Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mihin ihminen tarvitsee jumalatonta vaatemäärää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.25 23:20:01

Kun katsoo joidenkin somessa esiintyvien vaatemääriä, niin heillä on todella paljon kaikkea. Minulla on omasta mielestä vähän, muutamia paitapuseroita, mekkoja, housuja, suurin osa on sellaisia rönttövaatteita paidoissa, eli ei mitään siistejä hienoja neuleita tms. Ja miehen mielestä vaatetta on paljon. Minusta taas ei, koska siistejä asuja muualle kuin kotona pidettäväksi ei juuri ole.
Käyttävätkö ihmiset kotonakin hienoja kokonaisuuksia? Mekkoja, suoria housuja, paitapuseroita? Missä näitä kaikkia yleensä käytetään?

Itsellä ei kaappiin edes mahtuisi kahtakymmentä sorttia paitapuseroa tai hametta. Se on yksi farkkuhame ja muutama mekko. Näillä somessa esiintyvillä löytyy helposti kymmeniä mekkoja. Missä ne kaikki säilytetään? Kyllähän ne vievät tilaa kaapissa ja jos kaikkea muutakin on kymmenittäin.

Re: Mihin ihminen tarvitsee jumalatonta vaatemäärää

Lähettäjä: Mangomeloni 
Päivämäärä:   28.3.25 23:38:04

Tunnustan, että minulle vaatteet on heikkous ja omistan niitä paljon. Olen kirppishaukka, joten bongailen vaatteeni lähinnä käytettyinä löytöinä. On useampaan asuun siistejä työvaatteita (ei kuitenkaan mikään jakkupukutyö), kivoja vapaa-ajan vaatteita (siis sellaisia missä viihdyn ja liikun esim kyläillessä, kaupungilla liikkuessa tai käyn vaikka leffassa jne jne ), urheiluvaatteita salille ja juoksuun, koiranomistajana ulkoiluvaatteita joka säähän, tallivaatteita joka säähän ja tarkoitukseen (näitä on kertynyt paljon; perus treeniratsastusvaatteet, säästeliäämmin käytettäviä siistimmät ”parempiin” valkkuihin, kisavaatteet, jokaiseen vuodenaikaan ja säähän takkia jne), juhlavaatteita ja esim festareilla käytettäviä vaatteita sekä toki mukavia kotivaatteita. Olen todella vilukissa, joten erityisesti talveen omaan paljon lämmintä vaatetta, monenlaisia takkeja jne on useampia eri paksuuksissa. Varsinaisia ”rönttävaatteita” en kovin omista, koska tykkään kotonakin pukeutua mukavasti, mutta sen verran siististi että periaatteessa voisin lähteä lähikauppaan kotiasullani. Koen oloni epämukavaksi, jos olen epäsiisti edes kotona.
Mutta missään ’jäykissä’ vaatteissa, jakuissa, paitapuseroissa tai edes hameissa tai mekoissa en viihdy, joten sellaisia ei kaapistani löydy.
Kotoani löytyy vaatehuone, jonne mahtuu (liian) hyvin kaikki + ratsastusvaatteita on oma erillinen kaappinsa.

Lähettäjä: NW 
Päivämäärä:   29.3.25 02:09:49

Ja mulla taas vaatteet vähenee iän myötä. Nuorempana oli paljon mutta nykyään huomaan miten vähällä tulee toimeen. Mitään rönttövaatteita mulla ei ole, koska ostan vain todella laadukasta. Joka kestää. Mun pikkumusta juhlamekkokin on 11 vuotta vanha ja yhä tosi hieno ja kurantti.

