Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kannattaako hyvää työpaikkaa vaihtaa?

Lähettäjä: Lilja 
Päivämäärä:   28.3.25 11:34:58

Tilanne siis se, että olen ollut nykyisessä paikassa noin 8 vuotta, samaa tehtävää tehnyt nyt viimeiset 4 vuotta. Viihdyn mielestäni hyvin, toki ne omat juttunsa on joka työssä, mutta pääsääntöisesti hyvä työpaikka, kivat ihmiset, kivat työtehtävät.

Sitten taas niitä etenemismahdollisuuksia ei oikein ole. Toki aina tulee uusia projekteja, uusia vastuita jne. jotka on tosi mielenkiintoisia ja motivoivia, mutta se ei näy nimikkeessä eikä välttämättä palkassakaan. Palkankorotuksia olen saanut kahdesti, noin 150-250€ kerrallaan, erikseen pyytämällä ja perustelemalla. Automaationa tulevat vain yleiskorotukset. Palkka kuitenkin ihan ok, voisi tietysti olla enemmänkin.

Nyt herännyt kuitenkin vähän ajatus uudesta työpaikasta. Mitään vikaa tässä nykyisessä ei kuitenkaan ole, firma toimii vastuullisesti, on henkilöstöetuja ja joustoakin. Siksi ehkä pelkäänkin vaihtaa, koska vaihto on tietysti aina riski ja uusi paikka voikin olla sitten tosi paljon huonompi. Olen myös ihan pidetty ja arvostettu työyhteisössäni, joten tuntuisi vähän myös, että vaihtaessa pettäisin työnantajani etenkin kun töitä on oikeasti paljon ja tilalleni ei varmasti löydy ketään valmista ja perehdytykseen menee äkkiä muutama kuukausi eli irtisanomisaikanani en sitä ehtisi tekemään. Varmasti firma selviäisi kyllä ilman minuakin, palvelut ovat kuitenkin akuutissa tilanteessa aina vaikka ostettavissa yhteystyökumppaneiden kautta.

Kaipailen siis kommentteja ja kokemuksia, kannattaako ihan hyvää työpaikkaa vaihtaa vain vaihtamisen (ja ehkä kovemman palkan) ilosta? Tietysti ei välttämättä uutta paikkaa tuosta noin vain saakaan etenkään tässä työllisyystilanteessa, mutta jos nin kävis, että paikan saisikin, haluaisin siinä kohtaa olla varma enkä jäädä jahkailemaan.

Re: Kannattaako hyvää työpaikkaa vaihtaa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.3.25 11:37:02

Hae uutta työtä, laita kunnollinen palkkatoive ja jos sen saat, aloita neuvottelut nykyisen työpaikkasi kanssa.

Saako kukaan teillä palkankorotuksia vai jääkö ne välistä jos on liian luotettava, kiltti eikä uhkaa vaihtaa duunia?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   28.3.25 11:58:40

Ota etukäteen selvää, mihin olet hakemassa. Henki, edut, ylitöistä maksaminen, etenemismahdollisuudet, palkkasysteemi, nimikehierarkia, bonusjärjestelmä, kehityskeskusteluiden säännöllisyys, kuinka herkkiä ovat pitämään muutosneuvotteluita ja lomauttelemaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.25 12:03:13

Oletko valmis siihen että työpaikalla ei olekaan enää kivaa? Koska kaikki työpaikat eivät todellakaan ole kuvailemasi kaltaisia mukavia paikkoja.
Korvaako titteli ja raha mahdollisen epämukavuuden ja olet valmis ottamaan sen riskin?

Päivämäärä:   28.3.25 12:09:42

”Oletko valmis siihen että työpaikalla ei olekaan enää kivaa? Koska kaikki työpaikat eivät todellakaan ole kuvailemasi kaltaisia mukavia paikkoja.
Korvaako titteli ja raha mahdollisen epämukavuuden ja olet valmis ottamaan sen riskin?”

Näitä mäkin miettisin.
8 vuotta kivassa paikassa, joten joko et oo ikinä ollut huonossa firmassa tai sitten aika on kullannut muistot. Mulla mikään raha tai titteli ei korvaa menetettyä mielenterveyttä.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   28.3.25 12:30:08

Pysyisin aloittajana nykyisessä työssä, todellakin!

Työpaikan vaihdos on aina ihan hiton suuri stressi, lomat nollautuu, ei ehkä niin hyvät edut tai tulee huonompia työkavereita. Jos nyt on kaikki hyvin, älä vaihda!

Päivämäärä:   28.3.25 13:01:46

Nuorempana olen kyllä ollut huonommissakin paikoissa, mutta pääsääntöisesti mulla on aina ollut hyviä työnantajia. Nykyistä ennen olin useammassa työssä joissa kussakin sen 1-2 vuotta, eli tämä on ehdottomasti pisin pätkä. Ikää alkaa olla kohta 40, joten mietin että jumahdanko tähän, että 5-10 vuoden päästä palkkaako mua enää kukaan?

Rooli on aika tekninen, uusi työ mitä olen miettinyt olisi konsulttipuolella, nyt teen tätä siis talon sisäisesti, eli täysin erilainen ja varmasti tuulisempi (tulos tai ulos) paikka olisi kyseessä. Nykyisessä hyvänä puolena, että välillä pystyy oikeasti ottamaan aika rennostikin.

