Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä tehdä, avioero edessä..?

Lähettäjä: leukosyytti 
Päivämäärä:   28.3.25 15:17:54

Lyhyt virsi kaunis, eli mies on käyttäytynyt jo pitkän aikaa kuin mikäkin sika, ja nyt kaiken huipuksi sain sattumalta selville että hänellä on salasuhde työkaverinsa kanssa. Asioita on yritetty selvittää jo pitkään mm. terapiassa, nyt sitten vihdoin katkesi kamelin selkä minultakin ja aion hakea avioeroa.

Mies ei tosiaan tiedä tulevasta erosta mitään, ellei sitten jo suunnittele itsekin vastaavaa, mutta ajattelin nyt ensin suunnitella mahdollisimman paljon valmiiksi ennen kuin kerron aikeistani. Ja ukko on tehnyt sen verran k#sisesti että saanpahan kostonhaluisesti ehkä näpäyttää samalla + suojata omaisuuteni. Käytännön asioista olen ihan hukassa niin siksi käännynkin teidän puoleen mistä aloittaa? Avioehtoa ei ole, omakotitalo on miehen nimissä ja ostettu ennen meidän avioliittoa. Minulla on arvokkaampaa omaisuutta ainoastaan kesämökki nimissäni, enkä siitä aio luopua, muuta mainittavaa ei oikeastaan ole kuin miehen auto mutta siitäkin jäljellä hirveästi velkaa. Ja siis talosta + mökistä edelleen reippaasti velkaa jäljellä, säästöjä ei ole paljoa mutta niitä arvelin nyt alkaa tulevaa ajatellen kartuttaa itselleni käteisellä. Lapsia ei luojan kiitos ole..

Tällä hetkellä lähinnä mietin, jos kumpikin vain säilyttäisi oman omaisuutensa ilman mitään jakamista, mutta onko tämä mahdollista vain sopia jos saan miehen suostuteltua? Molemmat ollaan sen verran pa ettei kiinnostaisi tuhlata rahaa asianajajiin. Muita hyviä vinkkejä ja ideoita? Vielä olen kaikelle avoin, niin sovinnollisiin ratkaisuihin kuin k#sipäisiin kostosuunnitelmiin (katkaravut verhotankoihin esim.). Avioerokin kai jotain maksaa, paperit voi kai käydä jättämässä yksin vai onnistuuko sekin sähköisesti nykyisin.. Tarvitseeko muuttaa eri osoitteeseen ennen avioeron hakemista? Olen tosiaan ihan pihalla ja raivosta sekaisin tällä hetkellä, luulin että meidän piti yhdessä korjata tämä sotku eikä siirtyä salaisiin heiloihin. :(

Re: Mitä tehdä, avioero edessä..?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.3.25 15:25:56

Kyllä, kumpikin voi pitää oman omaisuutensa. Osituskirjaan kirjoitetaan, että näin on tehty ja kummallakaan ei ole vaatimuksia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.25 15:46:33

Kumpikin voi pitää omaisuutensa, jos kumpikin siihen suostuu. Exäni vastaavassa tilanteessa heittäytyi kuspääksi ja vaati kaiken puoliksi, jouduin maksajaksi, koska minulla oli enemmän säästöjä ja kalliimpi auto kuin hänellä.
Hänkin vehtasi työkaverinsa kanssa.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   28.3.25 15:47:04

Älä nyt lähde mihinkään lapsellisiin kostotoimiin, ei ne mitään hyödytä.

Omaisuutta ei ole pakko osituksessa jakaa, vaan voitte vaan todeta että kumpikin pitää omansa ja siinä se. Jos jako halutaan, silloin molempien varat + velat lasketaan yhteen ja se jolla enemmän varallisuutta, maksaa toiselle.

Jos kummallakin on pelkkää velkaa talosta ja mökistä, eihän teillä ole silloin mitään omaisuutta ositettavaksi, eli eipä silloin ole mitään omaisuutta jaettavaksikaan.

Omaisuuden jakohan ei tarkoita sitä, että yhtäkkiä omaisuus muuttuisi yhteiseksi ja mökki ja talo olisikin teidän molempien omaisuutta. Joktut näin tuntuvat välillä kuvittelevan. Talo pysyy miehellä ja mökki sinulla. Jos mies olisi talonsa lainan jo maksanut ja sinulla pelkkää lainaa, silloin miehen pitäisi talon arvon verran puolet maksaa sinulle, mutta se voisi olla myös rahana, ei ole mikään pakko luovuttaa taloa. Sillä ei ole merkitystä onko omaisuus hankittu ennen avioliittoa. Mutta jos on vain lainaa, ei tarvitse miettiä tätä.

