Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkä ikäisenä tuntemasi menneet

Lähettäjä: Vanhainkotiin? 
Päivämäärä:   31.3.25 09:18:20

Tai palvelukotiin taitaa olla nykyaikaisempi sana. Tuttuni meni 74-vuotiiaana. Hyvä yleiskunto, käy pitkiä lenkkejä vanhan koiransa kanssa päivittäin. Siksi tuntuu surulliselta ratkaisulta, ei 74v kuitenkaan ole ikäloppu, varsinkaan kun kunto riittää. Ja muutenkin moni iäkäs ja huonokuntoinen ei sinne pääse vaikka syytä olisi.

Re: Minkä ikäisenä tuntemasi menneet

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   31.3.25 09:22:53

Tarkoitatko nyt senioriasumista, missä jokaisella on oma tupa ja oma lupa ja johon voi ostaa lisäpalveluja ja usein tarjolla on yhteistä toimintaa? Vai tehostettu palveluasuminen, missä on ympärivuorokautinen hoito ja minne pääsee suunnilleen sitten kun jalat ei kanna ja pää ei toimi?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   31.3.25 09:25:41

Vanhainkotiin ei vaan MENNÄ, sinne haetaan ja harva pääsee. Itse maksetut palveluasumiset ovat oma juttunsa ja voi olla ihan fiksuakin hakeutua sinne ajoissa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.3.25 09:25:45

Suomessa ei palvelukotiin pääse 74-v päivittäisiä lienkkejä tekevä, ellei ole niin pahasti muistisairas, että eksyy sen koiransa kanssa ovihälyttimistä huolimatta päivittäin.

Työni puolesta tiedän, miten vaikeaa palvelutaloihin, ympärivuorokautiseen hoivaan tai yhteisölliseen asumiseen on päästä.
Ennen kuin niihin pääsee, pitää kokeilla kotihoitoa maksimiavuin.

Päivämäärä:   31.3.25 09:34:12

Onhan olemassa myös senioritaloja, joihin ikäraja on 55-vuotta. Ihan tavallisia vuokra-asuntoja ne on, mutta vain kohdistettu tietylle ikäluokalle.

Päivämäärä:   31.3.25 09:34:22

Oma asunto ja esim keittiö hänellä on. Ja koira mukana.

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   31.3.25 09:35:59

Pääseekö nykyään edes rahalla? Jos on upporikas niin pystyy maksamaan itse palvelukotipaikkansa, mutta tosiaan vaatii todella paljon pinkkaa. Aloittajan tutulla lienee muistisairaus, muuten ei kyllä yhteiskunnan tuella pääse edes kotihoidon piiriin tuolla fyysisellä kunnolla. Johonkin hieman tuetumpaan asumiseen toki, varsinkin jos omalla rahalla menee. Hän on voinut jopa itse haluta näin, ei siinä mitään surullista silloin ole.

Omat vanhempani asuvat omakotitalossa itsenäisesti kenenkään auttamatta 75-vuotiaina, mutta ikuisestihan tuotakaan ei kestä. Äiti olisi valmis muuttamaan esimerkiksi kerrostaloon, mutta isä ei. Joten isä hoitaa sitten pihatyöt, puutarhan ja auttaa äitiä paljon myös kodin siivoamisessa, tekee ruokaa jne. Äiti ei halua vaivata lapsia millään hoidollisella (useampi meistä on hoitoalalla töissä) ja haluaisi sen vuoksi jonnekin tuettuun asumiseen tmv ennenkuin homma rysähtää. Isä sitten taas vaatii ja olettaa lasten auttavan sitten, kun sen aika on. Itse olen valmis käymään kaupassa, auttamaan siivouksessa, jakamaan lääkkeitä, hoitamaan haavoja jne, mutta mitään pyllyjä en ala pesemään päivittäin omilta vanhemmilta.

Päivämäärä:   31.3.25 09:38:46

Hän on sius vuokrannut itselleni asunnon senioritalosta.
Se ei ole mikään vanhainkoti.
Asunnot on suunniteltu esteettömiksi, ja niihin voi ostaa yksityiseltä haluamiaan ja tarvitsemiaan palveluita.
Senioritaloissa voi asua ihan työelämässä ole ihmisiä, kunhan ikää on vähintään 55 vuotta, tai pariskunnan toisella osapuolella se 55 v.

