Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaupunki ei suostu pakastelokeroon

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.3.25 09:27:07

Jouduin muuttamaan tämmöiseen 20m2 yksiöön ja täällä on vain pieni jääkaappi eikä ollenkaan sen yhteydessä edes pakastelokeroa. Vasta edellinen jääkaappi sanoi sopimuksen irti ja sain uuden. Pyysin, että voisiko saada sellaisen missä on se pakastelokero, mutta ei onnistunut. Minulla menee niin paljon ruokaa pilalle kun en saa niitä pakkaseen. Juuri äsken vein taas kauhean kasan lihaa ja leipää roskiin mitä sain ruoka-avusta kun en millään kerennyt kaikkea syödä. Ärsyttää ihan todenteolla. Tuo ruoka-apu olisi ollut suuri apu, mutta kassillinen tavaraa lensi roskiin. Olisin niistä syönyt ainakin 5 viikkoa. En myöskään voi tehdä isompia annoksia ruokaa kun en tosiaan saa niitä pakkaseen. Tässä kämpässä eläminen tulee paljon kalliimmaksi yhden pakastimen puuttumisen vuoksi.

Re: Kaupunki ei suostu pakastelokeroon

Lähettäjä: Nakkeli 
Päivämäärä:   31.3.25 09:28:43

Niin ja et voi ostaa käytettyä pakastinta koska se voi mennä rikki, selkä on kipeänä eikä kenelläkään tutulla ole autoa. Viimeksihän puhuimme myös siitä, ettei siellä lokerossa voi säilöä suurta määrää eikä pitkiä aikoja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.3.25 09:29:11

Yhden pakastimen nyt todennäköisesti saat vaikka ilmaisella, jos kyselet jostain paikallisesta fb-ryhmästä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.3.25 09:29:57

Omasta itse pikku pakastin.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   31.3.25 09:30:01

Lähettäjä: Nakkeli
Päivämäärä: 31.3.25 09:28:43

Niin ja et voi ostaa käytettyä pakastinta koska se voi mennä rikki, selkä on kipeänä eikä kenelläkään tutulla ole autoa. Viimeksihän puhuimme myös siitä, ettei siellä lokerossa voi säilöä suurta määrää eikä pitkiä aikoja.

Tämä. Vtuttaa tuollaiset uusavuttomat idiootit. OSTA V!TTU ITSE SE P3RKELEEN PAKASTIN.

Päivämäärä:   31.3.25 10:09:20

Milläs rahalla pakastimen ostan? Tänne ei mitään lattialla pidettävää pakastinta mahdu ja tasan yksi pöytätila on ja sekin on tiskipöytä ja siinä kun pitäisi mahtua ruokakin tekemään. En voi alkaa kalustusta purkamaan, että lokeron saisi jääkaapin päälle. Sen olisi pitänyt vuokra-asuntojen hoitaa, mutta eivät siihen alkaneet eikä itse saa mennä tekemään mitään.

Päivämäärä:   31.3.25 10:10:36

Sinä itse olet valinnut muuttaa asuntoon jossa ei ole pakastinta, sinun tehtäväsi on sellainen hankkia.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   31.3.25 10:13:57

Pakastelokerossa ei säilytetä mitään paria vuorokautta pidempään. Olisi pitänyt olla jenkkikaappi jossa on pieni erillinen pakastin ylhäällä. Mutta sellainen olisi vaatinut sitten sitä kalusteiden purkamista.
Torista ym löytyy pakastimia ihan kympillä ja kahdella. Sitten eletään se pakastin keskellä lattiaa jos ei muualle mahdu. Se voi toimia vaikka pöytänä kun ostaa matalan.

Lähettäjä: Eikä 
Päivämäärä:   31.3.25 10:18:13

Mulla oli pieni arkkumallinen pakastin "pöytänä" kun asuin 16,5 neliön yksiössä. Pakastimen koko noin 60*60, eli tilaa se vei vähän reilun neljäsosaneliön. Mutta toki jos sulle ei sovi, niin sitten on mietittävä muita ratkaisuja.

Lähettäjä: bvb 
Päivämäärä:   31.3.25 10:23:51

Pari hyvää neuvoa:
Älä ota ahneuksissasi niin paljon ruokaa edes ruoka-avusta, että joudut heittämään roskiin.
Tee sellaisia ruokia, jotka säilyvät jääkaapissa monta päivää.

