Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Puoliso käyttää kaiken rahansa lapsen harrastami

Lähettäjä: Uusioperhe 
Päivämäärä:   31.3.25 13:20:26

Onko tämä jonkinasteista taloudellista hyväksikäyttöä jos uusioperheessä puoliso käyttää lapsensa harrastamiseen rahaa yli omien varojen? Esim haluaa lapsen ratsastusrippileirille mihin hänellä on rahaa, mutta minä joudun maksamaan kaikki muut menot, ruoka, bensa yms. Koska puolison kaikki rahat menevät rippileirille.

Tuntuu todella epäreilulta ja väärältä. Haluaisin omille lapsilleni tarjota myös kivaa mutta joudun kustantamaan koko perheen kulut, joten ei ole varaa.

Re: Puoliso käyttää kaiken rahansa lapsen harrastami

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.3.25 13:21:38

"joudun kustantamaan koko perheen kulut."

Tähänhän se tiivistyy.

Teillä on joku sopimus talouden kulujen jaosta ja se ei nyt toteudu vaan sinä maksat enemmän.

Lähettäjä: Crea 
Päivämäärä:   31.3.25 13:22:36

No ei tietenkään ole oikein. Ensin maksetaan välttämättömät yhteiset menot, sitten vasta katsotaan paljonko jää ekstraa harrastuksiin.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   31.3.25 13:24:16

Erilliset asunnot jos ei maksa omaa osuuttaan yhteisistä menoista. Loput rahansa saa käyttää miten haluaa kun yhteinen osuus on malsettu. Oletko kysynyt syytä moiseen perseilyyn? Jos sinun elintaso on liian kallis hänen mielestään niin edelleen oma talous.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   31.3.25 13:26:32

No ei tietenkään ole ok ! Varsinkin kun on vielä suoraan pois omilta lapsiltasi.. suojele nyt edes heitä, vaikka kuinka antaisit itseäsi käyttää hyväksi !

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.3.25 13:27:13

Oletteko puhuneet asiasta?

Lähettäjä: Raharavaras 
Päivämäärä:   31.3.25 13:27:29

"Esim haluaa lapsen ratsastusrippileirille mihin hänellä on rahaa"

Miten niin hänellä on rahaa tähän rippileiriin, jos se raha on pois normaalista elämästä? Eikö jo päiväkodissa opeteta että ensin hoidetaan pakolliset menot ja sitten vasta ostellaan rippileirejä ym.

Lähettäjä: Uusiokakkaa 
Päivämäärä:   31.3.25 13:32:50

Parempi kun asuisitte erillään, ei tulisi tätäkään ongelmaa.

Lähettäjä: emppu 
Päivämäärä:   31.3.25 13:32:52

Ei ole ok. Laitatte yhteisen taloustilin josta hoidetaan ne yhteiset menot ja molemmat laittaa sinne sovitun summan kuukausittain ja sitten kumpikin tekee omilla ylitse jääneillään mitä itse haluaa, vaikka sijoittaa ne sitten omien lastensa harrastuksiin.
Yhteisiä lapsia ei ilmeisesti ole ja tuolla pohjalla niitä ei kannata edes harkitakaan. Ehkä olisi ollut parempi jatkaakin seurustelua eri talouksissa, eikä muuttaa yhteen.

Lähettäjä: nada 
Päivämäärä:   31.3.25 13:34:41

Tämän takia ei ikinä uusperhehelvettiin.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   31.3.25 13:37:33

nada: Ei se mikään @!#$ ole, jos asiat sovitaan kunnolla etukäteen. Ongelmat tulee siitä, kun suuta ei saada auki ja asioita ei puhuta eikä sovita, oletetaan vaan.

Yksi pahin on se, että "ei haluta nysvätä senttejä", eli ei jaeta kuluja tarkasti tasan. Se toimii jonkin aikaa, kunnes päädytään esim. aloituksen tilanteeseen, jossa kulut kaatuu liikaa toisen vastuulle. Tässäkin on nimittäin eroja: toisten mielestä uusperheessa lapsien pitäisi olla kuin yhteisiä, jolloin jos perheessä yhteisesti on varaa maksaa lapselle ratsastusrippileiri, silloin se on ok (esim. aloituksen tapauksessa yhteisesti on varaa). Toisten mielestä taas lasten kulut kuuluvat vanhemmille (eli ei olisi varaa ratsastusripariin, jos mies maksaisi enemmän asumiskuluja).

