Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten jotkut ovat niin aikaansaavia!?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.25 18:25:08

Tulee aina muistutus itselleni somen kautta (juu, tiedän että tekevät ihan oikeasti) miten jotkut jaksavat ja ehtivät kaikkea ihanaa.

Itse hyvä kun jaksan perusarjen kaikkine velvollisuuksine. Tällä hetkellä en ole edes kokopäivätyössä vaan teen keikkatyötä. Se kyllä stressaa ihan yhtä paljon kuin kuukausipalkattu työ. Ja sitten on paljon velvollisuuksia, joiden taakkaan uuvun.

Mutta ne muut: ulkomaanmatkaa, mökkimatkaa, keikkoja, jumppatunteja, lasten kuskauksia, vapaaehtoistyötä, kaveritapaamisia, juhlia jne...

En tiedä, kykenisinkö samaan vai en. Nyt ei vaan ole ollut paukkuja ja oikestaan tipahtanut kyydistä pois...

Re: Miten jotkut ovat niin aikaansaavia!?

Päivämäärä:   28.3.25 18:30:54

He kokevat nuo asiat energiaa tuovina, ei kuluttavina asioina.

Lähettäjä: Pullo 
Päivämäärä:   28.3.25 18:34:35

Mä olin nuorena tosi aikaansaava. Oli jokapäiväinen hevosharrastus, amk, opiskelijabileet, tiiviit kaverisuhteet ja muut touhut. Usein meinasi tulla tuplabuukkauksia. Ei ollut vaikeaa olla aikaansaava, kun tekemisen imu vei mukanaan. Hevosharrastus jäi määrittelemättömän pituiselle tauolle kun aloitin vuorotyössä uudella paikkakunnalla, kaverit muuttivat valmistumisen jälkeen kuka minnekin ja kaikki touhuaminen loppui kuin seinään. Sen jälkeen en olekaan päässyt mihinkään tekemiseen kiinni. Työn takia arkipäiviin ei voi sopia mitään tiettyyn kellonaikaan sidottua. Koitapa siinä saada jotain aikaan. :P

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.3.25 19:07:11

Ennen ihailin näitä aikaansaavia ihmisiä. Hetken kun heidän toimintaa seurasin, tajusin että usein se on aika sairaalloista se touhuaminen. Ei ole tervettä että jalka alkaa naputtaa heti kun pitäisi istua hetki sohvan nurkassa. Usein näillä ihmisillä suu käy ja ovat epäterveen hyperaktiivisia koko ajan ja kaikessa. Eivät osaa rentoutua ollenkaan ja laiskotella koskaan, vaikka ihmisen hermostolle tekee hyvää että joskus vain totaalilaiskottelee

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   28.3.25 19:13:31

Juuri tuo mitä ... sanoi!

Tuollaisissa ihmisissä ei aina ole mitään kadehdittavaa edes. Joskus heillekin kostautuu se koko ajan tekeminen ja meneminen. Elämä opettaa hidastamaan, jos ei itse tajua hidastaa aiemmin.

''Juoskaa te, jotka juoksette, saatte mitalit kaulaan...''

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.3.25 19:20:39

Paljonko aloittaja täällä somessa pyörii päivän aikana?

Päivämäärä:   28.3.25 19:42:46

Täällä parille kommenttoijalle sellainen näkökulma pohdittavaksi, että toisilla pää kolmantena jalkana juoksevilla voi olla taustalla joku traumakin. Ei ole varaa olla tekemättä, silloin vasta onkin pulassa. Turvallisuuden tunne voi olla vaillinainen tai muita vaikeita käsittelemättömiä tunteita. Sitä hädän tunnetta yritetään korjata sillä tekemisellä. Ja yhteiskunnan paine suorituskulttuureineen on myös yksi osatekijä. Yhä useampi nuori palaa loppuun jo opiskeluaikana. Surullistahan sekin on, mutta kaikki ei todellakaan ole niin mustavalkoista...

