Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minä ja mies lääkärissä, sama tauti

Lähettäjä: potilas 
Päivämäärä:   27.3.25 09:56:31

Sanotaan, että naisten vaivoja vähätellään lääkärissä, mutta nytpä sain ihan käytännön kokemusta siitä!

Sairastuin tosi rankkoihin flunssan oireisiin, oli päiväkaupalla kuumetta, hakkaavaa yskää, tuli vähän verta nenästä, en jaksanut mitään. Kun oireet eivät menneet ohi, menin lääkäriin. Lääkäri katsoi happisaturaatiomittarista, että no on aika huono tulos, mutta että hengitäpäs kunnolla sisään niin kyllä se siitä vähän paranee. No, ei parantunut, mutta lääkäri totesi, että ei se mitään haittaa kun syke on kuitenkin hyvä.

Kuunteli keuhkot, katsoi korvat ja totesi, että flunssaa tämä on vaan, ei voi olla influenssaa kun oon niin reippaan oloinen. Sairaslomaa pari päivää ja eiku kotiin toipumaan. Finrexiniä kannattaa kuulemma ottaa.

Mies meni seuraavana päivänä lekuriin, samojen oireiden takia. Otettiin pyytämättä verikokeet ja muut testit. Diagnoosi: paha influenssa. Loppuviikko sairaslomaa ja influenssalääkitys.

Sama tauti, samat oireet, mutta minulla on vain flunssa ja miehellä vakava influenssa ja pidempi sairasloma.

Onko teille käynyt näin?

Re: Minä ja mies lääkärissä, sama tauti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.25 10:15:59

Koska miesflunssa on aina pahempi..

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   27.3.25 10:17:53

Naiset kestää flunssan kuin mies. Vai miten se meni...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.3.25 10:30:13

Mies osasi valittaa paremmin ja olla surkeampi. Sanoa suoraan että ei kyllä pysty mihinkään. Sinä odotit mitä lääkäri sanoo.

Päivämäärä:   27.3.25 10:41:03

Oliko lääkäri myös sama? Kerroitteko asiat tismalleen samalla tavalla?

Päivämäärä:   27.3.25 10:55:45

Eri ihmiset eivät kerro oireistaan samalla tavalla, se ei silti muuta oireita muiksi Lääkärin pitäisi myös osata kysyä.

Päivämäärä:   27.3.25 11:02:21

” Eri ihmiset eivät kerro oireistaan samalla tavalla, se ei silti muuta oireita muiksi Lääkärin pitäisi myös osata kysyä.”

Varmasti on kysynyt, mutta vastaus vaikuttaa suuresti. Toinen vastaa: ”nohh ei tää sillai oo häirinny” ja toinen ”en saa mittään tehtyä”

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.3.25 11:38:37

Törkeää! Naisen on liioiteltava oireitaan saadakseen saman hoidon kuin mies.

Päivämäärä:   27.3.25 11:45:45

Onko potilaan tehtävä osata kuvailla oireet objektiivisesti? Samalla potilas saisi itse tehtyä diagnoosinkin eikä lääkäriä enää tarvittaisi mihinkään. Vastaanotolle mennään silloin, kun omat avut eivät riitä. Silloin on turhauttavaa saada vastaukseksi mennä kotiin potemaan ja palata asiaan, jos oireet eivät katoa itsestään. Tämän osaa jokainen tehdä ilman lääkäriäkin.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   27.3.25 11:49:07

Miehiä hoidetaan paremmin mitä naisia, sitten ihmetellään kun naiset ei jaksa ja syntyvyys huono....

Oma polvi mennyt monta kertaa sijoiltaan, käsketty vaan paketoimaan ja linimenttiä

Veljellä sama rakennevika ja hän pääsi leikkaukseen......

Lähettäjä: Pike 
Päivämäärä:   27.3.25 12:06:42

Tämä on niin totta...

Minä ja työkaverini käytiin peräkkäisinä päivinä lääkärissä käden rasitusvamman takia, hän on mies ja minä nainen.

