Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko sinä tällainen?

Lähettäjä: Haiku 
Päivämäärä:   29.3.25 08:21:48

Esimerkki töistä, mutta tätä käy ihmisten kanssa vapaa-ajallakin ja missä vain. Olen keittiössä töissä, kerroin pomolle, ettei lohi välttämättä riitä huomiseen, ihmiset syö sitä niin paljon. Pomo siihen, että kyllä se riittää. Asia loppuunkäsitelty. (P.s. ei se riittänyt.)

No, toinen henkilö sanoi pomolle samasta asiasta. Hänelle pomo sanoi, että juu totta kai, täytyy käydä ostamassa sitä lisää. Itse siinä taustalla kuulin tämän ja tuntui pahalta.

Tähän törmään useasti. Jos kaksi ihmistä sanoo samasta asiasta täysin samalla tavoin, vastaanottaja voi reagoida täysin eri tavoin kummallekin. Miksi?

Re: Oletko sinä tällainen?

Lähettäjä: jokotai 
Päivämäärä:   29.3.25 08:45:23

1. Pomo sai palautetta että se lohi tosiaan loppui kesken ja kun toinenkin alainen siitä sanoi niin " juu tottakai ostetaan lisää". Sen enempiä analysoimatta.

2. Pitävät sinua tossuna.

Tai sitten on vaan jonkinlaista sattumaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.3.25 08:49:03

Jos se toinen sanoi ennen sinua pomolle, että lohi loppuu, niin sitten sinua ei vaan kuunnella/uskota.

Lähettäjä: Kakku 
Päivämäärä:   29.3.25 08:49:20

Veikkaan, että pomolla oli paljon muita asioita mielessä silloin kun sanoit lohesta, eikä hän halunnut/jaksanut keskittyä lohiasiaan juuri silloin. Varmaan toivoi, että lohi riittää.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   29.3.25 08:59:13

Lohi on kallista, ja pomo yritti ensin ignoorata, että sitä on liian vähän.

Jos useammalla ihmisellä on sama mielipide, siihen pitää reagoida. Yhden kommentin voi laittaa sattuman piikkiin.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   29.3.25 09:14:26

Mulle käynyt töissä usein vastaavia. Kun minä (nainen) huomautan/varoitan/kommentoin jotain, ei kuunnella, vaikka kuinka painokkaasti sanon.

Työkaveri (mies, mua 10v nuorempi) sanoo samasta asiasta vaikka epävarmastikin: “ai joo, tottakai! Hyvä kun sanoit!”

Otti muuten päähän!!! Ja tuo IT-alalla, missä yritetään kyllä panostaa tasa-arvoon. Ihan sama onko esihenkilö nainen vai mies. Vaihdoin alaa ja nyt kuunneellaan _heti_. Eli kyse ei ollut vain siitä, että olisin jotenkin epävarma tms. Monilla ihmisillä on edelleen sellaista sisäsyntyistä sovinismia arkipäivän tehtävissä.

Päivämäärä:   29.3.25 09:29:42

Tai sitten se että myös toinen sanoo asiasta on se joka johtaa toimintaan. En minäkään esimiehenä välttämättä toimenpiteitä tee ennenkuin asiasta on riittävästi dataa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   29.3.25 09:33:24

No ehkä pomo sai palautetta kun lohi loppui ja hän väitti että riittää ja siksi toisella kertaa oli tarkempi ettei pääse taas loppumaan.

Lähettäjä: Haiku 
Päivämäärä:   29.3.25 10:31:25

Toinen työkaveri sanoi samasta asiasta 5 min mun jälkeen, pomo ei nähnyt lohitilannetta.

Mutta näitä on muitakin. Sanoo jollekin idean, se tyrmätään, mutta kun joku, josta ehkä pitää enemmän, ehdottaa samaa, se onkun tosi hyvä idea. Sitten sitä saatetaan vielä oikein hehkuttaa, että kylläpäs keksit hyvän idean ja muillekin,cettä hän keksi näin upean idean. Kuulostaa pärstäkertoimelta minun mielestä ja melkeinpä v*ttuilulta mua kohtaan.