Nämä on sopimusasioita mistä pitäisi puhua ja sopia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.3.25 13:38:09

Ei ole ok, ensin maksetaan yhteisistä kuluista oma osuus ja sitten vasta muut kulut, myös lasten harrastukset

Lähettäjä: Iina 
Päivämäärä:   31.3.25 13:43:47

Ei tietenkään ole ok, helpointa olisi olla taloustili, jonne molemmat siirrätte tietyn summan kuukaudessa (saman summan tietenkin) josta maksetaan ne ruoat, bensat ja muut kulut. En olisi itse tuollaista kyllä katsellut alkuunkaan.

Päivämäärä:   31.3.25 13:46:59

Rippileiri... no tottakai saa mennä. Ymmärrän jos valitat jatkuvista valmennuksista.

Jotkut asiat vaan tapahtuu kerran elämässä.

Päivämäärä:   31.3.25 13:49:36

Miksi puoliso kokee voivansa käyttää aloittajan rahoja kysymättä ensin? Sitähän hän tekee, kun tyhjentää oman tilinsä ja sitten olettaa aloittajan mukisematta hoitavan hänenkin osuutensa yhteisistä kuluista.

Päivämäärä:   31.3.25 13:50:19

"Rippileiri... no tottakai saa mennä. "

No ei tässä menemisestä kukaan ole puhunut, totta kai saa mennä ! Mutta nykyiseen talouteen on maksettava oma osansa arjen kuluista ensin ja asiat, erityisesti rahasellaiset, on sovittava yhdessä puolison kanssa. Ei toinen osapuoli ja lapset voi pelkkää kauraryyniä tai kynsiään syödä sen takia, että mies ei maksa osaansa..ja rahat menneet yhden perheenjäsenen liian kalliiseen leiriin.

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   31.3.25 14:29:15

Tää on jotenkin jännää et uusperheissä lasten pitäis ilmeisesti saada ihan kaikki mitä ne keksii pyytääkin, meillä ihan kahden vanhemman ydinperheessä jouduttiin vaan toteamaan että tuohon ei ole varaa, kun ei ollut ketään muuta tahoa jonka rahapussille kääntyä....

Lähettäjä: Karo 
Päivämäärä:   31.3.25 14:35:14

Lähettäjänada

Päivämäärä31.3.25 13:34:41

Tämän takia ei ikinä uusperhehelvettiin.

^Tämä!

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   31.3.25 16:27:37

No eikö lapsen toinen vanhempi maksa puolet ? Lapsi voisi itse kerätä myös rahaa leiriin .

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.3.25 16:34:08

Ei tuo ole mikään parisuhde, tuollainen on hyväksikäyttöä. Aikuinen ihminen osaa suunnitella rahankäyttönsä siten että ei tarvitse jatkuvasti olla jonkun muun lompakolla. Suosittelen istumaan alas ja laskemaan miten yhteisiä rahoja käytetään ja mihin ylimääräiseen rahat tasapuolisesti riittää, tai muussa tapauksessa eri teille. Puoliso etsii sitten itselleen uuden elättäjän jatkoon, tai opettelee laskemaan.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   31.3.25 16:34:53

Leirille ei mene jos ei lapsen toinen vanhempi osallistu kuluihin. Alottajan sitä leiriä ei tarvi maksaa.

Lähettäjä: "" 
Päivämäärä:   31.3.25 16:56:16

"No eikö lapsen toinen vanhempi maksa puolet ?"