Lähettäjä: Rauha 
Päivämäärä:   28.3.25 20:11:11

Toinen kolmois piste//Pointti varmaan olikin ettei päästään ja mieleltään terve ihminen ole hyperaktiivinen pääkommantena jalkana juoksija vaan osaa myös rentoutua ja vain olla ilman, että pää sekoaa.

Aloituksen kaltaisia ihmisiä tunnen useamman ja ovat lopulta polttaneet itsensä piippuun tai hajottaneet kroppansa, kun varoitus merkkejä ei ole kuunneltu.

Päivämäärä:   28.3.25 20:15:34

Rauha, ja pahinta mitä ympärillä olevat voivat tehdä on syyllistää tälläistä henkilöä. Ihan kuin se muuttaisi tilannetta yhtään mihinkään, tällaiseen tilanteeseen ajautuneilla on jo itsellään todella paha olla.

Riittävän kauan kun joutuu olemaan selviytymistilassa, ei kaikkia merkkejä tunnista koska ne ovat osa arkea.

Päivämäärä:   28.3.25 20:18:16

Niin mutta tässä topikissa olikin nyt puhe siitä että kannattaako heitä kadehtia, ja ei ei kannata, koska heillä on (sinunkin sanojen mukaan) päässä vikaa

Lähettäjä: Rauha 
Päivämäärä:   28.3.25 20:22:04

... //Ei kukaan tässä ole heitä syyllistänyt vaan todennut ettei se ole tervettä ja sitä ei tule kadehtia.

Päivämäärä:   28.3.25 20:27:22

''Juoskaa te, jotka juoksette, saatte mitalit kaulaan...''

Tämähän on todella rakentava kommentti.

Päivämäärä:   28.3.25 21:27:46

Olin nuorempana kun minulla ei ollut lapsia todella menevä. Hevostelua, lenkkeilyä, puutarhanhoitoa, sisustusta, illanistujaisia, baarireissuja jne. Harvoin olin poikki ja aikaa riitti myös rauhoittumiseen.
Nykyään työ ja lapset vie aivan kaikki mehut enkä tee mitään nuista aikaisemmista enään juuri koskaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.25 21:35:11

Se riippuu synnynnäisestä hermoston reagoinnista ja aivokemioista yhdistettynä persoonatyyppiin.

Nuo levottomat kaipaavat paljon ärsykkeitä ja stimulaatiota. Se on puolipakko se meneminen ja tekeminen. Muuten alkaa ahdistaa. Sillä maanisella tekemisellä on haittapuolensa.

Päivämäärä:   28.3.25 22:00:13

"'''Juoskaa te, jotka juoksette, saatte mitalit kaulaan...''

Tämähän on todella rakentava kommentti."

- Tällä tarkoitin vain, että pitäiskö joskus hidastaa, ennen kuin keho laittaa hidastamaan pakolla? Tiesitkö että tuo lause on Nelli Matulan biisistä Hitaammin hautaan? Koko biisi kannattaa kuunnella ajatuksella.

Päivämäärä:   28.3.25 22:30:43

jj, en kuuntele matulaa. Olisi kannattanut laittaa jo aiempaan viestiin, tuolla tavoin ilmaistuna on lähinnä vinoilua.

Ihmisen, joka on venynyt uupumuksen rajoille ja yli, on todella vaikeaa muuttaa totuttua toimintamallia. Tällaiset oikeasti uskovat vakaasti että kaikki romahtaa jos ei jatka. Silloin jos tälläisessä tilanteessa oleva edes aavistuksen vihjaa, että ei jaksa enää tulisi siihen muiden tarttua heti.

Päivämäärä:   28.3.25 22:55:20

Niin todella pitäisi. Tähän sanonkin että on hyvä, että jotkut näyttävät esimerkkiä ei-suorituskeskeisellä elämällä.

Tuo Matulan biisi on aika tiiviisti soinut radioissa pari kuukautta, oletin että "kaikki" sen tietää. Meinasi olla euroviisubiisinäkin.

