Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Terveystalon rikoksia tekevät lääkärit

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   31.3.25 09:15:33

Terveystalossa on tullut ilmi tapauksia, joissa lääkäri on toistuvasti veloittanut asiakkailta ylihintaa.

Käytännössä kyse on siitä, että yksittäinen lääkäri on toistuvasti laskuttanut toteutunutta pidemmistä vastaanottokäynneistä. Kyse ei ole satunnaisista erehdyksistä, vaan toiminta on jatkunut pidemmän aikaa.

Ylihintaa laskuttaneet lääkärit ovat hoitaneet pääosin työterveyspotilaita.
Liikalaskutus on silloin helpompaa, sillä laskun maksaa työnantaja.

Terveystalo ei ole vienyt tapauksia poliisin tutkittavaksi. Osa tapauksista on kuitenkin ollut Terveystalonkin mielestä niin vakavia, että yritys on päätynyt purkamaan ammatinharjoittajina toimineiden lääkäreiden sopimuksia.

Terveystalo ei ole näissäkään tapauksissa vienyt asiaa asiakkaiden eli laskun maksavien yritysten tietoon eikä ylilaskutusta ole hyvitetty asiakkaille.

Rikosoikeuden professorin Kimmo Nuotion mukaan ollaan lähellä petosrikoksen tunnusmerkistön täyttymistä, jos asiakasta erehdytetään taloudellisessa hyötymistarkoituksessa ja tämä maksaa virheellisin perustein laskutettuja laskuja.

– Jos yhtiö on tietoinen siitä, että sen alaisuudessa harjoitetaan tällaista petollista toimintaa ja se hyötyy siitä, sitten voidaan kysyä myös yhtiön johdon rikosoikeudellisen vastuun perään, Nuotio sanoo.

Käytännössä siis myös yhtiön johto voisi tällaisessa tapauksessa mahdollisesti syyllistyä rikokseen.

Terveystalosta ylilaskutuksen vuoksi pois potkittuja lääkäreitä on siirtynyt ammatinharjoittajiksi toisiin lääkäriyrityksiin.

Käytännössä lääkärit ovat varastaneet yrityksiltä ja Terveystalon johto ei ole ilmoittanut varastamisesta yrityksille eikä varastettuja rahoja ole palautettu. Myöskään rikosilmoituksia Terveystalo ei ole tehnyt, vaikka on tiennyt rikoksista.

Lähde: Yle, MOT.

Re: Terveystalon rikoksia tekevät lääkärit

Lähettäjä: quella 
Päivämäärä:   31.3.25 09:53:48

Onnekseni en ole käyttänyt Terveystalon palveluita.

Lähettäjä: kesäheinä 
Päivämäärä:   31.3.25 10:46:43

Jotenkin ei yllätä. Samoin se, että jos olet yhteydessä Terveystalon digilääkärin kanssa, joka antaa lähetteen jatko-tutkimuksiin, niin se ei riittä. Vaan lähetteen pitää kirjoittaa "oma työterveyslääkäri". Sama vaiva, sama diagnoosi ja lähete samaan paikkaan. Ja kuka maksaa tämän ylimääräisen käynnin "omalla työterveyslääkärillä"? Työnantaja. Kyseessä kuitenkin sama firma ja luulisi, että jos ei saa aikaa "omalle työterveyslääkärille", voi sen ajan saada toista kautta samaan firmaan. Ihan pöllöä toimintaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.3.25 10:48:06

Kollegiaalisuus

Eihän lääkärit ilmoita hoitovirheitäkään ja jos menet hoitajana sen tekemään niin saa lähteä.

Lähettäjä: jello 
Päivämäärä:   31.3.25 11:10:25

kesäheinä: Työnantaja kylläkin itse määrittää kenen lähetteellä palveluja saa käyttää, ei palveluntarjoaja.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   31.3.25 11:11:50

"Jotenkin ei yllätä. Samoin se, että jos olet yhteydessä Terveystalon digilääkärin kanssa, joka antaa lähetteen jatko-tutkimuksiin, niin se ei riittä. Vaan lähetteen pitää kirjoittaa "oma työterveyslääkäri". Sama vaiva, sama diagnoosi ja lähete samaan paikkaan. Ja kuka maksaa tämän ylimääräisen käynnin "omalla työterveyslääkärillä"? Työnantaja. Kyseessä kuitenkin sama firma ja luulisi, että jos ei saa aikaa "omalle työterveyslääkärille", voi sen ajan saada toista kautta samaan firmaan. Ihan pöllöä toimintaa."

