Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi aina yritän leipoa kun pieleen menee

Lähettäjä: Tumpelo 
Päivämäärä:   28.3.25 19:14:18

Aina kamala suorituspaine leipoa lapsen synttäreille kun on kuullut vanhempien ihmisten arvostelevan iät ajat jos on ostetut tarjottavat. Kyllä jokaisen pitäisi siis leipoa itse tarjottavat.

Sitten on se mutta, en vain saa onnistumaan kovinkaan usein mitään. Nytkin pistin 56€ kauppaan kun ostin leivonta tarvikkeita. Kerran vuodessa kun leipoo ei kaapissa ole valmiina juuri mitään. Täytekakun pohja onnistui hyvin ja se onkin sitten melkein ainoa minkä saan onnistumaan. Toisena karjalanpiirakat jotka tein jo aikaisemmin pakkaseen ovat takuuvarmasti onnistuneita aina.
Keksit oli pientä murua pitkin peltiä. Kakkutikkarit vain putoilivat ja valuivat tikuista kun koitin laittaa niihin suklaakuorrutetta. Mokkapalojen pohjasta tuli tiivistä ja kuivaa eikä sitä pysty syömään.

No nyt kerään energiaa hetken ja lähden kauppaan ostamaan kakun ja karjalanpiirakoiden kaveriksi muut tarjottavat. Saavatpa taas sukulaiset supatella jälkikäteen kun en ole viitsinyt tehdä tarjottavia itse. Kohta en jaksa edes yrittää. Vaikka kuinka koitan noudattaa ohjeita prikulleen ja googletella vinkkejä etukäteen niin en vain osaa. Ruuan laittamisessa olen mielestäni ihan hyvä, mutta leipoa en vain osaa. Lapsikin täyttää jo 10 eli monta vuotta olen harjoitellut tuloksetta.

Re: Miksi aina yritän leipoa kun pieleen menee

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   28.3.25 19:26:32

Keksit ym valmiina, eihän sitä nyt kaikkea tarvitse itse tehdä! :) Ota rennosti vaan, ihme nillitystä tuollainen että kaikki pitäisi olla omatekemää.
Tuota mokkapalapohjaa kyllä ihmettelen, jos kerran täytekakkupohjatkin saat onnistumaan...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.25 19:32:24

Mokkapalojen pohjasta joku pappilan hätävara -tyylinen ratkaisu vaikka omalle porukalle vaan?

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   28.3.25 19:53:35

” Keksit ym valmiina, eihän sitä nyt kaikkea tarvitse itse tehdä! :) Ota rennosti vaan, ihme nillitystä tuollainen että kaikki pitäisi olla omatekemää.”

No tämä! Karavaani kulkee ja koirat haukkuu! Anna niiden vanhusten nurista keskenään. Ostotarjottavat on oikein hyvät! Eipä osaa vanhukset etikettiä lainkaan, kun tarjottavista nuristaan.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   28.3.25 20:00:19

Keksit kannattaa ostaa kaupasta. Ei kaikkea todellakaan tarvitse tehdä itse. Tuskin tänä päivänä kukaan miettii onko tarjottava itse tehty vai ei. Pääasia että sitä on

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   28.3.25 20:24:53

Siis mitä ihmettä??? Miksi ostettu kakku tai muu leivonnainen olisi huonoa? Usein pääsee halvemmalla kun tekee itse, mutta jos ei tahdo tehdä, niin ei tee.

Älä leivo juhliin, jos leipominen ei tunnu sinusta kivalta. Jos joku mummo tai vaari paheksuu, niin sitten paheksuvat. Nyky-yhteiskunta toimii pitkälti niin, että ostetaan tuotteita ja palveluita niiltä jotka asiansa osaavat. Mitään syytä ei ole perustella, miksi ostit tarjottavia, mutta lähiyrittäjän tukeminen on aina hyvä teko.

Päivämäärä:   28.3.25 20:57:10

Leivo useammin, niin opit.

Päivämäärä:   28.3.25 21:09:42

"Leivo useammin, niin opit."

Tämä, tekemällä oppii.

