Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Töissä häirintää. Miten ottaa puheeksi..

Lähettäjä: Enne 
Päivämäärä:   28.3.25 16:23:24

Jep, kuulostaa tyhmältä edes kysyä miten ottaa puheeksi, mutta tilanne on siis se että eräs henkilö töissä on silminnähden todella ihastunut minuun. Sehän ei itsessään haittaa, mutta hän ei piilottele asiaa mitenkään. Aamulla esimerkiksi saattaa kommentoida kuinka kaunis mä olen, joskus sanonut seksikkääksi. Tai jos sattuu olemaan ruokailemassa samaan aikaan niin tulee minun pöytään "tässähän minä saan silmänruokaa samalla" tyyliin.

Ja olen siis jo puoli vuotta sitten sanonut etten ole kiinnostunut kun hän sitä suoraan kysyi ja ehdotti suhdetta.

Nyt rupee olemaan kärsivällisyys lopussa, en tosiaan kaipaa töissä yhtään mitään kommentteja vaikka ne olisivat "kehuja".

Mutta mä oon ihan loputtoman kiltti enkä millään meinaa saada sanottua. Tähän asti oon vaan sivuuttanut lähinnä kommentit ja vaihtanut paikkaa/lähtenyt työtehtävälle yms yms.

Re: Töissä häirintää. Miten ottaa puheeksi..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.25 16:35:32

Sano että jos ei lopeta niin viet asian esihenkilölle ja kenties HR:lle eteenpäin.

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   28.3.25 16:36:03

Kirjoita kirje?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.3.25 16:38:59

Kerro luottamusmiehelle, esihenkilölle tai työsuojeluvaltuutetulle, jos teillä sellainen töissä löytyy.

Päivämäärä:   28.3.25 16:42:13

Löytyy kyllä luottamushenkilö ja fiksut esimiehet mutta haluaisin ottaa asian ensin itse esille. Olen kyllä yrittänyt jo aiemmin, mutta ilmeisesti nätisti sanominen ei nyt tehoa.

Päivämäärä:   28.3.25 16:50:33

Äänitä näitä heittoja ensin itsellesi talteen ettei voi luikerrella irti ja väittää ettei ole mitään sanonut.

Lähettäjä: Voi luoja 
Päivämäärä:   28.3.25 16:51:51

Miten surkimuksia te olette...etkö aikuisena ihmisenä saa turpaasi auki ja sano sille, ettei kiinnosta. Luulen sun olevan sellainen flirttailija, joka söpösti hymyilee ja kun äijä luulee sun olevan lääpällään se flirttailee. Katso ap peiliin. Ei kukaan kauaa yksinään flirttaile

Lähettäjä: Voi luoja 
Päivämäärä:   28.3.25 16:53:46

On vielä pakko lisätä että nykyisin ihmiset tekee elämästään hemmetin vaikeaa näillä lumihiutalepelleilyillä. Olen keski-ikäinen ja me nuorena kyllä selvittiin ilman traumoja. Yrittäkää te nuoretkin

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   28.3.25 16:55:37

Ap, miten olet saninut nk.suoraan???? Sori muttei kuullosta uskottavalta

Päivämäärä:   28.3.25 17:00:48

Niin, siis kyllä minä hymyilen töissä kaikille ja katson myös silmiin, mutta nämä "signaalit" on nyt ymmärretty erittäin väärin. Ja kuten kirjoitin, niin tämä tapaus on suoraan kysynyt suhteeseen kanssaan ja olen sanonut etten ole kiinnostunut. Minun mielestäni jo sen pitäisi riittää. Kerroinko muuten jossain kohtaa olevani traumatisoitunut asiasta?

Mutta aina hämmästyttää tällä palstalla kuinka aloittajasta saadaan syyllinen, koski asia sitten aivan mitä tahansa.

Päivämäärä:   28.3.25 17:14:47

"Ei kukaan kauaa yksinään flirttaile"

Ei kai kukaan ole noin naiivi? Varmaan se Lidlin myyjäkin oli sinusta itse syyllinen jouduttuaan ahdistelun kohteeksi kun kehtasi hymyillä asiakkaalle.

