Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minua hävettää käydä kampaajalla

Lähettäjä: Halla 
Päivämäärä:   27.3.25 17:02:04

Käyn kampaajalla kaksi kertaa vuodessa. Mitään vakikampaajaa ei ole koska kaikki ovat olleet todella töykeitä. Minulla hiukset ohenevat todella paljon ja hiustenlähtöä on paljon. Olen käynyt lääkärissä, ostanut kalliita hoitotuotteita ja käyttänyt tunteja netissä etsien tietoa mistä tämä johtuu. Edes lääkäri ei ole osannut sanoa mitään. Joka kerta kun tulen penkkiin aistin semmoisen säälivän katseen. Yleensä tulee heti joku epämiellyttävä kommentti tietyllä äänenpainolla. Kuten "mitäs me voitais tehdä tälle" tai "hmm joo" o". Tää on ihan kamalaa. Sitten alan selittää että en voi tälle mitään. Mistä löytää kampaajan joka ei arvostele? Käyn siis kampaajalla aina leikkaamassa reilusti tukkaa, jotta edes näyttäisi hivenen paremmalta. Silti tuntuu että minulla ei ole oikeus edes siihen. Tämä on itselle naisena todella arka aihe ja nään heti kampaajan ilmeestä että yritäpä tästä tehdä sitten kaunis tukka. Anteeksi vuodatus, mutta taas yksi kamala käynti takana..

Re: Minua hävettää käydä kampaajalla

Lähettäjä: Ebba 
Päivämäärä:   27.3.25 17:12:40

Voi ei! Olen todella pahoillani ja harmissani puolestasi. Ymmärrän hyvin epävarmuuden. Kyllä ihan ehdottomasti kuuluisi kampaajan ammattitaitoon suhtautua positiivisesti tai edes neutraalisti siihen, mitä tuoliin istuu. Sehän on ihan perimästä ja tuurista kiinni, mitä kunkin päähän puskee, ja kuuluu ammattilaisen osaamiseen tuoda siitä paras esiin.

Kuuntelin joskus, kun istuin tuntitolkulla raidoitettavana, kun naapuripenkin kampaaja palveli kaksi asiakasta samassa ajassa. Toisen asiakkaan lyhyen ja ohuen tukan leikkasi ja toisen ohuen tukan leikkasi ja värjäsi. Ja molemmille asiakkaille kampaaja puhui tosi kivasti ja kunnioittavasti, ja lopuksi keksi vielä kivat kehut: luhyttukkaiselle sanoi, että leikkaus tuo kauniisti siron kaulan ja leukalinjan esiin, ja värjäysasiakkaalle sanoi, että väri korostaa hänen upean värisiä silmiään. En tiedä oliko kumpikaan kehu erityisesti totta, mutta kylläpä asiakkaat näyttivät onnellisilta noustessaan tuolista, ja varmasti tulivat takaisin hänelle.

Missä päin olet? Jos kerrot paikkakunnan, voi joku varmasti suositella positiivista kampaajaa. Kyllä niitäkin on :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.3.25 17:18:18

Älä selittele hiuksiasi. Haluat että ne leikataan ja kampaaja on siellä hoitamassa homman.

Lähettäjä: cc 
Päivämäärä:   27.3.25 17:19:18

Samaa ongelmaa ei ole, mutta kampaajalla käynti on ihan kamalaa ja ahdistavaa. Olen värjännyt hiuksiani vuosia kotona ja nyt kasvatan omaa väriä. Ihan joka kerta kysellään, että mitä aion tehdä hiuksille kun olen saanut hennavärin kasvatettua ja jopa ehdotetaan jotain toimenpiteitä, vaikka varaan ajan vain leikkaukseen. Ja tämäkin siis eri paikoissa.