Tämä ei kyllä ole Terveystalon vika, vaan työnantajan. Sopimuksia laadittaessa on haluttu sinne tällainen ehto, se hillitsee kustannuksia kun aikoja ei saa antaa jokaiselle vapaana olevalle lääkärille.

Lähettäjä: Yleistä 
Päivämäärä:   31.3.25 11:23:07

Tuohan on ihan yleistä alalla kuin alalla, jossa asiakkaille myydään työaikaa.

Omalla alallani on työaika 7,5h/päivä + 30 min palkaton ruokatauko. Työaika ei suinkaan ole se aika, jonka istun toimistolla vaan se aika, jonka laskutan asiakkaalta. Jos esimerkiksi teen asiakkaalle töitä 2h klo 8–10 ja sen jälkeen pidän vartin tauon, jonka aikana käyn vessassa ja haen kupin kahvia. Olen takaisin työpisteellä klo 10.15. Minulla on kaksi vaihtoehtoa: Joko tuo vartin tauko on omaa aikaani, eli vaikka olen ollut töissä klo 8-10.15, työaikaa olen laskuttanut asiakkaalta vain 2h. Tai sitten laskutan tauonkin asiakkaalta ja työaikaa minulle kirjautuu 2h 15min. Jos pidän vartin vessa- ja kahvitauon kahdesti päivässä (aamu- ja iltapäivällä) on se päivässä 30 min ja kuukaudessa n. 21 pvä x 30 min = 10h 30 min joko omaa talkootyötäni työnantajalle tai asiakkailta liikaa laskutettua työtä.

Päivämäärä:   31.3.25 11:29:54

Yleistä, Terveystalon tapauksessa on kyse siitä, että potilas on ollut vastaanotolla vaikka 20 minuuttia ja lääkäri on laskutanut 40 minuutin käynnistä.

Tätä voisi verrata siihen, että joku remonttimies laskuttaa viiden päivän työstä vaikka on tehnyt töitä vain neljänä päivänä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.3.25 11:35:12

Meillä oli työterveys Terveystalossa (se paras ja laajin sopimus) ja meillä ainakin sai käyttää kenen lääkärin palveluita tahansa. Erikoislääkärille, verikokeisiin jne. tarvitsi tietysti lähetteen, mutta sain aina helposti ihan Terveystalon chatista kysymällä.

Mutta sinänsä ei ihmetytä tuo, että laskuttavat pidemmän ajan mukaan. He muutenkin usuttivat aina kaikkiin mahdollisiin tutkimuksiin, koska työntantaja maksoi :D

Päivämäärä:   31.3.25 16:20:56

Olenkohan minä juuri joutunut tuollaisen uhriksi... Vakuutusyhtiön sairaanhoitajan kautta sain lääkäriajan. Laskutuslupa myönnettiin. Ja sitten tuli lasku. Ei tullut katsottua kellonaikoja, lääkäriin pääsi selvästi myöhässä, yliaikaa ei missään tapauksessa mennyt. Kun omalle ajalle meni ajoissa lääkärin, mutta ei paljoa liian aikaisin, niin kaksi potilasta oli vielä ennen minua.. Ja sitten tuli lasku perään 43 e suunnilleen, ei paljoa, mutta kuitenkin... Terveystalo oli kysymyksessä ja aikaisemminkin terveystalolta on tullut yllättäviä laskuja, muilta firmoilta ei koskaan. Pitää siis kai seuraavaksi katsoa ajoissa, mihin ollaan laittamassa eikä huolia mitä vain.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.3.25 18:50:50

Trrveyatalon gyneltä meni kysymään hänen erikoisalaksi ilmoittamaa juttua. Vastaus "en minä semmoisesta tiedä" ja pakkomyyty vtun kallis papakoe.
Toinen lekuri pälätti omista asuntoasioistaan lähes koko käynnin ajan.

Kirkkonummella on siis ainakin todella huonoja lääkäreitä trrveystalossa töissä.

Sitten lääkäriltä kuultua, "kiva olla etävastaanottoa kun ei tarvitse tehdä mitään ja rulee paljon rahaa"

Useimmat on valinneet alan rahan ja huonon itsetuntonsa pönkittämisen takia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.3.25 19:31:26

Hah.