Toinen vanhempi, jos sellainen on, voi olla sitä mieltä, että et mene, ei ole varaa, en maksa. Toinen vanhempi on ehkä järkevämpi kuin tämä tuhlari.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.3.25 17:22:44

Onko kumppanilla vain yksi lapsi ja sinulla useampia? Pitäisikö kumppanin osallistua myös heidän ruokakuluihin, käyttövesimaksuihin jne. Pitäisikö teidän jyvittää talousmenonne suhteessa niiden aiheuttajiin? Onko lasten ikäero millainen? Teinejä kaikki, osa taaperoita? Millaiset tarpeet lapsilla? Kumppanilla yhden lapsen menot jolloin suhteessa voi käyttää enemmän rahaa/ lapsi? Kuluttavatko sinun lapsesi minkä verran yhteisestä taloudesta versus kumppanin lapsi?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   31.3.25 17:30:42

?: Parempi erota, jos noin tarkkaan pitäisi kulut jyvittää.

Päivämäärä:   31.3.25 17:56:28

Kumppanilla on yksi lapsi ja minulla 2. Minun tulot hieman paremmat, mutta suhteessa meillä on saman verran rahaa käytettävänä kun ottaa lapsiluvun huomioon. Puoliso käyttää paljon rahaa omaan lapseensa ja usein tilanne se että minä maksan enemmän kun puoliso tuhlannut kaiken rahan.

Ratsastusrippileiriä toinen vanhempi ei suostu maksamaan kun hänellä ei ole rahaa, mutta puolisoni haluaa hänet sinne koska lapsi vain tahtoo. Joten hänellä ei sitten riitä rahaa pakollisiin kuluihin leirimaksun takia, vaan minä maksan ne. Ja on samalla omilta lapsiltani pois kun ei minulla rahat riitä niille mitään hankkimaan ja ostamaan.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   31.3.25 18:06:44

Miten te sovitte yhteisten kulujen jakamisesta silloin, kun muutitte yhteen? Jos ette silloin sopineet mitään, tehkää se nyt. Kyllä uusperheessä pitää molempien osallistua myös puolison lapsen kuluihin ja esimerkiksi sosiaalietuuksissa huomioidaan kaikkien tulot.

Eikö sinun lapset asu samassa taloudessa vai miten on mahdollista kohdella heitä niin eri tavalla?

Päivämäärä:   31.3.25 18:31:28

Kaikki lapset ovat saman verran meidän luona.

Puolison lapsi harrastaa kalliimpia harrastuksia kuin omani ja me taas puolestaan esim matkustellaan. Mutta tilanne on ollut kokoajan sellainen että puoliso luottaa enemmän minun talouteen ja törsää omat rahansa lapseen. Mutta nyt tuli tuo rippileirin maksu ja se vaikuttaa jo todella paljon minun talouteen mihin en ole varautunut. Puolison mielestä tämä on hyväksyttävää ja omasta mielestäni tämä on minun taloudellista hyväksikäyttöä.

Päivämäärä:   31.3.25 18:33:32

Teillä on siis kuitenkin kaksi ihan eri käsitystä siitä, miten talouden rahat jaetaan, kenelle ne kuuluvat ja miten niiden käytöstä päätetään.

Päivämäärä:   31.3.25 18:37:14

Asia pitää selvittää mutta ei lasten kuullen. Lopeta mahdollistaminen

Päivämäärä:   31.3.25 18:54:09

Suosittelen tekemään asialle stopin heti, tai muutenhan tuo tulee vain pahenemaan. Rippileiri on vasta alkua, seuraavaksi tulee mahdolliset lukiomaksut, ajokortti, auto, opiskelemaan lähteminen jne. Jos taloudessa on kaksi töissä käyvää aikuista, lienee ihan sama että pakollliset menot maksetaan puoliksi.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   31.3.25 19:03:02

Edelleen, mitä te olette keskustelleet/sopimeet kulujen maksamisesta? Ilmeisesti ette oikein mitään kun kumppani vaihtelevasti makselee tai ei maksele. Jos olisi selkeästi sovittu kuka maksaa ja mitä, ei pitäisi tulla tilannetta jossa hups vaan ei olekaan rahaa tarpeeksi. Tai vähintäänkin siinä kohtaa joutuu kysymään erikseen sinua maksamaan. Ja se jos sinä automaattisesti aina paikkaat puutteita maksukyvyssä niin johtaa toki helposti just tähän.