Päivämäärä:   31.3.25 09:43:23

” Oma asunto ja esim keittiö hänellä on. Ja koira mukana.”

No se on joku seniorikoti, mihin riittää että ikää on. Ei todellakaan mikään surullinen ratkaisu, vuokra-asumista siinä missä ihan missä muuallakin.

Päivämäärä:   31.3.25 09:43:33

Saattaa olla senioritalo. Soitti minulle tässä eräs päivä ja kertoi asuvansa vanhainkodissa. Yksiö Helsinginseudulla ja vuokra yli 900e.

Lähettäjä: Karua 
Päivämäärä:   31.3.25 09:44:00

Ja paljonkohan kustantaa?
Ei ole tonnin eläkeläisellä varaa tuollaiseen. Pitää olla omatoiminen vanhus ja pärjätä kotona ottaen digipalvelut käyttöön. Hoitsut hoitaa etäyhteyksin nykyisin viimeiseen asti.
Hyvä kun sain edes lääkerobotin äidilleni niin ei tarvitse joka päivä soitella omatoimiselle muistisairaalle...

Lähettäjä: Fiu 
Päivämäärä:   31.3.25 09:44:14

Tunnen vain kaksi, jotka eivät ole asuneet kotonaan loppuun asti:

Toinen oli isäni mummu. Hän oli päälle 90v, kun sai halvauksen (en muista enää tarkemmin minkälaisen, olin silloin n. 4-5v.) eikä siitä enää kunnolla toipunut. Oli ympärivuorokautisessa laitoshoidossa, mutta oliko se vanhainkoti vai joku muu paikka, sitäkään en muista. Olin ala-asteella kun hän kuoli, oli päälle 100v.

Toinen oli äitini ukki. Hän oli muuten toimintakykyinen (teki mm. omakotitalon lumityöt), mutta hänellä oli dementia. Kun äidin mumma kuoli, ei ukki voinut jäädä taloon yksin asumaan. Hän muutti palvelutaloon, jossa jokaisella oli oma huone. Ukki oli tuolloin yli 80v. Asukkaiden piti olla sen verran toimintakuntoisia, että pystyivät syömään itse ja (pääsääntöisesti) pukeutumaan itse. Ukilla oli dementian takia ongelmia hahmottaa päivää, ei tiennyt koska on aamu ja koska on ilta, koska ruoka-aika (ei tuntenut nälkää). Joten ukki tarvitsi jonkun sanomaan, koska pitää herätä, koska käydä aamupesulla, koska pukea, koska syödä, koska käydä iltapesulla, koska vaihtaa pyjamaan, koska mennä nukkumaan jne. Ukki asui tuossa paikassa loppuelämänsä, oli 92v. kun kuoli.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   31.3.25 09:49:36

Mun mummon äiti oli vanhainkodissa vuodeosastolla viimeiset 10 vuotta (kuoli 82v). Sairasti parkinsonin tautia.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   31.3.25 10:20:14

Mummoni odottaa sairaalan osastolla paikkaa jostakin palveluasumisesta, on 91-vuotias.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   31.3.25 10:30:44

Tuttusi meni ihan vapaaehtoisesti omalla rahalla yksityiseen palvelutaloon, koska ei noin hyväkuntoinen pääse julkiseen. Ilmeisesti kyse on vain palveluasunnosta, ei varsinaisesta "vanhainkodista", joihin ei koiria oteta.

Ei iällä ole mitään merkitystä, vaan terveys ratkaisee. Nuorin on ollut jotain 60 v aivoinfarktin aiheuttaman vamman vuoksi. Vanhimmat kotona asuvat ovat reilusti yli 90 v eivätkä tarvitse edes kotiapua.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   31.3.25 12:25:27

Eivät ole menneet. Vuodeosastolle on joutuneet, kun eivät kotona enää pärjänneet. Pian kuolleet.