Päivämäärä:   31.3.25 10:28:32

No siis tarkoitan sellaista mikä on jääkaapin päällä. Onko se pakastelokero vai pakkanen vai mikä lie. Ja kuten sanoin niin lattialle ei mahdu. Ei ole yhtään ylimääräistä tilaa lattialla. Sängyn vierestä menee kuja josta juuri ja juuri mahtuu kävelemään eteisestä hellan luo. Tänne ei mahdu esim. Tv-tasoa, lipastoa tai ruokapöytää.
Enkä tavallaan edes itse valinnut muuttaa tänne. Pakko oli edellisestä yksiöstä muuttaa tänne kun tämä oli ainoa mikä meni Kelan rajoihin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.3.25 10:31:40

Mitä kaikkea sulla on siellä lattioilla jos yhtään ei ole tilaa?

Päivämäärä:   31.3.25 10:42:55

Myy ne muut kalusteet tai vaihda ne käytettyyn pakastimeen.

Pakastin voi toimia pöytänä, lisäksi tarvitset sängyn. Mahtuvat helposti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.3.25 10:48:23

Mitä ihmettä se kämppä on täynnä, jos sinne ei mitään mahdu? Pitäisikö karsia turhaa tavaraa pois, niin mahtuu paremmin asumaan? Ikinä en ole asunut asunnossa, joka on noin täynnä tavaraa vaikka varsin pienissäkin asunnoissa olen asunut.

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   31.3.25 10:52:24

Katsokaa tätä asuntoa, 11neliön yksiö Helsingissä. Tuohonkin mahtuu pakastin pöydän tilalle.

https://yle.fi/a/74-20139557

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   31.3.25 10:52:54

Kuka siis pakotti muuttamaan tuohon (viitaten sanaan jouduin). Kahtele kämppä missä voi asua ja on kunnon jääkaappi ja mihin mahtuu pakastin. Manulle tuli illallinen valmiina, meille muille ei, valitettavasti. Yllä jo sanottiinkinnettei pakastelokerossa voi ruokaa säilyttää.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   31.3.25 10:55:34

Mulla on 140 litrainen arkkupakastin kulkenut mukana heti omasta ekasta kodista lähtien, nyt jo yli 15 vuotta. Olen asunut yksiköissä kokoa 15 - 20 neliötä ja aina se on mahtunut. Palvellut tarpeen tullen lisäpöytänä/pöytänä. Hyvä lisä ollut koko käyttöikänsä ja on mulla edelleen. Aika pieni asunto/ täynnä tavaraa saa olla, jos edes sellainen pieni pakastin ei mahdu mihinkään.

Lähettäjä: Nakkeli 
Päivämäärä:   31.3.25 10:56:43

Leipiä voi kuivata ja ruokaa voi antaa pois ennen kuin se on pilalla. Mitäpä jos muuttaisit jonnekin aivan muualle, jos tuo asunto tuntuu liian pikkuiselta?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   31.3.25 11:01:21

Valitettavasti kuulostaa vähän siltä, että aloittaja odottaa, että kaikki tulee valmiina. Asunto maksetaan, ruokaa saa ruokajonosta. Koska hänelle on ostettu jo uusi jääkaappi, odottaa hän, että heti perään saa uuden, kun ei vastaa kriteereitä, ruokaa viedään roskiin, kun ei ole halua järjestää asuntoa niin, että sinne saisi pakastimen. Niitä saa ilmaiseksi tai parilla kympillä käytettynä.

Haluaminen on helppoa ja halpaa, mutta aikuisen ihmisen pitäisi myös ymmärtää, että kaikkea ei voi saada valmiina tai vaatimalla aina vaan.

Päivämäärä:   31.3.25 11:02:57

Halvempia asuntoja isommalla neliömäärällä löytyy kyllä jos vaan viitsii tinkiä sijainnista. Jos ja kun et kerran käy töissä, niin sillä sun asuntosi sijainnilla tuskin on minkään valtakunnan merkitystä.

Lähettäjä: belle 
Päivämäärä:   31.3.25 11:03:06

Tää ihmesten avuttomuus on ihan pöyristyttävää. Annetaan asunto (oletan että asumistuki kattaa vuokran) saa hakea ilmaista ruokaa ja ei ITSE pysty hankkimaan halpaa käytettyä pakastinta joita saa muutamalla kympillä!
Nää ihmiset on kuin aikuisvauvoja, täysin kykenemättömiä hoitamaan itse omai asioitaan, "yhteiskunnan" pitää, paitsi maksaa näiden elämä, myös hoitaa ihan kaikki asiat. Koska tarvitaan "yhteiskunnan" edustaja syöttämään näitä?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   31.3.25 11:03:30

Ääni sille, että pakastin pöydän tilalle. Tai jääkaapin tilalle jääkaappipakastinyhdistelmä. Mutta laske, onko ilmaista ruokaa jatkossakin niin paljon tarjolla, että operaatio kannattaa.