Päivämäärä:   28.3.25 23:03:22

Olen niitä "aikaansaavia ihmisiä", jotka vetää puoleensa mystisesti näitä lonkanvetäjiä ja tekemisestä ahdistuvia.
Siedin ja maksoin oman aikani tätä ilmiötä, mutta nyt voin suoraan kysyä aloittajalta, että pidätkö yksin yllä elämääsi vai loisitko muiden matkassa..?

Päivämäärä:   28.3.25 23:05:55

" Tähän sanonkin että on hyvä, että jotkut näyttävät esimerkkiä ei-suorituskeskeisellä elämällä."

Kerrotko mitä tarkoitat tällä?

En seuraa viisuja, enkä kuuntele radiota. Muu elämä on tällä hetkellä antoisampaa.

Lähettäjä: ninja 
Päivämäärä:   28.3.25 23:11:20

Aloittaja ei sinun tarvitse kyetä samaan kuin joku somessa! Ei sinun tarvitse verrata itseäsi muihin noin. Jokainen elää omaa elämäänsä omana yksilönä ja paineita on varmasti kannettavana jo ihan ilman tuollaista turhaa vertailuakin :) Elämä ei ole kilpajuoksu kaikkia muita vastaan, eli relax. Kannattaa ehkä pitää jopa ihan sometauko, jos saat sieltä tuollaista ahdistusta.

Päivämäärä:   29.3.25 00:06:11

Ninja ohjeisti tosi hyvin ja ota kuitenkin aloittaja huomioon se, että ethän loisi tai imppaa tekeviltä ihmisiltä energiaa..? Asuta omaa asuntoa ja tee töitä, että saat omat laskut maksettua.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.3.25 00:36:19

Minulle tekeminen ja puuhaaminen on elämäntapa josta saan energiaa taas eteenpäin. Tämä puuhaaminen tuottaa myös rahaa, koska osa on sivutoimista yrittäjyyttä. Työn ja yrittäjyyden lisäksi harrastan ratsastusta, lenkkeilyä, kulttuuris ja lisäksi minulla on iso piha ja puutarha. Isoon ihanaan kotiin on mukavaa kutsua vieraita ja tykkään tehdä ruokaa ja laittaa kivat tarjoilut sekä leipoa. Mikään näistä ei ole suorittamista vaan nautin joka hetkestä.

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   29.3.25 06:36:13

Lakkasin päivittämästä somea näiden ahdistujien takia. Olen työssä käyvä pienten lasten äiti, jolla kotitalli. Kuvio sisältää luonnollisestikin paljon tekemistä, jotta tilat pysyy kunnossa. Sitten osa näistä vinkujista haluis esim. Hevosensa meidän talliin.. no jos ei ole valmis esim. Siivoamaan tarhaa, on turha vinkuakaan. Mä pidän hevosia kotona, koska niiden hoitaminen tuottaa mielihyvää, mutten minä kenenkään vinkumista ala kuuntelemaan kotonani..
Eli mites on jos vaikka annatte aikaansaavien olla, monelle se tekeminen tuottaa iloa. Ja toki toisen tekemisestä voi huolestuakin, muttei kaikille se tekeminen ole pakkoa tai mitään maanista hommaa. Itse teen, kun asiat on tehtävä ja lonnin kun ei ole tekemistä..

Päivämäärä:   29.3.25 06:48:13

Mä haaveilen matkoista, rahallisesti se olisi mahdollistakin, eläimille olisi hoitajia mutta mietin että mitä jos niille sattuu jotain tms, loma menisi pilalle. Ehkä näin ei kävisi kun yleensä se menee niin että poissa silmistä, poissa mielestä.

Mutta tykkään kyllä olla kotona, pitää paikat kunnossa. Kävin syystä x yhden tuttavan kotona, ihan pikaisesti eteisessä mutta siitä näki kauhean sotkun ja kaaoksen, kissankusi haisi voimakkaasti. Ei ollut mitään normaalin elämän kahvikuppi pöydällä, kengät vähän siellä täällä, vaan oikeasti likaista.
Tämä sitten on sellainen somessa matka sinne matka tänne tyyppi, näyttää että kaikki niin ihanaa, ollaan lapissa aktiivilomalla, etelässä rantalomalla jne mutta kotona haisee ja on sotkua. Kukin elää toki omalla tavallaan, mutta niiden päivitysten takana ei välttämättä ole sitä onnellista kotielämää.

