Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten ihmiset jaksaa harrastaa?

Lähettäjä: Väsynyt 
Päivämäärä:   30.3.25 19:16:43

Teen ihan perusduunia 8-9h/pvä + matkat yhteensä 1,5h. Olen aivan loppu työpäivän jälkeen. Kaikki harrastukset, kaverit ym jääneet, kun en jaksa.

Re: Miten ihmiset jaksaa harrastaa?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   30.3.25 19:42:14

Meitä on erilaisia ja harrastuksiakin erilaisia. Monia juttuja voi tehdä kotonakin. Teen töitä yleensä 10-12 h ja jaksan käyttää aikaa harrastuksiini, lukemiseen ja kirjoittamiseen töiden jälkeenkin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.3.25 19:48:25

Sulla on pitkä työmatka.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.3.25 19:58:03

Täällä on joka viikko uusi aloitus tähän aiheeseen ja suurin osa kommentoi, ettei jaksakaan. Enkä mäkään jaksa.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   30.3.25 20:04:42

Rauta-arvot?

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   30.3.25 20:12:51

Mitä on perusduuni?
Mulla on sama työaika ja matkat, tosin ei ihan joka päivä (asiantuntijatyö).
Yli viiskymppisenä kävin ratsastamassa 5 krt/vko vähintään (oma hevonen) + muut asiaankuuluvat asiat. Hyvin jaksoi harrastaa, tosin kotona ei ollut kukaan naukumassa ruokaa tai huomiota.
Ikää tuli lisää, hevonenkin lähti eikä nyt viitsi mitään. Varmaan jaksais paremmin jos viitsisi.
Niin että jaksamiseen liittyy aika monta tekijää:
Työssä viihtyminen, motivaatio harrastamiseen, terveys, ikä....

Päivämäärä:   30.3.25 20:21:50

Rautakaupassa, asiakaspalvelua, kassaduunia, hyllytystä ym. No en viihdy työssäni ja olen monesti jo hakenut siirtoa etätöihin, mutta ei ole tärpännyt. Töissä vaan henkilökunta vähenee ja pusketaan lisää ja lisää hommaa.

Pihassa kaksi heppaa ja koira. Niille hoidan kaikki pakolliset. Sitten vaan olen, kun ei jaksa tehdä muuta. Haluaisin löytää energian ratsastaa ja valmentautua, mutta ajat ei koskaan vuorotöissä oikeen sovi ja mitä muita tekosyitä.

Nyt olen ollut viikon lomalla ja olen vaan nukkunut. Varmaan 10-11h joka päivä, mutta en ole vielä löytänyt energiaa. Joka aamu on taistelua saada silmät auki.

Päivämäärä:   30.3.25 20:24:38

Sun työ on kyllä aika helppoa ja vähän kuormittavaa, vai oletko introvertti? Kyllä pitäisi jäädä jaksamista muuhunkin

Päivämäärä:   30.3.25 20:32:52

No ehkä pitäisikin jäädä, mutta ei jää. Tuskin olen introvertti, kun aiemmassa työpaikassa jaksoin hyvin.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   30.3.25 20:35:12

Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 30.3.25 20:24:38

Sun työ on kyllä aika helppoa ja vähän kuormittavaa, vai oletko introvertti? Kyllä pitäisi jäädä jaksamista muuhunkin

-----------------------------------------

Kuormittavuuteen vaikuttaa moni muukin asia kuin itse työn aiheuttama rasitus ja intro-/ekstroverttiys. Mä jaksan nyt paljon paremmin kuin edellisessä työpaikassa, vaikka duuni on käytännössä samaa, työpäivät saman mittaiset, työmatka identtinen, palkka ihan yhtä surkea... Ihmiset ympärillä vaihtuivat, ja sen huomasi jaksamisessa heti.

Lähettäjä: Tiire 
Päivämäärä:   30.3.25 20:35:17

Niistä harrastuksista saa virtaa. Ja puhun nyt liikunnallisista harrastuksista. Eipä sitä monesti jaksaisi mennä mutta jälkeenpäin olo on hyvä ja energinen.

