Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsi yökylään huvin vuoksi?

Lähettäjä: Pajunkissa 
Päivämäärä:   28.3.25 16:54:24

Perheessämme on melkoinen ristiriita. Lapsi on 2,5-vuotias, käy arkipäivisin päiväkodissa.

Toisen puolen isovanhemmilla on ollut paljon yökylässä niin, että toinen vanhempi on mukana.

Toisen puolen isovanhemmat ovat jääneet etäisemmiksi monestakin syystä. Isovanhemmat ovat eronneet, isoisällä on ollut kerran yötä yksin.

On hiljainen ja rauhallinen ollessaan yksin näillä etäisemmillä isovanhemmilla, kun vanhemmat tulevat paikalle, puhkeaa se normaali iloinen ja reipas luonne.

Mitä mieltä olette, tulisiko lapsen yökyläillä isovanhemmilla ihan vain huvin vuoksi? (Tarkoitan siis, ettei ole mitään hoitotarvetta tms)

Re: Lapsi yökylään huvin vuoksi?

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   28.3.25 16:56:23

No mikäli kaikki osapuolet niin toivovat niin sehän on kaikille vain mukavaa.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   28.3.25 16:57:22

Miksi ei? Kyllähän suhde isovanhempiin voi olla lapselle todella tärkeä ja antaa paljon. Eli kyllä, jos kaikki osapuolet sitä toivovat, totta kai lapselle on varmasti pelkästään hyvä juttu käydä isovanhemmilla yötä.

Eikä taatusti tee vanhemmillekaan pahaa, että saavat joskus "muuten vaan" vapaaillan lapsista ja voivat viettää kahdestaan parisuhdeaikaa tai tehdä jotain rästiin jääneitä kotitöitä tms. tai vaan puuhata vapaammin jotain omaa.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   28.3.25 17:03:39

Meillä esikoinen kyläilee juurikin huvin vuoksi sekä mummilla että kummilla. Niinhän sitä itsekin lapsena tehtiin.

Lähettäjä: Mona 
Päivämäärä:   28.3.25 17:05:52

Mitä nyt ihmettä? Miksi edes miettiä tämmöistä?
Minun lapset olivat vanhemmillani useinkin, ihan vaan koska halusivat ja usein mummu soittelikin ja kysyi voisivatko mennä?
Ja kyllä, olivat huomattavasti läheisempiä näiden isovanhempien kanssa. Olivat toki toisessakin mummolassa välillä, mutta siellä lähinnä silloin kun oli tarvis. En muista että toinen mummu olisi koskaan pyytänyt heitä yökylään...
Ja kun vanhempi poika oli kesätöissä n. 3km päässä tuosta etäisemmästä mummolasta, ajeli täältä töihin mopolla n. 30km edestakaisin. Kävi välillä matkalla kylässä mummolassa, mutta eivät ehdottaneet että voisi heillä olla joskus yötä... :/
Jos oma äitini olisi vielä ollut elossa, olisi ehdottomasti pyytänyt poikaa siksi ajaksi heille asumaan, tai ainakin usein yöksi jotta työmatka lyhenisi. Porukoiltani sinne olisi ollut kuitenkin edelleen n.15km.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.3.25 17:07:35

Meidän lapset ovat yökyläilleet molemmilla isovanhemmilla paljon, ja ihan "huvin vuoksi" aivan omasta tahdostaan.

Varsinkin iltatähti, nyt jo 11-v, ilmoitteli ihan vain ilmoitusluontoisena asiana noin neljävuotiaasta lähtien, että sovittiin muuten että menen vaarille yöksi.

Minusta on ihanaa, että lapsilla on rakastavat suhteet isovanhempiinsa. Niin minullakin oli. Ja miehelläni oli.

Meidän vanhemmilla lapsilla on jo omia lapsia, ja varsinkin tyttäremme 2-v poika menee kaikkein mieluummin hoitoon isovaarille, eli mun isälle.

Isovanhemmat ovat rikkaus.
Eli aloittaja vie vaan hoitoon isovanhemmille.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   28.3.25 17:12:13

Voi kun saisikin lapset johonkin yökylään huvin vuoksi.

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   28.3.25 17:20:08

Olen 28 ja mummo pyytää minua edelleen toisinaan yökylään. :D

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   28.3.25 17:33:06

Siis mikä se mainitsemasi ristiriita nyt oli?

En ymmärrä ongelmaasi. Jos lapsi haluaa isovanhemmille kylään, isovanhemmat haluavat hänet sinne ja ei ole mitään syytä, miksei tämä kävisi, niin miksi ei voisi mennä muuten kuin pakon edessä?

Kyläiletkö itse mieluisten ihmisten luona vain pakon edessä etkä huviksesi?