Päivämäärä:   31.3.25 11:05:47

Ei minulla ole muuta kuin sänky ja vaatekaappi. Ei tänne mahdu mitään muuta niin kuin jo aiemmin sanoin. Jotenkin typerästi suunniteltu asunto. Oleskelutila on todella pieni ja pesuhuone ja sauna vie ainakin puolet neliöistä. Kela ei maksa takuuvuokraa mihinkään muuhun asuntoon kun ovat hieman kalliimpia kuin rajat on. En ajatellut, että tässä kämpässä asuminen tulee paljon kalliimmaksi kuin aiemmassa (kun siis ei ole pakastinta ja täältä jumalan selän takaa pitää bussilla kulkea ja aiemmasta ei). Bussikorttikin maksaa lähes 100e ja siihen ei ylimääräistä tt-tukea saa.
Ai niin ja hyvin onnistui ruoat säilyttää aiemmassakin kämpässä pakastelokerossa vai mikä ihme sen nimi onkaan. Jääkaapin päällä oleva pakkanen.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.3.25 11:06:22

Tyypillinen aloitus, jossa on kehitetty itse ongelma ja mikään ratkaisu ei käy, vaan kaikki pitäisi tulla valmiina.

Päivämäärä:   31.3.25 11:08:31

Nyt haluaisin kyllä nähdä kuvia aloittajan asunnosta. Miten sinne ei voi mahtua mitään muuta. Vai onko sulla joku kaksi metriä leveä sänky?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   31.3.25 11:09:51

Kyllä, juurikin näin. Ei ole mikään pakko asua kaupungissa eikä ainakaan pääkaupunkiseudulla, vaan voi muuttaa johonkin missä saa isomman kämpän, johon mahtuu se torista halvalla saatu pakastin. Itse jokaisen pitää oma onnensa luoda, ei voi odottaa että yhteiskunta hoitaa. Tai sitten pitää tyytyä vain pysymään hengissä, jos pelkästään yhteiskunnan apuun haluaa turvautua eikä itse ottaa mitään vastuuta omasta elämästään.

Päivämäärä:   31.3.25 11:12:43

Mun mielestäni nää joutavat elätit voisi hyvin majoittaa jonnekin Kainuun tyhjiin kerrostaloihin. Kurjistukoot siellä sitten keskenään kun mikään ei kelpaa. Säästyisivät oikeat kaupunkiasunnot niille, jotka haluavat tehdä töitä ja osallistua yhteiskuntaan.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   31.3.25 11:15:07

”Tää ihmesten avuttomuus on ihan pöyristyttävää.”

Usein tämä avuttomuus johtuu jostakin sairaudesta, vammasta tms., jota ihminen ei ole itse valinnut. Onhan se pöyristyttävää, että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia.

Muutenkin, aikuiset ihmiset. Jos sinulla ei ole mitään fiksua sanottavaa tai et osaa ilmaista sitä kohteliaasti, niin topiciin ei tarvitse vastata. Aikuisten kesken kiusaaminen on ihan yhtä väärin kuin kiusaaminen koulussa.

Minulla on 24-neliöinen sijoitusasunto. Sen huonetila on todella pieni, kun tuosta vähennetään esteetön wc, eteiskäytävä ja kiinteät keittiökalusteet – ja aloittajan asunto on vielä pienempi.

Päivämäärä:   31.3.25 11:17:05

d, läheskään kaikki yksiöt eivät ole esteettömiä, uusimmat vain.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   31.3.25 11:17:37

Minulla on punavuoressa 100 m kämppä jossa pakastin , jos minä lupaan että saat asua siellä ilmaiseksi lopun ikääsi ja tuon ruokaa ja Roberts coffeeta päivittäin, sitäkö odotat?

Päivämäärä:   31.3.25 11:20:09

"Usein tämä avuttomuus johtuu jostakin sairaudesta, vammasta tms., jota ihminen ei ole itse valinnut. Onhan se pöyristyttävää, että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia."

Sana, jota haet on laiskuus. Synonyymina velttous tai työhaluttomuus.

Päivämäärä:   31.3.25 11:21:04

”d, läheskään kaikki yksiöt eivät ole esteettömiä, uusimmat vain.”

Aloittajalla on sauna. Sauna + vanhanmallinen sauna yhdessä ovat kooltaan varmaan samas luokkaa kuin esteetön wc.