Jokainen putkifirma ja siivousfirma laskuttaa 5 tuntia 3,5 tunnin työstä. Sama pätee autokorjaamoihin, asianajajiin, tilintarkastajiin, yksityisiin kotihoidon palveluihin ym ym ym.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   31.3.25 19:57:26

Samoin Mehiläinen juoksuttaa Mehiläisen työfysioterapeutille vaikka ihan tasan tarkkaan tiedän että nivelrikon runnoma käsi, raskas työ ja ikä aiheuttaa ongelman johon yksikään työfysioterapeutti ei pysty vaikuttamaan. Kuntoutuksen olen käynyt ja sairaalan omat
fyssarit on käyneet läpi liikkeet kanssani.
Kuuntelen kiltisti Mehiläisen fyssari tyhjänpäiväiset jutut yhä uudelleen. Ei mitään uutta

Päivämäärä:   1.4.25 13:08:02

Viimeksi kun kävin gynellä, minulle oli varattu 20 minuutin aika. Viivyin alle 10 minuutia. Laskutettiin 20 minuutin mukaan. Varmaankin oikein, koska varaus oli sen 20 minuuttia.

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   1.4.25 13:36:32

Yksi tuttu meni tonne töihin ja sanoi, että teetättävät ihan turhaan labroja. Laitan boikottiin.

Päivämäärä:   1.4.25 13:39:45

Terveystalo ei taatusti ainoa ole.

”Viimeksi kun kävin gynellä, minulle oli varattu 20 minuutin aika. Viivyin alle 10 minuutia. Laskutettiin 20 minuutin mukaan. Varmaankin oikein, koska varaus oli sen 20 minuuttia.”

Kuten arvelitkin, niin ihan oikein se meni. Ei ole mitään 10min erikoislääkärikäyntiä, kyllä se minimilaskutus on 20min ja usein ei tule ajatelleeksi, mutta se aika käsittää myös mm. kirjausten ja lähetteiden tekemisen, kun potilas ei enää ole vastaanottohuoneessa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.4.25 13:46:02

Olen huomannut itse saman työterveydessä että muutenkin. En ole uskaltanut alkaa vääntämään mutta huomannut olen että lähes aina on yli veloitettu esim 10min käynnistä 20min hinta. Ei ole mielestäni ok mutta olen pelännyt sen vaikuttavan jatkossa hoitooni jos alan valittamaan... Pkseudulla tämä.

Päivämäärä:   1.4.25 13:58:14

*, ei todellakaan jokainen toimi noin. Olen työskennellyt asianajajana, enkä todellakaan laittanut 3,5 tunnin työstä 5 tunnin laskua. Tunnit tuli laitettua mieluummin alakanttiin, koin silloin ja koen edelleen, että yksityishenkilölle 2000-3000 euron lasku on suuri ja sellainen tuli nopeasti esimerkiksi vähänkään riitaisessa ositusasiassa myös näillä alaspäin pyöristetyillä tunneilla.

Lähettäjä: iivari 
Päivämäärä:   1.4.25 14:09:13

paskahomma jos olis toisinpäin eiku lääkäri käräjille miten turisti voi tietää,mikä on tarpeellista.....

Päivämäärä:   1.4.25 17:10:09

Minulta on kysytty maksanko itse vai maksaako vakuutus? Kun sanoin, että maksan itse, lääkäri sanoi, että ei sitten oteta jotain labroja koska ne eivät ole välttämättömiä ja maksavat aika paljon.

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   1.4.25 17:44:10

Mitä luulette, kuinka rehellisesti autokorjaamot toimii, kun saavat vakuutusyhtiön piikkiin juoda päivätolkulla kahvia.

Päivämäärä:   1.4.25 18:34:48

Jos sille vastaanotolle on varattu 20min, niin tottakai laskutetaan 20min, vaikka on oltu sisällä 10min. Miten tämä ei voi olla yhtä selkeää? Ei se lääkäri siihen viimeiseksi kymmeneksi minuutiksi ketään tilalle saa ja minimilaskutus on olemassa. Huomioikaa myös työ, joka tehdään sen jälkeen, kun olette lähteneet. Jos laskutettaisi vain siitä ajasta, jonka potilas on huoneessa, niin mä lupaan, että se näkyisi hinnoissa. Kyllä te ruuastakin maksatte täyden hinnan vaikkette ole jaksanut koko annosta syödä.

Päivämäärä:   1.4.25 18:43:51

” Huomioikaa myös työ, joka tehdään sen jälkeen, kun olette lähteneet.”

Ja työ, jota tehdään ennen kuin potilas huoneeseen astuu.