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   28.3.25 17:39:51

Mä ajattelen enemmän lapsen kannalta. Päiväkotiviikko on rankka ja itsekin tykkään olla rauhassa kotona viikonloppuna. Oma lapsi ei tuon ikäisenä ollut "muuten vaan" yökylässä, koska emme miehen kanssa katsoneet sitä tarpeelliseksi. Ehkä 2 krt vuodessa käytiin miehen kanssa jossain siten että yökyläilyä tarvittiin. Nykyään lapsi itse mankuu anopille yökylään ja saa mennä silloin tällöin. Omat vanhemmat asuu sen verran kaukana, että sinne lähdetään koko perhe tai ainakin minä lasten kanssa. Tosin nyt kun lapsi on jo 5-v. niin voisi viedä pariksi yöksi eikä ikävä vielä tulisi liian kovaksi. Matkan takia ei yhden yön kyläily ole järkevää, paitsi hätä tapauksessa.

Nuorempi on 1, eikä ole ollut vielä yökylässä.

Lähettäjä: Eikä 
Päivämäärä:   28.3.25 17:45:44

Voittehan te mennä etäisimmille isovanhemmille vaikka koko perheellä yökylään tai toinen vanhempi lapsen kanssa, jos sinua arveluttaa tuo lapsen hiljaisuus siellä. Totuus on kuitenkin se, että etäisiksi ne jääkin, jos siellä ei aktiivisesti käy. Yrittäisin varjella lapsen suhdetta isovanhempiin tuossa tilanteessa, jos mitään suurempaa ongelmaa (alkoholi, väkivallan uhka tms) ei ole

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   28.3.25 17:48:11

"Voittehan te mennä etäisimmille isovanhemmille vaikka koko perheellä yökylään tai toinen vanhempi lapsen kanssa, jos sinua arveluttaa tuo lapsen hiljaisuus siellä. Totuus on kuitenkin se, että etäisiksi ne jääkin, jos siellä ei aktiivisesti käy."

Näin. Jos isovanhemmat vain haluavat hoitaa ja muodostaa suhdetta lapseen niin sitä kannattaa ehdottomasti tukea !

Päivämäärä:   28.3.25 18:32:05

Toinen vanhempi ei kanna juurikaan korttaan kekoon, jolloin vierailut jäävät toisen vanhemman harteille. Lisäksi kun isovanhemmat ovat eronneet, pitäisi vierailla kolmessa paikassa.

Ristiriita on siinä, että toisen mielestä lapsi sinne vaan kun isovanhemmat haluavat, toisen mielestä se on turhan raskasta päiväkotiviikon lisäksi. Etenkin siis arkena. Toisen mielestä ei ole syytä ”päästä eroon” lapsesta viemällä yökylään ja toinen taas tätä juuri haluaisi. Ts. Kyse ei ole lapsenlähtöisestä yökyläilyyn vaan syyt kyläilyyn ovat muualla.

Molemmat etäiset isovanhemmat kyllä haluavat olla mukana, mutta omien ehtojensa mukaan ja heillä on paljon reissuja ja menoja, jonka vuoksi eivät ole tavattavissakaan. Siksi myös jääneet etäisiksi.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   28.3.25 20:14:08

On kyllä pieni tuollainen 2,5 v vielä ja jos käy viikot päiväkodissa niin varmaan haluaisi myös vapaapäiviä viettää vanhempiensa kanssa ja ihan omassa kodissa. Tuntuu nyt siltä että toinen vanhemmista on edelleen keskenkasvuinen kun on sitä mieltä että kivempi että omat vanhemmat hoitaa hänen lapsensa ettei itse tarvitse?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   28.3.25 20:41:58

En nyt ymmärrä ihan ongelmaa. Jos isovanhemmat haluaa lapsen yökylään ja kuljetukset järjestyy (eli isovanhemmat hakee tai toinen vanhemmista haluaa viedä), miksi ei voisi mennä. Tuskin se lapsi joka arki-ilta siellä isovanhemmilla olisi ja jos kerran nämä asuvat kauempana, silloin ei varmaan menisi seuraavana päivänä hoitoon vaan olisi isovanhempien kanssa?

Ei lasta nyt voi joka ilta isovanhemmille viedä vaikka haluaisivatkin, mutta vaikka olisi parikin yötä kuussa siellä, kyllähän siinä silti on sen 28-29 päivää kuussa vanhempien kanssa.

Minusta se on pelkästään win-win jos isovanhemmat haluaa olla läheisiä ja vanhemmatkin saa vähän omaa aikaa.

Tietysti jos vierailut käy lapselle liian raskaaksi, silloin pitää vähentää.

Lähettäjä: Sydän 
Päivämäärä:   28.3.25 20:50:41

En veisi yökylään, jos en kokisi isovanhemman olevan niin läheinen, että lapsi kokee mielellään jäävänsä yöksi. Kuitenkin kyse vain 2,5 vuotiaasta lapsesta. Minun omat vanhemmat eronneet ja vanhempien kiireiden vuoksi ovat jääneet lapsillemme etäisemmiksi kuin mieheni vanhemmat. En veisi kummallekaan vanhemmalleni lapsia yökylään elleivät niin haluaisi ja eivät ole halunneet eli pyytäneet joten eivät ole olleet. Miehen vanhempia näkevät monta kertaa viikossa ja haluavat yökylään jne. joten sinne on luonnollista mennä sekä viedä.

