Lähettäjä: ***
Päivämäärä: 29.3.25 21:20:46
Otsikko ei ole täysin totta, koska se, että lakkasin kunnioittamasta miestä, aiheutti vuosien kärsimyksen. Mutta se, että hyväksyin kunnioituksen puutteen ja lakkasin pettymästä siihen, ettei mies ole kunnioituksen arvoinen, paransi suhteen.
Nykyään kun mies selittää jotain suunnitelmaa, nyökkäilen ja sanon ehkä jonkin sanan väliin. En oikeasti kauheasti kuuntele, koska miehen suunnitelmat eivät kuitenkaan toteudu. Palaan asiaan sitten, jos jotain oikeasti tapahtuu. Ennen kuuntelin miehen suunnitelmia tarkasti, ja jos olin eri meiltä, saatoimme väitellä asiasta jne. Sitten kun kaikki suunnitelmat jäivät puheiden tasolle, olin hämmentynyt ja pettynyt.
Samoin pystyn nykyään jo aika hyvin olemaan välittämättä miehen kiukuttelusta. Olen hyväksynyt sen, että hän ei useinkaan kykene toimimaan järkevästi, ja sitten kun asiat menevät pieleen, tulee kiukku kuin pikkulapselle. Olen ajatellut, että sellaisia lapsetkin ovat: eivät he voi asialle mitään.
Jos pitäisi tehdä jokin homma, josta miehen täytyisi ottaa koppi, suhtaudun asiaan nykyään niin, että mieluummin en mainitse koko asiaa, jos hommaa ei ole täysin pakko tehdä. Repsottakoot kaikki nurkat, joita en itse saa korjattua, aivan sama. Jos on ihan pakko saada homma tehtyä ja pakko pyytää miehen apua, varaudun jo ennalta siihen, että sitä saa pyytää monta kertaa eikä silti välttämättä mitään tapahdu. Mies ei edes oletettavasti toimi noin ilkeyttään vaan hän on vain sellainen, että sanoo joojoojoo ja unohtaa koko jutun, ainakin jos kyseessä ei ole kiva homma. Ainoastaan siihen on ollut vähän vaikea tottua, että jos miehen saamattomuus aiheuttaa vahinkoa muille ihmisille, joudun joskus välikäteen selittelemään miehen tekemisiä.
Sen oivaltaminen, ettei minun tarvitse kunnioittaa miestäni, on vapauttanut omaa käytöstäni. Olen aina ollut kaikissa suhteissa sellainen, että koetan parhaani mukaan olla todella reilu ja käyttäytyä aina reilusti, vaikka toinen toimisi huonosti. En nykyisessäkään tilanteessa käyttäydy törkeästi tms mutta olen siinä mielessä antanut siimaa itselleni, etten välitä, olenko kaikessa aina täysin reilu miestä kohtaan. En katso, että olen miehelleni velkaa reilun käytöksen tai mitään muutakaan. Jos joskus laiskottelen tai jätän miehen selviytymään jostain asiasta yksin, niin mitä sitten. Se ei kuitenkaan ole kuin promille siitä, miten hän tässä suhteessa käyttäytyy.
Sanotaan aina, että toinen täytyy hyväksyä sellaisena kuin hän on. Minä olen hyväksynyt. Se on tarkoittanut kunnioituksen menettämistä, mutta suhde tuntuu nykyään helpommalta. En ehkä pysty olemaan tässä ikuisesti ja mies ehkä jossain vaiheessa reagoi siihen, etten enää kunnioita häntä, mutta olen hyväksynyt senkin. Tällä hetkellä minulla ei kaikesta huolimatta ole syytä lopettaa suhdetta, mutta jos se loppuu, niin se sopii kyllä.
|