Lähettäjä: Nti 
Päivämäärä:   29.3.25 10:35:31

Pomona olo on vaikeaa. Ei ihminen pysty sivuuttamaan omia mieltymyksiään.
Pàška pomo. Näitä riittää. Vaihdoin työpaikkaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.3.25 10:51:20

Pidettävyys ratkaisee lähes kaikessa. Jos susta tykätään, virheet katsotaan läpi sormien. Jos susta tykätään, sua kuunnellaan ja sun mielipidettä arvostetaan.

Oletko sinä tällainen?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   29.3.25 10:53:25

Mä olen samanlainen näkymätön ja kuulumaton. Olen kiltti ja ystävällinen, mutta narsistisempia tyyppejä kuunnellaan ja arvostetaan. Tätä tapahtuu myös netissä, ilman että kukaan edes näkee mua. Päättelin siitä että kyseessä täytyy siis olla jokin ohjelmointi josta emme ole tietoisia. Johtaako se lopulta siihen että saadaan tarpeeksemme, eikä enää toimita narsistien ehdoilla, en tiedä.

Autistina tutkin maailman näkymättömiä kaavoja ja olen tullut tulokseen että jotain henkisen opiskelun tarkoitusta varten tällainen outo juttu on järjestetty. Ikäänkuin "minä olin siinä vähäisimmässäkin ihmisessä jota ylenkatsoit", sanoi Jumala Raamatussa. Eli sen tarinan ihmisillä oli koetuksia ja opetuksia, he ylenkatsoivat jotain köyhää ja vaatimatonta, mutta Jumala sanoikin että ylenkatsoitte jumalaa siinä kohtaa. Jakaudumme kahtia ystävällisiin ja ylenkatsojiin ja viimeksimainitut ei pääse ylösnousemaan koska eivät tunnista jumalaa, arvosta asioita.

Nämä arkipäivän jutut ovat henkistä arviointiamme joka hetki, itse päätämme miten suhtaudumme toisiin. Siitä etenemme kehityksessämme isompiin asioihin.

Lähettäjä: Nu 
Päivämäärä:   29.3.25 11:01:31

Joo tiedän tunteen.
Kaveri oli huonossa suhteessa ja alkuun tuin häntä ja lopussa yritin takoa järkeä päähän sen monen monta kertaa ja perustellusti ja eri versioilla.
Sitten jossain vaiheessa tuli ystävätär xxxxx ja sitten kaveri tuumas että tänä xxxxx sai hänen silmänsä avautumaan ja siis kertoi ne täysin samat asiat mitä oli hänelle jo pitkään sanonut.

Lähettäjä: Nu 
Päivämäärä:   29.3.25 11:02:04

Siis mitä olin hänelle jo pitkään sanonut.

Päivämäärä:   29.3.25 11:21:14

Toisten mielipiteisiin ja arviointikykyyn luotetaan enemmän.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   29.3.25 13:40:11

Henkilökemiat vaikuttaa hämmentävän paljon. Olin saman työkaverin kanssa ajan mittaan kahdessa eri työpaikassa. Yhdessä minä olin meistä kahdesta se, jonka kannatti mennä sanomaan pomolle, jos oli joku huomiota vaativa asia, minun sanomanani asia meni paremmin perille. Toisessa työpaikassa sitten olikin päin vastoin ja työkaverin sanomana asiat otettiin hoitoon siinä missä minun esittämänä sama asia tyrmättiin. Ollaan hyvissä väleissä edelleen, vaikkei työskennellä samassa paikassa, ja naureskeltukin joskus illan istujaisissa tuolle ilmiölle. Pitää tunnistaa kenen puheet menee parhaiten perille ja hyödyntää tätä tietoa.

Lähettäjä: Hoz 
Päivämäärä:   29.3.25 13:51:54

Täti: samalla alalla ilmeisesti ollaan. Teknisissä ihmisissä vaan on tässä firmassa sen verran sosiaalisissa taidoissa myös esimiehellä kehitettävää, että vaikea sanoa dissataanko vai ei edes vai ovatko vaan tuollaisia kuin ovat eikä siinä sen kummempaa... Näkemyksiä kovasti pyydetään, mutta eipä niihin koskaan reagoida oikeasti. Voi johtua siitä että olen suht tuore tyyppi talossa toki myös, ja "ei tiedä mitään" ja asiat ovat jo tuttuja eli aiemminkin esiin nostettuja vaikka niihin pitäisi löytää ratkaisuja koska ovat oikeasti ongelmallisia.