Päivämäärä:   29.3.25 07:57:40

Mä en oikein ymmärrä tätä, että isovanhemmat jää etäisiksi, jollei vie yökylään. Niitä isovanhempia voi kutsua omaan kotiin tapaamaan lasta. En minäkään jatkuvasti jaksa ajaa vanhemmille työviikon jälkeen 1,5 h suunta viettämään lyhyttä viikonloppua. Hekin tulevat usean kerran vuodessa käymään meillä päivänseltään kylässä. Lisäksi sinne isovanhemmille voi mennä viikonloppuna hetkeksi kylään.

Oma lapseni alkoi n. 3,5-vuotiaana viettämään aikaa appiukon kanssa kaksin (appivanhemmat eronneet), kun osasi hyvin puhua, pukea itse, pääsi vessampytylle itse jne. Appiukko vähän kädetön tuollaisissa asioissa. Mutta tekevät sitten kahdestaan omia juttuja. Usein lähtevät metsään eväiden kanssa tai paistamaan laavulle makkaraa, potkukelkalla järvelle ja eväät mukana. Välillä on vaarilla leikkimässä ja tuijottamassa lastenohjelmia ja syömässä litran jäätelöä. Lapsi menee mielellään, vaikkei pienempänä vaarilla kylässä ollut kuin isänsä kanssa joskus ja meillä kävi joskus kahvilla.

En tietysti tiedä kuinka kaukana nämä "etäiset" isovanhemmat asuu, mutta suhteen voi luoda muutenkin kuin yökyläilemällä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   29.3.25 08:13:37

Ei tarvitse.

Päivämäärä:   29.3.25 08:52:06

Eivät he jää etäisiksi siksi, ettei lapsi ole yökylässä. Itse en vaan pidä ajatuksesta, että eivät panosta tapaamisiin muuten mutta sitten kun he haluavat, lapsen pitäisi mennä heille yöksi. Ja tässä kohtaa koen, että se olisi heidän iloksi, ei lapselle millään lailla hyödyksi tai iloksi.

Hauskaa on, että he vielä asuvat melko lähellä mutta silti jäävät etäisiksi.

Toinen vanhempi ei panosta asiaan menemällä vaikka juuri lapsen kanssa yhdessä vanhemmilleen yöksi ja itselläni ei paukut riitä ylläpitämään läheisiä suhteita kolmessa paikassa.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   29.3.25 09:03:34

En veisi noin pientä huvikseen yökylään, koska lapsi ei pysty vielä kertomaan ja ymmärtämään, haluaako hän itse mennä sinne. Vähän isompana sitten, kun ymmärtää, mistä on kyse ja pystyy ilmaisemaan oman tahtonsa. Etäisille isovanhemmille en veisi ensimmäiseksi yökylään, vaan suhde rakennetaan pikku hiljaa tapaamalla ensin päiväsaikaan.

Päivämäärä:   29.3.25 09:15:50

Pajunkissat, ymmärrän hyvin. Tuo kommenttini etäiseksi jäämisestä oli noille muille jotka kommentoi, että jollei yökyläile, niin sitten on suhde pilalla.

Kun appivanhemmilta tulee yökylätoivetta, niin sano, että lapsi on vielä liian pieni jäämään yöksi, mutta voi tulla muutamaksi tunniksi kylään ilman vanhempia. Siinä sitten tottuu olemaan isovanhemmilla itsekseen ja kun kasvaa, voikin olla että itse haluaa jäädä yöksi. Ei mekään mennä koskaan appivanhemmille yöksi, koska asuvat ihan vieressä ja molemmat pienissä asunnoissa. Mutta lapsi kyllä tykkää olla anopille yötä, koska on pienestä asti ollut siellä välillä muutaman tunnin hoidossa ja leikkimässä. Heillä on omat juttunsa, mitä tekevät.

Puolisolle sanot, että ei lasta viedä kylmiltään vieraaseen paikkaan yöksi. Jos haluaa, että lapsi joskus isompana yökyläilee, niin sitten alkaa tehdä asialle jotain, eli alkaa käydä itse vanhemmillaan vaikka kahvilla lapsi mukana, sopii noista parin tunnin vierailuista itse vanhempiensa kanssa ja osallistuu asiaan.

Lähettäjä: Annika 
Päivämäärä:   29.3.25 15:13:27

Siis täh? Miksi edes kysyä tuollaista??
Miksi ei voisi olla? Kautta aikojen on mukulat varsinkin kesällä olleet paljon mummolassa tms... Niin olin minäkin ja mun lapset eikä kukaan kyseenalaista tai ihmettele asiaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.