Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä minua vaivaa? Sairastelusta.

Lähettäjä: Huihai 
Päivämäärä:   30.3.25 12:35:31

Vuonna 2021 heräsin siihen, että minulla oli aivosumua useita kertoja viikossa. Tällöin en vielä juurikaan muuten sairastellut, mutta näinä päivinä läsnäolon elämässä järkkyi hurjasti ja työnteko oli usein hankalaa.

Syksyllä 2022 minulle tuli kummallisia jalkojen puutumisoireita ja pistelyä ilman mitään hyvää syytä. Aloin syömään tuolloin B-vitamiinilisää ja sinkkiä, ja oireet loppuivat jossain määrin puolessa vuodessa. Tässä välissä oli pitkän aikaa, että kuntoni parani huomattavasti, ainoastaan jatkuva kuiva suu vaivasi elämääni. Niinkin pitkälle, että suun terveys alkoi kärsiä ja joudun käymään jatkuvasti hammaskiven poistossa.

Viime syksynä 2024 alkoi sitten ehkä raskain ajanjakso. Jatkuva sairastelu, tähän päivään mennessä olen ollut seitsemän kertaa sairaana. Samaan aikaan kun alkaa flunssa oireet, myös aivosumu on mukana. Nämä oireet kestävät yleensä noin 5-6 päivää. Lisäksi suuni on hyvä kuiva, viime syksynä minua vaivasi myös pahoinvointi samoihin aikoihin mutta se on nyt väistynyt. Minulla on myös jatkuvasti turvonneet nivelet sormissa varsinkin kun oireet tulevat nivelet kuumottavat ja turpoavat entisestään.

Minulla on ollut myös kuukautiskierron häiriöitä ja veristä vuotoa kesken kierron useamman kerran. Kuukautiskiertoni on tällä hetkellä noin 38 päivää epämääräisesti. Tuntuu, että käyn joko yli- tai ylikierroksilla riippuen päivästä. Minulla on tihentynyt virtsaamisen tarve.

Nukun hyvin, syön kasvisruokaa ja elän hyvin säännöllistä elämää. Urheilen paljon, mutta aina kun tällainen jakso tulee menen aivan sänkypotilaaksi. En jaksa mitään ja koen valtavaa uupumusta.

Nyt minulta on otettu verenkuva, kilpirauhasarvot, maksa- ja munuaisarvot, hemoglobiini, suola- ja kaliumtasapaino. Virtsanäytteet ja sukupuolitauti testit. Kaikki testit priimaa poislukien suolan määrä elimistössä, mikä oli alhainen mutta ei vielä hälyttävästi.

Ensi viikolla taas aika terveyskeskukselle. Reumalabroja ainakin otetaan luulen niin.

Re: Mikä minua vaivaa? Sairastelusta.

Lähettäjä: Auts 
Päivämäärä:   30.3.25 12:37:48

Keliakia, lue englanninkielistä tietoa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.3.25 12:40:11

Vaihdevuodet

Tyypillisiä vaihdevuosioireita ovat:

hikoilupuuskat eli kuumat aallot
mielialaoireet, kuten mielialavaihtelut, ärtyneisyys, alakuloisuus, aloitekyvyttömyys ja ahdistuneisuus
univaikeudet ja väsymys
kognitiiviset ongelmat
seksuaalinen haluttomuus
sydämentykytys
ihon ja limakalvojen kuivuminen
yhdyntäkivut
lihassäryt, nivelkivut ja -jäykkyys
tihentynyt virtsaamisen tarve tai virtsankarkailu
kuukautisten loppuminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.3.25 12:41:56

Fibromyalgia.

Päivämäärä:   30.3.25 12:54:43

*, olen 28vuotias niin ihan vielä vaihdevuosia ei kyllä.

Lähettäjä: Ruska 
Päivämäärä:   30.3.25 13:11:37

Long covid...

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   30.3.25 13:36:37

Mites korona sairastettu tai rokotettu?

Päivämäärä:   30.3.25 14:27:46

Paljonko ferritiini ja tulehdusarvot?

Päivämäärä:   30.3.25 15:07:22

Hei mulla aivan samaa, olen pari vuotta nuorempi. 6kk sitten aloin joka kuukausi saamaan vuotohäiriötä, pari päivää ennen menkkoja ja pari päivää menkkojen jälkeen, joskus tiputellut jopa 4p ennen menkkoja eli 2viikkoa. Aivosumua, laimeita muistihäiriöitä ja painetta päässä ja jatkuvaa väsymystä. Lääkäri sanoi että kannattaa vaan nukkua enemmän mutta nukun päivässä helposti jopa 12h. Todennäköisesti ferritiini alhaalla. Tai voi olla että vuotohäiriö ei edes liity aiheeseen ja onkin vaikka polyyppi. Olen menossa testaamaan ferritiini arvot seuraavaksi.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   30.3.25 15:13:49

Kuukautisoireista asap gynelle!!! Välivuoto pitäisi aina tutkia, ettei ole mitään pahempaa.