Minulle todettiin että tuollaistahan se on, ota särkylääkettä äläkä rasita kättä hetkeen.
Mies työntekijällä otettiin magneettikuvat (puhtaat), laajat verenkuvat, tulehduskipulääkekuuri ja viikko saikkua.
Että sillälailla.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   27.3.25 12:17:26

Osaako kukaan kertoa mistä tämä rehellisesti johtuu?? Miksi lääkäreillä on matalampi kynnys hoitaa miestä kun naista ?? Ja miksi tälle epätasa-arvolle sairaanhoidossa ei ole vielä puututtu?!?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   27.3.25 12:23:30

Naiset käyttää lääkäri palveluista n. 70%.
Monesti siellä rampataan varmuuden vuoksi, mies Monesti turhan harvoin

Päivämäärä:   27.3.25 12:24:51

No kun naiset on vaan "herkeämpiä valittamaan ja eivät kestä mitään tavallisia vastoinkäymisiä ja haluavat vaan huomiota eivätkä muutenkaan tiedä mistään mitään".

Ja miehet "ei valita turhasta"!

Lähettäjä: potilas 
Päivämäärä:   27.3.25 12:37:08

Ai että miten kuvasin oireita? Kerroin, että saan puhumisesta holtittomia yskänpuuskia, mikä tekee työstä vaikeaa, kun pitäisi puhua koko ajan. Kerroin, että kuumetta on ollut monta päivää ja nousee joka ilta, mikä tekee toimistolle menemisistä raskasta. Kerroin nukkuvani kahden tunnin päiväunet ja silti vielä tarvinneeni kymmenen tunnin yöunet. Kerroin ettei happi oikein kulje, mitä todisti myös happisaturaation tulos.

Ei tässä sinänsä hätää ole, oireet alkoivat helpottaa kyllä itsekseen ja eihän virustaudeille mitään voi. Mutta kyllä tää nyt vähän pisti miettimään!

Lähettäjä: Ukko 
Päivämäärä:   27.3.25 12:43:40

Voi teitä naisparkoja.Kylläpä teitä nyt sorsitaan.

Päivämäärä:   27.3.25 12:45:53

Lähettäjä: :)
Päivämäärä: 27.3.25 12:23:30

Naiset käyttää lääkäri palveluista n. 70%.
Monesti siellä rampataan varmuuden vuoksi, mies Monesti turhan harvoin

- Noin sen luulisi menevän mutta heikko on sitten terveydenhuollon speksit...

Minä näen sen että naisilla suurempi vietti terveydestään, olemme myös hyvin löysä nivelisiä joten vaivat tulevat herkemmin esille, naisilla on korkeampi kipukynnys eli lääketieteellisesti jos nainen tulee valittamaan kipuja sillä on todellakin niitä kipuja! Tämä on tätä sukupuoli sortoa kun olemme kautta aikojen eläneet siinä harhaluulossa että mies on se universumin keskipiste. Historiassa ja uskonnoissa paukutetaan aina että sitä että nainen on se kiero ja huono. Surettaa että nyky yhteyskunta elää vieläkin niissä harhaluuloissa ihan lääketieteessä asti. Ehkäisykin kuuluu vain naisille, syömme siis kasan pillereitä kk missä on romaaninptuinen lista haittavaikutuksista.....

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   27.3.25 12:47:24

Lähettäjä: Ukko
Päivämäärä: 27.3.25 12:43:40

Voi teitä naisparkoja.Kylläpä teitä nyt sorsitaan.

- Jos sulla ei ole piiillua niin tee uukkari ja ole hiljaa. Jos tästä asiasta mies alkaa inisemään niin se olis sama kun kuvailisit millasta siellä marssissa on, mitään hajua kun et ole edes käyny.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   27.3.25 12:52:02

Aloittajan lääkäri kyl aika huolimaton. Influenssaltahan nuo oireet kuulostaa. Päiväkaupalla kuumetta yms.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.3.25 12:54:32

"Kerroin, että kuumetta on ollut monta päivää ja nousee joka ilta, mikä tekee toimistolle menemisistä raskasta."

Miksi sä käyt kipeänä töissä?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   27.3.25 13:09:03

"Kerroin, että kuumetta on ollut monta päivää ja nousee joka ilta, mikä tekee toimistolle menemisistä raskasta."