Lähettäjä: Kansas 
Päivämäärä:   28.3.25 17:39:34

Aloittaja, sinä olet ihan onnettoman tossu, jos et saa noinkaan pitkän ajan kuluttua sanottua kovaa. Se mies huomaa, että olet ihan lapanen, ja siksi hän uskoo, että suostut lopulta suudelmiin, seksiin tai suhteeseen, kun et vain kehtaa kieltäytyä ja sinulle voi tehdä mitä vain, kun olet niin arka.

Täällä vähän väliä joku kertoo jotain vastaavaa ja nimittää itseään kiltiksi. Ei tuo ole kiltteyttä vaan arkuutta.

Sille miehelle täytyy sanoa vakavalla äänellä, että et ole kiinnostunut, koet hänen toimintansa häirintänä ja että on se nyt piru vie kun ei mene nätimmin sanottuna perille, ja yksikin tuollainen juttu vielä niin asia menee eteenpäin esimiehelle ja HR:ään.

Parempi kuitenkin olisi, ettet tarvitsisi tällaisia ohjeita lopun elämääsi vaan opettelisit sanomaan ei ja asettamaan rajat.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   28.3.25 17:54:55

Opettele siis ilmaisemaan itseäsi niin että asia tulee selväksi. Kaino vieno "emmie" on kutsu flirttailuun ja kiusoitteluun.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   28.3.25 18:02:15

Pyydä esimiestä ilmoittamaan, että tuo tuntuu kiusalliselta. Kyllä sinä saat kiltti olla, mutta ei sitä tarkoita, että mitä tahansa pitää sietää.

Päivämäärä:   28.3.25 18:02:22

Ja oman selustasi turvaamiseksi tallenna ensin puhelimella noita kommentteja jos joudutkin viemään asiaa myöhemmin pidemmälle.

Lähettäjä: kdän 
Päivämäärä:   28.3.25 19:42:34

Et sä aloittaja mikään "kiltti" ole vaan epävarma nössö joka kuitenkin lähettää "come on" signaalia.

Lähettäjä: 40vee 
Päivämäärä:   28.3.25 23:17:09

Sama tilanne. Sanoin pomolle ja jäivät tarkkailemaan. Lopulta työkaverit kävivät myös kertomassa tehtaanjohdolle. Tyyppi lomautettiin mutta sama ralli jatkui. Sitten kun mies esti minua kulkemasta eteenpäin muiden nähden, jyrähti johtoporras kunnolla.
Nykyään tyypillä on epävirallinen lähestymiskielto

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   28.3.25 23:41:07

Oletan, että kyse on miehestä ja miehet ei tajua mitään vihjailua ja välttelyä. Mä teen miesten kanssa töitä ja kyllä näille ihastulijoille pitää sanoa aika rumastikin välillä. Osa tajuaa vähemmällä, osa ei.

Sanot, että et kaipaa tuollaisia kommenteja ja seuraavasta viet asian eteenpäin.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   28.3.25 23:44:36

"Et sä aloittaja mikään "kiltti" ole vaan epävarma nössö joka kuitenkin lähettää "come on" signaalia."
- Heh, miehille ei tarvitse pulssia kummempi signaali olla, jos niin päättävät. Mua on lähestetty treffipyynnöillä senkin jälkeen kun olen itse tajunnut jo ennemmin vastapuolen olevan ihastunut, joten olen tietoisesti vältellyt seuraa, en ole nauranut jutuille, en ota kontaktia, olen hyvin neutraali jne. Esim. kahvilla jätän tylysti huomiotta. Silti pamahtaa muutaman kuukauden välttelyn jälkeen treffipyyntö :D

Lähettäjä: NW 
Päivämäärä:   29.3.25 02:04:37

Kyllä aloittaja on nössö. Tyhminkin mies ymmärtää kun sanoo riittävän tiukasti ja lopettaa olemasta "kiltti".

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.3.25 02:47:41

Saatteko te jotain mielihyvää, kun voitte haukkua aloittajaa nössöksi?