Muuten suosittelisin mittauttamaan rauta-arvot, ei pelkkää hemoglobiinia koska se ei kerro mitään varastoraudasta eli ferritiinistä. Tästä asiasta pitää etsiä itse tietoa netistä, koska lääkärit ei osaa / ei halua osata koska se on ''muotisairaus''. Aivosumu nimittäin on pahana raudanpuutteessa, been there!!!

Päivämäärä:   30.3.25 15:25:22

Koronan olen sairastanut 10/2022, myös rokotettu olen kahteen kertaan.

Crp oli alle yhden.
Lasko 16mm/h,

Ferritiini on mitattu keväällä 2022 ja oli silloin 25. Tämän jälkeen oli syönyt rautalisää silloin tällöin. Hemoglobiini tosiaan ollut täysin normaali (126)

Olen käynyt kahdesti "kiirellisenä" nopeassa lyhyessä gynetarkastuksessa, eivät silloin tunnustellen huomanneet mitään erityistä.

Päivämäärä:   30.3.25 15:28:36

Niin, ferritiini ollut KOLME vuotta sitten jo tosi huono, ja sen jälkeen syönyt rautalisää silloin tällöin? No kun se ei riitä! Tuo on oikeasti huono ferritiiniarvo ja kaiken lisäksi vanhentunut tulos tänä päivänä. Hemoglobiini 126 ei myöskään ole parhaimmasta päästä, aloittaja sinä olet raudanpuutteinen (ilman anemiaa).

Rauta vaikuttaa myös kilpirauhaseen, joka selittäisi nuo yli- ja alivireysolotilat. Raudanpuutteessa voi olla jatkuvaa tai aaltomaista uupumusta, ettei jaksa mitään. Rauta vaikuttaa niin moneen asiaan kehossa.

Eli sinne gynelle joka tapauksessa ja samalla myös ne rauta-arvot, ne pitää vaatia jos niitä ei suostuta mittaamaan. Tai sitten menet omalabraan ilman lähetettä.

Päivämäärä:   30.3.25 15:29:37

Eikö ne siis gynellä tehneet mitään muuta kuin nopean tarkastuksen?

Päivämäärä:   30.3.25 15:38:58

Gynetutkimukset tehtiin tosiaan sukupuolitautien poliklinikalla testien yhteydessä, niin mitään sen tarkempaa aikaa minulla ei gynelle ollut.

Lääkärit ei ole ollut huolissaan tuosta ferritiinistä koska hemoglobiini ollut tuolla tasolla. Mutta itse olen kyllä pohtinut sitä...

Päivämäärä:   30.3.25 15:39:17

Sori, jatkan vielä raudasta ja hemoglobiinista. Se, että naisilla on matalammat hemoglobiiniarvot, kertoo vain siitä että naiset on huonommassa hapessa johtuen kuukautisista. Ei ole mitään syytä MIKSI naisten hb pitäisi olla matalampi kuin miesten.

''Normaaleina hemoglobiiniarvoina pidetään naisilla 117–155 grammaa litrassa ja miehillä 134–167 grammaa litrassa. Näitä viitearvoja alempi hemoglobiini kertoo anemiasta.''

Ajatelkaa jos naisten rauta-arvot otettais vihdoin tosissaan ja alarajaksi saataisiin edes 130... Nimittäin 117 on kyllä todella surkea alarajan taso. 126 ei paljoa siitä ylity.

Päivämäärä:   30.3.25 15:39:59

"Ferritiini on mitattu keväällä 2022 ja oli silloin 25. "

Sulla on rautavarastot tyhjät.

Päivämäärä:   30.3.25 15:44:24

''Lääkärit ei ole ollut huolissaan tuosta ferritiinistä koska hemoglobiini ollut tuolla tasolla. Mutta itse olen kyllä pohtinut sitä...''

No tämäpä just! Kun ne lääkärit EI TAJUA niistä mitään!!! Varsinkaan julkisella. Yksityisellä voi hyvällä tuurilla löytää jonkun joka tietää. Alle 30 ferritiini on vakava raudanpuute, alle 50 on myös raudanpuutteen oireita aiheuttava lukema. Hyvä arvo on vasta yli 100, mielellään 150 jos haluaa ettei se heti laske taas nolliin.

1. Selvitä raudanpuutteen syy ja hoida se kuntoon (pahat menkat / keliakia/ joku muu syy).
2. Aloita kunnon rautalääkitys (Fe++ rautaa, ei mitään Sideralia), syö rautaa joka pv tai joka toinen päivä n. 200 mg per kerta.

3. 3 kk välein labrat jotta näkee onko noussut. Jos ei nouse, niin toinen valmiste käyttöön. Ferritiinin luotettava nousu on 5-10 yksikköä kuukaudessa, kun rautaa syödään säännöllisesti.