Päivämäärä:   30.3.25 20:42:38

Onhan noissa pihan elukoissa ihan tarpeeksi liikuntaa ja tekemistä duunin jälkeen.
Kuormittavaa on varmasti se, että ajan löytäminen tuossa työssä ja etenkin vuorotyössä on se hyvä (teko)syy. En kyllä itsekään jaksaisi tai ehtisi mitään crossfittejä tuohon lisäksi.

Päivämäärä:   30.3.25 20:48:51

Ärsyttää että käytännössä aina menee ”koko päivä” töissä. Lähden klo 5-11 töihin ja olen kotona klo 15-21. Ennen oli helpompi pitää rutiineja, kun oli aina virka-aikaan työt eikä viikonloppuja ym.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   30.3.25 20:49:56

Kuulostaa kyllä tuolla unimäärällä että jotain on pielessä. Joku kysykin rauta-arvoista, onko niitä katottu? Jos ei niin saman tien kokeisiin vaan.

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   30.3.25 20:51:48

Noh ehkä yleisesti olet nyt väsynyt tai masentunut. Et pidä työstäsi ja se vie kaikki voimat. Jos päivästä 10h menee niin ettei yhtään kiinnosta niin vaikea yhtäkkiä sen jälkeen innostua hetkessä vaikkapa urheilusta. Kannattaa myös tarvittaessa pyytää lääkäriltä terveystarkastus ja verikokeet jos epäilyttää ettei kaikki ole kunnossa. Syöthän monipuolisesti myös kasviksia, d-vitamiinia, hyviä rasvoja jne? Minulla on aina hieman rautavajetta reilujen kuukautisten vuoksi. Kun syön rautakuureja, saan yhtäkkiä jotkut supervoimat ja tuntuu että pystyn ihan mihin vaan sekä kaikki masennus katoaa. Näin ihmeellisesti siis esimerkiksi rautavaje voi vaikuttaa.

Päivämäärä:   30.3.25 20:56:44

Siellä kalenterissa oleva, tiettyyn kellonaikaan

Päivämäärä:   30.3.25 20:56:58

ja paikkaan sidottu harrastus saa

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   30.3.25 20:57:00

Vuorotyö! Aina on ollut aikaa vieviä harrastuksia, ennen lasta enemmän. Minulle muu elämä on tärkeämpää kuin työ. Työn hoidan toki hyvin ja olen hyvä mutta en anna sen vaikuttaa jaksamiseen tai mihinkään. Tykkään ykkösvapaista ja viikonlopun vuoroista, öistä eritoten, tuo älyttömästi tunteja vuorokauteen lisää (nukun seuraavassa elämässä). Nyt kun lapsi iso niin laitoin oman hevosen, lisänä sali (ihan kunnolla treenaan) ja kauden aerobiset. Kotonakin ehdin olla. Ehkä minulla vain on enemmän tunteja vuorokaudessa ja into ja palo tehdä. Olen positiivinen, en märehdi enkä murehdi asioista joille en voi mitään. Niin vahva ettei minua kaada kuin kuolema. Hyvä ja pitkä parisuhde, fiksu ja helppo kakara. Kait minulla sitten on käyny tuuri korttien jaossa, olisi näillä toki heikompi voinut hävitäkin.

Päivämäärä:   30.3.25 21:04:19

Äh, uusi yritys ...siis kalenterissa oleva, tiettyyn aikaan ja paikkaan sidottu harrastus saa jaksamaan. Jos on vaikkapa mukana jossain joukkueessa tai muussa harrastusryhmässä niin kyllä sinne tulee mentyä. Parasta on jos treenit on maanantaina tai perjantaina. Niinä päivinä on työpäivän jälkeen niin väsynyt, että omatoimisesti ei välttämättä tulisi tehtyä mitään, mutta porukassa kyllä.

Muina päivinä mä vaan menen jonnekin, joka päivä, sen kummemmin miettimättä. Lenkille, salille, vaikka kirjastossa käymään ja samalla pikku kävelylenkki samalla. Kun tottuu siihen, niin tuntuu tosi oudolta jos ei tee illalla mitään. Ihan sama väsyttääkö tai onko huono sää, mä en anna sellaisten asioiden estää mua tekemästä jotain mitä haluan tehdä. Yleensä kyllä virkistyy, kun vaan lähtee.

