Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  3v nirsoilu, apua.

Lähettäjä: Sekoan 
Päivämäärä:   30.3.25 20:17:46

Lapsi söi noin 2-vuotiaaksi asti kaikkea mitä vaan tarjosi. Sitten rupesi nirsoilu. Nyt hän on 3,5v ja tuntuu että elää pelkällä jugurtilla, leivällä ja parilla eri lämpöisellä ruoalla. Tykkää pastasta (mutta pitää olla tietty pasta, ei voi olla makaroni, ei voi olla värikäs pasta...). Kanaa ja riisiä syö ja yleensä lohi myös maistuu hyvin. Mutta siis lähes joka aterialla jo pöytään tullessa on naama vääränä ja alkaa selitykset että tuntuu ettei mulla olis vielä nälkä ja en oikein tiedä mitä ruokaa tämä on ja en minä oikein tykkää tästä ja en haluaisi syödä jne..

Mulla hermot niin kireänä kun teen 5 ruokaa päivässä ja jokaista vähän vaan närpitään ja suurin osa menee roskiin. Sitten jos lasta ei "pakota" syömään niin hän on tunnin päästä todella nälkäinen ja siitä johtuen kiukkuinen, itkuinen jne huonotuulinen.

Meillä säännölliset ruoka-ajat ja yritän tosiaan keksiä erilaisia ruokia koska en itsekään jaksa syödä sitä spagettia joka viikko.. Lasta yritän ottaa mukaan kokkailuun mutta ei yleensä ole kiinnostunut osallistumaan.

Neuvoja?
Huolettaa kun lapsi on muutenkin pienikokoinen, että saako tarpeekseen ravintoa..

Re: 3v nirsoilu, apua.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   30.3.25 20:22:41

Vaikka lähtökohtaisesti olisikin tiukat ruoka-ajat.. Niin maistuisiko se ruoka sitten silloin tunnin päästä?

Meillä on 8 ja 5 v ja kummallakin on olleet nirsoilukaudet. Mikään ei oo hyvää ja kaikki epäilyttää. On tarjottu ainakin yksi kohtuullinen ateria päivässä. Ei painosteta isoihin määriin, mutta maistaa olisi hyvä.

Ruoka-ajat on kyllä olleet, mutta jos jää syömättä niin seuraava tarjoilu saattaa olla sitten vähän aiemmin.

Tsemppiä, toivottavasti on vaan vaihe ja menee ohi.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   30.3.25 20:25:23

Meillä auttoi, kun lapsi sai itse olla kaupassa mukana ja valita mistä tehdään ruokaa. Tai valita ja valita, kahdesta minun antamasta vaihtoehdosta valitsi. Osallistui ruunlaittoon sen verran mitä halusi ja yleensä söi sitten ihan hyvin. Jos ei kelvannut vaikka esim edellisellä viikolla oli kelvannut, niin sitten ruoka jääkaappiin odottamaan seuraavaa ruokakertaa ja kun tuli nälkä, niin sama lautanen nenän eteen. Jotain kertoja yritti kiukutella ja vängätä jotain parempaa, mutta tiesi kuitenkin, että on itse ruuan valinnut. Kaikkea ei tarvitse syödä ja leivällä voi sitten jatkaa, mutta perusperiaate ollut, että n. puolet tulisi syödä

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   30.3.25 20:34:47

Nirsoileva lapsi huolehtii energiansaannistaan 3 vuorokauden aikajänteellä. Eli ei paastoa yli 72h, vaan siinä kohtaa alkaa kelvata ja tasaa vajauksen. Ei siis mitään huolta. Jos ravinnon puute haittaisi kasvua, lapsella olisi syömähimo. Lapsen säätelymekanismi kylläisyyden yms. suhteen on paljon aikuista herkempi ja ehkä järjestelmän kalibraatiovaiheessa ilmenee nirsoilua. Mitä vähemmän henkistä painetta asian ympärillä, sen parempi kaikille. Jos hennot, niin pakota totaalikieltäytyjä odottamaan seuraavaa ruoka-aikaa.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   30.3.25 21:04:53

Meillä syötiin mitä pöytään tarjoiltiin tai oltiin syömättä, simppeliä.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   30.3.25 21:11:38

Jos ei kelpaa niin voi voi, seuraava ruoka tulee x tunnin päästä eikä sitä ennen närpitä mitään. Ei se montaa päivää kitise kun oppii, ettei voi pyörittää ruokataloutta(kaan) ja nälkä tulee jos ei syö.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   30.3.25 21:30:37

Samaa mieltä kuin yllä. Jos ei maistu, niin sitten seuraavan kerran ruokaa on tarjolla seuraavalla aterialla. Välissä ei herkkuja tai välipaloja. Terve lapsi ei tästä kärsi, mutta oppii, että ruokaa syödään kun sitä on tarjolla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.3.25 21:37:36

Miksi se ruoka menee roskiin? Ja miksi värkkäät 5 eri ruokaa päivässä?

