin vinkit otetaan vastaan. Miksei myös hyvät ja oikeasti pätevät pariterapia tyyppiset jututkin kiinnosta, näissä ole kuitenkin törmännyt mitä typerimpiin pappi ja terapeutti keskustelee diipadaapaa juttuihin.

Esim ihan jo vaikka YouTube ja Spotify tarjoilee kyllä laajan valikoima, eikun penkomaan jos kiinnostaa :)
Itse tykkään esim Puheenaiheesta, Ilmiö-podcastista, Futurcastista jne, näillä paljon mielenkiintoisia haastateltavia joukossa myös noihin sinua kiinnostaviin aiheisiin liittyen. En ole itse kuunnellut Psykopodiaa kuin vain lyhyiden teasereiden verran joten tämä suositus tulee ilman vastuuta, mutta ehkä sekin voisi osua sinulle?
Itse kuuntelen myös paljon uutispodcasteja sekä omaan alaani liittyviä teknologiapodcasteja ja vähän politiikkaan liittyviä satunnaisesti. Minulle podcastit ovat lähinnä työmatkojen autoilun ajanvietettä ja kiinnostavien keskustelujen kuuntelu auttaa myös pysymään skarppina ratissa pitkien päivien jälkeen ja ehkäisemään henkistä ”välikuolemaa” töiden ja harrastusten välissä. Joka arkiaamu kuuntelen yhden ajankohtaisiin uutisiin liittyvän lyhyen jakson samalla kun juon aamukahvin, meikkaan ja laitan hiuksia, siitä on tullut sellainen rutiini, joka minulla helpottaa huomattavasti heräämistä.

Päivämäärä:   2.4.25 06:41:35

>futucast

Pelkkää tuulivoiman kritiikitöntä hehkutusta.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   2.4.25 07:34:58

Mulle tuli mieleen näistä, jotka siivotessa, ajaessa, askarrellessa, lenkillä, neuloessa, kotona ollessa, jne, AINA kuuntelee jotain. Oletteko pitkään aikaan olleet esim. viittä minuuttia ihan hiljaa, ilman laitteita ja antaneet OMIEN ajatusten vaeltaa?

Tää on jotenkin huolestuttavaa, kun ihmiset ei enää osaa olla edes sitä minuuttia ilman puhelinta jos tulee tylsä odotteluhetki.

Päivämäärä:   2.4.25 07:39:13

A: miten niin aina? Siivous tai lenkki eivät ole mukavia zen-hetkiä, vaan pakkopullaa, jolloin minulla on oikeus nauttia edes jostain. Ei se sitä tarkoita että aina kuuntelisi jotain. Tai sellainen parempi ihminen en, joka ei kuuntele podcasteja, antaisi ajatustensa välttämättä vaeltaa vaan juttua saatta tulla tai ajatusten kehä voikin olla haitallinen.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   2.4.25 07:47:11

Ensimmäinen jolle kolahti. :D

Päivämäärä:   2.4.25 07:48:01

“ Oletteko pitkään aikaan olleet esim. viittä minuuttia ihan hiljaa, ilman laitteita ja antaneet OMIEN ajatusten vaeltaa?”

Pitkin päivää olen hiljaa. Tallilla touhuan yksin. Olen yksinyrittäjä, joten päivät olen yksin ja hiljaa. Välillä vaan istun esim. takapihalla katselemassa lintuja, luontoa ja järveä. Ei sitä jatkuvaa yksin olemista ja hiljaisuutta jaksa. Välillä kiva kuunnella ihmisten ääniä.

Päivämäärä:   2.4.25 08:10:20

A: kannattaa lukea argumentointivirheistä, tai jos niistä olisi vaikka podcast -jakso :D

Päivämäärä:   2.4.25 08:15:20

En olisi uskonut että podcastin kuunteluakin joku voi paheksua, mutta niin vaan löytyi tällekin asialle jeesustelijoita :-D

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   2.4.25 08:54:41

"Oletteko pitkään aikaan olleet esim. viittä minuuttia ihan hiljaa, ilman laitteita ja antaneet OMIEN ajatusten vaeltaa?"