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   29.3.25 05:52:34

Aloittaja on nössö. Ei se ole haukkumista, kun sanoo totuuden. Se on synonyymi sanalla kiltti, jonka hän itse kirjoittaa aloitukseen.
Se on kuitenkin hänen oma valintansa. Voisi ärähtää suoraan ihailijalle "LOPETA", pyytää esimiestä puuttumaan asiaan tai suhtautua ihailijaan selvästi ynseämmin (jos tietää, mitä se tarkoittaa.

Päivämäärä:   29.3.25 07:45:53

"Miten surkimuksia te olette...etkö aikuisena ihmisenä saa turpaasi auki ja sano sille, ettei kiinnosta. "
Aikuisena ihmisenä olisit osannut lukea aloituksen. Sääliksi käy lukutaidottomat luuserit.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   29.3.25 07:51:45

Minusta tuo käytös ei kuulosta miltään ihastuneen ihmisen käytökseltä vaan ihan kiusanteolta ja vallankäytöltä. Ei kai ihastunut ihminen halua toista kiusaantuneeksi vaan toivoo vastakaikua?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   29.3.25 08:41:15

Nössö ap, joka on "sanonut suoraan" ja samalla vähän hymyillen ei. Just joo. Ei kukaan jatka flirttiä, jos kohde sanoo EI ja myös osoittaa sen käytöksellään olemalla tylyn asiallinen ja totinen. Varsinkaan Suomessa ei miehistä ole ongelmaa, koska he ovat muutoinkin lapikkaita.

Päivämäärä:   29.3.25 10:43:44

Ei riitä, että sanot, että et ole kiinnostunut.

Sano sille nyt selvästi, että ulkonäön kommentoiminen on epäasiallista etkä pidä siitä, ja jos se ei lopu nyt justiinsa, menet esihenkilön puheille.

Lähettäjä: ; 
Päivämäärä:   29.3.25 11:43:25

Ota asia puheeksi miehen työkaverien kanssa ja pyydä heistä jotakuta puhumaan vakavasti miehen kanssa, ettei meno voi näin jatkua. Sain tällä tavoin nuorena ”nössönä” lopetettua häirinnän.

Lähettäjä: kerttu 
Päivämäärä:   29.3.25 11:51:43

Onpas täällä taas vastauksia. Puratteko omaa pahaa oloanne tänne vai kuvitteletteko, että nössöksi haukkuminen auttaa tähän tilanteeseen jotenkin?

Ensiksikin, se vastuu on sillä häiriköllä. Kyllä se tänä päivänä pitäisi jokaisen ihmisen jo tietää, että töissä ei toisia kehuta seksikkääksi yms. sekoilua. Se EI ole aloittajan vastuulla, että toinen käyttäytyy huonosti.

Ja kyllä, monetkin miehet flirttailevat, kommentoivat jne. ihan itsestään. Osa tuntuu oikein nauttivan, kun saa hämmennettyä tai nolostutettua toista. Se on sellaista k*sipäistä vallankäyttöä.

Aloittaja, voisit tosiaan laittaa vaikka viestin tälle ihmiselle. Anna esimerkkejä, mitä on tehnyt tai sanonut ja toteat, ettei sellainen käytös kuulu työpaikalle ja että sinulla on oikeus tehdä töitä ilman häirintää. Ja sitten pyydät lopettamaan tai viet asian eteenpäin. Ja jos ei sen jälkeen lopu, niin kerrot esihenkilölle. Työnantajalla on lain mukaan velvollisuus puuttua häirintään.

Päivämäärä:   29.3.25 11:54:15

Jos ei tosiaan itse uskalla sanoa kunnolla, niin täytyy varmaan pyytää jotakuta aikuista sanomaan puolestasi. Vähän niin kuin lapsena isi tai äiti kysyi toiselta ihmiseltä jotain, kun ei itse uskaltanut.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   29.3.25 12:02:08

Huomaa ettei porukalla ole mitään käsitystä siitä miten pakkomielteinen ihminen voi olla. Minulla oli aikanaan "ihalija" joka ei jättänyt rauhaan, ei sitten millään! Aina tunki luokseni, kehui minua, treffipyyntöjä sateli jne. En ollut tippaakaan kiinnostunut ja osasin sen kyllä hänelle kertoa. Ensin nätimmin ja sitten rumemmin kun ei vain ottanut uskoakseen. Tälle kaveritkin sanoivat että jättäisi minut rauhaan kun en ole kiinnostunut, mutta ei. Jatkoi piiritystään. Ärähdin tälle monen monta kertaa, mutta hetken päästä jatkoi taas. Ei tätä haitannut edes se että olin naimisissa. Homma loppui vasta kun muutin muualle, eikä enää törmätty tämän ihmisen kanssa. Todellakin vain pulssi riitti tälle signaaliksi. Ties millainen olisi ollut jos olisin ollut arempi sanomaan vastaan. Hyi olkoon... Ei kaikki ymmärrä vaikka miten suoraan sanoisi.