Ruokaa tarvii saada riittävästi ja säännöllisesti, että jaksaa touhuta. Lisäksi harrastamisen pitäisi tapahtua matalalla kynnyksellä eli suoraan kotiovelta melkeinpä. Viikonloppuisin puen treenivaatteet heti aamusta valmiiksi päälle niin eipähän jää ainakaan siitä kiinni että vaatteiden vaihto olisi vaivalloista. Voisko samaa jotenkin soveltaa arkeenkin.

Mulla on kaksi lasta, nekin harrastaa useasti viikossa, sanoin puoliso. Teen vuorotyötä 8-21 välillä. Koen että palaudun arjesta ja lasten hoidosta paremmin tekemällä jotain kuin makaamalla sohvalla.

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   30.3.25 21:04:57

Kyllä mä sanoisin että kahden hevosen hoito kotipihassa plus koiran kanssa tekeminen on ihan riittävästi harrastusta töiden päälle. Näin keväällä sitä on talven jälkeen energiavarastot yleensä nollissa, kun takana on pitkä pimeä talvi ja kotitalleissa monestikaan puitteet eivät ole ihan optimaaliset, paljon käsin tehtävää työtä.

Sanoisin siis että anna itsellesi ensinnäkin armoa, ei ole pakko jaksaa mitään ylimääräistä. Tsekkaa kuntoon ruokavalio, monipuolisesti kaikkea ja vitamiinilisät käyttöön, rautaa jos tarvis. Pyydä kavereita kylään, sano että oma jaksaminen on vähän heikoissa kantimissa mutta tulkaa kahville?

Päivämäärä:   30.3.25 21:10:54

Hyvä iik, kerrankin armoa aloittajalle eikä vaan "ota itseäsi niskasta kiinni"-juttuja ihmisiltä, jotka ei ymmärrä mitä aloittajan kotiympäristökin vaatii!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.3.25 21:14:19

Ei hitto mikä ääliö kommentti Ällöltä.

Lähettäjä: K2 
Päivämäärä:   30.3.25 21:16:01

Mieluisat harrastukset antaa energiaa. Itsekin olen työpäivän jälkeen usein tosi, tosi väsynyt (olen introvertti ja kuormitun sosiaalisessa työssä), mutta ajattelen, että olisi mielenterveydelle tosi huonoksi, jos jäisin vain kotisohvalle.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.3.25 21:19:14

Hyvin jaksaa. Teen pääasiassa toimistotyötä joko etänä tai toimistolla, työmatka 10min pyörällä. Kun päivän on koneen ääressä, iltaisin mielelläni harrastan erinäistä liikuntaa. Tulisin hulluksi, jos illat vain istuisi tv:n ääressä tai vaikka sohvalla lukemassa. Toimistotyön vastapainoksi tarvitsen nimenomaan liikuntaharrastuksia.

Vielä vuosi sitten mun työhön kuului paljon asiakaspalvelua ja pidin sitä kuormittavana. Nykyään teen aiempaa vaativampaa asiantuntijatyötä, mutta asiakkaiden kanssa ei tarvitse juurikaan olla tekemisissä, ja olen paljon tyytyväisempi enkä koe vastaavaa kuormitusta kuin aiemmin.

Päivämäärä:   30.3.25 21:27:10

Joskus mietin, että on pakko käydä töissä, että edes joskus näkee ihmisiä. Kaverit harvemmin tulee kylään vaikka pyydän eikä ole parisuhdetta.

Hevoset joo vie talvella aika paljon energiaa. Haluaisin silti harrastaa niiden kanssa, enkä pitää vaan lemmikkinä. Jotenkin en saa vaan itsestäni irti sitä.

Ferritiini oli mulla 40 luokkaa viimeksi, kun mitattiin. Syön parhaillaan rautaa, mutta en ole vielä huomannut mitään eroa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.3.25 21:27:32

En enää jaksakaan. Ennen kävin salilla 5krt/vko, ratsastamassa 6krt/vko ja lenkkeilin. Sitten oli pakko ruveta vähentämään, kun ei ollut kovin mielekästä jumpassa/valmennuksessa vain laskea sekunteja siihen, että pääsee kotiin nukkumaan. Muutamassa vuodessa lopetin hiljalleen kaikki harrastukset ja kotityöt. Nyt vain nukun ja käyn töissä. Mikään ei ole töissä tai kotona muuttunut, eikä väsymykselle ole laajoissa tutkimuksissa löytynyt mitään syytä. Nyt, jos käyn esim. kaupassa, olen useamman päivän sen jälkeen täysin toimintakyvytön. Eläkkeeseen on vielä yli 20 vuotta, mutta sitä tässä vain odottelen.