Päivämäärä:   31.3.25 11:22:02

Siis sauna + vanhanmallinen vessa yhteensä ovat samaa kokoluokkaa kuin esteetön wc.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   31.3.25 11:22:23

- (aloittajan kaima siis); näin sen pitäisi mennä. Asunto olisi ilmainen, ohjaaja kävisi katsomassa perään ja luokitteli väen ja jakaisi tehtävät jokaisen voinnin ja fysiikan mukaan. M
Puut tehtäisiin itse, samoin pientä viljelyä ruuan eteen (perunat, salaatit, marjat jne). Asumiskulut jaettaisiin tasan (sähkö, vesi). Kunta vastaisi vuojrasta ja vakuutuksista. Tähän tarkoitukseen sopivia tiloja on, kyläkoulut, entiset sairaalat jne.

Päivämäärä:   31.3.25 11:25:30

”Sana, jota haet on laiskuus. Synonyymina velttous tai työhaluttomuus.”

En minä ole hakenut mitään sanaa. Osaan suomea loistavasti eikä minun tarvitse koskaan haeskella sanoja.

Työhaluttomuus ei muuten ole ollenkaan sama kuin laiskuus. Minä olen nimittäin itse luonteeltani ihan julmetun laiska, mutta teen noin 50-tuntista työviikkoa ja vielä vapaaehtoishommia päälle.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   31.3.25 11:38:02

Jos ei 20m2 kämppään se pikkupakkanen mahdu se on sitten voi voi.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   31.3.25 11:40:27

Saunaan mahtuu, ruoka on tärkeämpää kuin saunominen.

Lähettäjä: Hoz 
Päivämäärä:   31.3.25 12:10:22

Muutama kirjoitus tässä ketjussa kyllä meni jo asiattomuudrn puolelle, älä aloittaja niistä välitä jos vain suinkin voit!

Muutoin olen samoilla linjoilla, että jos pakastinta ei vuokrasuhteen alussa ollut ei se kuulu vuokranantajan velvollisuuksiin nytkään.

Päivämäärä:   31.3.25 12:17:46

Saunasta lauteet ylös niin johan mahtuu vaikka useampi pakastin.

Päivämäärä:   31.3.25 12:47:39

Voi huoh, saamattomuuden multihuipentuma nyt taas. Nimenomaan tuo, että odotetaan että kaiken saa valmiina. Se on jännä, että olen itse saanut hankittua opiskelijana arkkupakastimen, vaikka tulot on käytännössä pienemmät kuin esimerkiksi toimeentulotuen saajalla. Pakastimia näkyy annettavan toisinaan ihan ilmaiseksikin, itsellä on touhuttava ainoastaan kuljetus, ja senkin saa kun viitsii nähdä vaivaa. Mutta kun kaikki pitäisi tuoda hopeatarjottimella nenän eteen.

Päivämäärä:   31.3.25 12:51:57

Tuo sauna onkin minulle periaatteessa ihan turha kun ole varaa edes saunoa. No pyykit kuivatan siellä kun muualle ei mahdu. Eikä sieltä saa lauteita alas.
Itse en ole tätä tilannetta valinnut. Mielelläni olisin fyysisesti terve. Lääke- ja lääkärikulut on aivan järkyttävät. En tiedä miksi olisi ollut niin vaikea hommata tavallisen jääkaapin sijaan sellainen jenkkijääkaappi. Enkä myöskään asu lähelläkään pk-seutua, että ihan Lapissa ollaan.
En kerkeä paremmpin vastata kun odotan tässä, että lääkäri huutaa sisään.

Päivämäärä:   31.3.25 12:55:32

Niin, mikäs ongelma se on maksattaa muilla erikoisjääkaapit....

Päivämäärä:   31.3.25 12:59:42

Minulla olisi myydä pieni pakastin jos asut etelä-pohjanmaalla. Roskalavoilta tai torista voisi saada ilmaiseksi tuurilla jos kysyy.

Lähettäjä: Sinna 
Päivämäärä:   31.3.25 13:05:18

Kuten edelliset sanoi. Ota vastuu omasta elämästä @!#$ hanki se pakastin äläkä ulise.

Päivämäärä:   31.3.25 13:05:19

Lapissa halvimmat kerrostaloasunnot ovat alle 300 euroa kuukaudessa, ja ovat isompia kuin se sinun nykyisesi. Mahtuisi pakastinkin.

Lähettäjä: leego 
Päivämäärä:   31.3.25 13:05:27

mistähän ruoka-avusta saat niin paljon että söisit niistä 5 viikkoa?? hyvä stoori, leipää voit saada tuon edestä, mutta lihaa tms et todellakaan lähimainkaan.

Päivämäärä:   31.3.25 13:09:47

Musta on kyllä käsittämätön trendi tämä pakastimien ja ilmeisesti jopa pakastelokeroiden puuttuminen. Siis jopa aivan uusissa asunnoissa. Tuleeko se vuokranantajalle sitten nykyään niin kalliiksi? Vai meinaavatko, että ihmiset eivät enää laita ruokaa tai esim. marjasta?
Itekin jouduin ostamaan erillisen jääkaappipakastimen uuteen, yli 50-neliöiseen vuokrakämppään, kun asunnon omistaja oli hankkinut vain pienen jääkaapin minikokoisella lokerolla.