Lähettäjä: kerttu 
Päivämäärä:   29.3.25 12:07:26

Itse HR:n puolesta näitä joudun hoitamaan ja valitettavasti se on niin, että ei sitä aina uskalla suoraan sanoa, varsinkin jos se häiriköijä on ollut työpaikalla pidempään tai on jotenkin valta-asemassa jne.

Meillä on ainakin kaikille kerrottu ihan selkeästi ja moneen kertaan, ettei seksuaalista häirintää sallita. Niinpä näihin on näin "aikuisena" ihan helppo puuttua. Kutsun tapaamiseen, kerron mistä käytöksestä on kyse ja annan varoituksen perään. Se on muuten jännä, miten niitä "aikuisia" miehiäkin saattaa alkaa ihan itkettää, kun äiti kertoo, että nyt tuli töpättyä ja että seuraavasta tulee kenkää.

Päivämäärä:   29.3.25 12:08:16

Tuplapiste: Niin, on olemassa miehiä, jotka eivät usko millään. Mutta aloittaja sanoo: "Tähän asti oon vaan sivuuttanut lähinnä kommentit ja vaihtanut paikkaa/lähtenyt työtehtävälle yms yms." ja ihmettelee huuli pyöreänä, ettei uskalla sanoa napakasti, kun on niin kiltti. Mies voi olla kuvailemasi kaltainen, mutta toistaiseksi on kokeilematta, uskoisiko hän suoraan kunnolla sanomista. Aloittajahan vain hymistelee, ei kommentoi mitään tai lähtee hoitamaan työtehtäviä. Joo, mies on tollo, mutta saattaa se kunnon puhetta uskoakin, jos aloittaja edes kokeilisi. Sitten jos ei usko, asian voi viedä eteenpäin. Mutta ei ole mitään järkeä viedä esimiehelle asiaa, joka pitäisi ensisijaisesti osata hoitaa ihan itse.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   29.3.25 12:14:20

”Tuplapiste: Niin, on olemassa miehiä, jotka eivät usko millään. Mutta aloittaja sanoo: "Tähän asti oon vaan sivuuttanut lähinnä kommentit ja vaihtanut paikkaa/lähtenyt työtehtävälle yms yms." ja ihmettelee huuli pyöreänä, ettei uskalla sanoa napakasti, kun on niin kiltti. Mies voi olla kuvailemasi kaltainen, mutta toistaiseksi on kokeilematta, uskoisiko hän suoraan kunnolla sanomista. Aloittajahan vain hymistelee, ei kommentoi mitään tai lähtee hoitamaan työtehtäviä. Joo, mies on tollo, mutta saattaa se kunnon puhetta uskoakin, jos aloittaja edes kokeilisi. Sitten jos ei usko, asian voi viedä eteenpäin. Mutta ei ole mitään järkeä viedä esimiehelle asiaa, joka pitäisi ensisijaisesti osata hoitaa ihan itse.”

Aloituksesta: Ja olen siis jo puoli vuotta sitten sanonut etten ole kiinnostunut kun hän sitä suoraan kysyi ja ehdotti suhdetta.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   29.3.25 12:17:51

Kansas: aloituksessa myös kerrotaan että on sanottu suoraan ettei kiinnosta. Kyllä siitä pitäisi tyhmemmänkin ymmärtää lopettaa piiritys siihen paikkaan. Tosin suosittelen aloittajaa nyt uudestaan sanomaan tälle että ei ole kiinnostunut, kun seuraavan kerran tulee ahdistelemaan. Ja sen jälkeen menemään HR:n puheille jos homma jatkuu taas.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   29.3.25 13:02:16