Päivämäärä:   30.3.25 21:32:12

Siis eikö ihmiset ymmärrä että aloittaja tekee jo fyysistä duunia+vielä vuorotyönä+eläimet pihassa?
Kun mä olin vielä oikeissa töissä (=tein fyysistä duunia) ja ratsastin illat, olisin kumauttanut jokaista, joka ois tullut mulle vielä ehdottelemaan liikuntaharrastusta mielen piristykseksi. Silloin mullakin oli motivaatio vähissä työn suhteen ja siksi muu jaksaminen vähissä.
Onneksi avautui uusi ovi ja työ+harrastukset alkoi olla tasapainossa.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   30.3.25 21:56:03

Onhan siinä kahden hevosen ja koiran hoitamisessa harrastusta ihan riittämiin! Ainakin jos ne saavat lähellekään riittävästi liikuntaa.

Minä käyn ohjatuissa treeneissä tiettyyn aikaan. Toinen lajini on joukkuelaji, jossa jokaisen poissaolo vaikuttaa koko joukkueeseen, niin on pakko mennä, vaikka kuinka väsyttäisi. Muutenkin viikkorutiini auttaa: ei jätä itselle mahdollisuutta pohtia mennäkö vai ei. Salipäivä vaihtelee, mutta päätän sen viikon alussa lähi- ja etäpäivien mukaan (sali on työpaikalla) ja pysyn päätöksessä. Käyn kerran kuussa pt:n ohjauksessa, niin en kehtaa olla siinä välissä treenaamatta ollenkaan.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.3.25 22:30:53

Kesällä se helpottaa:)

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.3.25 22:38:47

Minkäköhän vuoden kesänä? Kymmenen vuotta jo odotellut...

Päivämäärä:   30.3.25 23:25:43

Siksi teenkin vain osa-aikatyötä.

Päivämäärä:   30.3.25 23:27:14

Tekisin mielelläni osa-aikatyötä, mutta rahat ei sitten riitä.

Lähettäjä: Pu 
Päivämäärä:   31.3.25 07:52:30

Aikaa ja energiaa löytyy, jos halua on. Siis jos oikeasti haluaa esim.ratsastaa. Minusta olisi outoa omistaa kotona 2 hevosta eikä ikinä ratsastaa (jos hevoset ja ratsastaja fyysisesti kuitenkin kunnossa). Kuinka paljon lenkkeilet koiran kanssa? Onko "pakollinen" vain vartin pissatuslenkki tai juokseminen pihalla? Silloin ei mene senkään liikuttamiseen aikaa. Kuinka kauan päivittäiset tallityöt vie aikaa? Eli onko kaikki päin persettä järjestetty jollokn menee ihan turhaan aikaa, voimia ja motivaatio. Työsi ei kuitenkaan kuulosta erityisen raskaalta. Ja kyllähän se niinkin on , että jos aina valitsee sen sohvan, niin siitä tulee se tapa... kun se tapa voisi olla myös ratsastus. Mutta nehän on jokaisen omia valintoja sitten vaan. Eikä tietty joka päivä tarvi suorittaa.

Päivämäärä:   31.3.25 09:57:31

Ratsastan keskimäärin 2-4krt/vk per hevonen. Eli usein joka toinen päivä toisella, koska en jaksa kahta ratsastusta. Koira käy 2krt 20min pissatukset ja yhden pidemmän lenkin.

En valitse sohvaa vaan sängyn. Olen niin fyysisesti väsynyt, ettei silmät pysy auki. Jos olisin fyysisesti paremmassa kunnossa, jaksaisin varmaan enemmän. Mutta en löydä energiaa kunnon kohottamiseen.

Päivämäärä:   31.3.25 10:38:24

Jos ratsastat noin 4-8h vko ja lenkkeilet koiran kanssa joka päivä, niin OLET fyysisesti hyvässä kunnossa. Ei tuohon tarvitse lisäksi, kuin riittävästi lepoa. Pitkät, hyvät yöunet ja ainakin yksi kevyt päivä viikossa.

