Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Auton vakuutus ja kolari

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   27.3.25 09:00:01

Väistin parkkipaikalla päälle ajavaa autoa ja oman auton takapuskuri osui johonkin metalliseen reunukseen ja toinen auto kaasutti paikalta tietysti pois kiireessä. Minulla oli tuohon aikaan pienin kasko autossa (S) ja kyselin vakutuusyhtiöltä miten pitäisi menetellä niin vastasivat vaan, että kaskooni ei kuulu kolariturvaa eivätkä näin ollen korvaa vaurioita. Soittelin autokorjaamolle, jossa usein käyn, että voisivatko korjata tuon niin sanoivat, että minun kannattaa viedä se toiseen korjaamoon, jonka kanssa vakuutusyhtiölläni on sopimus, että sen voi korjata kaskokorjauksena. Kerroin kyllä, ettei minulla ole kolari- tai parkkipaikkaturvaa ja sanoivat silti näin. Niin miten tuo nyt oikeasti menee? Meneekö se minun vakuutukseen kuitenkin niin, että makselen jonkun aikaa kalliimpaa vakuutusta vai miten? Kun tuolta vakuutusyhtiöltäkin vaan vastasi, ettei kuulu korvattaviin juttuihin. Ajokortti ja auto ollut melkein 20 vuotta ja nyt vasta ensimmäisen kerran joudun vakuutusyhtiön kanssa jotain setvimään ja olen ihan pihalla :D

Re: Auton vakuutus ja kolari

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   27.3.25 09:02:25

Jos se ei ole sun kaskossasi niin vakuutusyhtiö ei sitä korvaa eli omasta pussista menee. Ihan sama mihin lafkaan viet.

Päivämäärä:   27.3.25 09:04:38

Sitä minäkin luulin, mutta autokorjaamon mielestä pitäisi silti korjauttaa siellä paikassa, jossa vakuutusyhtiö sopimuspaikkana? Ja että kaskon kautta menisi silti, vaikka sanoin ettei minun kaskossa ole tuota oman auton korjausturvaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.25 09:09:15

No autokorjaamo varmaan sitten korvaa se laskun. Mitä luulet ketä kannattaa uskoa?

Päivämäärä:   27.3.25 09:11:08

Kyllä mä kuvittelisin autokorjaamon tietävän kun on tunnettu ketjuliike , mutta voihan sekin olla mahdollista ettei ne jostain syystä ymmärtäneet että mulla on se pienin kasko, mikä ei korvaa oman auton vaurioita. Ja tonne vakuutusyhtiön chattiin ei meinaa päästä millään että vois kysellä.

Päivämäärä:   27.3.25 09:14:21

Niin, kukaan muu kuin vakuutusyhtiö ei voi luvata sulle korvausta. Voit myös lukea vakuutusehdoistasi mitä kaskoosi kuuluu. Auto ei liene kovinkaan arvokas, kun ei siinä ole täyskaskoa, joten kannattako se vaurio edes korjauttaa?

Päivämäärä:   27.3.25 09:20:11

no ei se kovin arvokas ole, ostin viime vuoden puolella sen 6000€, 2016 vuoden auto. ei voi luvata korvausta, mutta siis se jäi auki, että pitääkö se silti jotenkin vakuutusyhtiön kumppanin kautta korjauttaa vai maksaako vakuutusyhtiö sen ja perii minulta sitten korjaussumman? Se on siis selvää, että vakuutusyhtiö ei sitä tule korvaamaan. En vaan silti ymmärrä, miksi se pitäisi korjauttaa sellaisessa paikassa, joka tekee yhteistyötä vakuutusyhtiön kanssa. Sitä ne tuolla toisessa korjaamossa sanoivat.

Lähettäjä: Huu 
Päivämäärä:   27.3.25 09:23:14

Mistä se aloittajan käyttämä korjaamo tietää aloittajan vakuutusyhtiön?

Jos kerran aloittajalla oli jo tiedossa, ettei vakuutus korvaa, niin eikö puhelun korjaamolle pitäisi mennä ”Hei, autoni takapuskuri pitäisi vaihtaa. Koska teillä on aikaa?” Miten autoliike tuosta pystyy suosittelemaan toista, aloittajan vakuutusyhtiön käyttämää korjaamoa?

Jos aloittaja on puhelussa sanonut ”Hei, autoni takapuskuri pitäisi vaihtaa, mutta vakuutusyhtiö ei maksa”, korjaamossa on varmasti oletettu, että vakuutusyhtiö korvaa vaihdon, mutta aloittajan pitää ensin maksaa lasku itse ja hakea sitten korvauksia vakuutusyhtiöltä. Siksi he suosittelivat korjaamoa, jossa aloittajan tarvitsee maksaa vain omavastuuosuus ja vakuutusyhtiö maksaa suoraan korjaamolle.