Miksi sä käyt kipeänä töissä?

Tätä minäkin ihmettelen. Mitä lääkäri sanoi, kun sanoit haluavasi enemmän sairaslomaa? Sanoitko, että et ihan oikeasti pysty tekemään töitä?
Sen sijaan että sanoo puhumisen olevan vaikeaa yskän takia, tai sanoo tarvivansa päikkärit töiden takia, pitää sanoa että ei, en ole työkykyinen. Ei lääkärille nyt räyhäämään tarvi alkaa, mutta jos sinä sanot sairauden haittaavan ja mies sanoo sairauden estävän työnteon, niin onhan sillä eroa.

Päivämäärä:   27.3.25 13:30:14

Kivasti on aloittajan työpaikalla influenssa nyt tarttunut muihinkin, kun menee sinne kuumeisena.

Lähettäjä: -.-- 
Päivämäärä:   27.3.25 13:32:47

Minun mielestä potilaan ei kuulu itse arvioida itseään, sillä moni firmaan päin menevä tekee töitä henkihieverissä, siinä pitäisi lääkärin ottaa silmät käteen ja arvioida ihmisen tilanne ilman että potilaan tarvisi edes suuta avata! Vai tekeekö lääkäri työtä potilaan ohjeistuksella?!

Lähettäjä: ?! 
Päivämäärä:   27.3.25 15:02:01

No paljonko se sun happisaturaatio oli?

Päivämäärä:   27.3.25 15:08:20

Miksi koronasta ei opittu mitään ja juostaan edelleen sairaana töissä, julkisissa liikennevälineissä, kaupassa ja jopa APTEEKISSA joka on ihan vihoviimeinen paikka minne mennä tartuttamaan muita.

Lähettäjä: ?! 
Päivämäärä:   27.3.25 15:10:49

Menit lääkäriin oireiden jo mentyä ohi. Mitä sinulle siis olisi pitänyt tehdä, muuta kuin lähettää kotiin toipumaan? Ihan oikeaa hoitoa siis sait, ihan sama mikä tauti oli kyseessä, lepo ja kipulääke auttaa toipumaan.

Influenssaan tulee lääkitys aloittaa parin päivän päästä oireiden alusta, eli ei siitä enää sinulle mitään apua olisi ollut kuitenkaan.

Ehkä siis miehesi osasi kertoa, että oireet alkoivat sitten sopivasti niin, että lääkäri katsoi olevan aiheellista aloittaa hänelle viruslääkitys? Mitä lie kertoillut lääkärille siellä vastaanotolla...

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   27.3.25 15:13:33

"siinä pitäisi lääkärin ottaa silmät käteen ja arvioida ihmisen tilanne ilman että potilaan tarvisi edes suuta avata! Vai tekeekö lääkäri työtä potilaan ohjeistuksella?!"

Lääkärin on tosi vaikea todeta potilaan kuntoa, jos kyse on jostain taudista joka ei kokonaan näy päällepäin. Tällöin on pakko kuunnella sitä, mitä potilas itse kertoo voinnistaan. Jos potilas kertoo että saa välillä yskäkohtauksia ja nukkuu päikkäreitä, mutta käy silti töissä päivittäin eikä puhu mitään sairasloman tarpeesta ja on muutenkin varsin reippaan oloinen, ei lääkäri voi automaattisesti alkaa epäilemäänkään potilaan kertomusta. Seuraavaksihan potilaat alkaa valittaa kun lääkäri ei usko heitä, vaan tekee jotain omia tulkintojaan.

Sen sijaan että etsii tässä nyt naisten vastaista sortoa ja suree kuinka kaikkia naisia syrjitään, kannattaisi itse miettiä mitä naisena voi tehdä asialle. Mites olisi esim. mennä lääkäriin, sanoa että nyt ei pysty tekemään töitä kun jatkuvasti on kuumetta ja väsyttää ihan epätavallisen paljon eikä tämä tunnu menevän ohi kuten normi flunssat. Veikkaan että kappas kummaa, sitä saa ihan yhtä helposti sen influenssadiagnoosin kuin kuka tahansa mieskin, joka sanoo samat sanat.