Hammaslääkäri ja gynekologikin ovat mukavempia paikkoja kun kampaaja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.25 17:21:58

Lähestyisin kampaajaa sähköpostin ennen ajanvarausta ja kirjoittaisin, että sairaudesta johtuen minulla on hiusten lähtöä ja etsin kampaajaa joka suhtautuu kannustavasti tilanteeseeni. Tähän viestiin vastaaminen edellyttää jonkun asteisia sosiaalisia taitoja.

Kampaajat ovat usein yrittäjiä, ja tekevät liukuhihnalta rahaa, joten osan asiakaspalvelu on kyllä surkeaa. Yritä löytää kiva kampaaja ja sitten käyt samalla ihmisellä kun löytyy.

Suurin osa tuntemistani kampaajista on törppöjä. Yrittävät nolaamalla myydä kulmien laittoja, lisätuotteita ja kehottavat käymään useammin. Mielestäni tämä on turhan aggressiivinen myyntitaktiikka. "Oivoi miltä noi sun kulmat näyttää! Ootko koskaan miettinyt että antaisit ammattilaisen värjätä ne?". No en kiitos kun ne on jo tumman ruskeat ja nypin ne itse jos alkaa näyttää siltä.

Päivämäärä:   27.3.25 17:22:10

"Mistä löytää kampaajan joka ei arvostele?"

Mikä noissa kommenteissa on mielestäsi arvostelua?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   27.3.25 17:40:19

Ethän nyt häpeile valmiiksi hiuksiasi ja ylitulkitse tai lue rivien välistä omiasi? Ottaisin kysymyksen sillä että kampaaja haluaa kuunnella myös sinua. Ammattilaisen pitää myös osata sanoa jos joku mallieiome mahdollinen hiuksiisi.

Aina välistä näkee itkuvirsiä kun leikkauksen jälki ei ollutkaan sitä mitä mallikuvassa. Kuvassa täydellinen nainen täydellisin hiuksin, ihmettelijällä suomalainen liru hiirenhäntä jota on murto-osa mallikuvan tyypin hiusmäärään verrattuna.

Päivämäärä:   27.3.25 17:52:36

Ei sillä ole kamalasti väliä, arvostelevatko kampaajat aloittelijaa oikeasti vai eivät, jos hän kokee sen epävarmuutensa vuoksi sellaiseksi. Aloittaja tarvitsee erilaisen kampaajan, ja sitä hän etsii.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   27.3.25 17:54:37

Aloittaja, millä suunnalla asut? Ehkä joku täällä voi suositella mukavaa kampaajaa.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   27.3.25 17:57:12

Ehdottaisin myös että otat ensin yhteyttä (potentiaaliseen) kampaajaan ja kerrot tilanteen.

Luulen kyllä myös että asian arkuus saa sinut ylitulkitsemaan asioita - säälivän katseen aistiminen ja tunne siitä ettei sinulla "ole oikeutta" kampaajakäyntiin kuulostaa siltä. Mutta jospa yhteydenotolla saisit tilannetta mukavemmaksi? Voisit nimenomaan kertoa, että asia on sinulle arka ja vaikea. Kampaaja ei voi lukea ajatuksia.

Toivottavasti löydät sopivan tyypin, tsemppiä!

Päivämäärä:   27.3.25 18:03:44

Itsekin kokenut,että kampaajat arvostelevat. Ei saisi itse tehdä hiuksille mitään, kuka nää on viimeksi leikannut, sun pitäis käyttää sitä ja tätä ja tota. Todella ahdistavaa. Toivoisin, että saisin käydä kampaajalla ilman saarnaa. Omatpa on hiukseni ja jos minua ei haittaa antaa vaikka kolmivuotiaan lapseni niitä leikata, ei pitäisi häiritä kampaajaakaan.

Lähettäjä: jjjj 
Päivämäärä:   27.3.25 18:07:33

Kyllä nyt omaa epävarmuuttasi tulkitset kampaajien käytöstä ihan väärin. Kuule, niitä ei tippaakaan kiinniosta sun hiukset, ei säälien eikä ihaillen. Sä oot niille työtä.
Ylipäätään kukaan ei ole kiinnostunut susta tai sun hiuksista.