Ihan päivittäin, mutta ei niin huonoja juttuja jaksa koko päivää kuunnella... ;)

Päivämäärä:   2.4.25 13:40:47

"Mulle tuli mieleen näistä, jotka siivotessa, ajaessa, askarrellessa, lenkillä, neuloessa, kotona ollessa, jne, AINA kuuntelee jotain. Oletteko pitkään aikaan olleet esim. viittä minuuttia ihan hiljaa, ilman laitteita ja antaneet OMIEN ajatusten vaeltaa?"

Lenkillä harvemmin kuuntelen mitään muuta kuin ympäröivän luonnon ääniä eli ajatukset saavat silloin vaeltaa. Mielenkiintoinen podcast sen sijaan tekee esimerkiksi muutoin umpitylsästä kodin siivoamisesta huomattavasti mielekkäämpää.

Päivämäärä:   2.4.25 14:13:47

"Oletteko pitkään aikaan olleet esim. viittä minuuttia ihan hiljaa, ilman laitteita ja antaneet OMIEN ajatusten vaeltaa?"

Häh? Ei kai kukaan tällä sanonut kuuntelevansa podcasteja koko aikaa?

Hauska että puhut ilman laitteita elämisestä, mutta kirjoitat kuitenkin tämän ajatuksen foorumille eli sosiaaliseen mediaan. Oletko sinä koskaan ajatellut pitäväsi sometaukoa? Jos ihan vain antaisit omien ajatuksiesi vaeltaa? ;)

Itse olen ilman laitteita ison osan päivästä. Käyn myös kävelyillä ja treenaan salilla ilman, että kuuntelen edes musiikkia. Jos illalla ennen nukkumaanmenoa haluan kuunnella jotain tiedesisältöä ja oppia jostakin mielenkiintoisesta asiasta, niin pidän tätä vain positiivisena asiana. Ja se podcastin/videon/radio-ohjelman/kirjan/leffan/tms sisältö vaikuttaa aika paljon siihen, onko se ns. kierroksia nostattavaa vai rentouttavaa.

Päivämäärä:   2.4.25 14:21:57

Ihan sivuhuomautuksena vaan, että otsikossa on käytetty juuri oikeaa sanavalintaa. Jos joku sanoo "en ymmärrä podcasteja", kääntyy se monen mielessä muotoon "en hyväksy podcasteja tai niiden kuuntelijoita".

Lähettäjä: Rj 
Päivämäärä:   2.4.25 14:25:41

Itse kuuntelen asiapodcasteja joissa alojen asiantuntijat puhuvat eri aiheista. Mielestäni tämä on mielenkiintoista ajanvietettä ja opin uutta. Asiantuntijoilla usein eriäviä mielipiteitä ja nyanssi helppo ymmärtää. Itse en ole kiinnostunut julkkisten/somettajien podeista yleisesti mutta saattaisin kuunnella jos aihe olisi tosi relevantti.

Päivämäärä:   2.4.25 14:26:21

niitä on erilaisia, ei kaikki ole kaikille. itse kuuntelen seuraamieni julkisuuden henkilöiden podcasteja, aiheella ei ole niin väliä kun on hauskat jutut.

Lähettäjä: Kepa 
Päivämäärä:   2.4.25 14:26:43

Niin, otsikko on ihan oikein. Keskustelussa sitten puhutaan muustakin.

Päivämäärä:   2.4.25 14:35:17

"Ihan sivuhuomautuksena vaan, että otsikossa on käytetty juuri oikeaa sanavalintaa. Jos joku sanoo "en ymmärrä podcasteja", kääntyy se monen mielessä muotoon "en hyväksy podcasteja tai niiden kuuntelijoita"."

Toisaalta kommenteissa on sitten kirjoiteltu, että podcastit ovat turhanpäiväistä tuubaa (ei pidä paikkaansa, kun niitä löytyy aiheesta kuin aiheesta) ja että on muka huolestuttavaa, kun ihmiset eivät enää osaa olla ilman puhelinta (ei liity mitenkään juuri podcasteihin) :D

Näiden takiahan on jengi yrittänyt täällä selittää, että miksi he podcasteja kuuntelevat.

Ei kaikesta tarvitse tykätä, mutta en ymmärrä myöskään tätä ihmettelyä. En minäkään pelaa videopelejä, nyplää pitsiä tai harrasta esteratsastusta, mutta en silti ihmettele ja päivittele näitä harrastuksina.