Mokkapalojen pohjasta saa murusteltuna pohjan juustokakkuun

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   28.3.25 21:10:26

Vanhempien pitäs opetella käytöstapoja ennemmin kuin sinun leipomaan :) Yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos.
Ostasin ne tarjottavat kaupasta ja samalla vaikka itselle vähän viiniä ja suklaata, vetäsin villasukat jalkaa ja kattelisin illan elokuvaa, oikein nauttisin siitä ajasta mikä jonkun tädin mielestä pitäis käyttää leipomiseen. Sitten ku jotain kommenttia tulee niin hymyilisin vaan itekseen ja miettisin miten rentouttava ilta olikaan...:)

Päivämäärä:   28.3.25 21:11:24

Ja keksiohjeista helppo on esim. wilhelmiinat.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   29.3.25 07:28:48

Sinä aikuisena ihmisenä voit nyt unohtaa vanhempien ihmisten arvostelut.
Leipomisen suhteen ongelmasi ratkeaa sillä, että otat lapset mukaan leipomaan. Eipä aikaakaan, kun ovat taitavampia ja toivottavasti myös innokkaampia leipojia kuin sinä. En minäkään ole onnistunut mokkapalojen kanssa, mutta lapseni leipoivat sinä jo alakouluikäisinä.

Se on sitten taitolaji, miten epäonnistuneista leipomuksista saa syötävää. Minä tiedän niistä aika paljon. Sinun kannattaa tutustua ruokalajiin nimeltä pappilan hätävara, joka on mainittu jo aikaisemmin.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   29.3.25 07:39:31

Ei se aina onnistukaan, jotkut ohjeet on kamalia. Kåytä vain takuuvarmoja, älä poimi trendiohjeita. Niissä on joskus ihan virheitäkin. Helpoimmat on tyyliin K-ruoka ja Valio.

Musta 56€ on vähän rahaa leivontaan. Musta tuntuu, että itellä menee aina ”miljoonia”, kun alkaa synttäreille/juhliin leipomaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.3.25 14:14:48

Kinuskikissan ohjeilla onnistuu. Mutta oikeasti kaiken voi ostaa kaupasta. Ei kannata välittää muiden kommenteista. Nykyään on enemmänkin poikkeus, jos tekee kaiken itse.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.3.25 14:20:39

Minä olen niin kaamea akka, että jos joku arvostelee minua kuulteni, niin saa palautteen. Jopa kaikkein kovaäänisin haukkuja on hiljennetty karjumalla päälle vaan. Anoppini oli oikein tunnettu siitä, kuinka haukkui aivan kaiken mitä teen tai en tee. Odotin vuosia että pääsen näpäyttämään takaisin ja tein sen huutaen ja anoppiani matkien "eee sitä ennen vanhaankaan sinua autettu röhröh"

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.3.25 14:44:21

Kun mun lapset olivat pieniä, tein synttäreille "kakun" aina jäätelöstä. Paloja pystyi asettelemaan vaikka minkälaisiin rakennelmiin ja karkeilla koristelemaan ihan mitä vaan.
Lapset tykkäsivät ja onnistui aina :)

Lähettäjä: Haluatko opetella 
Päivämäärä:   29.3.25 14:58:56

Sun pitää miettiä tykkäätkö leipoa itse?
Ei kenenkään ole pakko jos ei edes osaa.
Jos taas tykkäät ja olet valmis opettelemaan niin harjoitus tekee mestarin ihan varmasti.
Parasta olisi jos tuntisit jonkun joka osaa leipoa
(ehkä joku niistä arvostelijoista), saisit ohjausta kädestä pitäen.

Lähettäjä: Eihän vaan 
Päivämäärä:   29.3.25 15:01:42

Onhan arvostelijoilla itse rakennetut talot ja huonekalut? Eiväthän kulje julkisilla eivätkä takseilla vaan itse valmistamillaan kulkuneuvoilla? Antavat itsetehtyjä lahjoja itsetehdyn paperin sisällä? Uunivuoat ja uuni on toki tehty itse? Hiukset leikataan itse itsetehdyillä välineillä omavalmistesilmälasit päässä itsetehdyn peilin edessä jne?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.