Minä maksaisin osan rippileirillä jos…
- kyse olisi yksittäinen tilanne, ei jatkuva
- lapsi kovasti leirille haluaisi
- asiasta olisi keskusteltu alunalkajaankin myös minun kanssani eikä vain jälkikäteen oletettu

Missään muussa tilanteessa tuo olisi minulle ehdoton ei. Mutta siihen on toki vaikea puuttua kun on jo joutunut tuohon kierteeseen jossa mies ei koskaan kanna omaa korttaan kekoon.

Päivämäärä:   31.3.25 19:15:09

Jos miehen rahankäyttö karkaa noin niin pitää tosiaan istua aikuisten kesken ja puhua rahankäyttö asiat selviksi.
Lapsi tietty haluaa -niinhän lapset aina mutta jos pienituloisten iskän pitää rippileiri yksin maksaa niin eihän siihen sitten ole varaa.
Ei mies noin voi rahojaan tuhlata lapsen huiveihin.
Mummoilta , kummeilta yms tukea leiriin ja tyttö keräämään itse osan niin saavat leirin järkättyä.

Päivämäärä:   31.3.25 19:19:49

Lapselle on leiri luvattu niin hyvä jos toteutuu. Kuitenkin lupaaja, oma vanhempi, maksakoon.

Ottaa velkaa sitten että saa maksettua aloittajalle osuutensa talouden kuluista. Tai muuttaa pois.

Älä anna s3nttiäkään pois omasta taloudestasi kosk se on sinun lapsilta pois. Ensin talouden kulut ja sitten huvit.

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   31.3.25 19:22:50

Minä Vaan: Onko asia jotenkin sukupuolesta riippuva, miksi haluat kommentoida, että mies ei voi tehdä noin? Nainenko voi? Ketjun tapauksessa taas ei sen paremmin tuhlarin kuin asiasta täällä purnaavan sukupuolia ei ole mainittu.

Lähettäjä: Jokeri 
Päivämäärä:   31.3.25 22:14:35

Onkohan aloittaja mies?

Päivämäärä:   31.3.25 22:35:32

nn oletin että aloittaja nainen kun tämä enempi naisten palsta... Mutta tietty miksei aloittaja voisi olla mieskin ... Rahankäyttö ei tietenkään ole sukupuolesta kiinni.

Päivämäärä:   31.3.25 22:39:39

Eli ap on mennyt yksiin tyypillisen hevosnaisen kanssa

Lähettäjä: 4x. 
Päivämäärä:   1.4.25 08:49:23

Ei noista aloittajan teksteistä tosiaankaan käy ilmi kirjoittajan sukupuoli. Jos aloittaja "paljastuu" mieheksi, niin tämä topikki jää lyhyeksi.

Lähettäjä: Näine 
Päivämäärä:   1.4.25 08:55:51

"Jos aloittaja "paljastuu" mieheksi, niin tämä topikki jää lyhyeksi."

Miksi jää? Tuleeko jostain yhtäkkiä oikeutus sille kumppanille maksattaa pakollisia kuluja miehellä jotta se lapsi pääsee sinne leirille?

Saman tien olisi pitänyt istua alas kun moinen leiri-ajatus ilmoille pääsi. Ei tule kuuloonkaan että toinen lupailee lapselle tuollaisia ja sen takia toinen maksaa ja toiset lapset jäävät vaille.

Lähettäjä: Pu 
Päivämäärä:   1.4.25 09:04:16

Oletteko mitenkään sopineet rahankäytöstä? Onko teillä yhteinen tili, josta maksetaan laskut, asuminen ja ruoka? Vai maksaako kumpikin oman rahatilanteen mukaan? Vai maksatko sinä oikeasti suurimman osan/kaiken?

Jos puolison mielestä on hyväksyttävää, että sinä maksat kaiken, niin ei siinä enää keskustelu auta. Muuta erilleen tai eroa.
Jos puolisolla on joku järki päässä, niin keskustelulla ja rahankäytön suunnittelulla/sopimuksella voitte päästä vielä eteenpäin.

