Lähettäjä: Paikalla?
Päivämäärä: 30.3.25 17:25:48
Metsään on varmasti menty jo siinä, että en ole nähnyt kavereita ja kyläillytkin lapsen kanssa niin vähän kuin mahdollista. Ihan pienenä lapsi vaati kaiken huomion jos olimme kylässä teki aivan kaiken kielletyn ja jos taas meillä oli joku niin keksi kaiken mahdollisen, että saa huomion vain itseensä. Esim kiskoi kaikki matot lattioilta rappusiin, kiipesi keittiön tasolle ja hyppi sieltä alas, alkoi heitellä kaikkia mahdollisia tavaroita ympäriinsä jne vaikka ei todellakaan tehnyt vastaavaa jos kotona oli vain perheenjäseniä ja oli jo sen verran ikää, että tiesi sen olevan täysin asiatonta käytöstä. Tätä tapahtui siis ihan aina jos meillä oli joku kylässä tai minä olin lapsen kanssa kylässä. Minä en vain jaksanut kyläillä kun muiden lapsen leikkivät suht rauhallisesti ja uskoivat sanomista. Oma lapseni taas keksi vain asioita joiden tiesi olevan kiellettyä jos en huomioinut häntä 100%.
Nyt lapsi on 12 ja meno on jonkun verran rauhoittunut, mutta jos lapsella on omia kavereita lähellä alkaa tiuskiminen tai puhuu sössöttävällä äänellä, on todella levoton ja hihittelee yksikseen. Lapsen kaveritkin menevät hämilleen tästä lapsen käytöksestä. En kehtaa vastata puhelimeen jos lapsi soittaa ja lähelläni on muita koska lapsi puhuu kovaa puhe saattaa olla ihan mitä vain.
Olisi kiva viedä lasta kavereidensa kanssa esim uimaan tai tapahtumiin, mutta lapsi käy niin kierroksilla, että siitä ei tule mitään. Samoin jos tapaamme esim kaupungilla tuttujani ja pysähdyn juttelemaan lapsen käytös muuttuu täysin. Hän käyttäytyy kuin pikkulapsi jonka tekemisiin on pakko puuttua eikä keskustelusta muiden kanssa tule mitään.
Montakohan kertaa olen asiasta keskustellut lapsen kanssa tuloksetta, lapsi lupaa muuttaa käytöstään, mutta ikinä tämä ei vielä ole toteutunut vaan sama hösellys jatkuu. Usein lapsi pahoittaa mielensä ja alkaa itkeä, että kukaan ei tykkää hänestä kun tiukemmin puhuu asiasta. Lapselle ei tunnu menevän ymmärrykseen, että hänestä tykätään, mutta hänen käytöksestään ei. Joten lähestymistapani on ilmeisesti täysin väärä. Jos taas kavereiden tai vieraiden aikana komentaa kunnolla nostaa lapsi siitä vielä enemmän kierroksia eikä rauhoitu vaan hösellys senkuin yltyy.
|