Joten kuulostaa että helppo ero tulossa. Kumpikin pitää omansa ja sinä vaan keräät kamppeesi ja muutat muualle.

Ei tarvitse muuttaa erilleen ennen eropapereita. Saahan sitä eronnut pariskunta asua samassa talossa jos haluaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.25 15:48:14

... ja lisäyksenä vielä etten enää menisi naimisiin ilman avioehtoa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.25 15:59:34

Katsotaan kummalla enemmän maksettua lainaa ja siitä sitten katsotaan kumpi maksaa kummalle. Eli molempien velaton omaisuus lasketaan ja varakkaampi maksaa köyhemmälle.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   28.3.25 17:20:25

Voitte totta kai sopia, että kumpikin pitää omansa. Tehkää asiasta kuitenkin kirjallinen sopimus! Suullista sopimusta voi olla vaikea näyttää myöhemmin toteen. Lisäksi kyllä olisin huolellinen sen suhteen, millainen paperi asiasta tehdään (täyttäähän muotovaatimukset ym.). Konsultoisin tarvittaessa lakimiestä, ettei jälkikäteen tule kalliita riitoja. Töissä olen nähnyt niin paljon tilanteita, että yritetään viimeiseen asti tehdä asiat itse mahdollisimman halvalla ja lopulta koko homma tulee todella kalliiksi :( Esimerkiksi testamentti, perukirja tai avioehto laaditaan itse tai jossain hautaustoimistossa ja vuosikymmenen jälkeen huomataankin, että lopputulos on täysin päinvastainen kuin piti.

Lähettäjä: Upi 
Päivämäärä:   28.3.25 17:25:55

Erittäin tärkeää on tehdä osituksesta paperit allekirjoituksineen ja todistajien läsnäollessa. Ei tule sitten jälkeenpäin mitään ongelmia. Mutta omaisuuden voi siis jakaa keskenään sopimalla, ei ole pakko laskea kaiken arvoa ja laittaa puoliksi. ITS ekan erosin, jaoimme vain yhteisessä omistuksessa olleen kiinteistön eli sen arvo puoliksi ja minä maksoin miehelle siitä, että sain hänenkin puolikkaan omistukseen. Irtain omaisuus, autot, kaikki mitä oli yhdessä ja erikseen hankittu jaettiin ihan sen mukaan, mitä kumpikin halusi ja tarvitsi ja näistä merkittiin osituspaperiin vain, että on jaettu.
Me toki erottiin sovussa eli jako ja kaikki oli vain neuvottelua hyvässä hengessä.

Lähettäjä: Upi 
Päivämäärä:   28.3.25 17:26:51

*itse kun

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   28.3.25 17:34:04

Sellainen vinkki, että kun teillä on lainat noinkin suuressa osassa asiaa niin edullisimmin ja ehkä järkevimmin saatte osituksen tehtyä pankin juristin avulla.

Säästöjä käteiseksi, että on mahdollisimman pieni riski joutua maksumieheksi jos mies alkaakin "kunnon ositusta" vaatimaan eikä suostukaan vain omien omaisuuksien pitämiseen. Osituksessa käytetään yleensä erohakemuksen jättöpäivän rahatilannetta (tilit, velat, omaisuudet jne.) eli ei ole ehkä huono idea jo sitä ennen tehdä vuokrasopparia ja maksaa vuokravakuuksia.. näin mulkerona vinkkinä. Pääseepä saman katon alta nopeammin poiskin kun erosta kertoo.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.25 18:52:24

Katsotaanko silti hakemuksen jättöpäivän mukaan, jos yksin jättää hakemuksen? Eikö se hakemus pidä ensin tiedoksiantaa ja vasta sitten voi ositukset tehdä?

Lähettäjä: leukosyytti 
Päivämäärä:   28.3.25 21:06:42

Kaunis kiitos kaikille neuvoista! Tosiaan helpommalla pääsisin ihan vain sopimalla että kumpikin pitää omansa, mutta rahallisesti tiedän siinä häviäväni sillä talolainaa ollaan yhdessä lyhennetty enemmän ja pidempään. Mutta jos alan rahasta tappelemaan niin menetän mielenterveyteni tuon mulkeron kanssa. :) Katsellaan miten tilanne etenee, kartutan nyt hieman omaa pesämunaa käteisenä ja kunhan asuntoasiat ym. on kunnossa niin karautan keskisormi pystyssä auringonlaskuun. Mikään kiire minulla ei onneksi ole niin saan rauhassa suunnitella tulevaisuutta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.