Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paljonko lenkkareilla on oikeasti väliä? Hinta?

Lähettäjä: 7 
Päivämäärä:   29.3.25 20:37:02

Liikun paljon kävellen ja hölkkäillen, enemmän kuitenkin kävelyä. Varmaan 70 % liikkumisesta tulee epätasaisilla metsäpoluilla, joissa on kiviä, kantoja ja puunjuuria paljon. Loput 30 % tapahtuu tavallisella asfaltilla.

Nyt mulla on n. 60 € Reebokit, jotka on ihan hyvät. Jalkapohjat välillä kyllä kipeytyy ja akillesjänne ollut toisesta jalasta vähän kipeä välillä, lisääntyneen liikunnan takia. Sitä olen hieronnassa käynyt hoidattamassa (+ tietty lepoa silloin kun tarvii).
Työpäivät joutuu olemaan turvakengillä, jotka ei nekään ole jaloille hyvät ikinä.

Aloin lenkillä miettiä että saisiko tuplahinnan maksamalla _oikeasti_ enemmän rahoilleen vastinetta, iskunvaimennusta jne? Esim. Adidas, Hoka?

Re: Paljonko lenkkareilla on oikeasti väliä? Hinta?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   29.3.25 20:40:02

Osta altrat, topot tai joe nimblet niin saat rahalle vastinetta eli jalka terveyttä edistävät mutta vaimennetut kengät.

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   29.3.25 20:43:32

Sulla on lantio vinossa noilla oireilla, käy kiropraktikolla tai osteopaatilla. Kenkiä valitessa pitää katsoa mitkä sopii omille jaloille parhaiten, hinta toki vaikuttaa mihin haluaa minkäkin verran panostaa mutta korkeampi hinta ei todellakaan aina tarkoita itselleen sopivampia kenkiä. Iskunvaimentimet sulla on jaloissa, joten et oikeasti tarvitse kenkiin voimakasta vaimennusta. Jos jalat kipeytyy etenkin hölkätessä niin panosta juoksutekniikan opetteluun ja tosiaan käy tsekkauttamassa lantio. Hieronnalla et sitä korjaa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   29.3.25 20:44:03

Ajaahan sillä litrasella Yariksellakin mutta kun istut oikean auton rattiin pistät kyllä jarpan paaliin...

Päivämäärä:   29.3.25 21:16:12

Okei, täytyy harkita tota osteopaattia tai kiropraktikkoa ...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.3.25 21:26:18

Tarttet sulle paremmat kengät mutta varmaan myös just fyssarin tms

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   29.3.25 21:28:02

Urheiluliikkeissä on useassa askelklinikka tai juoksumaton tyylinen missä testataan askellus. Käy ihmeessä sellaisessa. Polkujuoksuun on omansa pitävämmällä pohjalla.

Päivämäärä:   29.3.25 21:34:47

Maksaako tuo jotain?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   29.3.25 21:40:14

Ei ainakaan meillä päin

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.3.25 21:43:42

Kyllä se hinta kertoo vaimennuksesta (jos unohdetaan muotilenkkarit joissa trendikkyys ratkaisee)
Kiinnittäisin ennen lenkkareita huomion työkenkiin ja niiden pohjallisiin. Työssä ollaan kuitenkin huomattavasti pidempään kuin lenkillä ja tämä korostuu jos työssä ollaan paljon paikoillaan. Kävely on jaloille ja koko kropalle parempi vaihtoehto kuin paikoillaan seisominen. Turvakenkiäkin on saatavilla jonkinlaisella vaimennuksella ja lähes kaikkiin turvakenkiin saa myös parempia pohjallisia.
Myin edellisessä työpaikassa 15 vuotta lenkkareita ja paljon tuli palautetta asiakkailta että jalkojen kipuilut on saatu kuriin oikeanlaisilla kengillä. Oikeanlaisilla en tarkoita kalleimpia mahdollisia vaan käyttäjälleen sopia. Pehmeillä alustoilla ei tarvita yhtä hyvää vaimennusta kuin asfaltilla mutta kenkien pitää olla käyttäjälleen sopivat.
Kuvailemasi oireet voivat olla virheasento kropassa tai sinulle sopimattomat kengät. Onko mahdollisuutta mennä tavallinen lenkki jollain muilla kengillä testimielessä?

Itse saan onneksi töissä pitää mitä tahansa kenkiä. Mulla onkin käytössä aina hyvät (ja itselleni sopivat) kengät ja työkengistä olen valmis maksamaan koska käytän niitä lähes 40h viikossa. Lenkkikäytössä olevat kengät ovat yleensä vanhoja työlenkkareita tai muuten "huonompitasoisia" lenkkareita. (Vaihdan työkengät 1-2 kertaa vuodessa) Lenkkikengissä ehdoton yläraja mulla on 100e (mieluusti paljon vähemmän), työlenkkareissa katson yleensä +/- 150e hintaisia.