Päivämäärä:   28.3.25 13:11:37

"tuulisempi (tulos tai ulos) paikka olisi kyseessä. Nykyisessä hyvänä puolena, että välillä pystyy oikeasti ottamaan aika rennostikin"

Tässä työllisyystilanteessa en todellakaan ottaisi riskiä vaihtamalla uuteen, tuulisempaan paikkaan. Nyt on liikaa huonoja tuulia ja sellaisen osuessa uudelle työntekijälle käy kylmät. Odota sen aikaa, että ajat muuttuvat parempaan ja vaihda sitten, jos mieli tekee. Parempina aikoina niitä uusia paikkoja löytyy eri tavalla, jos ensimmäinen vaihdon jälkeinen ei olekaan kiva tai pysyvä.

Päivämäärä:   28.3.25 13:20:18

"joten mietin että jumahdanko tähän, että 5-10 vuoden päästä palkkaako mua enää kukaan?"

Palkkaako kukaan jos tulee se tuulisen paikan ulos-vaihtoehto?

Konsulttihommiin en vaihtaisi varmasta paikasta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.3.25 14:16:18

Aloituksesta ei käy ilmi yhtään syytä, miksi aloittaja työpaikan vaihtoa edes harkitsee?

Lähettäjä: Lähtijä 
Päivämäärä:   28.3.25 20:57:13

Lähettäjä..

Päivämäärä28.3.25 14:16:18

Aloituksesta ei käy ilmi yhtään syytä, miksi aloittaja työpaikan vaihtoa edes harkitsee?
____

Kyllä se että haluaa edetä vaativampiin tehtäviin ja niitä ei firman sisällä ole tarjota on ihan validi syy vaihtaa.

Voisi olla omasta kynästäni, ainoa vaan että minulla takana 10v. Palkka on tässä ajassa noussut 1700e, aina itse pyytämällä.

Mutta kun.

Samaako tässä pitäisi tehdä vielä seuraavat 35 vuotta ja sitten eläkkeelle? Jos tässä firmassa olisi toimiva HR ja työnkierto niin varmasti jäisin ja palkkaa en toivoisi yhtään lisää. Organisaatio on vain yksinkertaisesti liian pieni.

Päivämäärä:   29.3.25 19:46:35

"Kyllä se että haluaa edetä vaativampiin tehtäviin ja niitä ei firman sisällä ole tarjota on ihan validi syy vaihtaa."

Tämähän se syy olisi. Käytännössä ainoa etenemismahdollisuus olisi yhtiön johtoryhmään, johon ei valitettavasti näin perheyrityksessä hirveästi ole asiaa ulkopuolisilla. Eikä johtajatason tehtävät kyllä hirveästi kiinnostakaan, vaan haluaisin asiantuntijana kehittyä vaativampiin ja paremmin palkattuun hommaan. Palkka on siis toki ihan ok nytkin (brutto 3500€), mutta tuntuu vastuuseen ja jatkuvaan osaamisen kehittämisen tarpeeseen (ala kehittyy koko ajan) nähden vähältä. Pienet palkankorotukset eivät tällä palkkatasolla juuri nettopalkassa edes näy, kun 100€ palkankorotuksesta itselle jää se noin 50€.

Talous- ja työllisyystilanne on toki mitä on ja se tässä ehkä eniten mietityttää, omankin alan osaajia on työttöminä ihan riittävästi. Toisaalta en tiedä onko koskaan hyvä aika, alani on haluttu ja kilpailtu ihan hyvinäkin aikoina.

Sitten samaan aikaan duunaritaustalla sitä miettii, että haaveileeko taas pilvilinnoista ja olenko vain kiittämätön pas*a kun haluan jotain parempaa vaikka asiat ovat ihan hyvin nytkin.

Päivämäärä:   31.3.25 13:10:37

Nostetaas vielä jos olisi alkuviikosta uusia kommentoijia liikkeellä. Toistaiseksi tuntuu, että taidan joka tapauksessa hakea tuota työtä, katsotaan sitten uudelleen jos pääsee edes haastatteluun.

Nykyinen työ siis ehdottomasti turvallinen ja vakaa, mutta palkkakehitys on siellä tapissa jo nyt. Konsulttipuolella varmasti vastuuta voisi kasvattaa rajattomasti ja palkkakin sen mukainen, mutta turvallinen ja vakaa työ se ei todennäköisesti ole.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.3.25 13:14:41

Hae, eihän se mitään maksa. Oletpahan hyvissä neuvotteluasemissa molempiin suuntiin.
Älä myöskään pelkää perheyritystä, äläkä ainakaan sen takia jätä kysymättä etenemismahdollisuuksista.

Uutta hommaa hakiessa voit myös ihan reippaasti kertoa mitä haluat ja katsoa sitten miten siihen reagoidaan. Jos haluat turvaa työsuhteen jatkumisesta, ota asia heti puheeksi. Uutta työtähän ei ole pakko ottaa jos se ei vastaa sinun tarpeitasi.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.3.25 13:32:21

Voithan hakea. Hae niitä unelmapaikkoja - mihinkään vähäisempään ei liene syytä. Selvitä ja kysele edut, työpaikan henki, käytännöt ym. asiat kuten aiemmin joku hyvin edellä mainitsi. Sinun ei ole pakko vaihtaa työpaikkaa, joten otat työpaikan vasta, kun se on oikeasti mieleinen ja koet, että myös työllä/työpaikalla on sinulle riittävästi tarjottavaa. Työsuhdeneuvottelut on aina kahden kauppa. Voit myös käydä palkkaneuvotteluja nykyisessä työpaikassa sen perusteella, mitä muualta saisit, murra se ei toki muuta työnkuvaasi. Voisit myös käydä avoimesti keskustelua omassa työpaikassa, että onko yrityksellä mitään etenemis- tai laajentamismahdollisuutta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.