Päivämäärä:   31.3.25 10:48:04

Kuulostaa uupumukselta omaan korvaan.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   31.3.25 10:49:00

Siis 10,5 tuntia työ ja matkat, 1,5 tuntia koiran ulkoilut (vai enemmän?), 1,5 tuntia ratsastus ja hevosen hoito, riittääkö tunti tallitöihin? 8 tunnin yöunet, niin jää puolitoista tuntia ruuanlaittoon, syömiseen, kotitöihin, peseytymiseen ja vaatteiden vaihtoon. Ja ihmettelet miksi väsyttää.

Päivämäärä:   31.3.25 10:55:18

Löytyisikö hevosille vuokralaista, joka voisi "maksuna" tehdä osan talleista? Saisit vähän vapaata ja kevennettyä viikkoasi.

Päivämäärä:   31.3.25 10:59:21

Saisi varmaan vuokralaisen, mutta jotenkin väsyttää sen ajatteleminenkin. Kun on talli kotipihassa niin en oikein haluaisi, että kukaan vieras alkaa pyöriä siinä. Typerä ajatus varmaan.

Päivämäärä:   31.3.25 11:11:01

Ihan normaalia, ihmista kun ei ole tarkoitettu robotiksi tai supersuorittajiksi. Se kostautuu myöhemmin.

Päivämäärä:   31.3.25 11:12:50

Väsyttää se arki varmaan noinkin. Jos väsymyksestä haluaa eroon, niin jotain muutoksia on vain tehtävä. Jätä hevoset kuukaudeksi lomalle ja nuku.

Päivämäärä:   31.3.25 11:15:14

-, mikäs kommenteissani on vikana? On ihan faktaa, että aloittajalla on helppo työ. Työt jää töihin eikä seuraa kotiin, toisin kuin monilla muilla aloilla.

45 min työmatka ei ole mikään erityisen pitkä, vaan aika tavallinen pk-seudulla.

Aloittaja on haalinut liikaa tekemistä,sillä kyllähän hän ratsastaa ja lenkkeilee koko ajan, harrastuksia nekin. Jos on tulluthaaöittua liikaa, niin sitten on luovuttava jostakin.

Päivämäärä:   31.3.25 11:34:35

Se riippuu ihan ihmisestä mitkä työt seuraa kotiin ja mitkä ei. Mä olen puutarhuri ja kyllä ne työt kotiin seuraa yllättävän usein, etenkin kun työilmapiiri on huono ja pienestäkin virheestä tehdään iso asia. Se, mitä ihminen tekee työkseen ei yksinään mitenkään kerro sitä vaivaavatko työasiat vapaa-ajalla vai ei.

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   31.3.25 11:39:47

Se, että ihmistä väsyttää työpäivän jälkeen on normaalia. Jos menee kotiin ja jää makaamaan sohvalle, se päivä on menetetty. Jos väsymyksestä huolimatta lähtee harrastamaan, silloin yleensä piristyy.

Se myös vaikuttaa mitä tekee illalla jos seuraavana päivänä on työpäivä. Meneekö hyvissä ajoin nukkumaan vai roikkuuko puhelimessa tai katseleeko jotain typerää suoratoistopalvelusta puolille yöhön. Jos menee hyvissä ajoin nukkumaan seuraavana päivänä jaksaa paremmin harrastaa joko ennen iltavuoroa tai aamuvuoron jälkeen.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   31.3.25 11:42:56

Mitä väliä sillä on, onko duuni helppoa vai ei? Se ratkaisee paljon enemmän, onko työ kiinnostavaa ja mielekästä. Jos se "palo" töihin puuttuu, niin kyllä se passivoi ihmistä. Terveisin itsekin työhöni kyllästynyt, ja kyllä tämä fiilis vaan näkyy elämän muillakin osa-alueilla.

Eli sikäli typeriä kommentteja tuollaiset "työsi on helppoa, kyllä sinun pitäisi vaan jaksaa enemmän." Ihmiset eivät ole mitään robotteja ja se on hyvin yksilöllistä, että mikä on liikaa kuormitusta kenellekin.

