Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vinkkejä, kun pentu tulossa toiseksi koiraksi?

Lähettäjä: toinen koira 
Päivämäärä:   29.3.25 13:50:57

Kodinvaihtajapentu kyseessä, hieman yli 5 kk. Itselläni on ennestään 4-vuotias sterkattu narttu kotona. Pentu ei ole vielä tullut kotiin. Koirat ovat pariin kertaan tavanneet lyhyesti ulkona, ja ovat tulleet ihan hyvin juttuun ja leikkineet yhdessä.

Minulla ei ole ikinä ollut kahta koiraa, ja huomaan olevani nyt stressaantunut siitä, miten yhteiselo kahden koiran kanssa alkaa sujua. Asun kerrostalossa, eli pennun pitäisi oppia käyttäytymään sisällä varsin siivosti/hiljaisesti.

Miten opettaa pentu jäämään asuntoon joko keskenään aikuisen koiran kanssa, tai kokonaan yksin? Missä vaiheessa koirat uskaltaa jättää samaan tilaan? Miten opettaa koirat esimerkiksi syömään omia luitaan ilman, että kyräilevät toisiaan tai yrittävät varastaa toistensa luut?

Ylipäänsä kaikki vinkit ja kokemukset aihepiiriin liittyen otetaan mielellään vastaan. Luulen stressaavani osin aivan turhaankin, koska olen taipuvainen katastrofiajatteluun, mutta vertaistuki olisi tervetullutta.

Re: Vinkkejä, kun pentu tulossa toiseksi koiraksi?

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   29.3.25 15:01:02

Sen näkee koirista kyllä koska ne uskaltaa jättää kahdestaan samaan tilaan. Sitten, kun yhteiselo on ongelmatonta, pentu ei härki vanhempaa koiraa ja molemmat osaavat olla rennosti toistensa kanssa.

Mulla on koirille omat luupyyhkeet joiden päällä syövät luunsa. Mitään kyräilyä ei pääse syntymään kun pyyhkeitä ei laita ihan vierekkäin. Ja toisen luupyyhkeelle harhautuvan koiran olen vain lempeästi käskenyt sieltä pois tai käynyt ohjaamassa fyysisesti (ilman väkivaltaa) takaisin oman pyyhkeen päälle. Nää omat ei kyllä ole mitenkään resurssiaggreja ja varmasti osaisivat sovussa syödä luita muutoinkin, mutta helpompi pitää selvät sävelet kun ei koskaan tiedä millainen tyyppi seuraavaksi laumaan liittyy.

Ruokakuppien kanssa myös sama sääntö, toisen kupille ei mennä ennen kuin toinen on omalta kupiltaan poistunut. Sen jälkeen saa käydä katsomassa jäikö kaverilta jotain, mutta ruokarauha pitää antaa.

Re: Vinkkejä, kun pentu tulossa toiseksi koiraksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.3.25 15:03:06

Koirat keskenään samaan tilaan keskenään vasta kun olet 100 varma että mitään ei voi käydä. Voi mennä parista kuukaudesta ikuisuuteen. Kummallekin koiralle "oma paikka" (joka voi siis olla koirat itsekin valitsema paikka) jossa luut syödään, vahdit ja ohjaat koirat takaisin omille paikoilleen jos yrittävät mennä kuikuilemaan toisten omaa, jos on resurssien puolustamiseen taipumusta niin ihan suosiolla alkuun ruoka ja herkut eri tiloissa. Valitse linja miten kotona ja hihnassa saa leikkiä, joko saa tai eisaa, ja sitten vaan pidät linjasta kiinni. Meillä koirat ei saa koskaan leikkiä hihnassa, mutta kotona saa painia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.