Mä oon itse töissä terveyskeskuksessa hoitajana, joten käyntini ovat maksuttomia asiakkaalle. Vastaanotolle aikaa varattu aikaa 75min, mutta potilas on huoneessa 45min. Eikä tuo ”ylimääräinen” 30min aina edes riitä, kun lasketaan mukaan myös valmistelu.

Päivämäärä:   1.4.25 18:49:59

Tuskinpa kyse on siitä, että on varattu 20min ja laskutetaan 20min, vaikka on oltu sisällä 10min koska osa tapauksista on ollut Terveystalonkin mielestä niin vakavia, että yritys on päätynyt purkamaan ammatinharjoittajina toimineiden lääkäreiden sopimuksia.

Päivämäärä:   1.4.25 18:57:20

Ei todellakaan, vaan kyse on siitä, että enemmänkin 20min käynnistä on laskutettu tunti.

Lähettäjä: Lääkäri 
Päivämäärä:   1.4.25 20:26:33

Ei meistä kaikki tee rikoksia.

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   1.4.25 20:29:29

” Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 1.4.25 13:46:02

Olen huomannut itse saman työterveydessä että muutenkin. En ole uskaltanut alkaa vääntämään mutta huomannut olen että lähes aina on yli veloitettu esim 10min käynnistä 20min hinta. Ei ole mielestäni ok mutta olen pelännyt sen vaikuttavan jatkossa hoitooni jos alan valittamaan... Pkseudulla tämä.”

Meillä ei ainakaan edes ole 10min vo-käyntilaskutusta, minimi on 20min. Sitä paitsi jos potilaan saa ulos huoneesta 20minuutista, vie kirjaukset, lausunnot ja lähetteet aikaa, jos sellaisia joutuu tekemään. Niihin käytetty aika laskutetaan myös.

Lähettäjä: Potilas 
Päivämäärä:   1.4.25 20:53:07

Olin varannut 20min, vastaanotolla ehkä 15min ja laskussa oli 30min. Tämä Kampin Terveystalossa korvalääkärillä jolla ruotsinkielinen sukunimi.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   1.4.25 21:26:37

Laskuttaa pitäisi sen mukaan minkä mittainen aika on varattu. Ei siis niin että varataan 20 minuutin aika ja laskutetaan vain 10 minuuttia koska asiakas oli sen aikaa huoneessa. Mutta ei todellakaan myös niin että varataan 20 minuutin aika ja laskutetaan 40 minuutista koska meneehän kirjauksiin aikaa. Siihen varattuun aikaan ja hintaan tulee sisältyä myös ne kirjaukset.

Päivämäärä:   1.4.25 21:28:50

** Joskus vaan tulee yllätyksiä, jolloin aikaakin kuluu suunniteltua enemmän. Ilmaiseksiko ne yllätykset pitää hoitaa? Koskeeko tämä myös muita aloja, eli kun rakennustyömaalla tulee yllätys, niin se hoidetaan ilmaiseksi?

Lähettäjä: Työ 
Päivämäärä:   2.4.25 09:49:38

Tätä tapahtuu myös muualla. Kerran vein auton korjaamolle. Olin itse pihalla odottamassa. Autoa korjannut nuorimies lähti ruokatunnille välillä. Tuo aika yritettiin laskuttaa minulla.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   2.4.25 10:10:52

"jos potilaan saa ulos huoneesta 20minuutista, vie kirjaukset, lausunnot ja lähetteet aikaa"

Silloin pitää 20 min käynnin hinta laittaa sellaiseksi, että se kattaa myös paperityöt. Silloin lääkäri saa korvauksen kaikesta työstään ja asiakas on tyytyväinen, kun laskulla lukee se aika jonka hän käyntiin kulutti.

On ihan turha yrittää selittää ihmisille, että kuuluhan hoitoon muitakin osia kuin se lääkärin tapaaminen. Paljon helpommalla pääsee, kun pitää asian mahdollisimman yksinkertaisena.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   2.4.25 10:32:35

Ei tainnu olla kukaan vielä maininnu että jostain syystä vakuutusyhtiöt mieluummin korvaa nimenomaan Terveystalo lähetteitä kuin Mehiläisen. Tämä sanottiin mulle Mehiläisen tiskillä että vakuutusyhtiö pyytelee mehiläisen asiakkailta enemmän papereita mitä Terveystalon. Miksiköhän.....