Päivämäärä:   29.3.25 21:52:18

Työkengät meillä saa uusia kerran vuodessa, eikä ole kauaa kun hain just uudet. :D Eikä ne töissä tavallaan siis satu, mutta kyllähän sen tuntee. Varsinainen lihasjumi jalkapohjaan/ jalkapohjiin tulee nimenomaan lenkillä ollessa. Usein helpottaa vartin jälkeen ja loppulenkistä ei tunnu mitään.

Olen yrittänyt muistaa venytellä paremmin pohkeet ja jalan lihakset muutenkin.

Päivämäärä:   29.3.25 22:06:00

Mä kävin just ostamassa itelleni uudet polkujuoksukengät. Tulevat ihan metsässä kävelyyn, mutta halusin kengät joissa on kunnon pito pohjassa. Testasin ensin vaan niitä kenkiä, mitkä oli kivan näköisiä ja alennuksessa mm. Adidas, Haglöfs, Icebug. Kaikki tuntui kamalilta jalkaan. Mietin jo hetken että sama se mitkä niistä ottaa jos kaikki on yhtä paskoja. Onneksi tajusin ottaa myyjän avuksi ja sovittaa myös niitä kalliimpia! Jo alkoi kengistä löytyä pehmeyttä ja vaimennusta! Testasin Hokan, Niken ja Salomonin kenkiä. Päädyin lopulta Salomonin kenkiin, kaikki tuntuivat kuitenkin tosi hyviltä jalkaan. Niken kengissä oli ehkä ihanin jousto pohjassa.

Eli mun sanoma on, että mene ihmeessä sovittamaan ja ota avuksi myyjä! Kyllä niissä kengissä vaan on eroja.

Päivämäärä:   29.3.25 22:15:14

Miltäs nämä kengät teistä näyttää / kuulostaa?

Päivämäärä:   29.3.25 22:16:39

Linkki tuossa jos nyt tuli....

Päivämäärä:   29.3.25 22:16:54

https://urly.fi/3NJA

No hitto.

Päivämäärä:   29.3.25 22:21:20

Kaikkihan ne kehutaan nettisivuilla maasta taivaisiin, merkistä ja mallista riippumatta. Mene ja sovita, netistä sokkona tilaamalla et saa muuta kuin uudet huonot.

Päivämäärä:   29.3.25 23:09:34

Merrelillä on hyviä kenkiä JOS ne sopivat käyttäjälleen. Mulle ei sovi yleensä mitkään niistä kantapäästä. Miehelleni taas sopii lähes kaikki.
Testaa jalkaan rauhassa ja pyydä avuksi osaava myyjä.

Lähettäjä: Omppu 
Päivämäärä:   29.3.25 23:14:56

Ei noista oireista kukaan voi sanoa että lantio on vinossa. Osta kunnon kengät urheiluliikkeestä, osaava myyjä apuna.

Lähettäjä: Kokeile 
Päivämäärä:   30.3.25 07:58:21

Lenkkeily on muuten niin halpa harrastus että kannattaa ostaa sellaiset lenkkarit jotka tuntuvat hyviltä jalassa. Kokemuksesta voin sanoa että alle satasella ei hyviä löydy kuin tarjouksesta ja nykyisin ei silloinkaan...
Mene kokeilemaan urheiluliikkeeseen. Jos myyjä ei kehoita sinua laittamaan molempia kenkiä jalkaan ja kävelemään ympäri liikettä niin on huono myyjä. Voit itse sen tehdä ilman kehoitustakin niin todellakin tunnet sen kengän eron toisiin vastaaviin.
Ja hinnan saat itse määritellä alkuun sinulle sopivaksi. Aloita halvoista jos haluat.
Kannattaa oikeasti vähän panostaa. Kengät vaikuttaa paljon ja asfaltilla/ kovalla alustalla, pitää olla kunnon iskunvaimennus lenkkarin pohjassa.
Ne pohjalliset auttaa vähän jotka saat kun menet analyysiin mutta kunnon kengät auttaa enemmän.

Päivämäärä:   30.3.25 08:05:50

Intersportissa on laite millä myyjä löytää sulle täydellisesti istuvat kengät. Laite mittaa jalkaa eri asennoista ja löytää ongelmakohdat. Ei maksa mitään ja menee vain muutama minuutti. Itse en olisi niistä satojen lenkkareiden suosta löytänyt sopivia kenkiä asentovirheiseen jalkaani.