Lähettäjä: Viia 
Päivämäärä:   1.4.25 09:10:18

Mulle tulee vahva intuitio että kyseessä on mies, koska miehet just eron jälkeen ei osaa osoittaa rakkauttaan lapselle kuin rahalla. Jos on huono omatunto erosta ja omasta osuudesta siinä, täytyy hyvitellä antamalla lapselle kaikki. Plus tietty olla se suositumpi vanhempi...

Ei todellakaan ok, vakava keskustelu aiheesta miksi yhden lapsen menot on tärkeämpiä kuin kahden muun??

Lähettäjä: mami 
Päivämäärä:   1.4.25 09:28:25

Nämä ovat oikeasti todella kinkkisiä asioita, sillä jokaiselle vanhemmalle se oma lapsi on aina se ykkönen ja muut tulevat sijoilla 2 ja niin edelleen. Jos aloittajan puoliso tuhlaa rahansa omaan lapseen ja suhtautuu siten välinpitämättömästi muihin ja niihin talouden yleisiin kuluihin niin eihän tuossa ole kahta sanaa, eri osoitteet. Vain sillä tämä tilanne ratkeaa edes jollain tasolla.

Mulla on kaksi lasta ja ollaan erottu lasten isän kanssa jo vuosia sitten. Jossain kohtaa yritin tällaista uusioperhettä miehen kanssa, jolla oli myös kaksi lasta mutta loppu viimein siitä ei tullut mitään. Suurin syy oli erimielisyydet rahan käytöstä kun oli lapsista kyse. Meidän lapset olivat koko ajan niin eri arvoisessa asemassa ja en todellakaan olettanut, että mies maksaa lapsilleni kalliit puhelimet yms. mutta jos lomat suuntautuivat kalliisiin kohteisiin niin minulla ei ollut varaa maksaa ja siksi mies matkusti mm. hiihtolomilla aina jonnekin Leville ja minä olin omien lasteni kanssa kotona. Mies ei suostunut edes keskustelemaan halvemmista vaihtoehdoista, että olisimme voineet tehdä asioita yhdessä.

Toki näin jälkikäteen lapseni eivät kärsineet siitä, että eivät päässee Leville vaan pikemmin siitä kun meillä miehen kanssa oli kireitä keskusteluita aiheesta rahankäyttö.

Päivämäärä:   1.4.25 21:31:42

Kyseessä on mies joka omalle tyttärelleen ostelee yli omien varojen.

Molemmilla meillä omat tilit, mutta hyvin usein mies sanoo viikko ennen palkkapäivää ettei ole yhtään rahaa, joten muutenkin kustannan ruokaa ja bensaa enemmän. Tytön kanssa käyvät ulkona syömässä ja ostelee meikkejä mitä minun ei tarvitse omille poika-lapsille ostella. Tytön harrastuksiin ja vaatteisiin laittavat järkyttäviä määriä rahaa. Kun minulla paremmat tulot niin en ole pistänyt vastaan että kustannan enemmän, kun onhan minulla yksi lapsi enemmän, mutta silti niin ottaa päähän tuo että rahan käyttö meillä täysin erilaista. Perustelee asiaa sillä että haluaa tarjota lapselleen sen mitä ei ole itse lapsena saanut. Mutta tämän rahankäytön takia en omien lapsieni kanssa pysty esim ulkona käydä syömässä koska joudun elämään todella tiukilla ettei kaikki ole kohta ilman ruokaa. Siis mies vaan toteaa loppukuusta ettei hänellä ole yhtään rahaa.

Ja nyt tuli tuo rippileiri joka tytölle luvattu, tytön äiti ei kustannuksiin halua eikä pysty osallistumaan. Mikä on ihan ymmärrettävää. Miehellä ei mitenkään ole tuollaiseen varaa, mutta haluaa sen tytölle tarjota. Huoh.

Päivämäärä:   1.4.25 21:33:35

"Mutta tämän rahankäytön takia en omien lapsieni kanssa pysty esim ulkona käydä syömässä koska joudun elämään todella tiukilla ettei kaikki ole kohta ilman ruokaa. Siis mies vaan toteaa loppukuusta ettei hänellä ole yhtään rahaa."

