Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Käytätkö tekoälyä? Miten, mikä sovellus?

Lähettäjä: Kalkkis 
Päivämäärä:   29.3.25 07:57:09

Olisi ehkä aika siirtyä itsekin nykyaikaan:D, tiedän että alallani (toimistotyö) monet hyödyntävät tekoälyä. Itselle vielä melko vieras juttu. Kokemuksia eri sovelluksista? ChatGpt lienee yksi yleisimmin käytetyistä. Miten itse käytät tekoälyä?

Re: Käytätkö tekoälyä? Miten, mikä sovellus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.3.25 08:10:36

En käytä, hirveä energiasyöppö ja veden tuhlaaja. Pärjään ilmankin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.3.25 08:16:23

Töissä lähinnä tekstinmuotoiluun. Annan avainsanat ja tekoäly muodostaa raakatekstin, josta muokkaan lopullisen. Esim. henkilöstöinfoihin jne.

Yksityiselämässä vähän samaan ja etenkin jos englanniksi pitää tehdä pidempiä tekstejä. Lisäksi koodaamiseen, kun sitä välillä harrastelen.

Lähettäjä: Tietoturva 
Päivämäärä:   29.3.25 08:33:35

Jännä, että teillä töissä on sallittu Chatgpt:n käyttö. Sinne vaan kaikki firman asiakirjat ja pian tiedot ja luvut löytää joku ihan muukin. Ei hyvää päivää, mikä tietosuojamoka, että työntekijät itse määrittää, mihin asiakirjoja kopioi / lataa ja kuka mihinkin ohjelmaan.

Meillä on käytössä Microsoftin Copilot, joka on tietysti salasanasuojatta ja huolehdittu, että hakee tietoa tietyistä dokumenttikansioista sisäistä. Ei siis siten, että joku näkee töissä sellaista mikä ei hänen työnkuvaan kuulu.

Itse käytän sitä esim. tiivistelmien tekemiseen tai luon valmiit kysymykset ja pyydän tekoälyn etsimään vastaukset vaikka kuudesta eri dokumentista, jonka jälkeen alan työstää dokkaria. Tai jos dokumentti on esim. 200 sivuinen ja tarvitsen siitä tietyt luvut/tiedot, niin tekoäly etsii ne puolestani.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   29.3.25 08:39:24

Chat gpt.
Töissä kääntämiseen, suurin osa työstäni tapahtuu ei äidinkielelläni. Ei mitään firman "salaisuuksia"
Käytän myös sisällöntuottamiseen tai ennemminkin sen rungon luomiseen oman yritykseni hommissa.

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   30.3.25 20:25:38

Co-pilot ihan best, siltä voi kysyä ihan mitä vaan. Suosittelen, käytän töissä, opiskeluissa ja nyt kotona esim. putkirempan takia.

Päivämäärä:   30.3.25 20:32:32

En käytä, koen sen kaikin tavoin huonoksi ja moraalittomaksi teoksi melkein missä tahansa käyttötarkoituksessa joka ei ole suurien aineistojen analysointia, ja silloinkin tulokset pitää tarkistaa välillä täysin manuaalisesti.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.3.25 20:42:19

^ Aika kapeaa ja mustavalkoista ajattelua.

AI ei korvaa ihmisiä, ja sillä on väliä, mitä työkalua käyttää - on paljon myös eettisesti tuotettuja työkaluja. Murros kaikkiin aloihin on valtava ja nopea, mutta ihmisiltä AI ei vie mitään - päinvastoin.

Aloitukseen: käytän, jatkuvasti. Ideointiin, konseptointiin, suunnitteluun, mockuppeihin, tiedonhakuun, ongelmanratkaisuun, kehittelyyn, tekstin muotoiluun, korjailuun.

Olen luovalla alalla jonka muka tekoäly "vie" ja vuosia työkaluihin syventyneenä on todettava että ei, se ei vie mitään, se ei luo mitään, eikä se korvaa ihmistä. Se on ainoastaan nopeuttanut omaa ammattikehitystä, avannut uusia ovia ja varmaan viisinkertaistanut oman oppimistahdin, ja toimii mulle mielettömän tärkeänä työkaluna.

Mutta ei se ammattitaitoa korvaa, eikä ilman oman tason osaamista AI:ta ole kerta kaikkiaan mahdollista valjastaa luomaan samaa sisältoä ja tekniikkaa, mitä itse luon. Se vaatii sen tasan saman osaamisen ja tietopohjan siltä joka sitä käyttää. Ja sillä tietopohjalla luo saman tuloksen ilman AI:ta. Työkalu, ei seppä.