Päivämäärä:   29.3.25 03:38:25

Itsellä likaantuu vähintään yhdet vaatteet päivässä enkä välttämättä ehdi pestä pyykkiä edes joka kuukausi niin siksi

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   29.3.25 04:04:41

Miksi ihmeessä olet huolissasi ja arvostelet _muiden_ tarpeita ja vaatemääriä..? :D

Lähettäjä: Tiffania 
Päivämäärä:   29.3.25 06:08:33

Tietyt vaatekappaleet kestää hyvin vuosikausia, esim just jotkut juhlamekot, takit, ulkoiluhousut jne. Esim suosikki nahkatakkini on peräisin mummiltani, tässä välissä sitä käytti äitini ja nyt minä - todellinen luottovaate! Samoin farkkutakkini olen saanut äidiltäni ja sitä vähän tuunannut. Tai vaikka esim rippimekkoni on edelleen sopiva joihinkin juhliin. Ja joku pikkumusta, yksi on riittänyt koko elämäni ajan.
Mutta sitten arkivaatteita on kertynyt, moneen tarkoitukseen. On eri vaatteet kesäksi, talveksi ja sille välille, töihin, ulkoiluun, ratsastukseen, tanssiin, salille, vapaa-ajalle, erilaisiin illanviettoihin yms, kotiin, …. Myönnän sen, että kaapeissani on luultavasti vähän liikaakin vaatekappaleita, mutta minulle pukeutuminen on tosi tärkeä asia. Itse haluan, että löydän päälleni aina olotilaani ja tarkoitukseen sopivat siistit, käytännölliset, mukavan tuntuiset ja tyyliini sopivat vaatteet. Siksi haluan, että vaihtoehtoja löytyy. Minulla kotivaatteet ja esim vaikka tallivaatteet on myös siistejä, samalla kun ne on sellaisia missä on hyvä olla ja tehdä. Esteettinen puoli on minulle elämässä tärkeä. Toki voi esim sunnuntai aamuna vetäistä päälleni vaikkapa miesystäväni hupparin ja oleilla siinä aamukahvilla, en niin ”nipo” ole
Tuo ”rönttövaate” ei ole minulle kovin tuttu käsite eikä sellaisia ole kertynyt. Kokisin oloni ahdistuneeksi, jos vetäisin päälleni jotain vähän ”resuisia” tai yhteen sopimattomia vaatteita. Ostan laatua, joten mitään kulahtaneita esim ei sillä tavalla kerry.

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   29.3.25 06:56:19

Minulla ei ole kahtakymmentä kappaletta samaa vaatetta mutta kun on neljä vuodenaikaa, työvaatetus, vapaa-ajan vaatetus ja harrastusvaatetus kertyy siitä väkisinkin melkoinen määrä erilaisia vaatekappaleita.
Pelkästään työviikkoa varten tarvitaan viisi paitaa ettei tarvitse alvariinsa pestä pyykkiä (vajaita koneellisia).

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   29.3.25 06:57:48

Omistan kyllä ehkä melko paljon vaatteita, mutta toisaalta ne mahtuvat normaalikokoiseen kaappitilaan, että ei nyt mitään valtavaa määrää kuitenkaan. Kyllä minä ainakin pukeudun kotona siististi ja kauniisti. En siis omista mitään mitä voisi sanoa pieruverkkareiksi tai rönttäväätteiksi, paitsi ehkä yhdet ulkohousut, jotka voi vetäistä suojahousuiksi muiden housujen päälle, jos tekee jotain tosi sottaista. Minkä ihmeen takia haluaisin kotona näyttää pahimmalta mahdolliselta itseltäni? Ai niin, kun "pitää saada olla oma itsensä" - no minä en tunne, että homssuinen on sitä syvintä omaa itseäni. Ja sitten se toinen yleinen perustelu: "Vaatteiden pitää olla rennot ja mukavat." Olen kirjoittanut ennenkin, että en koskaan tule ymmärtämään, miksi joku kuvittelee kauniiden ja laadukkaiden vaatteiden kutittavan, hiostavan, kiristävän ja puristavan ja että vain kalsarit, verkkarit, t-paidat ja hupparit ovat mukavia. Minulla on kaappi täynnä vaatteita, jotka ovat mukavaa materiaalia ja oikean kokoisia, eivät ne silloin kiristä tai muutenkaan ahdista.