Ja tosiaan, aloittajallahan on jo harrastuksia vaikka kuinka (koirat ja hevoset). Ei siis ihme, jos väsyttää. Kannattaa ehkä miettiä, voisiko jostain luopua tai saisiko joltain apua koirien ja hevosten hoitoon. Ja jos ferritiini on noin alhaalla, niin se voi jo itsessään selittää paljon väsymystä. Juttelisin siis lääkärille tästä.

Päivämäärä:   31.3.25 11:45:25

R, harva meistä tekee unelmatyötään. Ihan puhtaasti rahan vuoksi minäkin työtäni teen, mutta ei se tarkoita sitä, eyteikö työ voisi silti olla ihan ok tai jopa ihan mukavaa. Ei minulla mitään sen suurempaa "paloa" duuniani kohtaan ole, eikä kyllä miehellänikään, vaikka molemmat olemme työssämme hyviä.

Päivämäärä:   31.3.25 11:53:44

En halua luopua eläimistä. Haluaisin voida keskittää niihin enemmän aikaa. Ts tehdä vähemmän töitä ja harrastaa enemmän. Ainakin minun mielikuvituksessani etätyöt voisivat auttaa tähän. Jäisi pois työmatkat ja matkakulut, ei olisi tavallista pidempiä vuoroja jne.

On tosi vaikea saada sellaista työtä tavallisilla merkonomin papereilla. En kumminkaan taloudellisesti voi opiskellakaan lisää luopumatta hevosista, kun niiden kuluihin se suurin osa palkasta menee.

Päivämäärä:   31.3.25 12:03:17

Et voi syödä kakkua ja säästää sitä. Eli jotain valintoja on tehtävä tai luovuttava jostain.

Päivämäärä:   31.3.25 12:12:37

"R, harva meistä tekee unelmatyötään. Ihan puhtaasti rahan vuoksi minäkin työtäni teen, mutta ei se tarkoita sitä, eyteikö työ voisi silti olla ihan ok tai jopa ihan mukavaa. Ei minulla mitään sen suurempaa "paloa" duuniani kohtaan ole, eikä kyllä miehellänikään, vaikka molemmat olemme työssämme hyviä."

Kysyinko, mitä mieltä sinä olet omasta duunistasi...? Ja miten tämä liittyy siihen, mitä aloittaja sanoi, eli "en viihdy työssäni"? En sanonut, että kaikkien pitäisi tehdä unelmatyötään, eihän se ole edes mahdollista. Mutta siinä on iso ero, että onko työ "ok tai mukavaa" vai onko se oikeasti ikävää.

Kirjoitin, että jos työ ei ole ollenkaan mielekästä, heijastuu tämä fiilis helposti muuallekin elämään. Aika yksinkertainen asia ymmärtää.

Ihmettelen kyllä välillä tätä luetun ymmärtämisen puutetta ja täysin aiheen vierestä kommentointia.

Päivämäärä:   31.3.25 12:45:12

Kyllä kai aina saa yrittää hakea muita töitä? Mitä kakun syömistä se on?

Päivämäärä:   31.3.25 12:52:01

Tämä on vähän samanlainen tapaus kuin viereinen pakastimen puutteesta valittaja. Mitään muutoksia ei haluta tehdä, mutta taikasauvalla itsestään kaiken pitäisi muuttua.

Ja tottakai työpaikkaa voi vaihtaa, mutta koulutuksen vähyys aiheuttaa paljon rajoitteita ainakin toiveiden suhteen.

Päivämäärä:   31.3.25 12:58:38

Olen kyllä tietoinen siitä, että koulutuksen puute rajoittaa. Tuntuu vaan valtavalta kynnykseltä hypätä kymmenien vuosien jälkeen opiskelemaan, ilman palkkatöitä. Siksi olen hakenut saman firman muihin hommiin ja useasti päässyt ”finaaliin”. Ehkä sitten, kun toinen hevonen lähitulevaisuudessa pitää laittaa poistoon niin mietin lisää..

Päivämäärä:   31.3.25 13:02:01

Kyllä se jaksaminen on usein vaan sitä, et ottaa itseään niskasta kiinni, eikä vaan selittele. Harrastaminen tuo useille energiaa ja hyvää mieltä.

Päivämäärä:   31.3.25 13:03:53

Kyllä harrastaminen tuo mullekin hyvää mieltä, mutta väsyttävää se on. Enkä pysty pelkällä energialla ja hyvällä mielellä esim. valmentautumaan, kun ei ole aikaa. Se tässä varmaan syö motivaatiota eniten.