Eikö sitä ruokaa voi tehdä sinne kaappiin valmiiksi ja syödä useampana päivänä sitä samaa ruokaa? Eikai teidän aikuisten tarvitse syödä samoja ruokia lapsen kanssa, ei kait sen lapsen tarvitse koko perheen ruokaa määrittää? Eikä sitä lapsen ruokaa tarvitse aina roskiin nakata jos ei suostu syömään sitä, lykkäät kaappiin ja tarjoat tunnin päästä sitä samaa uudestaan?

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   30.3.25 21:48:20

Ns. nirsoilu ei aina ole nirsoilua. Kyse voi olla esim. arfidista.

Jos syö riisiä ja kanaa, niin tarjoat riisiä ja kana. Tärkeintä kuitenkin on, että lapsi syö jotain.

Tarjoa todella pieniä annoksia, lisäähän saa aina. Huonosti syövälle on hyvä kokemus saada lautanen tyhjäksi.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   30.3.25 22:28:34

Tarjoan aina pienen annoksen ruokaa, niin ei tule hävikkiä niin paljoa. Lisää saa jos sattuu maistumaan. En oo jaksanut tehdä numeroa, syövät kun on nälkä. Tosin rajoita hieman välipalan kokoa (ettei sitä mahaa täytetä aina aamu tai välipalalla ja ruuat jää välistä). Esim välipalalla banaani ja jogurttia, ei saa toista banaania. Jos nälkä niin kysyn ottaako ruokaa.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   30.3.25 22:38:24

Meillä lapsi nimenomaan syö sitä mitä aikuiset, jos ei syö niin hävikkiä tulee ihan max se määrä mitä lapsen lautasella on. Eikä ole erillistä ruoanlaittoa. Pakkasessa on pilttipurkeissa muutamaa perusruokaa niille päiville kun aikuiset syö jotain vähän hankalammin lapselle sopivaa ruokaa (tosi mausteista tai hankalaa syötävää).

Meillä syömättömyyteen usein auttaa se kun aikuinen syö samaa. Välillä alan syödä lapsen lautaselta (tarjoan tyyliin minulle vai sinulle) niin muutaman koetuksen jälkeen usein lapsi itsekin maistaa. Jos ei maista niin ei, mitään painetta ei asiasta oteta ja samoja ruokia tarjotaan aina välillä. Kuulemma keskimäärin kymmenen kertaa pitää tarjota samaa ruoka-ainesta ennen kuin se alkaa upota. Ja meillä siis ei edes aikuisten puolesta puhuta että lapsi ei tykkäisi vaan tämän ei halua vaan syödä tuota. Lapsi oppii nopeasti vanhempien puheesta että on inhokkiruokia joista ei tykätä koskaan

Lähettäjä: bvb 
Päivämäärä:   31.3.25 07:13:25

Teer 5 ruokaa päivässä. Eikö se mene yliyrittämisen puolelle? Ja sitten vielä laitat ruokaa roskiin! Ei hyvä, laita vähemmän ruokaa kerralla lapselle ja loput jääkaappiin seuraavaa ateriaa varten tai lämmitä myöhemmin.
Kun lapsi ei syönyt tarjottua ruokaa ja on nälkäinen tunnin päästä, tarjoa se sama ruoka silloin.

Lähettäjä: Kaikkea 
Päivämäärä:   31.3.25 07:18:57

Nirsoilee meilläkin lapset kotona, mutta päiväkodissa molemmille oikeastaan ihan kaikki ruoat maistuneet. Koska syövät päiväkodissa ja koulussa kaikkea niin en jaksa kotona ottaa paineita ruoat suhteen.

Lähettäjä: Töpö 
Päivämäärä:   31.3.25 07:36:56

Nooh, heitik kerran itse lapseni lautasen kaaressa tiskialtaaseen niin että ruuat lensi kun olin niin väsynyt nirsoiluun. Semmosta se vaan on, ajan kanssa.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   31.3.25 07:38:08

Se on semmosta tasapainoilua, ymmärrän että jokainen ateria stressaa ja ärsyttää, mutta ei siitä kannata kauheasti murehtia. Meillä kanssa ollut selvät ruoka-ajat ja välissä ei mitään. Mua ei ole haitannut jos ateria on korvattu leivällä silloin tällöin. Meillä lapset nirsoilee eri tavoin eli jos on vaikka makaronia ja lihapullia, niin toinen söisi pelkkää makaronia ja toinen pelkkiä lihapullia. Kumpi tahansa noista aterioista pitää lapsen hengissä kuitenkin. Söivät päiväkodissa mitä annettiin ja nyt koululaisia jo. Edelleen nirsoilevat, olen ajatellut että hyvään vanhemmuuteen riittää että terveellistä sapuskaa on edes tarjolla joka päivä, vaikka sitä sitten ei syötäisi...