Mitä ihotautilääkäri sanoi sun hiustenlähtöön liittyen?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   27.3.25 18:30:21

Mulla on myös ohut ja kamala tukka, jonka lisäksi se on karhea ja helposti kuiva. Kampaajakäynnit on hirveitä kun ei tästä tukasta saa nättiä millään. Värjään kotona ja leikkelen itse sen mitä saan.

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   27.3.25 19:51:24

Mä olen jo kauan käynyt varaamassa ainakin ekan ajan ihan paikan päällä. Mun ongelma hiusten kanssa on aika erityyppinen (runsaat, paksut ja yksittäinen hius ohut) ja aikaa menee kaikissa värjäyksissä huomattavasti pidempään kuin normaalilla päällä. Ahdistaa aina varata sitä aikaa, kun lopussa tulee kuitenkin kiire ja seuraava asiakas joutuu odottamaan. Tämä siitä huolimatta, että kerron varatessa, että aina on mennyt pidempään kuin on ajateltu. Ja täysin mukisematta maksan enemmän, koska meneehän kampaajalta työaikaa ja usein aineitakin enemmän kuin normaaliin päähän.

Samalla kun käy paikan päällä, saa ensivaikutelman myös kampaajasta. Jos se on huono, niin en sitten varaa aikaa. Tai jos tulee epävarmuus, että osaako kampaaja tehdä sitä mitä haluan, niin etsin toisen.

Lähettäjä: Kampaaja 
Päivämäärä:   27.3.25 23:17:37

Miksi alat selitellä että et voi hiuksillesi mitään?Kyllä kampaaja näkee että sinulla on ohuet hiukset ja tietää ettei kukaan itse hiuksiaan ohenna. Ja miksi kampaaja ei saisi kysyä mitäs me tälle voitais tehdä? Ei kai kampaaja nyt ala oman mielensä mukaan hiuksia tuosta vain leikata ja kyllä sitä voi itsekseen miettiä "joo" "hmm" jne kun pohditaan, että mites ne kasvusuunnat ja hiusten taipuisuus ym menee. Ei nyt kaikesta pidä ottaa nokkiinsa.
Ja tietenkin kampaaja ehdottaa tuotteita käyttöön, se on vähän niin kuin kampaajan toimeentulon kannalta tarpeellista ja tuotteet joita ehdotetaan ovat myös esim. hiusvärin kestoa lisääviä, mutta kenenkäänhän ei tarvitse ostaa.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   27.3.25 23:22:42

Joo nyt otat kyllä itseesi ihan normaalista kyselystä. Tottakai kampaaja kysyy että mitäs haluat hiuksille tehtävän.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.3.25 23:25:18

Taidan olla ihan outo kun en ole koskaan käynyt kampaajalla ja ikää on 66 vuotta

Lähettäjä: Rumahius 
Päivämäärä:   28.3.25 06:08:04

Minäkin lopetin kampaajalla käymisen, koska aina tuli jotain negatiivista. Oli kauhean kuivaa tai kauhean haaroittunut tai kauhean ohut hius ja puoliväkisellä yritettiin tehdä joku ihme leikkaus, joka tarkoitti kananperse/sivuletti/kynitään puolet pois. Ja päälle muutamalla sadalla jotain aineita.

Annan nykyään hiusten kasvaa ja pidän niitä kiinni. Kampaajalle en enää maksa.

Päivämäärä:   28.3.25 06:27:34

Kampaajalla ei ole pakko käydä.
Olen itse käynyt 20 vuoden aikana kaksi kertaa muistaakseni.

Pitkät hiukset ovat kauniit, myös ohuet. On kulttuurinen käsite siitä että ohuet hiukset saisivat olla vain lyhyet. Ei pidä paikkansa. Ohuet keijuhiukset ovat aivan todella eteerisen kauniit. Näkee välillä huippumuotia esittelevillä malleilla.