Lähettäjä: Iina 
Päivämäärä:   31.3.25 13:30:14

Kyllä mahtuu tuon kokoiseen asuntoon pakastin, olen asunut itse pienimmillään 16 neliön yksiössä ja hyvin meni nurkassa, sen päälle sitten pöytätilana kukkia tai mitä laitatkaan. Noita saa roskaryhmistä ilmaiseksikin, voit myös yrittää pyytää alueen sosiaalitoimelta, minulla ainakin hyväksyivät kuluna ja sain laskutusluvan giganttiin.

Päivämäärä:   31.3.25 13:31:03

"hyvin onnistui ruoat säilyttää aiemmassakin kämpässä pakastelokerossa vai mikä ihme sen nimi onkaan. Jääkaapin päällä oleva pakkanen."

Jääkaapin päällä erillisen oven takana olevan pakastin on ihan eri juttu kuin jääkaapin sisällä oleva pikkuinen pakastelokero. Se on jenkkikaappi nimeltään, missä on päällekkäin jääkaappi ja pieni pakastin. Katso Googlen kuvahaulla, jos et ymmärrä eroa.

Niin pikkuista kämppää tuskin on olemassakaan, ettei semmoinen pieni päältä täytettävä säiliöpakastin jonnekin mahtuisi. Sauna ehkä ei ole kovin optimaalinen paikka, koska siellä tuskin on pistorasiaa.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   31.3.25 13:35:14

Ostat tietenkin itse pienen pakastimen jos sellaisen haluat. Niitä saa 0-40e käytettynä.

Päivämäärä:   31.3.25 14:07:32

Kun ei ole nurkkaa mihin sen pakastimen laittaa. Pesuhuoneeseen voisi mahtuakin, mutta enpä usko, että olisi kovin turvallinen paikka... Minun täytyy sisällä mahtua kulkemaan rollaattorin kanssa niin en voi mitään pakastimia keskelle lattiaa laittaa. Niinno eihän minulla edes keskellä lattiaa ole sellaisia tiloja. En tiedä miten on niin vaikea uskoa, että 10m2 huoneeseen ei mahdu kun itse pitää mahtua kulkemaan ja kaapin ovet saada auki. Tai ehkä minä kuvittelen ne pienetkin pakastimet liian suuriksi. En tosiaan tiedä kuinka pieniä ne on.

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   31.3.25 14:11:22

Missäpäin lappia olet? Mullapa sattuu olemaan minipakastin, tuon sen sulle ihan kotiin? Missä siis asut? Vaikka lauteille mahtuu.

Lähettäjä: anita 
Päivämäärä:   31.3.25 14:16:14

"Bussikorttikin maksaa lähes 100e ja siihen ei ylimääräistä tt-tukea saa."

Kerrotko vielä missä päin Lappia on 100 euron bussikortti käytössä?

Päivämäärä:   31.3.25 14:23:42

Tulee varmaan halvemmaksi ostaa kertalippuja. Jos et käy töissä tai mitään, niin ethän tarvitse matkalippuja kuin kerta viikkoon kaupassa käyntiin.

Päivämäärä:   31.3.25 14:48:42

"Mitä kaikkea sulla on siellä lattioilla jos yhtään ei ole tilaa?"

Kämppä luultavasti jo niin täynnä roinaa ettei kävelemään pääse, niinkuin näillä mt-tapauksilla yleensä.

Päivämäärä:   31.3.25 14:50:25

No joko se aloittaja hävis? Olisi tästä just lähdössä liikenteeseen, voisin ton pakastimen lähteä tuomaan samalla. jatkojohtokin olis. Ja mulla on sähköasennusluvatkin, niin voidaan kyllä vetää piuhatkin jos tarvii. Tarvikkeet on tuon työpakun rontissa.

Päivämäärä:   31.3.25 15:03:47

Ja varmaan jostain päin Lappia saisikin asunnon alta 300e, mutta täältä ei edes kaupungilta saa tai ei ainakaan ole vapaita. Nytkin piti muuttaa 20km pois päin kaupungista, että löytyi Kelan hyväksymä asunto. Siinäpä onkin miettiminen millä kulkee kesällä kauppaan kun ei enää bussit kulje ollenkaan.
Ja ihan varmasti olisin 5 viikkoa syönyt ruoka-avun ruuista. Tuli 4 pakettia kananjauhenlihaa, naudan sydäntä ja kanankoipia plus leipää ja muuta. Noista kun olisi laatikot tehnyt niin olisi ruokaa riittänyt pitkälle.

