Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Parhaat pitkulaiset kasvivalot

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.3.25 09:41:34

Mitkä ovat parhaita kasvivaloja taimikasvatukseen ikkunalaudalla? Vähäinen sähkönkulutus plussaa, samoin ketjutettavuus ja UVB-säteily.

Re: Parhaat pitkulaiset kasvivalot

Päivämäärä:   31.3.25 12:05:41

Hop!

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   31.3.25 13:34:34

Minulla on kasvivaloina ihan tavallisia loisteptkia 21w. Tai loisteputkirima (tai ledirima) on se millä nimellä tuollaisia myydään, mutta joka tapaksessa niillä on menty vuosikausia. Niiden alla on kasvatettu taimia, ja silloin kun ei ole taimia niiden alla on lihansyöjäkasveja, chilejä ja sekalainen valikoima muita huonekasveja. Hyvin ovat kaikki pärjänneet. Nämä minun valoni maksoivat alle kympin kappaleelta tokmannilla, mutta en tiedä onko niitä siellä myynnissä enää. Joskus oli ihan kasvivalojakin, mutta niihin sai olal vähän väliä hankkimassa uusia polttimoita enkä huomannut kasvien kasvussa mitään eroa oliko niiden yläpuolella kasvivalo vai tuollainen tavallinen loisteputki tai ledivalo, joten luovuin kasvivaloista kun ne ovat kalliimpiakin.

Päivämäärä:   31.3.25 22:33:47

Osa tomaateista kaivannee UVB:tä.

Millaisella värilämpötilalla Najadin ledit on? Kasvit kai tarvitsevat eniten sinistä ja punaista, jolloin keltainen vain lisää turhaa virrankulutusta.

Millaisissa valaisimissa lediputket ovat kiinni? Mä luulisin tarvitsevani korkeudensäätöä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.3.25 23:32:15

Mitä ajattelit kasvattaa?

Päivämäärä:   1.4.25 00:23:29

Tomaattia, chiliä, yrttejä, perennoja, kesäkukkia, daalioita.

Päivämäärä:   1.4.25 10:45:33

Hop!

Lähettäjä: hö 
Päivämäärä:   1.4.25 11:14:10

nämä mulla ollu jo vuosia käytössä keväisin https://www.clasohlson.com/fi/Kasvivalo-jatkettava,-sisakayttoon,-Cotech/p/36-8557
pimeässä nurkassa kasvattavat taimia tammikuusta toukokuulle. kasvien kasvaessa ne pääsee portaittain ikkunoiden äärelle ja taimista riippuen huhti/toukokuusta kasvariin ja sieltä sitten ulos minne sitten ovatkaan menossa

Päivämäärä:   1.4.25 11:52:12

Hö, nuo näyttävät käteviltä. Onko valo kovin epämukava asuinhuoneissa? Monessa arvostelussa siitä valiteltiin. Tosin yksilöllistä se lienee. Itse en siedä juurikaan kylmän valkoista tai pelkkää sinistä valoa, mutta punainen on ihan mukavaa.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   1.4.25 15:43:24

*, en tiedä värilämpötilasta, mutta "lämmin valkoinen" luki pakkaksessa. Eli hivenen kellertävä sävy, ei sellainen kova valkoinen. En tiedä vastaako tämä kysymykseen, mutta näillä on menty ja hienosti pärjätty. Chilitkin kukkivat ympäri vuoden ja tekevät satoa, joskin talvisin hyvin pieniä "papuja" kun eivät saa aitoa aurinkoa. Tomaatit ovat taimettuneet hienosti ja myöhemmin kasvihuoneessa on satoa. Yrttejä en ole saanut koskaan menestymään missään millään hoidolla ja kesäkkat kylvän tai isttan suoraan ulos, joten niistä en osaa sanoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.