Päivämäärä:   29.3.25 06:49:38

Mutta ne muut: ulkomaanmatkaa, mökkimatkaa, keikkoja, jumppatunteja, lasten kuskauksia, vapaaehtoistyötä, kaveritapaamisia, juhlia jne...

Eikö näistä asioista iso osa ole energiaa tuovia asioita? Lasten kuskauksista en tiedä ja juhlat on rankkoja jos ne järjestää, mutta noi kaikki muuthan on asioita, joita tehdään koska ne on kivoja ja niistä saa energiaa. Mulla ainakin on parempi mieli ja olo, jos olen tehnyt kivoja asioita kuin jos olen ollut tekemättä mitään. Itselle kivojen asioiden ei tarvitse olla samoja kuin muille, siinä mielessä ei kannata verrata muihin, mutta toivoisin kyllä kaikille jotain energiaa tuovaa tekemistä elämään!

Lähettäjä: kyllä 
Päivämäärä:   29.3.25 06:55:21

Lähettäjä: ninja
Päivämäärä: 28.3.25 23:11:20

Aloittaja ei sinun tarvitse kyetä samaan kuin joku somessa! Ei sinun tarvitse verrata itseäsi muihin noin. Jokainen elää omaa elämäänsä omana yksilönä ja paineita on varmasti kannettavana jo ihan ilman tuollaista turhaa vertailuakin :) Elämä ei ole kilpajuoksu kaikkia muita vastaan, eli relax. Kannattaa ehkä pitää jopa ihan sometauko, jos saat sieltä tuollaista ahdistusta.

No tämäpä juuri! Miksi sun pitää itsesi vertailla? Ne mitä itse koet rasittavaksi ja jaksamista vaativiksi asioiksi voi toiselle olla palauttavia ja energiaa lisääviä asioita. Jokainen on yksilö ja elää omaa elämäänsä. Somesta voi ja kannattaa olla pois, jos se herättää tuollaisia tuntemuksia aloittajassa.

Lähettäjä: Hampuris 
Päivämäärä:   29.3.25 07:35:06

En tiiä. Jollekin mun elämä voi kuulostaa ahdistavan täydeltä, mutta teen yhden asian kerrallaan keskityn sillpin siihen. En murehdi seuraavaa. En mieti tekemisiä tuollaisena pakettina. Kehitin tän asenteen silloin kun mulla oli kolme lasta joista kaksi ihan pieniä ja yksi omaishoidettava, opiskelin ja kävin töissä. Sitten se omaishoidettava kuoli ja huomasin, miten elämä helpottui.

Mun tavallinen arki tarkoittaa sitä, että kun herään aamulla ja nousen, pörrään myöhäiseen iltaan saakka. Mutta oikeesti en murehdi kuin vain silloin, jos olen nukkunut tavallista huonommin tai jos töissä on stressaavaa.

Pystyn myös lepäämään, välillä keskityn viikonloppuna vain siihen, että siivoan, käyn kaupassa ja vaikka lenkillä. Varaan itselleni illasta aikaa, jolloin vain makaan sohvalla ja en tee mitään. Tai makaan saunassa. En polta, vapeta, nuuskaa, en biletä, en juo alkoholia, en valvo öitä.

Lähettäjä: ****************** 
Päivämäärä:   29.3.25 08:04:50

Ei oo lapsia niin miksipä ei matkustelis ja olis mökillä. En viihdy kaupungissa viikonloppua sohvalla makoilemassa.