Meillä oli töissä vastaava tilanne. Ihastuneelle miehelle nainen sanoi ensin nätisti, ettei kiinnosta. Kun ei auttanut, sanoi rumasti. Mies veti herneet nenään ja alkoi vainota. Murtautui mm. naisen työkaappiin ja rikkoi työvaatteita. Joutui puhutteluun ja sai varoituksen, mutta hullummaksi vaan meni. Sai sitten potkut. Jatkoi vainoamista naisen vapaa-ajalla jonkin aikaa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   29.3.25 13:51:09

Jos sinulla on yhtä fiksu pomo kuin kerttu yllä niin kerro hänelle. Ellei niin pidä puolesi, suutu kunnolla ja sanot lujasti ja rumasti että "yksin epäasiallinen lause vielä niin löydät pallisi pöydältäsi" tai onko hyviä tuökavereita, alatte joukolla vitsaileen "ei esa reppana saa naista millään" tai jotain muuta. Kaikista tärkeintä kuitenkin on että sinulla on todisteet ja etulyöntiasema.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   29.3.25 14:19:24

Kerttu: toistan tämän saman tässäkin. Ei ole haukkumista, kun sanoo totuuden. Nössö mikä nössö eikä asia kaunistelemalla miksikään muutu.

Vastuu on häiriköllä. Vastuun ottaminen edellyttää sitä, että hänelle ilmaistaan selväsanaisesti, että on lopetettava, jotta hän ei luule, että aloittaja vaan leikkii vaikeasti tavoiteltavaa. Sitähän aloittaja ei saa riittävän selvästi sanotuksi , kun "ei kiinnosta" ei ole riittävän selvä ilmaisu. Eikä saa pyydettyä ketään muuta toimittamaan asiaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.3.25 14:37:11

Nw: miksi provoat joka topikissa vakavilla aiheilla? Itselleni läsähti juuri ruma munakuva puhelimeen. Henkilöltä, jonka olen estänyt joka paikassa, jolle olen sanonut todella rumasti kun nätti puhe ei mene perille ja josta teen seuraavaksi joko rikosilmoituksen tai lähetän kuvat äidilleen. Niin. Kuva tuli taas uudesta numerosta.

Lähettäjä: Kää 
Päivämäärä:   29.3.25 14:47:12

Älä enää yritä sanoa nätisti vaan asia suoraan ylöspäin ja sieltä kirjallinen huomautus tuolle häiritsijälle.

Itsekin tiedät olevasi liian kiltti joten nyt lopeta se tossuilu ja tee jotain.

Vot toki myös nauhoittaa kollegan sanomisia niin sinulla on todisteet eikä ole vain sana sanaa vastaan. Ainakin samsungin puhelimessa ja nauhuritoiminto valmiina ja sen voi kytkeä päälle ihan sivunappia kahdesti näpäyttämällä. Eli kun näet hänen lähestyvän sinua, nauhuri päälle niin että saat hänen sanomisiaan nauhalle. Sano myös, että voitko lopettaa tuollaiset puheet, tuo on häirintää ja olen jo aiemminkin monta kertaa pyytänyt lopettamaan. Kun sinulla on noita tallenteita vaikka kaksi olemassa, niin kolmannella kerralla hänen sanoessaan jotain, vastaat kuivasti, että "Kai sinä tiedät, että nauhoitan tämän keskustelun ja olen nauhoittanut myös pari aiempaa". Se ei ole laitonta, koska itse olet noissa tilanteissa yhtenä osapuolena. Ja voi hyvinkin saada hänet lopettamaan. Mutta ota joka tapauksessa hänen vastauksensakin nauhalle ja kuunteluta nauhoitteet luottamushenkilöllä ja esihenkilöllä.