Monilla sekin auttaa kun se syy hoidetaan pois, ja sen pitäisikin olla ensisijaista. Mutta olet aloittaja ihan selvä tapaus.

Muista myös, että tulehdukset nostavat ferritiiniä vääristävästi ylöspäin joka 4-kertaisesti. Eli vain terveenä labroihin ja pyydä crp myös.

Päivämäärä:   30.3.25 15:50:05

https://urly.fi/3NLt

Raudanpuute ilman anemiaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.3.25 15:51:25

https://www.eeva.fi/jutut/opi-tunnistamaan-raudanpuute-oireet

Tuossa vähän juttua. Mutta kyllähän lääkärit tuon tietää, ei heitä vaan kiinnosta, koska pääosin naisten vaiva.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   30.3.25 16:04:35

Homeoireita?

Päivämäärä:   30.3.25 16:14:08

Sjögrenin syndroomassa on suun kuivumista, väsymystä, särkyä ym oiretta.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   30.3.25 17:07:24

Siinä vaiheessa kun puolet hiuksista tippui parissa kuukaudessa ja nukuin 15h ja lopunkin aikaa olin aivan tööt niin hb oli 150..mutta ferritiini 7. Ei siinä lääkäriä löytynyt ketä olisi se rauta kiinnostanut, koska hb, mutta gyne stoppasi vuotamisen kierukalla ja aloin aggresiivisesti syömään rautaa ja kaikkea muutakin purkista. Puolessa vuodessa takaisin normaalin elämän syrjään kiinni ja parissa vuodessa jo ihan normaaliksi. Aivosumun ja uupumisen ja hiustenlähdön lisäksi vaikka mitä oireita, juurikin poikkeuksellista "joka flunssan sairastamista edes pienesti" ja ihan kaikkea mahdollista outoa oloa.

Lähettäjä: Hilda 
Päivämäärä:   30.3.25 17:17:21

Aloittaja on kasvissyöjä eli rautaan pitäisi todella paljon kiinnittää huomiota.

Lähettäjä: Minnis 
Päivämäärä:   30.3.25 18:03:32

Ihan selviä koronarokotteen aiheuttamia haittavaikutuksia. Näitä näkee paljon, valitettavasti.

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   30.3.25 18:33:37

Sjögren tulee mieleen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.3.25 19:14:01

Ethän altistu homeelle töissä tai kotona?

Lähettäjä: HK 
Päivämäärä:   30.3.25 19:26:15

Ihan selvät raudanpuutosoireet. Vuoden verran kun vedät rautaa purkista 200mg/vrk annoksella ja alat sitten pohtimaan, että onko elämä parantunut. Joo, näin ei kyllä sais myöskään tehdä, mutta terveydenhoidon puolelta et myöskään tule ikinä apua saamaan, joten käytännössä omatoimikokeilu on ainoa vaihtoehto. Ja tosiaan kunnon annos ja aikaa se vuosi, alle puolen vuoden ei kannata odottaa olossa mitään ihmeparanemista.

Lähettäjä: Borr 
Päivämäärä:   30.3.25 19:55:05

Kannattaisi varmaan tarkistuttaa myös, ettei ole borrelioosia.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   30.3.25 21:04:07

Miehellä oli aivosumu kun kilppariarvot oli liian matalat. Loppui kun sai lääkkeet.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   30.3.25 21:20:29

Rautaa komppaan täälläkin. Sulla on rautavarastot ollu nyt vuosia tyhjänä. Onko se sitten kaikkien oireiden takana, ei voi tietää. Mutta ainakin aivosumun, sairastelun ja puutumisen voi selittää.
Uudet ferritiiniarvot tilaukseen, 200 mg rautaa ja samalla C-vitamiini päivässä. Mielellään tunti ennen aamupalaa ja varsinkin kahvia, näin imeytyy tehokkaimmin. Jotku ottaa joka toinen päivä, koska 24 h rautalisän ottamisen jälkeen sen imeytyminen heikentyy jonkun verran. Kokonaisuudessaan imeytyy kuitenki enemmän jos otat joka päivä. 6kk kuurin jälkeen kontrolliin että onko noussu.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   31.3.25 08:13:51

Kontrollilabrat mieluiten jo 3 kk kohdalla. Turha odottaa puolta vuotta, jos jollain valmisteella ei esim. nousekaan.

Päivämäärä:   31.3.25 09:07:43

Kertoo syövänsä vain kasvisruokaa ja ihmettelee kun kroppa oireilee. Okei.

Lähettäjä: HK 
Päivämäärä:   31.3.25 15:24:50

Tyhjät rautavarastot vaikuttaa kilpirauhasen toimintaankin, joten kilppariarvot ei välttämättä kerro totuutta. Itseltäni yritettiin hoitaa kilpparia, vaikka kilpirauhasen ongelmat korjaantuivat, kun kävin yksityisen kautta suoraan suoneen rautatankkauksessa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.