Lähettäjä: Iina 
Päivämäärä:   31.3.25 13:15:26

Viikolla käyn yhtenä iltana teatteriharrastuksessa, enempää ei kyllä jaksaisi. Hevoset hoidan ja liikutan pikaisesti muina päivinä. Viikonloppuisin sitten enemmän talleilua ja vapaapäivinä.

Päivämäärä:   31.3.25 13:33:43

Mitä rautaa olet aloittaja syönyt ja kuinka usein? Ferritiini 40 on kyllä matala, keskittyisin nyt ihan ekana korjaamaan sen. Itse sain raudan nousemaan Ferrodan 100 mg -valmisteella (tabletti joka päivä tai joka toinen päivä).

Onnistuisiko nelipäiväinen työviikko, vai onko rahan menetys liian suuri? Ihan helpolla ei toki kaikki työnantajat tähän suostu.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   31.3.25 13:39:05

Luulen että en jaksaisi arkea jos en harrastaisi ;)
Kolmena päivänä viikossa etätöitä, silloin leimaan itseni pitemmälle ruokatunnille ja käyn hölkällä. Muina päivinä teen vähän pidempiä päiviä niin ei mene miinukselle.
Muutenkin koitan hyötyliikuntana pyöräillä tallimatkan 16 km jne

Päivämäärä:   31.3.25 13:56:12

"Tämä on vähän samanlainen tapaus kuin viereinen pakastimen puutteesta valittaja. Mitään muutoksia ei haluta tehdä, mutta taikasauvalla itsestään kaiken pitäisi muuttua."

Tämä. Kaikkea ei voi saada ja muutoksia on tehtävä, jos ei jaksa tämän hetkisten valintojensa kanssa. Vaihtoehdot ovat jatkaa samoin ja palaa loppuun tai tehdä muutos. Kaikkea ei voi saada ja sitä tarkoitin kakun syömisellä ja säästämisellä.

Aloituksen teksti, jossa ap kertoi, ettei jaksa harrastaa töiden ohella on aika erilainen totuus kuin se, mitä muista viesteistä paljastui. Jos on tietentahtoen tehnyt kodistaan työleirin, niin joko elää valintansa kanssa tai karsii jostain pois, jotta jaksaa. Aloituksen perusteella kuvittelin, ettei ap jaksa töiden jälkeen tehdä mitään, mutta totuushan on, että hän on haalinut itselleen työleirin kotiinsa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   31.3.25 16:46:49

Millä perusteella ap ei jaksa harrastaa, kun koko hereilläoloaika on pelkkää harrastusta töiden jälkeen?

Otsikko ei nyt vastaa yhtään..

Päivämäärä:   1.4.25 23:58:38

Aloittaja, minne katosit?

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   2.4.25 15:02:48

Etätyöajatus on tietysti ihana, mutta ei etätöihin ihan noin vaan ainakaan uuteen paikkaan mennä. Pitää olla aika lailla ammattitaitoa ennen kuin pystyy itsenäisesti hoitamaan tarvittavat hommat. Mä tein työtäni lähityönä 20 vuotta ennen kuin korona päästi etätyöhön, samoin mies.

Valmentautumiseen sanoisin, että valmistele! Jos mä olen lähdössä esim. raveihin, niin laitan edellisenä päivänä hevosten seuraavan päivän väkirehut valmiiksi, pesen vesiastiat, kuivitan hyvin jne, jotta ravipäivänä rutiinit eivät vie aikaa. Samoin koira voi olla yhtenä päivänä ilman pitempää lenkkiä.

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   2.4.25 16:33:18

Mites sellainen ratkaisu, että hevoset pois kotitallista täysihoitoon vieraalle (mahdollisesti jopa toisesta luopuminen)?

Päivämäärä:   2.4.25 16:44:02

ei aina jaksakaan, mutta harrastan silti. talli on työmatkalla, lähes aina suoraan töistä tallille. joskus käyn kotona ottamassa päikkärit, mutta helposti sitten jää loppuillaksi röhnöttämään sohvalle... kesällä toki kerkiää myöhemminkin, mutta talvella pakko jaksaa heti, jos haluaa ennen pimeetä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.