Lähettäjä: Mxm 
Päivämäärä:   29.3.25 15:20:12

Minä nauhoitin joskus neljä häirintätilannetta. Olin laittanut puhelimen sivunäppäunen komentoihin sen, että kun kahdesti painaa niin avaa suoraan nauhurin. Yleensähän sinä on asetuksena että avautuu kamera, mutta vaihdoin sen nauhuriin, koska kameran saa nopeasti päälle vaikka olisikin puhelimessa näppäinlukko päällä ja välillä oli tarve saada nauhuri päälle nopeasti. Minä myös pyysin häntä toistamaan sen mitä sanoi, eli häirintä tallentui joka nauhoitteelle kahdesti. Ihan tarkoituksellista toimintaa nimittää minua mm. ihanapyllyksi, namipyllyksi, työpäivän kauneimmaksi asiaksi, söpötisuksi, jne. "Sieltähän se kaunis pylly taas saapuu", tms. Ja meillä tosiaan töissä samanlaiset kaapuvaatreet kaikilla, kuten esim. hoitajilla on samanlaiset vaatteet, labratyöntekijöillä labratakit tai asfalttityöntekijöillä neonvärit ja poliiseilla neonväriset huomioliivit tarvittaessa. Eli en todellakaan pukeutunut kropanmyötäisesti tai paljastavasti, vaan olin samanlainen laatikkomainen kaapuun pukeutunut kuin kaikki muutkin työaikana. Eikä tuo tyyppi minua paljoa siviileissä nähnyt ja nekin usein jotain toppavaatetta ja kuoriivaatetta omien vaatteiden päällä.

Kun olin saanut tilanteita nauhalle useamman, pyysin luottamushenkilön paikalle ja menimme pomon luo ja kuuntelutin nauhoitteet heillä ja kerroin, että tilanne on jatkunut jo pari kuukautta eikä mene jakeluun kun sanon suoraan. He lupasivat tehdä asialle jotain. Sanoin, että pitää tapahtua välittömästi, sillä huomenna en enää sellaista kohtelua halua saada osakseni.

Seuraavana päivänä tuli taas tuo perässäroikkuja ehdottelemaan vaikka mitä. Hän siis oikeasti häiritsi työntekoani olemalla aina tiellä ja jäämällä juttelemaan joka välissä ja estämällä minua tekemästä töitä kun jäi eteen seisomaan.

Laitoin sitten sähköpostia kaikille. Kerroin, että Janne Tämänen toimii näin eikä mene jakeluun. Tilanteita on nauhoitettu ja nauhoitteet kuunneltu luottamushenkilön ja pomon kanssa. Ovat luvanneet tehdä asialle jotain mutta eivät tee. Jos joku on näitä tilanteita nähnyt tai kuullut vierestä tai kokemut itse, niin kannattaa kertoa näistä pomolle ja luottamushenkilölle välittömästi. Tämän työpaikan säännöissä oleva häirintä- ja ahdisteluvapaa ilmapiiri näyttää olevan pelkkää kirjainjonoa.

Tuo sähköposti tosiaan meni kaikille firman tuon yksikön työntekijöille, siivoojista laitosmiehiin ja toimistotyöntekijöihin.

Kyseinen höirikkö laittoi minulle sähköpostilla anteeksipyynnön samana päivänä ja irtisanoitui itse. Tuon päivän jälkeen häntä ei näkynyt, joten oli varmaankin käyttänyt lomapäivänsä/pekkaset, ollut saikulla, tai jotain. Tai sitten hänet päästettiin pois ilman irtisanomisaikaa.

Minulle ei tullut mitään seurauksia tuosta, että tein asiasta noin julkisen. Minulla nimittäin oli tuolla keskustelutilaisuudessa mukanani vanha puhelimeni, jolla nauhoitin kyseisen keskustelutilaisuuden pomon ja luottamushenkilön kanssa, joten minulla oli nauhalla myös se, että he sanoivat, miten tuollainen käytös ei ole hyväksyttävää ja aikovat tehdä asialle jotain jo tänään, ettei käytös jatku enää huomenna. Ja se jatkui silti. Eli eivät tehneet riittävästi.

Minä myös kuuluin (ja kuulun) liittoon.

Lähettäjä: kj 
Päivämäärä:   29.3.25 16:49:57

Kää: ei "lopeta"-puhe riitä vaan nyt on mentävä pitemmälle. Aloittajan pitää olla nyt kiltti ITSEÄÄN kohtaan. Onko kukaan ulkopuolinen kuullut nuo niin, että heti seuraavana työpäivänä voisit pyytää häntä mukaan pomon puheille todistajaksi?