Lähettäjä: Miehen jyrähdys 
Päivämäärä:   2.4.25 14:53:01

Esimerkiksi Ylen historiasarja on sekä hyvin viihdyttävä että sivistävä. Näitä kannattaa kuunnella oppiakseen ja sivistyäkseen.

Tunnetteko Kaarina Maununtyttären tarinan? Kannattaa tutustua.

https://areena.yle.fi/podcastit/1-64597030

Entä tiedättekö, miten älytöntä on ollut Suomen alkoholilainsäädäntö. Kannattaa tutustua. Nauroin ääneen, kun mietin millaisessa todellisuudessa olemme eläneet.

Osa 1: https://areena.yle.fi/podcastit/1-64969513
Osa 2: https://areena.yle.fi/podcastit/1-64970877

Lähettäjä: Asta 
Päivämäärä:   3.4.25 21:54:37

Aikoinaan ihmettelen kuka lukee vieraiden ihmisten blogeja, podcastit vähän sama minulle.

Joskus harvoin olen kuunnellut pätkän jotain Katja ståhlin käkätyksiä, ihan viihdyttävää.

Lukisin mieluummin jos olisi aikaa.

Lähettäjä: nia 
Päivämäärä:   3.4.25 23:13:24

"Mistähän niitä hyviä podcasteja sitten löytää?"

Yle Areena, Spotify, ja Podimo on itsellä käytössä.

Lähettäjä: Nti50 
Päivämäärä:   3.4.25 23:25:24

En ymmärrä kuka haluaa tehdä podcasteja?!? Pölöttää jostain, usein joutavasta, ja tyrkyttää mielipiteitään. Ja siis en ymmärrä niiden kuuntelijoitakaan. Enkä mitään reality tv ohjelmaakaan. Mulla on paljonbparempaakinbajanvietettä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.4.25 23:38:00

Kaikille kuulemilleni podcasteille on ollut yhteistä huono kieli ja tyyli, joka on kuulostanut suoraan jostain jenkkijutusta käännetyltä. Kuuntelen mieluummin äänikirjoja.

Päivämäärä:   3.4.25 23:46:02

Ne on tehty tyhjäpäisille naisille – miehet kuuntelee Puheenaihetta ja muita asiapodcasteja.

Päivämäärä:   4.4.25 00:12:47

Nti50: kai katsot uutisia? Podcastien niputtaminen on sama kuin niputtais uutiset, dokumentit, romanttiset leffat js realityt samaan.

Päivämäärä:   6.4.25 17:45:12

Jos katsoo uutisia, elokuvia tai sarjoja, lukee kirjoja tai sanomalehtiä tai muuten saa jotain informaatiota toisilta ihmisiltä, kykenee ymmärtämään podcastit jos oikein yrittää.

Päivämäärä:   6.4.25 18:08:44

Miksi joku kuuntelee radiota? Miksi joku katsoo telkkaria? Leffoja? Lukee kirjoja? Lehtiä? Teatteria?

Lähettäjä: äps 
Päivämäärä:   6.4.25 18:30:47

Minä kuuntelen. Meni toki pitkään itsellänikin, ennen kuin "löysin" podcastien pariin. Kuuntelen lenkeillä, siivotessa, lähes aina myös tehdessä viikon isoa kauppareissua ja ensisijaisesti sitä "kevyttä hömppää".

Omiin lemppareihin kuuluu Aki Linnanahteen podcast (hyvin tehtyjä haastatteluja), eräs urheilu-podcast ja Janni Hussi + Sointu Borg. Joitain podcasteja on joista haluaisin tykätä (tai kuunnella esimerkiksi kannatuksen vuoksi) mutta kuten äänikirjoissa, jos esimerkiksi ääni/tyyli tms. ei iske niin ei se iske.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   6.4.25 18:34:32

Mä kuuntelen näitä, jos olen kuunnellut kirjojen maksurajan täyteen.
Areenasta löytyy vaikka mitä. Itseäni kiinnostaa historia, tiede ja eläimet.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   6.4.25 18:41:09

Tuolla Keksikaljalla on alkanut iso pyörä heittämään ja pahasti... Hänhän on myös Yleläinen sillä hänen aikaisempia podcasteja löytyy Areenasta.