Päivämäärä:   31.3.25 15:07:10

Kiitos tarjouksesta, mutta en viitsi täältä mitään pakastinta vastaan ottaa. Vakuutus tuskin korvaa mitään, jos sähkölaitteita käyttää pitkin kylpyhuonetta.

Päivämäärä:   31.3.25 15:10:14

Eli kuten jo sanottu: itseaiheutettu ongelma ja mikäänratkaisu ei käy.

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   31.3.25 15:12:36

Saatko apua mielenterveysongelmiisi? En tarkoita kuulostaa kurjalta tai loukkaavalta, aidosti kysyn. Kuulostaa vähän siltä että olet lukinnut itsesi tilanteeseen jossa kaikki mitä voi tehdä on surkutella ja valittaa ja kaikki muutostoimenpiteet tuntuu aidosti mahdottomilta. Olen ollut siinä tilassa itse, se on kurja paikka olla, ja pitkälti valhetta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.3.25 15:14:44

Oikein asennettu sähkölaitteen aiheuttamat vahingot vakuutus korvaa. Asennukseen tietty tarvitaan pätevyyden omaava sähköasentaja.

Aloittajalle ei kelpaa mikään - ainut, että olisi pitänyt saada se jenkkikaappi vuokranantajan piikkiin.

Pakastimia saa ilmaiseksi ja varmaan liikuntarajoitteiselle tuodaan kotiin, kun nätisti pyytää sekä maksaa bensarahat.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   31.3.25 15:41:10

Missään päin Lappia ei ole 100€/kk bussikortteja olemassakaan kun ei ole niin aktiivista julkista liikennettäkään. Ja siis esim. Oulu ei ole Lapissa.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   31.3.25 15:53:53

Tämän palstan ihmisten empatiakyvyttömyys jaksaa sitten aina yllättää. Jos aloittaja joutuu liikkumaan sisälläkin rollaattorin kanssa niin on ihan selvää että kyseessä ei ole mikään "laiska" terve ihminen. Sairastaminen tekee yleensä asioiden hoitamisesta huomattavasti vaikeampaa.

Saisi jokainen teistä ilkkujista sairastua kunnolla niin pääsette kokeilemaan millaista herkkua se on.

Päivämäärä:   31.3.25 15:55:33

Heh: ei ole kauaa, kun aloittaja marmattaa samaa pakastinen puutetta. Mikään ratkaisu ei käynyt. Ei käytetty pakastin ei uusi pakastin ei mikään.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   31.3.25 16:07:40

Heh, tämä rollaattorilla liikkuminen tuli ilmi vasta ihan täällä viestiketjun loppupuolella. Kukaan ei ole ilkkunut sairasta ihmistä.
Minä kyllä väitän, että ei aloituksen ihminen niin sairas olekaan, olisi vain halunnut kirjoituksia missä ihmetellään, että miksi ei vuokranantaja ostanut pakastimellista jääkaappia. Oltaisiin täällä haukuttu vuokranantajaa. Sitten aloittaja olisi vähin äänin ostanut halvan pakastimen itse.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   31.3.25 16:31:58

Ettei nyt olisi vähän lapin lisää? Rollakin tuli yhtäkkiä kuvioihin, asunto lie esteetön? Lapissa pelaa virlä naapuriapu, ihan varmasti olisit pakasteet saaneet jonkun naapurin tai kaverin pakkaseen. Ei ole ensimmäinen kerta kun jollain hajoaa pakastin ja lihat jaetaan pitkin kaveripiiriä säilöön siihen että saa uuden haettua.

Päivämäärä:   31.3.25 16:37:03

Kahdenkymmenen neliön yksiö tuskin voi olla esteetön. Trollihan tämä.

Päivämäärä:   31.3.25 16:54:26

En ole täällä koskaan valittanut pakastimen puutetta, joten kyseessä joku toinen. Tänään vasta meni lopullisesti hermot kun meni niin paljon ruokaa hukkaan. Bussilippu jotain 124e/kk ja kuukauden päästä hinta vielä nousee. Eikä myöskään ole mt-ongelmia. Saakai sitä ihmetellä ilman mt-ongelmia, että miksi ei ihminen saa jääkaappia missä päällä olisi pakastelokero vai mikä sen nimi nyt onkaan. Eikä suostuttu edes siihen, että saisi ottaa yhden kaapin jääkaapin päältä pois, että siihen mahtuu, jos itse sellaisen jostain saa hommattua. Vaikka olenkin sairastunut niin silti haluaisin elää kuten ihmiset. Se on ihan tosi, että saunaan en pakkasta halua, vaikka se lauteille mahtuisikin. Kiva vetää saunasta pesuhuoneeseen jatkojohtoja ja aina ottaa johto pois seinästä kun käy suihkussa tai pesee pyykkiä. Kävin kuitenkin varmuuden vuoksi saunassa katsomassa onko siellä miten pistorasioita ja ei ole. Kiuaskin on seinän sisällä pistorasiassa.
Bussikorttiin unohdin sanoa, että pitää olla tuollainen kun joudun jatkuvasti käymään lääkärissä, fysioterapiassa jne ja se tulee paljon halvemmaksi kun maksaa aina 50e kelan taksista.