Sano miehelle että antaa olla viimeinen kerta. Ja seuraavalla kerralla sitten erota. Koska se seuraava kerta kyllä tulee.

Lähettäjä: wii 
Päivämäärä:   1.4.25 21:41:01

Mitä jos sinäkin toteaisit loppukuusta ettei ole rahaa? Siirrä rahasi vaikka säästötilille niin että teillä on loppukuusta suunnilleen yhtä vähän tai ei ollenkaan rahaa, ja pyydä miestä sitten ratkaisemaan tilanne. Miten toimitaan jos kummallakaan aikuisella ei ole rahaa arjen pyöritykseen? Tuollainen saattaa herättää miehen, jos siis tuollaisen taloudellisen hyväksikäyttäjän kanssa suhdetta haluat jostain syystä kuitenkin jatkaa?

Lähettäjä: (.) (.) 
Päivämäärä:   1.4.25 21:41:13

Sopimus maksuista per heti. Tuhlurille ei tarvitse kattaa joten pikkuisen säästöä siinä. Paastotkoon pääsiäiseen asti.

Lähettäjä: Crea 
Päivämäärä:   1.4.25 22:28:06

Sanot miehelle, että ensi on maksettava pakolliset menot, sitten vasta katsottava, onko varaa harrastuksiin, kahvitteuihin ja ulkona syömisiin. Jos ei käy, niin muuta muualle tai heitä mies pellolle, eiköhän se siitä opi, ettei rahaa sen jälkeen ole heitettäväksi hukkaan.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   1.4.25 22:51:46

No jos enemmän haluat maksaa niin maksa sinä ruokamenoista 3/5 ja mies 2/5. Lapsimäärän ero kuittaantuu tuolla. Asumismenoihin ei sinun toinen lapsi juuri vaikuta.

Onko mies ollut huono isä ennen vai miksi syytää rahaa lapseen yli varojen? Miten eläisivät jos sinua ei olisi. Riparista maksaa lapsen äiti puolet ja isä puolet, heidän rahoistaan kiinni pääseekö tuolle riparille vai ei. Tuon ikäiselle olisi piyänyt opettaa jo vuosia sitten mikä on rahan arvo ja mitä sillä saa pakollisten menojen jälkeen. Teini voi valita syökö vai syytääkö ne rahat meikkeihin.

Päivämäärä:   1.4.25 23:43:51

"Siis mies vaan toteaa loppukuusta ettei hänellä ole yhtään rahaa."

Siis mitä? Aikuinen ihminen ei osaa huolehtia omasta taloudestaan tuon vertaa? Joo ei jatkoon. Aloittaja tehkää tarkka laskelma, kuinka paljon kummankin tarvitsee kuussa osallistua ja tee miehelle selväksi, että tuollainen HYVÄKSIKÄYTTÖ ei jatku. Ei todellakaan ole hyväksyttävää tuhlata yli omien varojen ja sitten mennä puolisolle ruinaamaan, että maksa kaikki. Voi luoja!!!!

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.4.25 06:54:46

"Riparista maksaa lapsen äiti puolet ja isä puolet"

Ai isän pitäisi päästä käyttämään hyväksi lapsen äitiäkin vielä aloittajan lisäksi? Jos lapsen äiti osaa huolehtia taloudestaan ja priorisoida menot ja on todennut, että rippileiri on turhuus, johon ei ole varaa? Niin, jäisihän isälle sitten vielä enemmän rahaa ulkona syömiseen ja meikkeihin. Tainnut eka vaimo heittääkin tuhlarin pellolle.

Lähettäjä: Guppi 
Päivämäärä:   2.4.25 07:45:39

Sanot miehelle, että nyt katsotaan tämä rahahomma vaikka paperille ja enää ei saa tulla samanlaista tilannetta. Ja jos tulee, muutat pois. Jos sinun pitää kustantaa lapsimääräsi takia tiettyjä asioita enemmän, niin se siis lienee ok ja näin mutta mies nyt ei vaan voi lelliä tytärtä muiden kustannuksella.