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   31.3.25 11:12:53

Mun esikoinen lopetti syömisen kun aloitti tarhan 1 v8 kk iässä. Kotona meni piiloon välioven taakse kakkaamaan vaippaan. Ei syöny juuri mitään. Jälkeenpäin tajusin että tarhassa yks hoitaja sano kerrankin yhdelle pojalle että hyh hyh Jere, taasko siellä on housuissa tavaraa eli jo toinen kakka vaipassa. Meidän pieni sitte hoksas että kun ei syö, ei tule kakka eikä hoitaja siitä rumasti sano. Ei tarhassa syöny, ei syöny toisessakaan tarhassa eikä myöhemmin koulussakaan ennen ku 5 luokalla. Kotona söi aina yhtä ja samaa, kunhan nyt jotain suostu syömään. En ikinä ois voinu tehdä ruokia mitä lapsi ei syö, on nimittäin aivan kamalaa vierestä katsoa kun lapsi ei syö mitään. Pitkän aikaa kelpasi maksalaatikko kylmänä kotona. Kuopuksen ristiäiset oli kun poika oli 1v 9kk eikä esikoinen syöny yhtään mitään koko päivänä ennen ku illalla jotain vasta. Vuosien jälkeen lapsi kysy multa että miksi hän ei syöny mitään, sanoin että en tiedä. Poika on erittäin älykäs, muistaa joulun ajan siellä eka tarhassa reilusti alle vuotiaana kun keittiössä oli ollu tuikkia seinillä ja valot pois niin uskaltanut mennä keittiöön ennen ku oli valot päällä, ne varjot oli pelottavia. Muistaa myös kun alle 1,5 vuotiaana koski auton kuumaan pakoputkeen ja se kävi kipeää ja alkoi itkemään. Nyt on 16v ja syö ihan kaikkea ruokaa.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   31.3.25 11:15:03

Siis eka tarhassa joulun aika alle 2 vuotiaana, ei alle 1 vuotiaana tietenkään.

Lähettäjä: Sekoan 
Päivämäärä:   31.3.25 11:30:15

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 30.3.25 21:37:36

Miksi se ruoka menee roskiin? Ja miksi värkkäät 5 eri ruokaa päivässä?

Eikö sitä ruokaa voi tehdä sinne kaappiin valmiiksi ja syödä useampana päivänä sitä samaa ruokaa? Eikai teidän aikuisten tarvitse syödä samoja ruokia lapsen kanssa, ei kait sen lapsen tarvitse koko perheen ruokaa määrittää? Eikä sitä lapsen ruokaa tarvitse aina roskiin nakata jos ei suostu syömään sitä, lykkäät kaappiin ja tarjoat tunnin päästä sitä samaa uudestaan?

Lapsi monesti sylkee ruokaa lautaselleen. En viitsi enää tarjota kertaalleen purtua ruokaa. Joskus toki tarjoan jos ei ole koskenutkaan ruokaan mutta yleensä ei syö silloinkaan. Kumpikaan lapsi ei oikein myöskään syö ns uudelleen lämmitettyä "eilistä" ruokaa. Itekään en pysty syömään montaa kertaa samaa ruokaa joten mielummin teen uuden. Korkeintaan siis 2 krt tarjoan samaa ruokaa peräkkäin.

Ja 5 ruokaa päivässä ihan normi, siis aamupaloineen jne eli siis 2 lämmintä ruokaa. Monesti toki keittelen vaikka mannapuuroa tai vastaavaa iltapalaksi.
En minä rupea tekemään eri ruokia aikuisille ja lapsille. Toki oman annoksen sitten maustan esim chilillä yms niin saan omanlaiset mausteet.

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   31.3.25 11:34:34

Meillä samanlainen vaihe ja jos ei syö niin seuraavalla aterialla vasta tarjotaan ruokaa. Kuuntelen lapsen toiveita ruuasta, mutta eilenkin oli toivomiaan kalapuikkoja ja pöydässä ilmoittaa ettei syö.

Noh, olen huomannut että ruoka alkaa kelvata kun tarjoudun auttamaan häntä, eli syötän lasta. Pistän tämän taantuman piikkiin kun pikkuveljeä autellaan niin isoveli saa toivomaansa extra-huomiota näin. Kysy lapselta syökö jos äiti syöttää?