Lähettäjä: Pohdintaa 
Päivämäärä:   30.3.25 09:14:43

Pystyyköhän noita mittauslaitteita yms. Käyttää myös lapsilla. Meillä 7 v kipeytyy herkästi jalat ja tiedossa on jalkojen pieni pituus ero joka voi korjaantua iän myötä eli ei siis vielä tehdä mitään vaan seuraillaan niin pohdin saisikohan noista urheiluliikkeistä oikeasti kunnon kengät lapselle. Mielelläni maksan kengistä, jos ovat hyvät.

Päivämäärä:   30.3.25 09:26:11

"Merrelillä on hyviä kenkiä JOS ne sopivat käyttäjälleen. Mulle ei sovi yleensä mitkään niistä kantapäästä."

Sama kokemus.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   30.3.25 09:38:37

Ei tarvi olla kalliit kengät. Enemmän hyödyt siitä, että on vahvat lihakset pakarasta jalkapohjaan. Alaraajaan erikoistunut fysioterapeutti voi tutkia syyn tuolle akillesjänteen kivulle ja ohjata harjoitteet, joilla saat sen pois niin ei tarvitse enää käydä hieronnassa ym. hoidattamassa.
Itse voit kiinnittää huomiota askelpituuteen, monesti hölkätään ja kävelläänkin liian pitkällä askeleella, mikä kipeyttää paikkoja. Eli lyhyempiä, nopeampia askelia. Yleensä suositellaan 170 askelta minuutissa juostessa, mikä voi alkuun tuntua tikuttamiselta, mutta säästää monilta vaivoilta.
-Fysioterapeutti

Päivämäärä:   30.3.25 10:44:46

Tänään kävin aamulenkillä (pelkkää kävelyä) ja keskityin alusta asti siihen, miten askellan. Koitin keskittyä ensinnäkni hitaampaan vauhtiin, niin että liike lähti ihan pakarasta asti ja meni koko jalkapohjan läpi rennosti. Tämä auttoi vähän!! Jalkapohjan lihas ei kipeytynyt yhtään niin paljoa mitä normaalisti.

Luulen, että kävelen liian nopeasti ja jännitän jalkoja jotenkin nilkasta alaspäin ja puolieroista johtuen se vaikuttaa enemmän vasempaan jalkaan.

Tosin laitoin eilen illalla pitkästä aikaa Voltarenia voiteena, sekin varmaan vaikutti, mutta anyway!

Pitää harkita tuota Intersportin sovitushommaa sitten kun kaupunkiin menen. Varmaan nuo polkujuoksu/maastokengät olisi mua varten, vaikka vain suurimmaksi osaksi kävelen (pitkiä lenkkejä). Hölkkää otan aina välillä että syke nousee.

Päivämäärä:   30.3.25 11:08:52

Itselleni löytyi intersportin koneen kautta niken kengät jotka oli kuin vuoltu mun jaloille. Hintakaan ei ollut paha, 120 e. Olin varautunut 200-250 e budjettiin.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   30.3.25 12:57:51

Omat jalat ylipronaatiossa ja kyllähän niihin kenkiin kuluu rahaa. Itse olen kyllä ajatellut niin että jos johonkin vaatteeseen laitan rahat niin se on kenkiin. Väärästä kävelyasennosta tulevia seurauksia ei voi sitten myöhemmin korvata rahalla. Lapsille ei esimerkiksi vanhoja käytettyjä kenkiä.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   30.3.25 14:11:16

Hyvät kengät tarkoitukseen kuin tarkoitukseen yleensä maksaa. Mutta sopivat löytyy vain sovittelemalla erilaisia. Hinta ei takaa istuvuutta. Itse en haluaisi urheiluvälineisiin investoida, mutta aina joutuu ostamaan kirvelevän kalliit lenkkarit, kun edullisemmat on vaan oikeasti huonot jalassa. Eivät prkl edes kestä mitään, vaan harva se vuosi saa olla ostamassa uudet, kun pohjan iskunvaimennusrakenteet alkaan keräämään soraa sisäänsä.

Päivämäärä:   31.3.25 09:02:27

Paljasjalkakengät ja opettelet päkiäjuoksun, alkaa kroppa ja jalkaterät oikeasti toimia niinkuin pitää

Lähettäjä: palju 
Päivämäärä:   31.3.25 10:16:49

Ei päkiäjuoksu ole mikään autuaaksi tekevä. Luehan tämä artikkeli:

https://urly.fi/3NOv

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.