Muistuta eritoten, että mikäli mies jäisi ( ilmeisesti ) yksin asumaan, tai muuttaisi muualle, saattaa se merkitä sitä että hänellä voi mennä sen takia sitten enemmän siihen asumiseensa ja muihin kuluihin ja siinähän voipi tulla tilanne, jolloin sille tyttärelle onkin vieläkin vähemmän rahaa syytää.

Voit myös kysyä onko taustalla jotain mitä et tiedä. Kiristetäänkö miestä jollain tapaa esim huoltajuusasioilla vai miksi sille tyttärellekään ei voi sanoa että kaikkeen tähän nyt ei vaan ole rahaa?

Päivämäärä:   2.4.25 09:16:55

"Mitä jos sinäkin toteaisit loppukuusta ettei ole rahaa? Siirrä rahasi vaikka säästötilille niin että teillä on loppukuusta suunnilleen yhtä vähän tai ei ollenkaan rahaa, ja pyydä miestä sitten ratkaisemaan tilanne. Miten toimitaan jos kummallakaan aikuisella ei ole rahaa arjen pyöritykseen? Tuollainen saattaa herättää miehen, jos siis tuollaisen taloudellisen hyväksikäyttäjän kanssa suhdetta haluat jostain syystä kuitenkin jatkaa?"

Joku tällainen olisi kokeilemisen arvoinen kun keskustelu ei johda mihinkään ja erottu ei ole.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   2.4.25 09:56:44

Ruoka ostoksissa yleensä nies syö enempi kuin nainen tai lapsi niin kuluissa pitää kummankin maksaa puolet eli miehen osuus on 2. Nainen ja 2 lasta kuluttaa yhtä paljon ku mies ja 1 lapsi. Alottajan kannattaa todellakin loppukuusta sanoa että rahaa ei enää ole ja on miehen tehtävä huolehtia loppu kuun ruuat ja bensat. Ja sen teini prinsessan lelliminen loppuu välittömästi. Ulkona syömiset, vaatteiden ja mikkien ostelu loppuu kerran ei niihin oikeasti rahaa ole.

Lähettäjä: nims 
Päivämäärä:   2.4.25 09:57:23

Mulla oli tällainen lokki joskus vuosia sitten, toki sillä erolla että kuviossa ei ollut mukana lapsia. Ja se siitä olisikin vielä puuttunut, että kuvioissa olisi ollut huollettavia.

Mies siis palkan saatuaan ei ollut köyhä eikä kipeä. Maksoi kyllä puolet vuokrasta mutta sitten käytiin kavereiden kanssa baarissa, ulkona syömässä, ostettiin uusia vaatteita ja aina viikkoa ennen seuraavaa tilipäivää oli tilillä rahaa tasan nolla euroa. Luonnollisesti luottokorttia oli vingutettu niin, että maksettiin vain minimilyhennys ja kierre oli valmis.

Minä töissä käyvänä opiskelija olin sitten loppukuusta se, joka osti ruuat kaupasta ja tankkasi autoa koska miehellä ei ollut rahaa ja autoa tarvitsi kulkemiseen työpaikalle ja tietysti muutenkin. Mies ei luonnollisesti osallistunut alkukuusta ruokaostoksiin yhtään isommalla summalla, eli kotona meillä oli hyvin peruselintarvikkeita ja usein aika halpoja koska ei mulla ollut tarvetta vetää mitään sisäfilettä arkiruokana, mies herkutteli muiden työssä käyvien kavereidensa kanssa mm. viikonloppuisin, mä olin harvemmin mukana koska ei ollut itselläni varaa maksaa 100€ illasta ja olin lisäksi usein töissä.

Lopulta oli pakko todeta, että tämä homma ei pyöri näin ja laitettiin lusikat jakoon. Nykyään olen ihan hyvissä hommissa mutta siltikään en hassaa rahoja alkukuusta vaan budjetoin ja säästän ja sitten niillä säästöillä voi tehdä jotain kivaa mutta tämä ajatusmaailma oli tuolle nuoruuden avopuolisolle aivan käsittämätön ajatus.