Lähettäjä: Kää 
Päivämäärä:   29.3.25 21:05:31

kj:
Häh? Enhän minä sanonutkaan, että pelkkä lopeta-sössötys riittää vaan nimenomaan käskin lopettaa tossuilun ja laittaa asia eteenpäin.

Lähettäjä: Eihän vaan 
Päivämäärä:   29.3.25 21:06:44

Miksi sinulla on tapana sössöttää?

Päivämäärä:   29.3.25 21:07:51

Oletko jutellut hymmin kanssa?

Päivämäärä:   29.3.25 21:08:15

Siis häirintäyhdysmiehen.

Päivämäärä:   29.3.25 22:14:11

Ihminen saa olla kiltti ja "nössökin", silti häirintä ei koskaan ole uhrin vika. Osalla ei tosiaan näköjään ole kokemusta tai tietoa siitä kuinka pakkomielteinen ihminen voi olla, tai miten voi saada kiksejä toisen kiusaamisesta. Varmaan jotain oman mielen suojelua, uskotellaan että kyllähän minä ainakin karjaisin ehdottelevalle Peralle että suksikoot kuuseen, minä olen parempi enkä joudu tuollaiseen tilanteeseen.

Normaalit kommunikaatiotaidot ja käytöstavat taitava ihminen ymmärtää jättää toisen rauhaan jo silloin jos toinen ei lähde mukaan flirttiin, saatikka silloin jos toinen sanoo että lopeta tai menee muualle istumaan.

Ap, vika ei ole sinussa. Jos mahdollista niin yritä äänittää näitä kommentteja tai ainakin kirjoita niitä ylös päivämäärän kera, ja kerro ylemmälle taholle.

Päivämäärä:   30.3.25 11:25:04

Kiitos asiallisista kommenteista! Otan asian huomenna puheeksi. Aavistelen, että tyyppi vähättelee asiaa ja ihmettelee kuinka hänhän "on vain kehunut".

En nyt oikein tiedä miten pihalla osa naisista on, vai onko minua nössöksi haukkuvat miehiä? Kirjoitin ekassa viestissä jo että olen sanonut ettei kiinnosta, miten se sanotaan selvemmin? Sen jälkeen koittanut vältellä koko tyyppiä. En myöskään aio jatkossa olla totinen tai hymytön töissä ettei vaan vanhat ukot ymmärrä väärin.

Se että joku ei karju suoraan huutoa v*ttu*aatanaa työmaalla, ei tarkoita että on typerille kommenteille hihittelijä ja "come on" viestittäjä...

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   30.3.25 11:49:39

Mikä ihmettä näitä kommentoijia vaivaa :o Ovatko ihmiset oikeasti näin lukutaidottomia vai onko kyse tosiaan siitä, että vika on (naistenkin mielestä!) aina häirinnän kohteessa? Jopa Kansas, jota olen aina pitänyt fiksuna tyyppinä kommentoi aloittajan olevan nössö - mitä hemmettiä oikeasti?

Jos ette osaa lukea, niin väännetään vielä: aloittaja sanoi ilmaisseensa miehelle, ettei ole kiinnostunut. Tämän _pitää_ riittää ja piste.

Huomaa, että moni täällä ei ole oikeasti joutunut pahan häirinnän/ahdistelun/vainoamisen kohteeksi. Valitettavan moni mies on sellainen, että voit sanoa vaikka kymmenen kertaa ei, ja silti mies näkee jonkun mahdollisuuden. Ihan oikeasti, nämä eivät luovuta, ennen kuin saavat jotain pahoja seuraamuksia käytöksestään. Itselleni on tullut vastaan sellaisiakin miehiä, joita ei haittaa minun/hänen oma parisuhteensa. Kun kyllähän nyt miehen pitää saada mitä haluaa :--)

Ei myöskään ole yhdenkään naisen vastuulla pitää huolta siitä, ettei joku törppö ja sosiaalisesti lahjaton ahdistelijamies "tulkitse signaaleja väärin", etenkin kun nämä signaalit ovat normaalia kohteliaisuutta, jota on vähän pakkokin harjoittaa töissä. Normaali hymy tai "mitä kuuluu"-kysymys ei ole mitään flirttailua eikä syy ahdistella ketään.

