Lähettäjä: Mxm
Päivämäärä: 29.3.25 15:20:12
Minä nauhoitin joskus neljä häirintätilannetta. Olin laittanut puhelimen sivunäppäunen komentoihin sen, että kun kahdesti painaa niin avaa suoraan nauhurin. Yleensähän sinä on asetuksena että avautuu kamera, mutta vaihdoin sen nauhuriin, koska kameran saa nopeasti päälle vaikka olisikin puhelimessa näppäinlukko päällä ja välillä oli tarve saada nauhuri päälle nopeasti. Minä myös pyysin häntä toistamaan sen mitä sanoi, eli häirintä tallentui joka nauhoitteelle kahdesti. Ihan tarkoituksellista toimintaa nimittää minua mm. ihanapyllyksi, namipyllyksi, työpäivän kauneimmaksi asiaksi, söpötisuksi, jne. "Sieltähän se kaunis pylly taas saapuu", tms. Ja meillä tosiaan töissä samanlaiset kaapuvaatreet kaikilla, kuten esim. hoitajilla on samanlaiset vaatteet, labratyöntekijöillä labratakit tai asfalttityöntekijöillä neonvärit ja poliiseilla neonväriset huomioliivit tarvittaessa. Eli en todellakaan pukeutunut kropanmyötäisesti tai paljastavasti, vaan olin samanlainen laatikkomainen kaapuun pukeutunut kuin kaikki muutkin työaikana. Eikä tuo tyyppi minua paljoa siviileissä nähnyt ja nekin usein jotain toppavaatetta ja kuoriivaatetta omien vaatteiden päällä.
Kun olin saanut tilanteita nauhalle useamman, pyysin luottamushenkilön paikalle ja menimme pomon luo ja kuuntelutin nauhoitteet heillä ja kerroin, että tilanne on jatkunut jo pari kuukautta eikä mene jakeluun kun sanon suoraan. He lupasivat tehdä asialle jotain. Sanoin, että pitää tapahtua välittömästi, sillä huomenna en enää sellaista kohtelua halua saada osakseni.
Seuraavana päivänä tuli taas tuo perässäroikkuja ehdottelemaan vaikka mitä. Hän siis oikeasti häiritsi työntekoani olemalla aina tiellä ja jäämällä juttelemaan joka välissä ja estämällä minua tekemästä töitä kun jäi eteen seisomaan.
Laitoin sitten sähköpostia kaikille. Kerroin, että Janne Tämänen toimii näin eikä mene jakeluun. Tilanteita on nauhoitettu ja nauhoitteet kuunneltu luottamushenkilön ja pomon kanssa. Ovat luvanneet tehdä asialle jotain mutta eivät tee. Jos joku on näitä tilanteita nähnyt tai kuullut vierestä tai kokemut itse, niin kannattaa kertoa näistä pomolle ja luottamushenkilölle välittömästi. Tämän työpaikan säännöissä oleva häirintä- ja ahdisteluvapaa ilmapiiri näyttää olevan pelkkää kirjainjonoa.
Tuo sähköposti tosiaan meni kaikille firman tuon yksikön työntekijöille, siivoojista laitosmiehiin ja toimistotyöntekijöihin.
Kyseinen höirikkö laittoi minulle sähköpostilla anteeksipyynnön samana päivänä ja irtisanoitui itse. Tuon päivän jälkeen häntä ei näkynyt, joten oli varmaankin käyttänyt lomapäivänsä/pekkaset, ollut saikulla, tai jotain. Tai sitten hänet päästettiin pois ilman irtisanomisaikaa.
Minulle ei tullut mitään seurauksia tuosta, että tein asiasta noin julkisen. Minulla nimittäin oli tuolla keskustelutilaisuudessa mukanani vanha puhelimeni, jolla nauhoitin kyseisen keskustelutilaisuuden pomon ja luottamushenkilön kanssa, joten minulla oli nauhalla myös se, että he sanoivat, miten tuollainen käytös ei ole hyväksyttävää ja aikovat tehdä asialle jotain jo tänään, ettei käytös jatku enää huomenna. Ja se jatkui silti. Eli eivät tehneet riittävästi.
Minä myös kuuluin (ja kuulun) liittoon.
|