Yksi päivä viime kesänä näin hyvinkin yli 60v naisen jolla oli melkein vyötärömittaiset ohuet hopeiset hiukset. Jäin oikein toljottamaan kun oli niin kaunista ja erityistä.

Päivämäärä:   28.3.25 07:12:47

Ketjusta päätellen kampaamoissa kannattaisi ehkä miettiä tapaa, jolla ilmeisesti lisämyyntiä yritetään tehdä. Olen itsekin oppinut inhoamaan kampaajalla käymistä, koska käynti päättyy todella usein toteamuksiin ohuista, kuivista ja milloin milläkin tavoin kehnoista hiuksistani, joihin ratkaisuksi tarjotaan heillä myynnissä olevia tuotteita. Ulkonäkö on monille ihmisille herkkä paikka, joten tarpeiden luominen (tai yritys luoda tarpeita) sitä negatiivisesti kommentoimalla jättää usein ilmeisen huonon kokemuksen.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   28.3.25 07:18:15

Ikävää, kun sinulla on niin huono itsetunto. Mene seuraavan kerran sillä asenteella, että menet kysymään ammattilaisen neuvoja, mitä hiuksillesi voi tehdä. Kerro jo aikaa varatessa, että hiuksesi ovat kovin harvat ja ohuet.

Lähettäjä: Pirita 
Päivämäärä:   28.3.25 07:24:48

"Ethän nyt häpeile valmiiksi hiuksiasi ja ylitulkitse tai lue rivien välistä omiasi? "
Näin mä vähän luulen että se on se heikko itsetunto ja häpeä mikä siellä puhuttelee. :(
Kampaajat on nähny kaikenlaista, jos yks on moukka niin vaihdat kunnes löytyy oikea. Ei ne kaikki ole ammattitaidottomia asiakaspalvelun suhteen.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   28.3.25 07:35:12

Omalla kokemuksella kampaajat aloittaa suurinpiirtein joka kerta lauseella "mitäs me voitais tälle tehdä?" Itse pidän aloittajan "ongelmaa" siis ihan normaalina kampaajan käytöksenä.
Tietysti minun tilanne aivan toisesta ääripäästä kuin aloittajalla.

Mutta ei ne kampaajat tuolla kommentilla tarkoita mitään pahaa/negatiivista.
Nykyään ei tietysti saisi sanoa mitään ettei kukaan loukkaanu.
Ei saa tarjota tuotteita mikä edesauttaisi hiusten hyvinvointia = siihen voi asiakas sanoa ettei ole kiinnostunut.

Minun käyttämät kampaajat ehdottaa tuotteita mutta kun sanoo ettei ole tarvetta niin se jää siihen.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   28.3.25 07:44:45

Menisin kampaajalle ja sanoisin heti alkuun että olisi niin ihanaa kun olisi tuuheat hiukset, mutta näillä on nyt pärjättävä. Sanoisin myös että on tosi vaivaannuttavaa tulla kampaajalle ja kertoisin oman näkökulman avoimesti, ainakin jos kyseessä on sellainen kampaamo jossa voisin tulla myöhemminkin käymään. Ehkä nuo kampaajan kommentit tai äännähdykset eivät ole moite tai arvostelu sinua kohtaan, vaan merkki siitä että kampaajalla on nyt oikeasti haastetta lähteä tekemään. Ehkä kampaaja ei uskalla sanoa suoraan että "ompas nämä ohuet" samalla tavalla kuin tuuheatukkaiselle päiviteltäisiin sitä tuuheutta. Auttaisiko asiaa jos itse tosiaan sanoitat tilanteen ja avaat keskustelun. Ehkä kampaajasi pelkää ettei pysty suoriutumaan haastavasta tehtävästä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.3.25 07:50:19

Olen aina tykännyt käydä vakituisilla kampaajilla. Minulla on stressistä ärtyvää ihottumaa hiuspohjassa ja ohuet, hennot hiukset, joita saksin välillä itsekin.
Yksi pitkä suhde loppui juuri tuohon arvosteluun ja kommentteihin, että en saisi itse koskea omiin hiuksiini.
Nyt minulla on kaksikin luottohenkilöä, jos toisella ei sattuisi olemaan aikoja.