Päivämäärä:   2.4.25 10:06:16

Mieslspsi rahankäyttöineen laitettava kuriin. Ei lapselle voi kaikkea ostaa mitä lapsi haluaa -varsinkaan jos ei varaa
Miehen järjestettävä leirirahat tosiaan jostain muusta kuin hukkaanalla omat rahat joilla elää. Kummeilta, isovanhemmilta yms apua. Kumnit ostaa rippilahoja niin leirihän olisi hyvä kohde.

Päivämäärä:   2.4.25 10:14:31

Miehellä on käsitys, että tarjoaa lapselleen huvituksia ym. Totuus on, että aloittajahan ne tarjoaa omien lastensa kustannuksella. En katselisi tuollaista menoa kyllä päivääkään. Jos ei tiukasti sanomalla opi, niin erohan siitä tulee. Miehen pitää hankkia lisätuloja jostain, jotta pystyy kustantamaan nykyisen elämäntyylinsä.

Päivämäärä:   2.4.25 10:16:27

"Mutta tämän rahankäytön takia en omien lapsieni kanssa pysty esim ulkona käydä syömässä koska joudun elämään todella tiukilla ettei kaikki ole kohta ilman ruokaa. Siis mies vaan toteaa loppukuusta ettei hänellä ole yhtään rahaa."

Mies olkoon sitten loppukuun itse syömättä, et todellakaan ukolle kustanna mitään, mikäli hassaa omat rahansa. Lapset etusijalle ja kaikki samalle viivalle, ei voi mennä niin, että mies maksaa lapselleen ties mitä ja sinä et voi sitä omillesi tehdä, kerta joudut kustantamaan kuun lopussa kaikkien elämisen.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   2.4.25 10:35:40

Eli siis oikeasti ei ole sovittu mitään siitä kuka maksaa ja mitä. Puhuminen voisi auttaa. Jos ei selkeä sopimus auta, sitten kannattaa miettiä seurustelua eri osoitteista tai eroa

Päivämäärä:   2.4.25 10:49:21

Tai on sovittu isot laskut eli se vuokra puoliksi, mutta esim. ruokakuluista ei ole mitään käryä.

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   2.4.25 11:19:12

Miksi täällä muutamat ehdottelevat, että miehen olisi kupattava leirirahat jostain ja joltain, jos tytär sinne ällää?! Exältä, kummeilta, mummeilta... samaa hyväksikäyttöä ja yli varojen elämistä se kuitenkin on (kuukaudesta toiseen). Paremminkin isä käymään kauppaa sen tyttärensä kanssa, että ymmärtäähän, että jos sinne leirille haluaa, se on häneltä itseltään muusta pois. Laittaa miettimään, että valitseeko leirin vai vaatteet vai muut harrastukset, mikä on tärkeintä, kaikkea ei voi saada mitä keksii haluta ja pyytää. Ja budjetilla on rajansa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   2.4.25 11:36:42

No ei sitä turhaa leiriä nyt uudella puolisolla maksateta. Tosiaan laskee tytön ja tytön äidin kanssa että onko rahaa sen jälkeen kun elämisen kulut on maksettu.

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   2.4.25 15:09:23

Aloittaja sanoo miehelle ensi kerralla loppukuusta, että oho, voivoi, sitten sun varmaan täytyy ottaa lainaa jostain, sillä minulla ei ole varaa maksaa tässäKIN kuussa sinun osuutta yhteisistä asioista. Tai sanot, että mä lainaan sulle 200€ , laitat takaisin sitten heti kun saat palkan. Mutta mies pitää saada heräämään siihen, että se on hänen taloutensa, jonka hallinnassa on ongelma, ja sinä et ole rahoituslaitos vaan puoliso.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   2.4.25 21:57:17

Oliskohan tuo leväperäinen rahankäyttö alun alkaen kun johtanut miehen ja tämän edellisen puolison eroon?

Lähettäjä: Wdf 
Päivämäärä:   2.4.25 23:21:32

Klassinen kulut exceliin ja näytät missä mättää.

Lähettäjä: Wdf 
Päivämäärä:   2.4.25 23:21:59

Niin ja jatko sitten sen mukaan, tajuaako olleensa lokki vaiko ei.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.