Päivämäärä:   27.3.25 15:14:40

” Minun mielestä potilaan ei kuulu itse arvioida itseään, sillä moni firmaan päin menevä tekee töitä henkihieverissä, siinä pitäisi lääkärin ottaa silmät käteen ja arvioida ihmisen tilanne ilman että potilaan tarvisi edes suuta avata! Vai tekeekö lääkäri työtä potilaan ohjeistuksella?!”

No eihän se lääkäri tiedä, miltä potilaasta tuntuu. Kaikki mitattavissa olevat arvot (verenpaine, lämpö, happisaturaatio jne) saattavat olla ihan normaaleja, mutta silti potilaan olo on kamala.

Päivämäärä:   27.3.25 15:14:56

Huomaan tätä samaa isäni ja äitini puolesta. He ramppaavat paljon enemmän lääkärissä kuin minä tai mieheni. Isältäni on aina otettu testit ja kaikki vähättelemättä, paitsi yhden kerran vähättelivät jotain mihin tarvittiin lääkitystä. Siitä puhutaan edelleenkin kahvipöydässä miten vähättelivät isääni sen yhden kerran. Samalla äitiäni on taas vähätelty todella usein. Kerran hänen selkäänsä tuli murtuma selästä pudottua ja juuri ja juuri pystyi itse kävellä lääkäriin. Sanoivat ei siellä mitään varmasti oo, ota vaan buranaa, rauhallista kävelyä ja venyttelyä. Selkä ei lähtenyt paranemaan joten viikon päästä vaati vaatimalla kuvat selästä ja vänkkäsivät lääkärin kanssa puolituntia. Sieltä löytyi sit murtumaa joka ei täysin enää parane. Yhtäkkiä saikin kovempia kipulääkkeitä ja homma otettiinkin tosissaan...

Lähettäjä: Softis 
Päivämäärä:   27.3.25 17:41:04

Minuakin jäi kiinnostamaan, että paljonko aloittajan happisaturaatio oli?

Päivämäärä:   27.3.25 17:43:40

Tuo on systemaattinen ongelma. Naisia ja miehiä kohdellaan ihan eri tavoin lääkärissä.

Ollaan kaverin (mies) kanssa valitettu samanlaisia kipuja lääkärissä. Arvatkaa kumpi sai masennuslääkkeitä ja käskyn syödä buranaa ja kävellä ja kumpi sai opiaatteja ja lähetteen jatkotutkimuksiin.

Päivämäärä:   27.3.25 17:45:28

Juu ihan tunnettu fakta että miehiä hoidetaan lääkärissä paremmin, miehet saa myös moninkertaisesti parempaa kivunhoitoa ja kipulääkitystä kuin naiset.

Päivämäärä:   27.3.25 17:47:09

” Ollaan kaverin (mies) kanssa valitettu samanlaisia kipuja lääkärissä. Arvatkaa kumpi sai masennuslääkkeitä ja käskyn syödä buranaa ja kävellä ja kumpi sai opiaatteja ja lähetteen jatkotutkimuksiin.”

Ja olette valittaneet niistä samoilla sanoilla samoille lääkäreille?

Päivämäärä:   27.3.25 19:27:02

Miehet osaa liioitella paremmin ja olla dramaattisempia. Sillä jos miehelle tulee pipi, on se maailmanloppu ja kuolemaksi.

Päivämäärä:   27.3.25 20:15:22

Onko virustautiin lääkitystä. Miksi ne ei voi ottaa niitä bakteerinäytteitä että voitas sullkea bakteeriperäinen tauti pois. Tai määrätä suoraan varuilta antibioottia jos se onkin bakteeriperäistä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   27.3.25 20:21:06

Lähettäjä.

Päivämäärä27.3.25 20:15:22

Onko virustautiin lääkitystä. Miksi ne ei voi ottaa niitä bakteerinäytteitä että voitas sullkea bakteeriperäinen tauti pois. Tai määrätä suoraan varuilta antibioottia jos se onkin bakteeriperäistä.

// Koska antibiootteja EI syödä turhaan! Virustautiin oireenmukaisia lääkkeitä

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.