Kyllä minä käytän kotona paljonkin mekkoja. Suoria housuja en, vaan laitan jotain nättiä mutta joustavampaa ja sellaista, mikä on helppo pestä usein. Paitapuseroitakin voi kotona käyttää, miksei. En käytä tavallisia t-paitoja eli niitä puuvillaisia, isohihaisia, pyöreäkauluksisia roikkuvan näköisiä paitoja kotona enkä omistakaan sellaisia, vaan paidat ovat jotain muuta mallia.

Pukeudun enimmäkseen itseäni mutta myös miestä varten. En näe logiikkaa siinä, että pukeudutaan kivasti kavereita ja täysin tuntemattomia varten kodin ulkopuolelle mutta ei välitetä ulkoasusta yhtään, kun ollaan "vain" puolison kanssa - eli sen ainoan ihmisen, jonka kanssa pitäisi olla romantiikkaa, flirttiä ja seksielämää. Tosin vaikka mies olisi reissussa, olen silti kotona kivannäköinen, koska siitä tulee energinen ja hyvä olo.

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   29.3.25 07:00:36

Ja tosiaan aloittaja kirjoitti kahdesta eri asiasta: vaatemäärästä ja siitä, pukeutuuko kotona siististi vai rönttäisesti. Ei tietenkään tarvitse isoa vaatemäärää siistiin pukeutumiseen, vaan vähälläkin saa aina hyvän kokonaisuuden, jos kaikki vaatekaapin vaatteet sopivat toisiinsa.

Päivämäärä:   29.3.25 07:20:13

Arki on nykyään niin hektistä etten ehdi pyykkäämään samalla tahdilla kuin ennen. Siksi vaatteita on runsaammin.

Päivämäärä:   29.3.25 07:31:01

Tällä hetkellä kaapeissa on hurjan paljon vaatetta. Olen laihtumassa ja olen myös vaihtamassa pukeutumistyyliä, kaapeissa on vanhaa, on vaatetta monessa eri koossa, on sitä itselleni uutta tyyliä hankittuna kirppareilta, on kunnon sekamelska sitä ja tätä mutta toisaalta se ei yhtään ahdista, päinvastoin, tiedän että löytyy varmasti mitä tarvitsen ja siitä mitä en tulevaisuudessa enää tarvitse pääsen ajan kanssa eroon. Tarvitsen tällä hetkellä tässä välivaiheessa tämän kaiken.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   29.3.25 07:33:02

"Pelkästään työviikkoa varten tarvitaan viisi paitaa ettei tarvitse alvariinsa pestä pyykkiä (vajaita koneellisia)."

Teetkö jotain likaista työtä omilla vaatteilla, vai miksi paita likaantuu pyykkäyskuntoon heti yhdessä päivässä? Tai ruumiillista työtä, jossa hikoilee?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   29.3.25 07:51:12

Mä en nyt taas lähtis minkään sometuottajien perusteella arvostelemaan ihmisiä yleisesti.

Oma vaatemäärä on vuosien saatossa vähentynyt. Silti niitä riittää, kun on toimistovaatteet, maastovaatteet, harrastusvaatteet ja sitten ne kotivaatteet.. Käyn toimistolla noin pari kertaa viikossa ja hirveesti panostusta se ei tartte, mutta en juuri käytä niitä vaatteita muuten ettei tartte niin usein pestä.

Kotona on siistihköt kotivaatteet, niitä käytän eniten ja ne kuluu ja likaantuu eniten. Sitten on urheilu- ja muuta harrastusvaatetta jonkin verran.

"Toimistovaatteita" käytän myös kyläilyissä tai kaupungilla jne. Ne on siis tyyppiä farkut ja paita, kesällä mekko.

Kotivaatteissa harvemmin lähden mihinkään, mutta kyllä niitä kelpaa yllätysvieraille esitellä.