Oikeasti, milloin me lopetetaan naisten (normaalin) käytöksen muokkaaminen ja siirretään vastuu niille miehille, jotka käyttäytyvät täysin sopimattomasti naisia kohtaan, jopa työpaikalla??

Aloittaja ilmoittaa tästä HR:lle.

Lähettäjä: Hhg 
Päivämäärä:   30.3.25 17:50:45

Ihminen saa olla kiltti ja nössö. Se ei oikeuta kiusaamaan tai häiriköimään ketään.

Mutta sen kiltin ja nössönkin on tajuttava, että muut eivät häntä kunnioita ja se vaikeuttaa elämää, joten sille kiltteydelle ja nössöilylle on laitettava rajat ihan itseään suojellakseen.

Minut on kotona kasvatettu väkivallalla, halveksunnalla ja isosisarukseen vertaamalla todella nössöksi. Koskaan en saanut sanoa vastaan. Mutta jossain vaiheessa tajusin, että vaikka kuinka haluaisin, niin muut eivät osaa käyttäytyä, joten minun on lopetettava sietäminen ja asetettava rajat.

Seksuaalinen häirintä ei lopu, jos sitä ei lopeta. Yleensä häiriköijä/ahdistelija nimenomaan haluaa, että kohde kiusaantuu tai ahdistuu, mutta ei uskalla tehdä siitä numeroa vaan ainoastaan on kuin ei olisikaan tai mulkoileeja siristää silmiään
Sehän on täydellinen reaktio JA JUURI SE MITÄ SEKSUAALINEN HÄIRITSIJÄ HALUSIKIN ;)
<3
*pus pus*
*tui tui*

Nytkin aloittaja toimii juuri kuten ahdistelija haluaa. Kiusaantuu ja ahdistuu, mutta ei tee asiasta numeroa, joten tyyppi saa ihan rauhassa jatkaa. Joten nyt vedä ne rajat. Laita puhelin nauhoittamaan ääntä tai videota, hakeudu tuon ihmisen seuraan mieluiten niin että siinä on muitakin ja kerää todisteita hänen käytöksestään niin, että sinulla on materiaalia johon vedota. Jos hän muiden nähden ja kuullen käyttäytyy asialisesti, niin silloin hakeudu hänen seuraansa yksin. Ja tee tuosta numero ja loppu hänen käytökselleen. Ilmoita myös liittoon, että teidän työpaikalla tällaiseen ei puututa. Sinä saat hyvin todennäköisesti jopa muhkeat korvaukset jos sinulla on todisteet siitä, että hän vaikeuttaa työntekoasi tuolla käytöksellään.

Lähettäjä: Rew 
Päivämäärä:   30.3.25 18:45:23

"Seksuaalinen häirintä ei lopu, jos sitä ei lopeta. Yleensä häiriköijä/ahdistelija nimenomaan haluaa, että kohde kiusaantuu tai ahdistuu, mutta ei uskalla tehdä siitä numeroa vaan ainoastaan on kuin ei olisikaan tai mulkoileeja siristää silmiään
Sehän on täydellinen reaktio JA JUURI SE MITÄ SEKSUAALINEN HÄIRITSIJÄ HALUSIKIN ;)
<3
*pus pus*
*tui tui*"

TÄMÄ!!
TÄMÄ NIIN MONTA KERTAA!!!

Tehkää häirinnästä numero. Älkää vain mulkoilko ja odotelko, että ääliö tajuaa käyttäytyä nätisti.

Aloittajakin jo huomannut, että hänen asiallinen sanomisensa ei toimi.

Jos et tiedä miten itse saisit hänet lopettamaan niin TEE NYT VTTU OIKEASTI JO ASIASTA NUMERO!!!
Heti huomenna.
Kerää niitä todisteita huomenna ja laita ne vaikka julkiseen jakoon koko työpaikalle, että menee jakeluun muillekin kuin tuolle, joka sinua häiriköi.

Lähettäjä: Rew 
Päivämäärä:   31.3.25 16:38:32

Miten etenee?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.