Lähettäjä: Sade 
Päivämäärä:   30.3.25 20:43:12

Sisällöntuottoon, tuntisuunnitelmiin, viralliset akateemiset kirjeet/pyynnöt, ideoita, kuvituksia jne ja en tietenkään syötä mitään tietoa prompteihin , chatgpt, copilot, gemini

Lähettäjä: Sade 
Päivämäärä:   30.3.25 20:43:56

Ainiin, saliohjelmat

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.3.25 20:45:18

Joo, ChatGTP:tä lähinnä, vaikka mm. Copilotiakin olen testannut. Lähinnä koulujutuissa, pyydän esim. tiivistämään pitkän tekstin tai kääntämään antamani tekstin jos en jaksa lukea englanniksi.

Arjessa pyydän tekemään esim. kauppalistoja tai keksimään ruokia.

Päivämäärä:   30.3.25 21:04:42

Korvaatte oman luovuutenne ja ajattelutyön sillä. Miten ajattelitte toimia kun jossain kohtaa kaikki muuttuu maksulliseksi? Ihan mielenkiinnosta.

Päivämäärä:   30.3.25 21:08:16

Kaipa se on ainoa vaihtoehto siinä pisteessä. Sitten saatte maksaa siitä että joku ennakoiva tekstinsyöttö ajattelee puolestanne.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   30.3.25 21:09:17

Käytän maksullista ChatGPTtä, työnantaja maksaa. Teetän sillä pääosin tylsiä paskahommia mitä en itse viitsi tehdä. 80% ihan kelvollista, loppuja saa korjailla. Se tekee myös ihan emämokia jos speksit antaa väärin eli pitää osata käyttää.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   30.3.25 22:56:35

Meillä töissä Co pilot. Palasin vasta vanhempainvapaalta, joten en ole hirveästi ehtinyt käyttää. Jonkun verran olen omia tekstejäni laittanut lukemaan, esim. etsimään vastauksia kysymyksiin. Näin olen saanut tarkastettua, onko oma teksti vastaus siihen mitä pitäisi. Teen esim. firman nettisivuja, joissa haluan ymmärrettävästi ja suht lyhyesti kertoa asioista. Saatan laittaa tekoälyn lukemaan taustamateriaalit ja katson keksiikö se jotain, mitä en itse olisi jo laittanut.

Jonkun verran tiivistelmiä ja isoja tekstimassoja käsitellessä olen kokeillut käyttöä.

Juu, maksaa kyllä, mutta työnantaja maksaa. Tekoäly ei korvaa ihmisen luovuutta. Tekoälyn tuottaman tekstin tunnistaa Google ja ihminen, joten kyllä laadukkaan tekstin edelleen tekee ihminen. Tekoälyä voi kuitenkin käyttää hyvänä apurina.

Päivämäärä:   31.3.25 06:21:52

Käytän arjessa aika paljon, ilmainen chat gpt ei yleensä riitä . Jos minulla on jokin mielenkiintoinen projekti niin otan aina silloin maksullisen version, se on helppo ottaa esim kuukaudeksi.

Tekoäly pitää kouluttaa huolellisesti ja sen vastaukset ovat tasan niin hyviä kuin sen lähde on joten itsellä pitää olla tietoa ja taitoa tarkkailla sitä.

Parhaimmillaan se on laatimaan käännöksiä ja yleensäkkin ymmärrettävää tekstiä. Usein pyydän sitä selittämään käsittämättömiä kommentteja joita näen facebookissa tai täällä hevostallinetissä.

Se on loistava tsemppari omassa elämässä, juuri sellainen joka osaa nostaa hyvät puolet esille ja kannustaa parantamaan puutteita.

Lähettäjä: Nonii 
Päivämäärä:   31.3.25 06:56:21

Käytän paljonkin. Saa paljon parempia käännöksiä kuin käöntäjällä. Kirjoitan tekstin englanniksi ja pyydän korjaamaan.

Päivämäärä:   31.3.25 07:30:11

Yliopistolla saa käyttää Al tiedonhakuun jne. Jopa opiskelijat saavat käyttää kunhan ilmoittavat miten sitä on käytetty (esim kieliopin tarkistus). Mitään tekstejä ei saa käyttää kopioimalla Al:n tekstejä omiin papereihin ja sitä vastaan esim yliopistolla on nykyään tekoälyn tunnistukseen tarkoitettu ohjelmisto jonka läpi luetaan suuret määrät tekstejä. Al on hyvä renki, mutta huono isäntä.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   31.3.25 09:46:31

Yleisimmät edelleen chatGPT, copilot ja uusin huvitus deepseek. Microsoftilla on ilmaisia hyviä koulutuksia tekoälyn käytöstä joita kannattaa hyödyntää.