Päivämäärä:   31.3.25 16:58:13

Kelataksin maksukatto on 300 euroa vuodessa...

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   31.3.25 16:59:32

Pienimmät mitä nähnyt tuollaisua 30l ja mahtuu vaikka ruokapöydän reunaan jis sellainen on, tai tasolle tms. Niitä pienimpiä ei varmaan oo niin hyvin saatavilla käytettynä, mutta sairaana tukea saavana saat ehkä maksusitoumuksen sellaiseen.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   31.3.25 17:05:30

Ei aloittajalle kannata mitään ratkaisuja enää ehdottaa kun mikään ei kelpaa. En jaksa uskoa koko juttua. Täällä jo tarjottu pientä pakastinta kotiin tuotuna ja asennukset ja kaikki, mutta ei kelpaa sekään! Beggars can't be choosers.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.3.25 17:11:45

Ja ketjussa tarjottu ilmainen ammattilaisen asentama pakastin ei kelpaa.

Päivämäärä:   31.3.25 17:13:09

Kannattaa varmaan suunnitella nämä provot vähän paremmin.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   31.3.25 17:47:05

Kelataksia ei saa, jos kykenee kulkemaan julkisilla. Aloittajan ei todellakaan tarvitse saunaan laittaa pakastinta vaan hankkii jonkun niin pienen, että mahtuu vaikka pöydän alle. Pienimmät ovat alle puoli metriä kaikkiin suuntiin. Voi hakea toimeentulotukea sellaisen ostamiseen.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   31.3.25 18:01:00

Noh, saat varmaan perustoimeentulotukea ja laitat sinne terveydenhuollon menot? Ja saat sitä kautta myös maksusitoumuksen lääkkeisiin ja kela-taksiin? Vai onko niin, että et osaa tehdä netissä hakemusta ja sinne kaupunkiin kulkeminen on niin hankalaa, eikä Kelakaan ole auki?

Lähettäjä: Mikä kaupunki 
Päivämäärä:   31.3.25 18:06:31

Tämän täytyy olla provo. Miten kukaan missään saa rohmuta lihoja kaksin käsin. Sitä paitsi ei varmaan ole ruoka-apua noin paljon kuin saa käsityksen.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   31.3.25 18:55:29

Äidilläni on minipakastin 32L ja se mahtuu kaapin sisälle ihan sellaisenaan. Ei tarvinnut purkaa mitään. Mahtuu myös pöydän/tuolin/sängyn alle. Ostin sen käytettynä 40e. Halvemmallakin on niitä väliin tullut vastaan. Aloittaja tekee nyt elämänsä vaikeammaksi kuin mitä sen tarvitsee olla, tai sitten on tosiaan trolli.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   31.3.25 19:28:56

Vai ei kaupunki suostu pakastelokeroon. No en yhtään ihmettele.

Päivämäärä:   31.3.25 21:35:14

Pakastintahan voi pitää vaikka yöpöytänä.

En kyllä tajua miten 50 x 50 x 50 cm kokoinen laatikko ei mahdu 10 neliön huoneeseen. Mitä siellä seinien vieressä oikein on?

Mun makkari on 9 neliötä, mulla on 180 x 200 cm sänky ja tänne mahtuis sängyn lisäksi ainakin 5 pikkupakastinta.

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   1.4.25 00:10:19

Pulttaa sille hyllyn seinälle jos ei lattialle mahdu. Mutta ainii ei varmasti saa vuokra-asunnon seiniin tehdä reikiä ja seinät on kuitenkin jo täynnä kirjahyllyjä ja kasveja tms.

Päivämäärä:   1.4.25 08:32:06

Asunto, jossa oleskelutilat ovat 10m2 ja lisäksi sauna? No nyt on kyllä aika sakeaa settiä.

Päivämäärä:   1.4.25 08:39:21

No tuon pakastimen voi asentaa vaikka seinälle, vehkeet löytyy autosta ja viralliset sähköasennusluvat löytyy. Työkseni teen näitä hommia ja ajan ympäri seutukuntaa työni puolesta, joten olisin voinut kyllä tulla auttamaan kun ajelen satoja kilometrejä ympäri lappia viikon aikana joka tapauksessa kuitenkin.

