Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vinkkejä ruohottuneeseen laatoitukseen

Lähettäjä: Kevättä rinnassa 
Päivämäärä:   31.3.25 16:43:58

Löytyisikö teiltä vinkkejä, että miten voisi nyt keväällä jo alkaa huoltamaan takapihan pihalaatoitusta, että pysyisi suht nättinä kesän? Tai siis jonkun verran työtähän se tulee vaatimaan läpi kesän, mutta varmaan helpompaa tulee olemaan, jos jo nyt aloittaisi. Lumet ja jäät on nyt viimeisetkin sulateet, ja vähän itkettää miten rumasti laatoitusalue on ruohottunut viime vuonna, kun olin itse kipeä ja kiireinen, enkä loppukestästä ehtiny edes miettiä koko pihaa. Näyttää tällä hetkellä aika samalta, kuin tämän firman sivuilla olevassa "ennen" -kuvassa, alue vain on n. kuusinkertainen tähän verrattuna: https://puskamestarit.fi/pihalaattojen-pesu/
https://puskamestarit.fi/pihalaattojen-pesu/

Nyt olen viimeisellä kolmanneksella raskaana, joten en pysty vanhalla konstilla helposti siistimään, en pysty siis helposti konttimaan kivetystä läpi ja poistamaan mekaanisesti ja hitaasti ruohontuppo kerrallaan. Myrkkyjä en halua käyttää, mutta jos on luonnonmukaisia vinkkejä "myrkytykseen", eli jotenkin kasvualustan muuttamiseksi niin, ettei kasvit siinä viihtyisi, niin olisi kaikkein paras. Jostain luin, että ihan tavallinen etikka voisi auttaa juuri tällä tavalla, onko tästä kokemusta? Etikkahappoa nyt ainakin tiedän käytettävän, mutta en tiedä onko se kovin hellävaraista luonnolle, enkä tiedä myöskään mistä sitä saa tai kuinka kallista on, tavallista etikkaa olisi helppoa ja halpaa testata.
Ilmeisesti siis etikkakäsittelyn jälkeen se mekaaninen ruohonpoisto pitäisi kuitenkin tehdä, mutta olisi ainakin nopeampaa ja helpompaa kuin ilman mitään käsittelyä.

Laattojen saumojen välissä on ilmeisesti joskus ollut hiekkaa, mutta nyt monet kolot on tyhjinä tai vain juuria täynnä. Asunto on vuokra-asunto, joten en lähde tekemään itse mitään isoa laattojen irroitusta ja pohjan uudelleenpohjustusta + saumojen täyttöjä. Ehkä voisi täyttää toki, jos hiekka on edullista ja saa jostain puutarhaosastolta ostettua (eikä siis mitään erikseen tilattavaa erikoistavaraa tms :D). Me asutaan tässä about 2v lisää ennen oman asunnon ostoa, joten haluan pitää tuon nyt pari kesää ok kunnossa, ja omaan pihaan sitten investoidaan tulevaisuudessa enemmän, pohjatöihin ja ylläpitoon.

Re: Vinkkejä ruohottuneeseen laatoitukseen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.3.25 16:57:52

Olemassaolevat ruohon saa pois kun vetää petkeleellä, lähtee sellaisena suikaleena koko väli eli petkeleen terä "leikkaa" sen ruohon. Näin itse hoidan laatoitukset ja reunat, tulee tosi siistiä.
Sitten kasvun pysäyttämiseen rikkaruohomyrkky.

Re: Vinkkejä ruohottuneeseen laatoitukseen

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   31.3.25 17:02:29

https://rakennusmaailma.fi/rikkaruohopolttimet-kokeilussa/

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.