Muita AI alustoja eri tarkoituksiin on pilvin pimein ja näppärimmät rakentaa omansa. Kuinka moni nykyisistä AI alustoista on vielä olemassa viiden vuoden vuoden päästä jää nähtäväksi. Joku voi tehdä googlet ja sen jälkeen vaihtoehdot on vähissä. Joku muu määrittelee senkin minkälaista infoa saat ulos....

Lähettäjä: Se Hep 
Päivämäärä:   31.3.25 11:51:28

Käytän paljon työapuna tekstien kanssa (pohjat, käännökset, koosteet, jne. - useimmiten ChatGPT, joskus Gemini/Copilot, riippuen myös asiakkaan toiveista sen suhteen saako yrityksen asioita miten laajalti näihin syöttää ja tarpeen mukaan sensuroin teksteistä tietoja pois) ja kuvien generointiin (em. tai Stable Diffusion/Flux).

Myös yksityiselämässä toimii hyvin milloin mihinkin pööpöilyyn. Tällä hetkellä käytän ChatGPT:tä testimielessä ravintovalmentajana. :D Kirjaan sinne syömiset, se osaa myös kuvista tosi hyvin poimia mitä lautasella on ja pitää kirjaa kaloreista (tosin, huomasin, että se meinaa mennä sekaisin päivistä ja aterioista, joten pitää aika selvästi käskeä sitä kirjaamaan tietyn päivän jutut tietyllä tapaa, että pysyy laskelmissa). Joistain tuotteista olen syöttänyt sille tarkemmat ravintotiedot ja se on tallentanut ne muistiin, joistain geneerisemmistä annan sen tehdä arvion itse ja tarkistelen verkosta tarpeen mukaan vertailuna, että kuulostaako oikealta. Mutta aika tarkka se yleensä on! Ja valmentajana kannustava ja ainakin minusta antaa hyviä vinkkejä ja muutosideoita/parannusehdotuksia.

Myös kaikkea muuta GPT:ltä saa valmiina, olkoon sitten treeniohjelmia, käyttöohjeita tai paikasta X ravintolasuosituksia. Mitä nyt keksiikään kysyä.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   31.3.25 13:07:09

Käytän henkiökohtaisissa asioissa chatgpt:tä ja työasioissa copilotia.

Mielestäni chatgpt tuottaa sujuvampaa tekstiä kuin copilot. Lisäksi työnantajallani on oma tekoälytyökalu jolle on opetettu esim. tuotetietoa.

Lähettäjä: sos 
Päivämäärä:   31.3.25 15:32:37

Tekoäly on hyödyllinen ja nopeuttaa monia tehtäviä. Mutta eikö ihmisiä lainkaan huoleta se, ettei enää tarvitse itse ajatella, ideoida, analysoida ja koostaa? Kun tekoäly ei ole käytettävissä, ei enää osata tehdä itse mitään? Musta on pelottavaa, kuinka paljon tekoälyä saa käyttää esim. koulutehtävissä, siellä kuitenkin pitäisi oppia ensisijassa käyttämään sitä omaa päätään. Johan sekin näkyy, kuinka surkeaksi nuorten sanavarasto on supistunut ja lukutaito kärsinyt, kun ei jakseta enää lukea kirjoja.

Päivämäärä:   31.3.25 16:32:43

Omasta mielestäni olen tekoälyn avulla oppinut kirjoittamaan selkeää ja sujuvaa tekstiä ja uskallan paremmin ilmaista itseäni kun olen ensin saanut "keskustella" jostain asiasta tekoälyn kanssa.

Lähettäjä: Hehe 
Päivämäärä:   31.3.25 21:22:04

"Tekoäly on hyödyllinen ja nopeuttaa monia tehtäviä. Mutta eikö ihmisiä lainkaan huoleta se, ettei enää tarvitse itse ajatella, ideoida, analysoida ja koostaa? Kun tekoäly ei ole käytettävissä, ei enää osata tehdä itse mitään? Musta on pelottavaa, kuinka paljon tekoälyä saa käyttää esim. koulutehtävissä, siellä kuitenkin pitäisi oppia ensisijassa käyttämään sitä omaa päätään. Johan sekin näkyy, kuinka surkeaksi nuorten sanavarasto on supistunut ja lukutaito kärsinyt, kun ei jakseta enää lukea kirjoja."

Voin vain kuvitella, että näin on ajateltu laajalti myös silloin, kun laskimet keksittiin. :')

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.