Päivämäärä:   6.4.25 20:08:34

Huh – kaksi tuntia Bergbomia tipahti juuri:

https://youtu.be/E5mI8Tm1rFo

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   6.4.25 22:01:14

Yle Areenasta löytyy laadukkaita ja informatiivisia podcasteja. Kuuntelen joka viikko Pyöreän pöydän, on ihanaa kuunnella kun älykkäät ja sivistyneet ihmiset keskustelevat ajankohtaisista asioista sopivan sarkastisesti mutta hyväntuulisesti.

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   6.4.25 22:16:52

Äänikirjoja siedän ihan nippa nappa, mutta melkein vihaan.

Jos kuuntelisin Podcastia, puhujan pitäisi tuottaa tieteellisesti kestävää sisältöä lähteineen ilman omia mielipiteitään tai lässyttämistä. Jotenkin tuntuu, että valtaosa sisällöntuottajista on lähinnä vaan lässytäjiä.

Lähettäjä: kkk 
Päivämäärä:   7.4.25 01:49:31

"on ihanaa kuunnella kun älykkäät ja sivistyneet ihmiset keskustelevat ajankohtaisista asioista sopivan sarkastisesti mutta hyväntuulisesti."

Tämä!

Päivämäärä:   8.4.25 12:20:27

Ruotsila Sijoituskästissä:

https://youtu.be/ZGIP3sp-U4A

Päivämäärä:   9.4.25 10:53:29

AOL #126: Liina Isto PS

https://youtu.be/SDOfXSKYT_g

Päivämäärä:   9.4.25 11:25:43

Liina Isto PS #611 Espoo #2563 Länsi-Uusimaa:

https://vaalit.perussuomalaiset.fi/fi/candidate/liina-isto

Päivämäärä:   9.4.25 11:29:45

Ylellä mm stiller, haatanen, virtasen taloushistoria, asiaohjelmia. Politiikasta kivat viikkopodcastit hesarilla, iltalehdellä ja suomen kuvalehdellä.

Päivämäärä:   9.4.25 12:47:14

Omat kaverini ei jaksa puhua lapsista lähes ollenkaan, koska heillä ei niitä ole. Itsellä kuitenkin tarve pallotella ajatuksia lapsiasioista, joten aiheeseen liittyviä podeja kuuntelemalla saan näkökulmia ja jopa jotain vinkkejä.

Päivämäärä:   10.4.25 08:53:30

Keijocast – Marko Hamilo (ps) ja Martti Paldanius (kok):

https://youtu.be/cMsQ_hTgy0A

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   11.4.25 14:07:27

Paras podcast minkä olen kuullut on Arto Koskisen Tapaus Felix Kersten. Löytyy yle Areenasta. Taitavasti tehty ja hyvin luettu. Kaukana hömpästä!

Päivämäärä:   11.4.25 19:34:30

Miko Bergbom: h

Päivämäärä:   11.4.25 19:36:51

Miko Bergbom: vieraana pormestariehdokas Junnila

https://youtu.be/JEMmNC7TMXM

Päivämäärä:   12.4.25 09:30:52

Puheenaihe #589: Perussuomalaiset – Helsingin tulevaisuus (Wille Rydman)

https://youtu.be/0CUGuGXqqLs

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.4.25 11:59:48

En minäkään oikein podcasteja tajua. Olen true crime-fani, mutten jaksa kuunnella superpitkiä jaaritteluja, vaan haluan että tarina on tiivistetyssä muodossa. Esimerkiksi yksi true crime -somekanava tuottaa oikein mielenkiintoista materiaalia, mutta valitettavasti en ikinä jaksa kuunnella kuin hieman alusta, koska kertoja selittää ummet ja lammet henkilöiden historiasta ja siitä mitä joku teki joskus ja ei tehnyt ja sitten tylsistyn, vaikka aihe on mielenkiintoinen.

Päivämäärä:   14.4.25 09:03:19

Keijocast: Suomi ja Eurooppa eivät ymmärrä republikaaneja (Markku Ruotsila)

https://youtu.be/x2IK2-F0oP4

Lähettäjä: Borat 
Päivämäärä:   21.4.25 14:20:23

Kannattaa kuunnella tiede/ilmasto on peto

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.