Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kauanko menee aikaa kotiutua

Lähettäjä: Kotimutsi 
Päivämäärä:   30.3.25 13:31:45

Uudelle paikkakunnalle. Olen asunut kolmessa eri paikkakunnassa enkä ole kokenut kuuluvani mihinkään niistä.

Muutettiin uudelle pienelle paikkakunnalle 3,5 v sitten ja en koe kuuluvani tänne ollenkaan. Mutta en myöskään kotipaikkakunnalleni enkä muuallekkaan. Paikkakunnassa sinänsä ei ole mitään vikaa, kiva maalaiskylä ja etäisyydet kivat. Kauheesti ei ole ysyäviä täällä, mutta muuten kaikki hyvin. Mutta kuinka kauan menee että alkaa tuntemaan kuuluvansa kaupunkiin ja voit sanoa olevasi esim tamperelainen (kaupunki keksitty)

Re: Kauanko menee aikaa kotiutua

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   30.3.25 14:02:35

Ei se välttämättä tapahdu koskaan. Juurettomuus on yleinen nykypäivän ilmiö etenkin aikuisilla jotka lapsena joutuivat muuttamaan paljon mutta myös muilla joilla ei ole missään varsinaista kotipaikkaa johon olisi vahvat siteet. Sen kanssa pitää vaan oppia elämään

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   30.3.25 14:09:25

Edellisessä kaupungissa asuttiin viisi vuotta, enkä koskaan kotiutunut. Viime toukokuussa muutettiin muualle ja koin heti olevani kotona. Eli ehkä kaupunki on vain väärä?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   30.3.25 16:27:48

4 vuotta takana,enkä edelleenkään koe kodikseni :(( Pakko asua

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   30.3.25 16:36:15

Mulla riippuu ainakin siitä, että kuinka paljon käytän uuden paikkakunnan palveluita. Jos käyn vaikka uimahallissa, eri kaupoissa, kuntosalilla, lenkkipoluilla jne ja jos vaikka työpaikkakin on uudessa kaupungissa niin aika nopeasti sitä kotiutuu.

Mulla menee pari kuukautta - puoli vuotta.

Mutta jos vain olisin omassa kodissa enkä kävisi missään, en kotiutuisi ikinä. :D

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   30.3.25 21:52:26

Tuo vaikuttaa tosi paljon mitä siellä tekee. Yhdessä kaupungissa asuin 10v enkä kotiutunut ikinä. Mutta opiskelin alaa josta en pitänyt ja sen jälkeen kökin kotona työttömänä tekemättä mitään. Ei mikään ihme, ettei se koskaan tuntunut kodilta.

Seuraavassa kaupungissa asuin vain 1,5v, mutta se tuntui kodilta miltei heti. Opiskelin alaa josta pidin, koulussa oli ihania ihmisiä ja olin muutenkin aktiivisempi.

Nykyinen kaupunki tuntui kodilta jo ennen kuin muutin tänne :D Olin täällä työpätkän naapuripaikkakunnalla asuvien vanhempieni luota käyden ensin. Ja kun työkseen ajelee ympäri kaupunkia, tulee paikat heti tutuiksi. Viikko muuton jälkeen tuntui jo siltä, kuin olisin asunut täällä aina.

Eikä tuo ensimmäinen kaupunki paljonkaan eronnut noista joihin kotiuduin nopeasti.

Lähettäjä: ABC 
Päivämäärä:   30.3.25 21:55:45

Riippuu paljon ihmisestä itsestään. Jos käpertyy kotiin verhojen taakse, niin ei hyvä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.3.25 22:28:07

Mä asuin ikävuodet 20-40 monilla paikkakunnilla ja mikään ei ollut koti. Sisällä aina tunne että pääsispä kotiin.

Ei auttanut muu kuin muuttaa syntymäkuntaan. Se on koti eikä mikään muu.

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   30.3.25 23:53:47

Mä olen jo lapsena asunut varmaan, hetkinen, 5 eri paikkakunnalla, ja nyt aikuisena viimeisen 5 vuoden aikana Helsingissä ja Turussa, Lontoossa, Roomassa, Wienissä ja Brysselissä. Kaikkiin olen "kotiutunut" mitä se sitten merkitseekään. Eli viihtynyt hyvin - no ehkä Brysselissä en niin - eli löytänyt ystäviä, harrastuksia, tekemistä.
Eli en oikein ymmärrä mitä ihmeen kotiutumista joku kaipaa? Ehkä jos pysyvyyttä kaipaa niin meidän suvun kesämökki jossa olen aina viettänyt pari viikkoa kesässä lapsesta lähtien.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.3.25 00:30:13

Huonoon paikkaan ei kotiudu 20 vuodessakaan ja hyvään paikkaan kotiutuu muutamassa kuukaudessa.

Lähettäjä: zzu 
Päivämäärä:   31.3.25 00:58:49

Jos aina miettii paikkakunnan huonoja puolia ei tilaa jää kotiutumiseen. Etsittävä myönteistä ja kontakteja ihmisiin ja tapahtumiin. Paikkakunta elää tavallaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.3.25 07:58:15

Olen asunut vähän siellä sun täällä. Nykyisellä paikkakunnalla kohta 10 vuotta. Olen viihtynyt hyvin, kuten suunnilleen joka paikassa. Ja silti joka paikassa myös tunne, että tämä ei ole se lopullinen paikka.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.3.25 08:50:53

Minä olen aina kotiutunut nopeasti. Olen asunut kolmella paikkakunnalla ja kokenut ne kaikki kyllä kodikseni.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.