Päivämäärä:   29.3.25 08:14:59

No, paljon puuhaileva on ihan eri asia kun pakkomielteisesti puuhaileva. Ihminen on aikaansaava, jos vaan päättää ryhtyä toimeen vaikka just sillon vähän laiskottaiskin

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   29.3.25 08:28:31

"en kuuntele matulaa. Olisi kannattanut laittaa jo aiempaan viestiin, tuolla tavoin ilmaistuna on lähinnä vinoilua."

Ihan vaan tiedoksi, että kun joku laittaa sitaatin jostakin lainausmerkeissä, kannattaa googlettaa se, ennen kuin alkaa kommentoimaan. Tuo biisi soi aivan joka paikassa, joten voi todellakin olettaa, että ihmiset sen tietävät.

Biisin sanoma on just aivan loistava ja liittyy todella hyvin juuri tämän topikin aiheeseen.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   29.3.25 08:33:46

Itse ainakin väsähdän jos en tee koko ajan jotain. Ammulla ylös ja illalla alas.

Lähettäjä: vikke 
Päivämäärä:   29.3.25 08:43:33

Itse saan tekemisestä energiaa, touhuan paljon ja saan paljon enemmän aikaan silloin, kun on hiukan jopa kiire ja paljon hommaa. Vapaapäivät taas menevät helpommin haahuiluun, nytkin olen käynyt aamutallissa ja istunut tässä aamukahvilla jo kohta puolitoista tuntia, kun ei ole mihinkään kiire...

ps. Kuuntelen kasaria ja järviradiota, en ole koskaan kuullut tuota lainauksen kappaletta.

Päivämäärä:   29.3.25 08:49:50

Ihan vaan tiedoksi, että hyviin tapoihin kuuluu että se tekstiä lainaava jo kertoo, ketä lainaa, ei niin päin että lukijan oletetaan tietävän lähde tai googlettavan. Eikö tämmöiset opeteta jo yläasteen äidinkielen tunnilla?

Lähettäjä: Pessi 
Päivämäärä:   29.3.25 08:54:49

Voi jestas :D Laiskat ihmiset perustelevat itselleen, että aikaansaavilla täytyy olla päässä vikaa ja trauma, ei ole tervettä.

Kyllä minä illalla mieluummin käyn lenkillä, jumpassa jne. Kuin makaan sohvalla kaikkia iltoja. Viikonloppuna on ihana nähdä kavereita, käydä mökillä jne., lapsetkin tykkäävät.

Ja lapsia nyt on vaan pakko kuskata harrastuksiin, ja samalla voi itse mennä sinne jumppaan.

Ei elämä ole pakko olla vaikeaa.

Lähettäjä: Putte 
Päivämäärä:   29.3.25 08:58:29

Toisaalta ihailen tällaisia aikaansaavia touhuajia. Omassa kaveripiirissä useampikin tällainen, on vaativat työt (joissa pitää oikeasti pysyä kärryillä, on tilintarkastajaa ja yrittäjää jne), lapset, omakotitalot ja aikaavievät harrastukset ja silti ollaan monessa yhdistystoiminnassa mukana ja reissataan jne. Itsellä pää ihan pyörällä tuollaisesta, omassa arjessa (talo, lapset, hevoset, kokopäivätyö) on ihan tarpeeksi pyöritettävää enkä mitenkään jaksaisi mitään ylimääräisiä luottamustoimia.

Mutta kääntöpuolena myös se, että näillä em. henkilöllä tosiaan päällepäin asiat loistavasti mutta on myös masennusdiagnooseja ja muuta murhetta eli kateellinen ei kannata kenellekään olla. Jokainen tekee ja touhuaa sen, mihin itse kokee pystyvänsä. Pidän omassa arjessa tärkeämpänä vaan lösähtää säännöllisesti sohvalle datailemaan tai katsomaan remppaohjelmia kuin se, että kiitäisin seuraavaan crossfittiin kieli vyön alla nälkäisenä pitkän työpäivän jälkeen : )

Lähettäjä: Kää 
Päivämäärä:   29.3.25 13:02:45

Tekevät kaiken todella pikaisesti, hutaisten, joka paikkaan juosten, hyppyyttävät muita ja ovat myöhässä ja tekevät sitten kiireellä. Usein muut joutuvat tekemän heidän eteensä paljon, koska muuten aikaansaavat ihmiset eivät ehdi kaikkea.