Lähettäjä: ; 
Päivämäärä:   28.3.25 08:05:03

Etsi vanhempi kampaaja, jolla itselläänkin on harva kuontalo. Kokeile seuraavalla kerralla olla selittelemättä ja annat vain leikkausohjeet. Kampaajille vinkki: kehukaa aina asiakasta, niin hän palaa takaisin. Minä ainakin palaan viimeisimmälle kampaajalleni, joka osasi sekä leikata että rohkaista tätä ohuthiuksista asiakasta.

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   28.3.25 08:23:16

Etsi sellainen kampaaja joka on ollut alalla 30 vuotta, semmonen on nähnyt jo kaiken - ohuet hiukset, pälvikaljut ja ihottumat sekä kaikenlaiset itseleikatut versiot eikä kauhistele mitään :)
Tietty se ei luultavasti ole se paikka jossa kuuluisuudet käyvät ja jossa pitää maksaa satasia yhdestä käynnistä.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   28.3.25 08:49:19

"Pitkät hiukset ovat kauniit, myös ohuet."

Juu, jos ovat hyväkuntoiset. Oma rotanhäntäni alkaa hamppuuntua heti kun pituus on yli olkapäiden, ja se ei todellakaan ole kaunis vaikka katsoisi mistä suunnasta. Hiukan pidempi polkka on tällä kuontalolla paljon edustavampi.

Mutta tosi sääli kuulla, millaista kohtelua ihmiset on kampaajalla saaneet. Oma luottokampaajani ei ikinä tyrkyttänyt mitään (vaikka usein vinkkasikin, että tämä ja tuo tuote olisi mulle hyviä), ja vaikka välillä vähän kyseenalaistikin mun valintoja esim. värin suhteen, toteutti kiltisti kaiken mitä pyysin. Ja mikä tärkeintä, hänen kanssaan en ikinä joutunut vääntämään hiusteni pituudesta... Joillekin ei meinaa millään mennä kaaliin, että mun täytyy saada hiukset kiinni joten ihan lyhyeksi ei voi leikata. Harmi että hän jäi eläkkeelle, joudun etsimään uuden - joskin sain häneltä muutaman suosituksen, mistä kannattaa lähteä kokeilemaan. <3

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   28.3.25 09:13:09

Minua hävettää niin paljon käydä kampaajalla, että en ole käynyt kampaajalla kuuteen vuoteen. Mulla hiukset ohenee PCOS:n takia. Hiukset on ohuudesta huolimatta pitkät ja leikkaan latvoja itse. Ihmisten ilmoilla käytän klkpsipidennyksiä, jotta tukka ei olisi aivan hiirenhäntä.

Päivämäärä:   28.3.25 09:28:20

Mitä jos Halla yrittäisit hetkeksi unohtaa tuon kampaajan ilmeiden ja äänenpainojen analysoinnin?

Minuakin on kampaaja katsonut säälivällä ilmeellä ja todennut "että mitähän hän tälle tekisi"...
Ei aiheuttanut itselläni mitään sen kummempaa reaktiota.
Ensimmäisellä kerralla leikkauksen, värin ja pesun yhteydessä kyseli miten pesen hiukset ja hoidan niitä. Suositteli hoitotuotteet ja kertoi niitä löytyvän myös häneltä. Mutta ei tyrkyttänyt mitenkään.
Asiakassuhde kesti 6 vuotta kunnes kampaaja muutti sen verran kauas, että en viitsinyt alkaa käydä siellä asti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.