Lähettäjä: ****************** 
Päivämäärä:   29.3.25 07:57:55

Koska ostelen paljon kirpparilta. On iso talo ja asunto niin kyllä mahtuu

Päivämäärä:   29.3.25 08:23:10

Jos tekee mieli verrata itseään, niin kohtuullinen vaatemäärä on alle 100 (sisältää siis ihan kaikki vaatteet ja kengät, mukaan lukien alusvaatteet, takit, sukat yms.), normaali määrä on alle 300 ja todella paljon on yli 500.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   29.3.25 08:31:06

Minulla ei ole paljoa vaatteita ja käytän vaatteet aina loppuun. Ostan itseäni miellyttäviä vaatteita jotka eivät ole toisten mielestä kauniita. Minustakaan ne toisten laadukkaat kotimekot eivät ole kauniita.

Mitään erillisiä pieruvaatteita en omista.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.3.25 08:40:24

Minä ostan uuden vaatteen kerran vuodessa. Uusin vaatekappaleeni on syksyllä 2023 ostettu mekko. :D
Muistelisin, että viimeksi pari vuotta sitten olen ostanut uudet sukat tai alushousut ja uudet rintaliivit ehkä neljä vuotta sitten.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   29.3.25 09:04:15

Ruumiillisesti raskas asiakaspalvelutyövaate
Toimistotyövaate
Ulkoiluvaate
Sisäliikuntavaate
Tallivaate
Koiravaate
Juhlavaate
Mökkirönttöset likaisiin puuhiin on sitten viimeinen sijoitus ja kaapeista löytyy kyllä 30 vuotta vanhojakin vaatteita. (Nauratti tuo kun juhlamekko 11 v)
Ja nämä kerrotaan neljällä vuodenajalla. + ulkomuotoni vaihtelee nesteenkertymän vuoksi 4 vaatekokoa, joten siltä varalta on sitten vielä ekstraa.
Kirpparit on aarrepaikkoja, joista enimmäkseen ostan.
Niin ja kengät! Niitäkin kertyy.
Kaikkea kertyy, roskiin ei raaski eikä kukaan ota.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.3.25 09:31:21

Jotkut tarvii niitä siistejä vaatteita töihin. Itse olen aloittamassa työn missä tiedän työparin pukeutuvan töihin pukuun, ja hieman stressaan että mitä puen päälle, vaikka perussiistiä vaatetta löytyykin.

Ja lisämainintana, että itse en pidä neuleita erityisen hienoina. Materiaali voi tehdä niistä hienoja, mutta sitäkään ei sitten kovin helpolla näe ilman lähempää tutkailua ja materiaalin kokeilemista, että jokin neule on vaikkapa hienoa villasekoitetta.

"Mekkoja, suoria housuja, paitapuseroita? Missä näitä kaikkia yleensä käytetään?"
Mekkoja voin käyttää niin arjessa kuin juhlassakin. Arkimekot on arkisia, juhlamekot erilaisia. Suorat housut menee juhlissa ja muodollisemmissa töissä, mutta olen tässä vuoden sisään huomannut yliopistolla, että niitä on alettu käyttämään ihan arkihousuinakin. Paitapuseroita voin käyttää arkena tai juhlissa, riippuu paidasta, materiaalista ja kuosista. Viimeksi minulla oli työhaastattelussa paitapusero ja suorat housut, ja samaa yhdistelmää olen käyttänyt hautajaisissakin.

Itsellä on paljon vaatteita, mutta ne mahtuvat kaappeihin kohtuudella. Juuri muuton yhteydessä kävin kaikki läpi, nakkasin roskiin viitisen vaatetta, myyntiin meni 10. Myyntiin menneet on kivoja ja siistejä, mutta eivät enää omaa tyyliä. Minulla ei ole myöskään pariakymmentä paitapuseroa tai hametta: paitapuseroita on 5, ja näistäkin itse asiassa 3 on arkivaatteita. Hameita on myös 5, niitä en juurikaan arkena pidä, vaan ovat käytössä juhlissa tai viihteellä.