Talon suursiivouskin on sitä, että puolessatoista tunnissa siivotaan koko talo lattiasta kattoon eli vähän lääpätään rätillä sieltä täältä ja huidotaan imurilla jostain. Ei siinä ole siivottu mitään, ainoastaan levitetty likaa ympäriinsä.

Ja ne, jotka ehtivät joka paikkaan lyhyessä ajassa yleensä vain pikaisesti käyvät ottamassa valokuvia "olin täällä" ja jatkavat matkaa seuraavaan paikkaan. Missään ei voida olla minuuttia kauempaa ja koskaan ei voi kävellä. Juostaan. Ja kun mennään ravintolaan syömään niin koko ajan vikistään kun pitää odottaa niin kauan, onhan siitä jo kolme minuuttia kun tarjoilija otti tilauksen. Syöminenkin on hotkimista ja annos jää puolitiehen kun kamala kiire seuraavaan paikkaan että voi kertoa, että tuollakin olin ja tein. Mutta ainakin saatiin valokuva someen että kävi kavereiden kanssa syömässä ravintolassa.

Minulla on ollut useampikin tuollainen kaveri ja voin sanoa, että heidän elämänsä on melkoista kulissia ja oikeasti eivät saa aikaan muuta kuin kaaosta. Eivätkä ehtisi tehdä puoliakaan jos ei muut tekisi sitä toista puolta heidän puolestaan tai he tekisivät edes sen oman puolikkaansa kunnolla... :D

Päivämäärä:   29.3.25 15:28:27

Aloittaja tässä taas.
Viestini ymmärrettiin pääsääntöisesti väärin. En tosiaankaan pidä näitä ystäviäni päävikaisina ja he ovat oikesti hyviä tyyppejä ja mukavaa seuraa. No - ihan jokaista en tunne vuosikymmenten takaa.

Oikeasti vähän harmittelen, että ei minulla vain ole energiaa edes lähelle samaan. Toki elämässä on käynyt ikäviä käänteitä ja olen yksin vastuussa paljosta ja monista. On verottanut voimia. Mikään loisija en todellakaan ole. Energiat eivät vain riitä ekstraan. Joka tekee elämästä myös aika tylsän, jos sitä alkaa ajattelemaan. En haluaisi elää näin.

Osa minusta haluaisi aloittaa jonkun säännöllisen harrastuksen jonkun kanssa tai lähteä taas ulkomaille, mutta se oikeasti vaatii niin paljon järjestelyä (esim. matka) ja aikaa, että helpompi olla tekemattä näitäkään.

"Siedin ja maksoin oman aikani tätä ilmiötä, mutta nyt voin suoraan kysyä aloittajalta, että pidätkö yksin yllä elämääsi vai loisitko muiden matkassa..?"
Joku kysyi näin...en siis loisi, vaan päinvastoin vastaan muiden elämästä ja haikailen oman elämäni perään.
Ja elän selkeästi sitku-elämää. Ja varmaan kuolen pois, ennen kuin se oikea aika tulee...

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   29.3.25 16:42:27

On minullakin ollut kausia jopa vuosia kun en ole jaksanut tehdä juuri mitään. Sitten jossain vaiheessa pakotin muuttamaan elämäni. Kävin samaan aikaan töissä, koulussa, harrastuksissa, vapaaehtoistyössä. Nämä kaikki piti ns pakottaa alkuun, mutta kun vauhtiin pääsee niin siitä tulee se uusi normi. Nyt olen taas valmistunut ja oikeastaan vaan käyn töissä ja urheilen. Pikkuhiljaa alkaa tylsistyttämään ja yritän taas aloittaa uusia koulujuttuja ja harrastuksia.

Some ei ole se totuus mitä muiden ihmisten elämässä tapahtuu, se voi muuten olla vaikka kuinka tylsää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.