Minäkin olen ollut tosi huolissani lapseni ravinnon saannista. Tammikuussa käytiin verikokeilla ja rautavarastot oli täysin tyhjät. Siis niin tyhjät ettei saatu mitattavaa arvoa. Nyt lapsi syö rautalisää ja parin viikon päästä kontrollikokeelle. Todella kuumottavaa tämän ruokailu-asian kanssa :( Pikkuveli vetääkin sitten kaksin käsin.

Lähettäjä: Eikä 
Päivämäärä:   31.3.25 11:57:51

"lähes joka aterialla jo pöytään tullessa on naama vääränä ja alkaa selitykset että tuntuu ettei mulla olis vielä nälkä ja en oikein tiedä mitä ruokaa tämä on ja en minä oikein tykkää tästä ja en haluaisi syödä jne.."

Eikö tuo lapsi yritä kertoa, että haluaisi tutustua ruokaan paremmin ilman syömäpakkoa? Anna siis rauhassa tutkia, voitte miettiä etukäteen, miltä puraisu tuntuisi (rapeaa, pehmeää, mehukasta...) ja lapsi voi sitten kokeilla, jos haluaa. Anna osallistua mahdollisimman paljon ruuan valmisteluun ja siihen liittyvään päätöksentekoon (tutkia ja ehkä maistella aineksia raakana, miettimään yhdessä laitetaanko esim kasvikset sekaisin vai jokainen omanaan tarjolle...)

Pääsääntö on kuitenkin se, että lapsi päättää itse, paljonko syö. Sinä voit vaikuttaa vain siihen, mitä on tarjolla ja milloin. Älä painosta määrissä, jos lapsi ei ole valmis hyväksymään kaikkia tarjoamiasi ruokia ilman tutustumista

Lähettäjä: Iina 
Päivämäärä:   31.3.25 13:52:13

Meillä myös 2-3v tytöt kokeili nirsoilua, tiukkana vaan niin menee kyllä alas jos ei mitään fyysisiä esteitä ole. Muutaman viikon jaksoi toinen kokeilla, sitten alkoi maistelemaan. Tärkeää tietenkin että muu perhe syö samaan aikaan ja samaa ruokaa. Ollaan itse tehty niin aina, että ruoka-aikaan istutaan syömään ketkä kotona, älä kiinnitä lapseen mitään huomiota kun alkaa kiukuttelu ja nyrpistely, jatkatte vaan syömistänne. Sitten kun muut valmiit kysyt lapselta syökö ja jos ei niin pistät ruoan pois. Sanot että seuraava ruoka tulee sitten kun on sen aika.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.3.25 18:34:16

Ihan normaalia eikä asiaan kannata kiinnittää huomiota. Ei pakoteta syömään, ei kiristetä eikä lahjotaan jälkkärillä.

Tarjolla on mitä on ja lisukkeeksi leipää tai sitä turvapastaa ja kaikkea vapaasti tarjolle, saa ottaa itse mitä haluaa.

Annokset kannattaa pitää pieninä lautasella, osa lapsista tuossa iässä stoppaa syömisen, jos annos näyttää niin isolta että ei saa edes aloitettua syömistä. Lisää saa jos jäi nälkä.

Parhaiten lapset kiinnostuu uusista ruuista kun ei laita lapsille lainkaan vaan menee syömään niitä itse oikein myhäillen vaikka sohvalle ja oikein yrittää syödä vain itse ja nauttia omasta ruuasta.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   31.3.25 18:56:48

” Parhaiten lapset kiinnostuu uusista ruuista kun ei laita lapsille lainkaan vaan menee syömään niitä itse oikein myhäillen vaikka sohvalle ja oikein yrittää syödä vain itse ja nauttia omasta ruuasta.”

Tämä on niin totta. Mun lautaselta taapero välillä varastaa mitä erikoisempia ruokia ja pistä suuhun, omalla lautasella ei välttämättä koske lainkaan samaan tavaraan.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   31.3.25 19:04:08

Mun pojat oli pieniä niin laitoin lautaset pöydälle ja sanoin että tulkaapa syömään, öähtåän sitte puistoon tms. Lapset söi paljon paremmin kun ei ollu aikunen vieressä niin ei voi alkaa riitelee syömisestä. Tai vetkutteleen sitä syömistä. Ja tuo toimii todella hyvin että yrittää syödä lapselta salassa. Minä saatoin laittaa lautaset pöytään mutta avasinkin sanomalehden, aloin syödä ja keskittyä siihen lehteen niin eiköhän tullu muksut häiritsee.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   31.3.25 19:04:31

En ihmettele näiden kirjoitusten jälkeen jos teille tulee ylipääsemättömiä ongelmia "lasten" kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.