Ainoastaan kerran kaksi miestä (jotka eivät tiedä mitään projektista josta vastaan), yrittivät pyytämättä neuvoja miten minun pitäisi seuraavaksi työssäni toimia. Pistin tuolle "opastukselle" nopeasti stopin, ja toimin kuten oli suunniteltu ja kuten heillekin sanoin toimivani.

"Huvittavinta" tuossa oli, että muutoin itsestään usein epävarma ja passiivinen kollega liittyi ns. rintamaan heti kun löysi toisesta (miehestä) tukipylvään vaikka hän ei koskaan muutoin ole neuvonut mitään koska hänellä ei ole ollut mitään annettavaa eikä tarvetta neuvoa :)

Hyvää kuitenkin on, että minuun myös yrityksen/tiimin johdossa luotetaan koska on annettu itsenäistä vastuuta (tosin ajoittain vähän liikaakin, mikä aiheuttaa ylimääräistä stressiä) koska kykenen hoitamaan monenlaisista asioista koostuvaa kokonaisuutta itsenäisesti ja vastuullisesti. Pienten yritysten hyvä ja huono puoli näkyy siis yhtä aikaa.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   29.3.25 14:03:53

Minäkin olin kerran mukana eräässä projektissa, jossa minun lisäksi työkaverini (mies) sekä talon ulkopuolelta projektin vastuuhenkilö (vanhempi mies). Tämän projektin aikana jos huomasin ihan mitä vain kehitettävää/virheitä tms., niin ne sivuutettiin vastuuhenkilön toimesta ihan kokonaan. Jos esim. teimme asiat tavalla X, ja minä ehdotin, että tapa Y toimisi paremmin ja tuottaisi parempia tuloksia, niin vastuuhenkilö oli ehdottomasti sitä mieltä, että tapa X on kaikkein paras, ja sen mukaan jatketaan. Sitten kun tulokset eivät olleetkaan sitä mitä toivottiin, ja työkaveri ehdotti, että kokeillaan kuitenkin tapaa Y, niin monesti vastuuhenkilö oli aivan ihmeissään, että miksei tätä tapaa aikaisemmin keksitty, senhän on kaikkein paras. Ja minä siinä vieressä aivan ihmeissäni, että kyllä muuten keksittiin, mutta ei minun ehdottamana kelvannut. Ja tätä tapahtui sen verran usein, että lopulta sovittiin työkaverin kanssa suoraan, että hän esittää myös minun ehdotukseni omanaan, jotta saadaan projekti edes joskus maaliin tekemättä valtavasti turhaa työtä.

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   29.3.25 14:13:05

Mulle kävi juuri näin. Varoitin kuun alussa eräästä asiasta, että tossa tulee käymään ohrasesti, ehkä pitäis puuttua asiaan. No se asia räjähti käsiin noin 5vrk tämän jälkeen ja toimenpiteisiin ryhdyttiin vasta kun muutama muukin sanoi että tää menee nyt metsään... yllätysyllätys nyt kun asiassa tarvitaan tukea ja osaamista, tukeudutaan minuun..
Erityisesti tällainen näkyy siinä, kun nuorempi nainen sanoo vanhemmalle miehelle. Se on usein sitä, ettei uskota sen nuoremman osaamiseen. Tähän mun kuvioon liittyy myös ns.kollega, joka ei voi sietää että olen alallani hyvä& pätevä ja pystyn pää kylmänä keskittymään vaikeissakin paikoissa, koska hänellä menee hermot jo pikkujuttuihin. Toisinaan kyllä nautin kun tuo mies muhii liemissään..

Lähettäjä: Vää 
Päivämäärä:   29.3.25 14:17:45

Tämä on kyllä ihan todellinen ilmiö. Olen ollut itsekin usein se, jota ei kuunnella, ja todistanut vierestä kun jotain toista ei kuunnella vaikka hän puhuu asiaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.3.25 14:18:01

Tuollaisille asenteellisille kannattaa esittää asiat kirjallisesti ja sitten kun asia räjähtää käsiin, niin kääntää tuo vanha säpoketju uudelleen asenteelliselle ja jatkaa muina miehinä asian nykyistä käsittelyä siihen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.