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   29.3.25 10:06:44

D
En tee ruumiillista työtä vaan sitä kuuluisaa siistiä sisätyötä. Kuitenkin paita on päivän jälkeen ehkä rypistynyt, kainaloissa hikeä, samoin kauluksessa jne.

Päivämäärä:   29.3.25 10:10:35

En ymmärrä miten joitakin voi kaivella toisten kaappien sisältö näin paljon. Ilmeisesti ei ole elämässä oikeita ongelmia jos kokee toisten tavarat näin ongelmaksi että pitää keskustelu luoda.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   29.3.25 10:11:34

"Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 29.3.25 09:31:21

Suorat housut menee juhlissa ja muodollisemmissa töissä, mutta olen tässä vuoden sisään huomannut yliopistolla, että niitä on alettu käyttämään ihan arkihousuinakin."

Minä taas olen huomannut yliopistolla näin aikuisena alanvaihtajana, että siellä ani harva laittaa enää siistiä päälle ja paljon tavallisempaa on käyttää "mom jeanseja" ja jotain oversize-paitaa tai sitten ihan vain lökäreitä ja huppareita. :D Siis sitä samaa muotia mitä nykyään on lukioissa ja amiksissa. Lisäksi kiroillaan kovaäänisesti aivan estottomasti sekä ruokalassa, käytävillä, kirjastossa että luentojen alussa. Uskomatonta, miten lapselliseksi on meininki mennyt siitä, kun 10-15 vuotta sitten viimeksi siellä opiskelin.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   29.3.25 10:17:36

Mulla vaatetta on paljon, mutta ei juurikaan mitään hienoja. Vain pari vaihtoehtoa ns. casual-tyyliin.

Mutta sitten on ulkoiluvaatteita ratsastukseen joka kelille ja vaihtovaatteet myös toki. Lasketteluvaatteet. Työhousuja (riipputaskuhousuja), t-paitoja huppareita töihin jne. noin 5 settiä. Lisäksi parin eri asiakasfirman työvaatteet. Kesämekkoja pari. Iltapuku ja kotelomekko. Niistäkin jo kertyy.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.3.25 10:26:23

hmm, itse olen myös aikuinen alanvaihtaja. Luulen että ala vaikuttaa jonkin verran, meillä oikeustieteissä näkyy niitä suoria housuja, mutta taiteiden tiedekunnassa ei juurikaan. Tuo housumuodin muutos on tapahtunut ihan vastikään, aloitin -22 ja tuolloin suoria housuja ei juurikaan näkynyt, jos asu ei muuten ollut muodollinen (ja aika harvoin niitä näkyi). Ja niiden suorien housujen kanssa käytetään yleensä ihan neuleita ja huppareita, eli asu ei välttämättä muuten ole niin muodollinen kuin housuista voisi ajatella.

Lapsellista käytöstä näkyy toki, mutta se nyt lienee luonnollista parikymppisille. Sitä ei varmaankaan silloin parikymppisenä ehkä itse niinkään huomaa :D. Omassa tiedekunnassa ei myöskään kamalasti tai kovaäänisesti kiroilla, mutta muuten lapsellista käytöstä kyllä näkyy (esim. hölötetään ja hihitellään luennoiden aikana jne.).

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   29.3.25 19:33:51

“ Teetkö jotain likaista työtä omilla vaatteilla, vai miksi paita likaantuu pyykkäyskuntoon heti yhdessä päivässä? Tai ruumiillista työtä, jossa hikoilee?”

Mä en oo se jolta kysyit, mutta mulla on 5 settiä juuri siksi että työ on likaista JA hikoilen. Ja ihan omilla vaatteilla meidän alalla työt tehdään, itse tosin olen yksinyrittäjä. Ja kun työpäivät on pahimmillaan 06-23.30 useamman päivän putkeen, ei siinä joka päivä vaatetta pestä. Sitten joinain päivinä töissä pitää edustaa ja sitten laitetaan korkkarit, meikit, jakut jne.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.