Lähettäjä: Mutru
Päivämäärä: 31.3.25 21:47:52
Itselläni ei ole mitään intoa johtamiseen. Sen sijaan kyllä haluan koko ajan vaativampia projekteja ja olla paras siinä mitä teen. Sen vuoksi olen koko ajan pyrkinyt eteenpäin, mutta ilman alaisvastuuta.
Ystäväni eteni pienen lapsen äitinä oman alansa suurimman pohjoismaisen firman johtoryhmään. Toki hän oli yli 40. Itse olen huomannut, jos haluaa huipulle ja on nainen, sinne kannattaa pyrkiä nuorena ja sitten voi tehdä muutaman lapsen. Sen sijaan jos lapset tekee ennen kuin ura on ehtinyt lähteä käyntiin, jää usein lähtötelineisiin. Sinnikkäimmät saattavat kyllä vielä 50 ehtiä mukaan, mutta vaikeaa on. Miehillä asialla ei ole niin väliä, heille saattaa olla jopa eduksi tehdä lapset nuorempana. Huomaan omasta miehestäni, että +40-vuotiaana ei enää aina paukut meinaa riittää pikkulapsiarkeen ja johtamistyöhön.
Itse tein itsestäni "korvaamattoman" työnantajalleni 28-35-vuotiaana ja samalla koulin itsestäni tiettyjen asioiden huippuosaajan. Sen jälkeen ei ole parit vanhempainvapaat haitanneet. Toisen lapsen jälkeen kävin kysymässä esimieheltä, paljonko mun palkka olikaan (tarvitsin tarkan tiedon päivähoitomaksua varten). Se oli noussut n. 600 euroa poissa ollessani.
Sanoisin, että lapset eivät ole este, jos on motivaatiota ja paloa siihen mitä haluaa tehdä.
Kannattaa myös muistaa, että johtajilla ei ole työaikaa. Joo joskus kokousrinki meilläkin pauhaa klo 17-23 välillä, onneksi ei molemmilla vanhemmilla yhtä aikaa, niin toinen hoitaa lapset. Mutta onpa sitten myös vapaus hakea ne lapset joskus vaikka klo 14, jos sattuu huvittamaan. Johtajia ei kannata nostaa millekään jalustalle ja kuvitella että ovat jotain yli-ihmisiä. Eivät ole, toki kaiken saa näyttämään vaikka miltä, mutta ihan samanlailla ne johtajatkin perheestään huolehtii. Toki puhun nyt sellaisista alle 20 000 EUR /kk tienaaviin. Pörssijättien toimarit ja hallitusammattilaiset toki asia erikseen.
|