Paitsi että miehen vaari eleli 10 v jossakin hoitolaitoksessa Alzheimerin takia, mutta sitäkään laitosta ei enää ole.

Lähettäjä: Iina 
Päivämäärä:   31.3.25 13:39:27

Tutut ikäihmiset olleet 80v paikkeilla, asuneet maalla ok talossa tai maatilalla niin oman jaksamisen, palvelujen ja kunnon mukaan sitten kun eivät siellä enää pärjää kotiavunkaan turvin. Muutama aktiivinen mummo ja pappa lähipiiristä muuttaneet vanhainkotiin mieluummin kuin ottaneet kotiapua, jonka ymmärrän hyvin. Aluksi tietenkin vanhainkodin likelle tuettuun asumiseen ja sitten vanhainkotiin kun ei siinä enää pärjää. Ne ihan vanhainkotiosastolla asuvat olleet sitten kyllä jo 90-100v :)

Päivämäärä:   31.3.25 15:06:18

Tässäkin tapauksessa on varmaan soiteltu kuulumisia, ja kerrottu että hehe, muutinpa vanhainkotiin vaikka kyseessä on senioritalo. Sitten mitään mistään tietämätön aloittaja miettii jotain vanhainkotia, missä mummoja käännellään kyljeltä toiselle ja tässä vetää päätelmän, että onpa surullista ja kertoo tarinaa eteenpäin, miten nuori ja hyväkuntoinen tuttu 74-vuotiaana muutti palvelutaloon.

Päivämäärä:   31.3.25 19:33:03

Mun anoppini meni, kun täytti 100v.

Oma äitini ei ehtinyt ollenkaan.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.3.25 19:56:15

Ukki 79v ja mummi 82v. Kummallakin Alzheimer ja ympärivuotisen hoitopaikan saaminen oli _hankalaa_. Kuolivat n. 10-12kk hoitopaikan saannin jälkeen kumpainenkin.

Lähettäjä: Asta 
Päivämäärä:   31.3.25 21:15:50

Mun isovanhemmat olivat molemmat noin 88 vuotiaita, vanhainkodissa isoäiti eli 2,5 vuotta. Muistisairas isoisä lyhyemmän aikaa.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   31.3.25 22:11:38

Mummoni meni 90-vuotiaana ja menehtyi pari vuotta myöhemmin. Molemmat isoisät taisi olla n. 85-vuotiaita. Menehtyivät n. 90-vuotiaana. Toinen mummoni kuoli jo 61-vuotiaana saappaat jalassa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.3.25 22:20:46

Ei ole kukaan isovanhemmista ollut vanhainkodissa. Kaikki kuolleet aika nopeasti ja yllättäenkin. Parempi niin, niin itsekin haluan lähteä. Surullista katsella hoitajana sairaita ihmisiä, jotka puhuvat vain kuinka haluaisivat jo kuolla pois.

Päivämäärä:   31.3.25 22:25:04

"Siksi tuntuu surulliselta ratkaisulta,"

Niin siis miksi tuntuu surulliselta ratkaisulta?

Päivämäärä:   31.3.25 22:28:13

Ei tuollasta kannata ainakaan surkutella. Itse hän on sinne senioritaloon halunnut mennä. On ainakin palvelut ja seuraa lähellä ja usein noista voi sitten tarvittaessa ostaa kaikenlaisia palveluita, on ravintola jossa käydä syömässsä ym.

Oma isoäidit on päässeet ympärivuorokautiseen hoitoon n. 95-vuotiaina ja useamman vuoden asiasta kunnan kanssa vääntämisen seurauksena.

Päivämäärä:   31.3.25 22:55:20

Hoitajana vanhusten ja muistisairaiden parissa olleen, nuorin jonka tiedän ja jota olen hoitanut, oli 58-vuotias. Oli saanut jonkinlaisen halvauksen/infarktin joka vei kyvyn toimia ja puhua. Täysin avustettava.

Yksi toinen nuorempi oli 65-vuotias. Alkoholidementia.

"Surullista katsella hoitajana sairaita ihmisiä, jotka puhuvat vain kuinka haluaisivat jo kuolla pois."

Tämä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.