Päivämäärä:   27.3.25 09:25:29

Soitin heille , että puskuri on rikki ja pitäisi korjauttaa, vakuutusyhtiö ei korvaa tapahtumaa, koska minulla ei kuulu kaskoon parkki- eikä kolariturvaa. Sitten vein auton heille, katsoivat sen kunnon ja neuvoivat noin.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   27.3.25 09:27:00

"pitääkö se silti jotenkin vakuutusyhtiön kumppanin kautta korjauttaa"

Ei pidä kun ei ole kaskoa. Vakuutusyhtiötä ei nyt tässä tapauksessa vttuakaan kiinnosta se romukasa, kun sitä ei ole vakuutettu tältä osin. Viet vaikka Reiskan nyrkkipajalle korjattavaksi.

Päivämäärä:   27.3.25 09:30:19

On tuossa kasko, mutta ei niin laaja, että korvaisi kolarit. Eikä se auto mikään romukasa ole, hyvässä kunnossa oleva siisti auto muuten.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   27.3.25 09:41:22

Jos itse kolhit auton niin ei sitä toisen auton vakuutus korvaa. Oma vakuutuksesi korvaa, jos sinulla on kasko-vakuutus, joka kattaa auton kolhut.

Autokorjaamot eivät välttämättä halua korjata niitä autoja, joissa ei ole vakuutusta, joka korvaa vahingon.

Eli korjaamo ei luota sinun maksukykyyn ja ohjaa sen takia muualle. Heillä kun riittää niitä vakuutusyhtiön korvaavia töitä.

Ei vakuutusyhtiö ole mikään korjaamopankki, joka maksaa etukäteen ja sitten alkaisi perimään maksua sinulta.

Tässä tapauksessa vakuutusyhtiöllä ei ole mitään osuutta sinun auton korjaamiseen, vaan se menee kaikki sinun piikkiin. Sinä olet se maksa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   27.3.25 10:02:07

Ihme selityksiä korjaamolla. Jos ei kaskoa ja joudut itse maksamaan korjauksen niin viet itselle sopivampaan ja edullisempaan korjaamoon tietty.

Päivämäärä:   27.3.25 10:10:40

Soita kolmannelle korjaamolle ja sano, että autoa pitää korjata koska sopii ja mitä maksaa.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   27.3.25 10:36:06

Jos ei haittaa ajamista niin en tuon hintaiseen autoon lähtisi puskurin pientä vauriota korjauttamaan. Suhteessa auton hintaan voi olla todella kallis.

Päivämäärä:   27.3.25 10:42:12

Mä olen ihan vakiasiakas tuolla korjaamolla ja kaiken maksellut aina hyvin, niin en usko että maksukyvyn takia kääntäisi muualle. Alan epäilemään, ettei puhelimeen vastannut ole kirjannut ylös kertomiani tietoja, koska paikalla oli eri henkilö.

Mietin nyt myös tuota, että antaisiko olla koko puskurin, jos se pysyy nyt paikoillaan? Tai jos alkaa repsottamaan uudelleen, niin sitten etsisin jonkun todella edullisen tekijän, joka irrottaisi sen ja katsoisi kiinnikkeet ja mahdollisesti vaihtaisi uudet kiinnikkeet ja pistäisi puskurin sellaisenaan paikoilleen. Ei siinä varsinaisesti lommoja näy kun sitten alaosassa jos rupee käsin koskemaan.

Vaihdoin tuon tapahtuneen jälkeen autoni vakuutuksen laajempaan kaskoon (olin aikeissa vaihtaa muutenkin, että saan tuulilasiturvan mukaan), jos jatkossa jotain tulee niin vakuutus korvaa omavastuulla.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   27.3.25 10:43:11

Katso romikselta siihen uusi puskuri niin pääset halvimmalla.

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   27.3.25 11:27:18

"Alan epäilemään, ettei puhelimeen vastannut ole kirjannut ylös kertomiani tietoja, koska paikalla oli eri henkilö."

Eli säkö et kertonut siellä paikanpäällä sille toiselle henkilölle että vakuutus ei korvaa?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   27.3.25 12:16:50

No ei tuossa vakutusyhtiöllä ole enää mitään tekemistä asian kanssa, jos vakuutus ei kata parkkipaikkakolareita.
Viet auton korjattavaksi jonnekin, kun joudut maksaa joka tapauksessa omasta pussista. Tai sitten annat olla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.