Päivämäärä:   2.4.25 13:22:40

Itsellä kokemusta Mehiläisen ihmelaskutuksista. Varasin lääkäriajan, kun hevonen astui jalalle. Kaikki vapaat ajat oli 10min aikoja, joten sellaisen varasin. Olin lääkärin huoneessa 2min (katsoin ihan kellosta) ja tämän jälkeen menin odottamaan röntgeniä. Myöhemmin lääkäri soitti 2min puhelun, että ei murtumia, saikkulappi kirjoitettu. Minulta kuitenkin laskutettiin 20min lääkäriajasta+ röntgen& röntgenlääkärin lausunto. Kassalla maksaessa kysytiin (ja itseasiassa jo aikaa varatessa), että meinaankon hakea korvausta vakuutusyhtiöltä ja mistä yhtiöstä. Hinnat olivat erit kuin jos olisin maksanut kokonaan omastapussista.

Päivämäärä:   2.4.25 13:26:04

Mutta tuo MOT:in ohjelma kannattaa katsoa itse. Siinä pääpointti ei ollut yksittäisten lääkäreiden tekemät ylilaskutukset vaan isojen terveysyhtiöiden (terveystalo, mehiläinen, pihlajalinna) "katteeton" hintojen nosto, turhien tutkimusten teettäminen lisämyynnin takua ja niiden lääkäreiden irtisanominen jotka kehtaavat kritisoida yhtiön toimintaa.

Lähettäjä: iivari 
Päivämäärä:   2.4.25 14:52:16

Joillakin aloilla on minimilaskutus yks tunti ,oli remottimies tai lääkäri edelliseen vastaus 10 min on naurettava aika mitä todellisuudessa menee.

Päivämäärä:   2.4.25 14:55:12

Olen tuota joskus ihmetellyt itsekin, kun käynti on ollut - sekä varauksen että keston mukaan - 20 minuuttia ja on laskutettu pidemmästä. Hyvä että puuttuvat asiaan.

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   2.4.25 16:53:45

”Silloin pitää 20 min käynnin hinta laittaa sellaiseksi, että se kattaa myös paperityöt. Silloin lääkäri saa korvauksen kaikesta työstään ja asiakas on tyytyväinen, kun laskulla lukee se aika jonka hän käyntiin kulutti.”

Eli potilas voi sun mielestä varata vain 20min ajan, vaikka asian hoitamiseen menisi kauemmin aikaa ja sitä ylimääräistä aikaa ei sais laskuttaa? Jos 20min aika nostetaan sellaiseksi, että kattaa vähintään puolen tunnin työt, niin @!#$ se sitten niitä joiden asia oikeasti vie vaan sen max. 20min.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   2.4.25 17:06:17

Työterveyslaskutus on laskun saajan puolelta haastavaa, kun ta ei tiedä mistä laskutetaan. Todellisuudessa ei ole vaihtoehtoa kun maksaa lasku. Erittelyitä on, mutta mihin ne perustuu on ihan pimennossa. Työntekijältä ei voi lain mukaan vaatia selvitystä käynneistä. On helppoa mennä mitä pienemmistä syistä lääkäriin, kun ei tarvi itse maksaa.

Meillä töissä oli yksi, joka totesi, että mitä väliä kun firma maksaa - aika lyhyt näköistä ja jossain vaiheessa nämä edut loppuu.

Päivämäärä:   2.4.25 19:29:50

”Ei tainnu olla kukaan vielä maininnu että jostain syystä vakuutusyhtiöt mieluummin korvaa nimenomaan Terveystalo lähetteitä kuin Mehiläisen. Tämä sanottiin mulle Mehiläisen tiskillä että vakuutusyhtiö pyytelee mehiläisen asiakkailta enemmän papereita mitä Terveystalon. Miksiköhän.....”

No ellet tiennyt, niin LähiTapiola taitaa omistaa aika ison potin Terveystalon osakkeista, niin tottakai se ohjaa asiakkaat Terveystaloon. Toinen vakuutusyhtiö taas toisen firman…

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   2.4.25 21:56:29

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   1.4.25 17:44:10

Mitä luulette, kuinka rehellisesti autokorjaamot toimii, kun saavat vakuutusyhtiön piikkiin juoda päivätolkulla kahvia.

Siinä taas puhuu joku joka ei asioista tiedä mitään.
Nykyään vakuutusyhtiöt ilmoittavat kuinka kauan minkäkin työn tekemiseen menee, ihan sama kuinka kuinka kauan ja monen erikoisammattilaisen työpanoksen korjaus todellisuudessa vaatii, maksu tulee vain ja ainoastaan vakuutusyhtiöiden määritelmän mukaan. Ja se ei useastikaan ole lähelläkään todellisuutta, vaan hyvin paljon alempana.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.