Mutta selkeä satuhan tämä on, mikään tarjottu apu ei kelpaa.
Sääli, olisin oikeasti auttanut. Tällaiset tarinat syö sitten oikeasti apua tarvitsevien uskottavuutta.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   1.4.25 13:40:01

Aloittaja voisi myös itse hankkia haluamansa jenkkikaapin ja kiikuttaa edellisen jääkaapin varastoon asumisensa ajaksi. Mutta eihän sekään tietenkään käy syystä XYZ.

Lähettäjä: Ää 
Päivämäärä:   1.4.25 13:45:25

"Saakai sitä ihmetellä ilman mt-ongelmia, että miksi ei ihminen saa jääkaappia missä päällä olisi pakastelokero vai mikä sen nimi nyt onkaan."

Sen nimi on pakastin. Pakastelokero on se, joka on jääkaapin sisällä. Auttaa varmasti kommunikaatiota kaupungin suuntaan jos opettelet nyt oikeat termit.

Lähettäjä: Pihvi 
Päivämäärä:   1.4.25 13:56:50

Tämän provon tarkoituksena on saada ihmiset näkemään aloittajan kaltaiset tuilla eläjät passiivisina menoerinä. Mutta valitettavasti tuollaisia aloittajan kaltaisia on oikeastikin olemassa. Elämässä ei oteta itse mitään vastuuta tai olla aktiivisia toimijoita vaan passiivisena itketään yhteiskuntaa hoitamaan kaikki ongelmat. Valitettavasti tällaiten ihmisten takia monet veronmaksajat alkavat vihata työttömiä ja tukia halutaan leikata. Tästä sitten kärsii ne aktiiviset oikeasti töihin haluavat ja omasta elämästään vastuuta kantavat huono-onniset.

Päivämäärä:   1.4.25 14:01:33

Ei se ole noin yksinkertaista, Pihvi. Joskus ei vaan todella kykene näkemään mitään mahdollisuuksia, todennäköisesti masennuksen takia. Kokee olevansa jumissa, kykenemätön muuttamaan yhtään mitään, ja aivot kertoo vain miksi erilaiset asiat ei ole vaihtoehto. Siitä tilasta on todella vaikea päästä pois.

Lähettäjä: mini 
Päivämäärä:   1.4.25 14:11:38

Jos aloittaja tai aloittajan kaltainen on edes puoliksi tosissaan, niin tiedoksi: itse hankin mökille minipakastimen Torista hintaan 20e. Se on siis semmoinen 50cm*50cm*50cm kuutio, joka toimittaa tällä hetkellä tosi pienessä mökin makuuhuoneessa yöpöydän virkaa. Sinne mahtuu yllättävän paljon tavaraa.

Aloittajana siirtäisin niin paljon rojua sinne käyttämättömään saunaan varastoon, että asuinhuoneeseen mahtuisi vaikka sitten yöpöydäksi tuollainen joku minipakastin. Mutta oikeaa ongelmanratkaisua tässä tuskin haetaan, kuten on jo tullut ilmi.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   2.4.25 11:58:06

Roskalavaryhmistä saa ihan ilmaiseksi pakastimia ja tuollainen pienin mahdollinen arkkupakastin mahtuu ihan taatusti aloittajankin kämppään. Kaiken ei tarvitse olla uutta ja valmiina eteen kannettua. Jokaisen on syytä oppia huolehtimaan itsestään ja omista asioistaan.

Lähettäjä: Hoz 
Päivämäärä:   2.4.25 13:36:27

"Valitettavasti tällaiten ihmisten takia monet veronmaksajat alkavat vihata työttömiä ja tukia halutaan leikata. Tästä sitten kärsii ne aktiiviset oikeasti töihin haluavat ja omasta elämästään vastuuta kantavat huono-onniset."

Myös tällä tavoin ajattelevia koskee vastuun kanto omista asioista ja ajattelusta, ihan kuten aloittajankin vastuuta korostetaan. Ei ole eikä saisi olla missään tapauksessa hyväksyttävää alkaa vihata kuten yllä olevan tekstin kirjoittaja asennoituu. Ja vastaavaa ilmaisua näkee liian usein.

Ette kanna edes itse vastuuta ja haukutte muita samasta teosta. Meniköhän siis kirjoituksenne ja käytöksenne toisia kohtaan ihan oikein? Riittääkö äly ja kypsyys ymmärtää tai jopa oppia, milloin oma teksti ei sisälläkään fiksuja pointteja?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.